Google+
Doel:€250.00
Donaties:€53.20

Per saldo:€-196.80

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-09-2018
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Marklin V200 021 stopt ermee. door laurent
Vandaag om 23:35:06
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 23:01:40
Roco h0, NS 1200 door GerardvV
Vandaag om 22:54:56
Projekt 083-338 door jerrytrein
Vandaag om 22:54:23
Mijn eerste H0 modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 22:38:20
Mara Harbor door becasse
Vandaag om 22:36:16
De 9e Grote Modelspoorexpo LEUVEN 13 en 14 OKTOBER 2018 door ingenium
Vandaag om 22:31:45
25 jaar geleden door Marc tramt
Vandaag om 22:30:47
ESU navigator, hoe interface en magneetartikelen aansluiten? door iarnrod
Vandaag om 22:21:53
NS omBC290x van MK modelbouwstudios door Ivo tB
Vandaag om 22:08:48
Ardennen: welk goederenvervoer en materieel op dit moment? door mDDM
Vandaag om 22:03:44
Martin's geknoei met groen.. door Milocomarty
Vandaag om 22:00:47
VERPLAATST: Ardennen Goederenvervoer en materieel door Reinout van Rees
Vandaag om 21:57:43
Introductie modulebaan.nl door Reinout van Rees
Vandaag om 21:49:12
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
Vandaag om 21:42:52
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 21:36:11
RhB-modelbaan van Martino door Martin Hornis
Vandaag om 21:35:25
Woudstervenen in wording door Wim1969
Vandaag om 21:31:37
Roco 2018 (zonder Fleischmann) door Joshua
Vandaag om 21:23:12
VERPLAATST: BNLS-module: "Ein kleines Kalkwerk" door Bert van Gelder
Vandaag om 20:43:57
Nieuwe ruimte herbeginnen bouwen, maar wat? door Scratchbuilt
Vandaag om 20:36:21
Foto/Filmtopic Laurent door laurent
Vandaag om 20:20:36
  

Auteur Topic: Puttense treinkelder  (gelezen 25627 keer)

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 15918
    • Pagina van klaas
Re: Puttense treinkelder
« Reactie #90 Gepost op: 31 december 2017, 14:44:36 »
Er bestaat een aardige optische truc die je met bogen kunt uithalen. In bijgaand plaatje wordt dat geïllustreerd.
Links is een halve cirkel met een straal van 60 cm. Rechts is die vervangen door een kwartcirkel van 50 cm en een kwart van 70 cm.
Het effect is dat je op de voorgrond, waar je tegen de buitenkant van de boog kijkt, een ruimere boog ziet.
Op de achtergrond is de boog krapper, maar dat stoort niet omdat je tegen de binnenkant aan kijkt en omdat die verder weg is.
De getallen zijn als voorbeeld genoemd, het werkt natuurlijk ook met andere boogstralen.

Take it slow, the pace is not what matters, it's the direction that you go. (J.R. Cash)

phdirk

  • Offline Offline
  • Berichten: 1052
Re: Puttense treinkelder
« Reactie #91 Gepost op: 01 januari 2018, 17:36:36 »
Hi All,

Allereerst iedereen een heel goed en gezond 2018 toegewenst met vele mooie modelspooruren.

Klaas, bedankt voor je informatie. Op het zichtbare gedeelte van de baan (aan de voorzijde) gebruik ik inderdaad hele ruime bogen, die naar de achterkant toe, waar het schaduwstation ligt, krapper worden. Die bogen liggen bovendien ook grotendeels uit het zicht.
Met beste groeten,

Dirk Meijer

phdirk

  • Offline Offline
  • Berichten: 1052
Re: Puttense treinkelder
« Reactie #92 Gepost op: 12 januari 2018, 21:43:23 »
Hi All,

Ik ben overgestapt naar de Peco railgeometrie, dus 50 mm hoh. Inmiddels begint het kruiswissel vorm te krijgen. Het eerste wissel is gebuikt als probeerwissel, dus daarvoor is nu een nieuwe onderweg.




