Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Al mijn goede ideeën... door bask185
Vandaag om 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
Vandaag om 22:51:58
Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
Vandaag om 22:46:29
7 april De Karel on tour door Seinhuis
Vandaag om 22:44:31
Raadplaatje door Magic
Vandaag om 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
Vandaag om 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
Vandaag om 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
Vandaag om 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
Vandaag om 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
Vandaag om 21:40:07
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 21:36:50
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 21:22:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 21:15:13
Bouw van materieel 40 treinstellen door Rob Bennis
Vandaag om 21:09:04
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door basjuh1981
Vandaag om 20:54:43
US diorama in H0 door basjuh1981
Vandaag om 20:52:48
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
Vandaag om 20:32:41
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door eemstede
Vandaag om 20:31:17
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
Vandaag om 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
Vandaag om 19:34:37
De (3d) knutsels van Ronald. door gdh
Vandaag om 19:22:56
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
Vandaag om 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
Vandaag om 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
  

Auteur Topic: Ostmühle, rangeerbaan in spoor 0  (gelezen 151097 keer)

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 2961
Re: Ostmühle, rangeerbaan in spoor 0
« Reactie #600 Gepost op: 03 april 2020, 08:52:31 »
Het komt op mij soms een beetje over als ‘Bouwen man, dan heb ik ook wat te zien.’
Ik krijg dan associaties met een vereniging met maar een handvol actieve leden.

De kunst is om de stille meelezers ook aan het bouwen en schrijven te krijgen. Dan komt er wat meer variatie op het forum.

Voor de moderator of Gert-Jan: als je vindt dat dit onderwerp ‘lezen en meedoen’ niet in dit draadje thuishoort, dan mag je het afsplitsen of verwijderen. Ik zal het onderwerp dan kort behandelen in mijn eigen draadje.

Wolter
Moins mais mieux.

g-j

  • Offline Offline
  • Berichten: 1637
Re: Ostmühle, rangeerbaan in spoor 0
« Reactie #601 Gepost op: 03 april 2020, 09:55:04 »
Hoi Wolter en Frans,

Ik zag de opmerking van Wolter gisteravond laat en heb niet meteen gereageerd, ik heb er wel even over nagedacht!

Natuurlijk heb ik mijn mening over mensen die wel bouwen maar niet of weinig laten zien, maar wel af en toe een bepaalde toon hanteren hier op het forum. Ik ben echter niet van mening dat je alleen een mening mag hebben als je ook iets laat zien. Bovenstaande is niet alleen van toepassing op bnls, maar speelt ook op andere fora waar ik rondhang en stukken plaats.

En dan misschien de onderliggende hamvraag, waarom laat ik mijn bouwsels en projectjes hier zien? Ik kreeg mijn eerste modeltrein zo rond mijn tiende en ontdekte (rijkelijk laat) modelbouwfora een jaar of 6 geleden. Ik heb echt ruim 35 jaar gelukkig met mijn treinen "gespeeld" voordat ik iets met treinen en Internet ging doen. Toen ik begon met schrijven over mijn Hatzum baan kon ik niet overzien wat de gevolgen hiervan zouden gaan zijn:
-Ik heb een aantal nieuwe vrienden en een hoop kennissen overgehouden aan het posten op diverse fora. Ik ga geen namen noemen maar enkelen beschouw ik als goede vrienden. En waar ik voorheen als "lone wolf' over een beurs liep kom ik nu hele leuke mensen tegen.
-Ik ben een betere modelbouwer geworden en durf redelijk onbevangen nieuwe projecten en uitdagingen aan te gaan.
-Ook heb veel meer inzicht gekregen hoe het is om bijvoorbeeld een beursbaan te bouwen.
-Ik ben gewoon ook met hout en elektra handiger geworden.
-Met mijn Ostmühle baantje heb ik op twee geweldige beurzen gestaan.

Natuurlijk speelt in dit alles mee dat ik een geweldig leuke man ben ;D En Wolter, we hebben elkaar ontmoet dus dat kun je beamen. Is er sprake van het vermaken van de toeschouwers en tegelijkertijd het strelen van mijn ego......?
Misschien wel, toen ik vroeger in bandjes speelde was het echt te gek als mensen speciaal voor ons naar een concertzaal kwamen en ook nog een goede avond hadden, als ik nu een college geef is het ook fijn om te horen dat mensen je waarderen en er iets van hebben opgestoken.