In detail:

Met beste groeten,

Dirk Meijer

phdirk

  • Offline Offline
  • Berichten: 1052
Re: Puttense treinkelder
« Reactie #93 Gepost op: 29 januari 2018, 21:57:41 »
Hi All,

De afgelopen week de treinenkamer wat verder opgeruimd en de oude tafels op hun plek gezet. Ik heb de tafels nog 90 graden gedraaid, omdat dat wat meer ruimte eromheen gaf. Nu liggen de oude platen er nog op en worden ze min of meer als werkbank gebruik en voor het demobaantje:



Nu eerst maar eens schappen aan de muur gaan hangen, zodat ik de spullen die nog op de grond staan netjes kan opbergen en dan tafels gaan maken. Dan kan begonnen worden met de eerste bouwfase. Ondertussen worden in het baanplan en Koploper de laatste wijzigingen aangebracht nu de kamerindeling bekend is.

Met beste groeten,

Dirk Meijer

phdirk

  • Offline Offline
  • Berichten: 1052
Re: Puttense treinkelder
« Reactie #94 Gepost op: 06 februari 2018, 21:29:16 »
Hi All,

Ik ben geen groot liefhebber van het ballasten van rails. Daarom gebruikte ik op mijn vorige baan Fleischmann Profi rails.
Dat was ik ook van plan op de nieuwe baan. De wissels van het Fleischmann Profi systeem zijn echter minder fraai. Daarom wil ik voor de wissels die van Peco gebruiken. Om dan toch niet alles te hoeven ballasten heb ik gekeken of dat te combineren is met Profi Flexrail. Hieronder een paar foto's van een proefstukje (Peco wissel met Profi Flexrail). 
De bedding heeft ook nog een kleurtje gehad. Daar kan nog wel een spatelpuntje zwart of roestrood bij in. Dat gaan we nog verder verfijnen. De rails zijn ook 'verroest' en er is van fijn strooimateriaal een looppad naast gelegd.
Ik ben er best tevreden over en ga mijn baan verder zo opbouwen. De kans dat ik dan met een ongeballaste en dus onafgemaakte baan blijf zitten is op die manier een stuk kleiner.








De bouw van het kruiswissel ligt een beetje stil, omdat de Peco wissels in bestelling staan. Vandaag wel even een proefpassing gedaan van het kruisstuk. Dat lijkt wel goed te komen.

Met beste groeten,

Dirk Meijer

Bert_Apd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1322
  • N-Spoor DB Epoche III
Re: Puttense treinkelder
« Reactie #95 Gepost op: 06 februari 2018, 21:35:00 »
Hoi Dirk,

Ziet er goed uit!  (y)

Schakelt alles nog naar wens?  ;)

Groeten,
Bert

phdirk

  • Offline Offline
  • Berichten: 1052
Re: Puttense treinkelder
« Reactie #96 Gepost op: 07 februari 2018, 19:28:03 »
Hoi Bert,

Bedankt. De 4018 die in gebruik is doet het nog steeds zonder enkel probleem. Verlenging van de minimale pulstijd was due de oplossing. As de zaak wat verder is moet je nog maar eens komen kijken.

Met beste groeten,

Dirk Meijer

Bert_Apd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1322
  • N-Spoor DB Epoche III
Re: Puttense treinkelder
« Reactie #97 Gepost op: 07 februari 2018, 19:57:31 »
Hallo Dirk,

Ik zal zeker nog eens bij je komen kijken.

... Verlenging van de minimale pulstijd was dus de oplossing.
Voor er verwarring ontstaat even een kleine aanvulling op bovenstaande: Het betrof niet de pulstijd van de DR4018 maar de maximale pulstijd van het TwinCenter: de minimale en maximale pulstijd stonden beide op dezelfde waarde: 50 msec. ;)

> https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=76055.msg3221792462#msg3221792462

Het leek me zinvol om dit toch even te melden.