Maar, stel dat nu het Internet zou verdwijnen (en fora dus ook), dan zou ik gewoon doorgaan met het bouwen aan meerdere projecten tegelijkertijd want behalve de voor mij zeer waardevolle sociale contacten brengt modelbouwen mij ook iets anders. Een manier om creatief te zijn, mijn hersenen soepel houden door het nadenken over en het vinden van oplossingen en een stuk innerlijke rust. Mijn zeer drukke kop heeft baat bij knutselen!!!!

Grote groet, Gert-Jan

g-j

  • Offline Offline
  • Berichten: 1637
Re: Ostmühle, rangeerbaan in spoor 0
« Reactie #602 Gepost op: 03 april 2020, 09:59:37 »
En even terugkomen op Ronald en Michel.

@ Ronald, de kop zit vol!
@ Michel, bedankt nu weet ik weer hoe dat project, ergens in mijn bomvolle treinenkamer ook alweer heet ;D Het bestaat nog en wordt ooit wel eens afgebouwd.


Zoiets gaat het worden.

Later wel weer eens meer, Gert-Jan

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10555
Re: Ostmühle, rangeerbaan in spoor 0
« Reactie #603 Gepost op: 03 april 2020, 10:15:19 »
Natuurlijk heb ik mijn mening over mensen die wel bouwen maar niet of weinig laten zien, maar wel af en toe een bepaalde toon hanteren hier op het forum. Ik ben echter niet van mening dat je alleen een mening mag hebben als je ook iets laat zien.
Eens. Hoewel mijn observatie ook is dat de betere bouwers ook met de betere kritiek komen en zelden (nooit) iemand afbranden.
Ik vind het zelf leuk om mijn bouwsels te delen, ook omdat daar vaak opmerkingen op komen waar je wat aan hebt. Iedereen heeft zo z'n blinde vlekken. En al doe ik er maar één lezer plezier mee dan is dat wat mij betreft al voldoende. Mijn ego hoeft niet verder gestreeld te worden...  :angel:

On topic: leuk een havenbaantje. Als Rotterdammer heb ik uiteraard iets met desolate en vervallen haventerreinen.  (y)
No dress rehearsel, this is our life.

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 15310
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Ostmühle, rangeerbaan in spoor 0
« Reactie #604 Gepost op: 03 april 2020, 11:03:37 »
En even terugkomen op Ronald en Michel.

@ Ronald, de kop zit vol!

Weet ik, bij mij ook ;D ;)

BartvD

  • Offline Offline
  • Berichten: 1782
  • Relax, it is only a hobby.
Re: Ostmühle, rangeerbaan in spoor 0
« Reactie #605 Gepost op: 03 april 2020, 11:17:38 »
[/url]

Mooi doordacht plan, heerlijk simpel. Een kleine opmerking. Ik zou het haven gedeelte door laten lopen tot voorbij het kruiswissel. Dan heb je ruimte voor een kleine coaster of een redelijke binnenvaart bak denk ik zo.

Ref: opmerking Wolter. Er is helemaal niets mis mee met zien en gezien worden. Een schilder wil ook graag dat zijn/haar werk in een galerij hangt en een beeldhouwer dat zijn werk zichtbaar is voor anderen (bijvoorbeeld in een beelden tuin of hier in Terneuzen op de dijk). Het creëren is inderdaad ook om het te kunnen laten zien. Zonder dat hoef je niet te creëren. In het pre internet tijdperk waar ik uit kom waren dat de bladen zoals Rail Hobby of Rail Magazine en "the model railroader" die een platvorm gaven aan bouwers, die op hun beurt weer inspiratie gaven aan de lezers.

Het internet en de vele modelbouw beurzen die er tegenwoordig zijn heeft ervoor gezorgd dat onze hobby volwassen is geworden waar een ieder zijn of haar creativiteit in kwijt kan en dat mag zeer zeker "gezien" worden.
Bart
Groeten uit Zeeuws Vlaanderen

www.flickr.com/photos/bvdoorn

De Fabriek een avontuur in spoor 0; https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90042.0

Bij voorkeur in Schaal 0.

Joop_L

  • Offline Offline
  • Berichten: 1594
Re: Ostmühle, rangeerbaan in spoor 0
« Reactie #606 Gepost op: 03 april 2020, 11:42:30 »
Ostmühle in Maarn gezien, vond het een hele mooie baan (y). De bouw van deze baan ga ik ook weer volgen, in stilte  ;D
De kunst is om de stille meelezers ook aan het bouwen en schrijven te krijgen. Dan komt er wat meer variatie op het forum.
Stille meelezers zijn misschien ook wel stille bouwers. En die daarom ook niks laten zien, hier of waar dan ook ;)

Ik zelf geniet van de bouwsels van anderen, geef nooit commentaar op wat ik zie, omdat hun skills veel beter zijn dan die van mij. Ik leer er wel van, probeer het later als ik groot ben ook toe te passen ;)

Groeten Joop, machinist Lls

Bluestrain

  • Offline Offline
  • Berichten: 173
  • Met vriendelijk groeten Frans
Re: Ostmühle, rangeerbaan in spoor 0
« Reactie #607 Gepost op: 03 april 2020, 13:19:16 »
Ik lees veel en ben nooit negatief daar heb ik ook wat aan,als je dus niets laat zien tel je niet mee?zo wordt het wel een heel erg elitair clubje,je schrijft zelf dat als er 1 iemand er iets aan heeft je tevreden ben wel erg krom als je dan vindt dat je iets moet laten zien.

Heb pas nog wat laten zien hier een week lang geen reacties nou dat kan dus wordt ik niet kwaad om en denk dan niet goed opnieuw beginnen maar om nou voor de zoveelste keer met schroef en zaagwerk te posten gaat me te ver.

O ja sorry Gert-Jan voor dit gedoe.
« Laatst bewerkt op: 03 april 2020, 13:21:05 door Bluestrain »

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 2961
Re: Ostmühle, rangeerbaan in spoor 0
« Reactie #608 Gepost op: 03 april 2020, 13:37:30 »
Beste lezers,

De reactie van Gert-Jan van vanmorgen is heel mooi doordacht. Ik kan me er volledig in vinden. Dit forum is voor alle soorten van liefhebbers, en daar hoort inderdaad bij dat iedereen onze mooie hobby op zijn of haar eigen manier mag beleven. Terug naar Gert-Jan met Ostmühle!

Wolter
Moins mais mieux.

Reeks77

  • Offline Offline
  • Berichten: 1350
  • Rhb is Cool !! HOm Bernina
Re: Ostmühle, rangeerbaan in spoor 0
« Reactie #609 Gepost op: 03 april 2020, 17:39:04 »
Dat is een mooi railplan , en het is goed uitgedacht om het zo te gaan maken . ik kijk naar je komende updates uit.

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 11765
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Ostmühle, rangeerbaan in spoor 0
« Reactie #610 Gepost op: 04 april 2020, 12:29:41 »
Op voorhand zeggende dat als dit te off topic word geacht,dat het mag worden gewist,wil ik na het lezen van Gert-Jan zijn verhaal,toch even inhaken.

ik heb er wel even over nagedacht!

Natuurlijk heb ik mijn mening over mensen die wel bouwen maar niet of weinig laten zien, maar wel af en toe een bepaalde toon hanteren hier op het forum. Ik ben echter niet van mening dat je alleen een mening mag hebben als je ook iets laat zien. Bovenstaande is niet alleen van toepassing op bnls, maar speelt ook op andere fora waar ik rondhang en stukken plaats.
Zo goed als Gert-Jan even heft nagedacht,heb ik dat ook even gedaan.
Ik deel je mening hierboven G-J,zeker als het gaat over de manier waarop men soms " communiceert" ,dat stoort enorm.
Als het gaat over een mening Mogen ventileren,dan hangt dat ook deels er vanaf hoe men dat doet,als het komt zoals van wat weet jij nou,terwijl men zelf niks laat zien,ja dat vind ik eigenlijk helemaal not done.
Gelukkig zijn de meeste reactie's hier en elders op andere fora van het slag,hierbij geef ik je wat veren of wel gemeende nieuwsgierigheid over hoe iets word gemaakt.
Toen ik begon met schrijven over mijn Hatzum baan kon ik niet overzien wat de gevolgen hiervan zouden gaan zijn:
-Ik heb een aantal nieuwe vrienden en een hoop kennissen overgehouden aan het posten op diverse fora. Ik ga geen namen noemen maar enkelen beschouw ik als goede vrienden. En waar ik voorheen als "lone wolf' over een beurs liep kom ik nu hele leuke mensen tegen.
-Ik ben een betere modelbouwer geworden en durf redelijk onbevangen nieuwe projecten en uitdagingen aan te gaan.
-Ik ben gewoon ook met hout en elektra handiger geworden..
Ook hier zitten dingen in die ook op mij van toepassing zijn,ondanks dat ik momenteel niks doe aan modelbouw,heeft het ook mij in de tijd dat ik dat wel actief deed en o.a. hier toonde,nieuwe vrienden en kennissen gebracht,waar ik dan ook blij mee ben(nog altijd)
Ik heb net als jij G-J nieuwe vaardigheden ontwikkelt voor/tijdens en na het bouwen,daar ben ik ook nog altijd blij mee,dingen leren is niet erg. (y)