Groeten,
Bert
« Laatst bewerkt op: 07 februari 2018, 20:01:28 door Bert_Apd »

phdirk

  • Offline Offline
  • Berichten: 1052
Re: Puttense treinkelder
« Reactie #98 Gepost op: 08 februari 2018, 20:51:52 »
Hallo Bert,

Bedankt voor deze toelichting. Inmiddels was het voor mij zo vanzelfsprekend geworden dat ik het vergeten was nader te specificeren.
Met beste groeten,

Dirk Meijer

Martin Hornis

  • Offline Offline
  • Berichten: 669
Re: Puttense treinkelder
« Reactie #99 Gepost op: 08 februari 2018, 22:55:24 »
De bouw van het kruiswissel ligt een beetje stil, omdat de Peco wissels in bestelling staan. Vandaag wel even een proefpassing gedaan van het kruisstuk. Dat lijkt wel goed te komen.


Zoiets heb ik ook gemaakt, maar dan met Mä-K-rail; met een railafstand van 64,6 mm. Het is wel een uitdaging om dure wissels te 'verzagen'/doorslijpen. Het tussenvoegen van een passende kruising is weer een apart verhaal.

Succes ermee.
Märklin K-rails; analoge besturing via Pascalprogramma's, PLC-methodes, I2C-bus en digitaal

phdirk

  • Offline Offline
  • Berichten: 1052
Re: Puttense treinkelder
« Reactie #100 Gepost op: 10 februari 2018, 21:04:58 »
Hallo Martin,

Bedankt voor je bericht. Het is inderdaad wel een opgave en als deze lukt wil ik dat ook bij d andere kruisende wissels gaan doen. Ik ben eerst begonnen op de Fleischmann railafstand van 63,5 mm, maar probeer het nu op de Peco-afstand van 50 mm voor elkaar te krijgen.
De wissels zijn onderweg, dus binnenkort meer.
 
Met beste groeten,

Dirk Meijer

phdirk

  • Offline Offline
  • Berichten: 1052
Re: Puttense treinkelder
« Reactie #101 Gepost op: 11 maart 2018, 16:37:54 »
Hi All,

Vandaag maar eens één van de inrijstraten van het schaduwstation uitgelegd. In dit geval die van het rechterhand circuit. Ik heb dat gedaan om te kijken of ik een beetje goed uitkwam met de ruimte. Dat bleek geen probleem. Voor het schaduwstation gebruik ik mijn oude Fleischmann Profi en Roco wissels.

Vanaf de baan gezien:


Vanuit het schaduwstation gezien:



Met beste groeten,

Dirk Meijer

Bert_Apd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1322
  • N-Spoor DB Epoche III
Re: Puttense treinkelder
« Reactie #102 Gepost op: 20 maart 2018, 14:11:10 »
Indrukwekkende wisselstraat Dirk...  (y)

Groeten,
Bert

phdirk

  • Offline Offline
  • Berichten: 1052
Re: Puttense treinkelder
« Reactie #103 Gepost op: 21 maart 2018, 19:46:59 »
Hallo Bert,

Dank je wel. Hier komen mijn oude Viessmann wisseldecoders aan. De DR4018's ga ik voor de seinen en andere zaken gebruiken.

Ik ben nu druk bezig met de kruiswissels:

Kruiswissel Hoofdspoor:


Kruiswissel Station en Aftakkend Spoor:





Met beste groeten,

Dirk Meijer

phdirk

  • Offline Offline
  • Berichten: 1052
Re: Puttense treinkelder
« Reactie #104 Gepost op: 19 mei 2018, 20:44:20 »
Hi All,

Van de week heb ik het hout voor de ruwbouw van de tafels opgehaald, althans dat was de bedoeling. Alleen was op mijn boodschappenlijstje één regel vergeten, waardoor de kopse kanten van de tafels er niet bij waren. Die komen nog. Ik kan in ieder geval alvast beginnen.



Daarna volgt de afbouw van de tafels en de hoektafels.

Met beste groeten,

Dirk Meijer