als ik nu een college geef is het ook fijn om te horen dat mensen je waarderen en er iets van hebben opgestoken.houden door het nadenken over en het vinden van oplossingen en een stuk innerlijke rust.
Klopt ook,en dat heeft niks met ego te maken,ieder mens,groot of klein/oud of jong, vind het fijn als er buiten minder leuke dingen ook over de leuke dingen word gesproken,iedereen waardeert het en vind het fijn als ze te horen krijgen dat wat ze delen met anderen wordt gewaardeerd en dat ze wijzer zijn geworden(op welk vlak ook).
Maar, stel dat nu het Internet zou verdwijnen (en fora dus ook), dan zou ik gewoon doorgaan met het bouwen aan meerdere projecten tegelijkertijd want behalve de voor mij zeer waardevolle sociale contacten brengt modelbouwen mij ook iets anders. Een manier om creatief te zijn, mijn hersenen soepel houden door het nadenken over en het vinden van oplossingen en een stuk innerlijke rust. Mijn zeer drukke kop heeft baat bij knutselen!!!!
Dan hebben veel mensen meer tijd om te bouwen ipv digital/online "te ouwehoeren"  ;D ;)
JE bent als je aan het bouwen bent idd op veel manieren actief met jezelf bezig,en dat is buiten af en toe frustratie om,vaak meer positief dan negatief.
Die rust,ja das hier een iets ander verhaal,ik heb al enige tijd genoeg rust zonder te bouwen dan dat ik wel aan het bouwen ben ::)
Verder is het hier al enige tijd zo,dat als ik serieus ga nadenken om weer is wat te bouwen,dat er iets om de hoek komt wat de zin om te beginnen gelijk afkapt >:( :( :'(
Ook nu is dat zo,ik had dit weekend weer iets willen gaan proberen,maar sinds begin v/d week is mn pc half gecrasht en zit ik te wachten op onderdelen,waardoor dit bericht vanaf mn oude laptop komt  ::)
Dus is mn zin weer foetsie omdat ik mijn pc hard nodig heb,gaat dat herstellen nu voor.

Verder ben ik benieuwd naar hoe je uitbreiding vorm gaat krijgen,dat haven verhaal klinkt bekend  ;)
Hoe ga je dit echter combineren aan de rest van je nu (complete af zijnde) baan ??
De muur richting de buren doorbreken ?  ;D
(het is maar een hint)
Zoals al meer gezegd ik blijf dit (veelal) in stilte volgen :angel:


Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

g-j

  • Offline Offline
  • Berichten: 1637
Re: Ostmühle, rangeerbaan in spoor 0
« Reactie #611 Gepost op: 05 april 2020, 20:59:40 »
Hoi,

@ Bart, het idee om de haven door te laten lopen is zeker een goede, maar dan betekend dat ook dat het "water" over de bak scheiding heen moet (en terwijl ik het typ krijg ik echt een waanzinnig goed idee (y). Later meer en als het lukt gaan de credits naar Bart!!
@ Floris, spijker op z'n kop.

Verder is er natuurlijk ook nog wat geknutseld dit weekend. Ik kon het niet laten om voordat ik allerlei andere nuttige en constructie essentiële werkzaamheden zou doen alvast wat te decoreren.

De blauwe platen van de G#### zijn er niet meer, ik heb ze nu in de kleur van die Polo shirts van de modulebaan mannen.


Ook op de tweede module zijn de sporen geschilderd, vastgezet en van draden voorzien.

En ik heb even een inspiratie tripje gemaakt naar de oude Haven van Harlingen.

Deze wil ik echt wel proberen na te bouwen!

Later wel weer eens meer, Groet Gert-Jan

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7031
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: Ostmühle, rangeerbaan in spoor 0
« Reactie #612 Gepost op: 05 april 2020, 21:25:48 »
Heerlijk gifgroene platen (y)

Water op de scheiding: bootje erover.
Alles paletti!

Tschüß
Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

Daniels

  • Offline Offline
  • Berichten: 777
Re: Ostmühle, rangeerbaan in spoor 0
« Reactie #613 Gepost op: 05 april 2020, 22:38:24 »
Gewoon zoals Hendrik-Jan zegt, nu alleen nog ff bouwen.

Heerlijk bezig Gert-Jan!

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8474
    • Midland
Re: Ostmühle, rangeerbaan in spoor 0
« Reactie #614 Gepost op: 05 april 2020, 22:45:43 »
Ik val nog ff binnen hier.

Hearhear, zou k zeggen.

Alleen moet je nu wel balsahoutjes kopen GertJan voor de dukdalfen.
Vuurwerk wordt verboden helaas.
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#