Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
Vandaag om 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
Vandaag om 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
Vandaag om 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
Vandaag om 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
Vandaag om 21:40:07
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 21:36:50
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 21:22:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 21:15:13
Bouw van materieel 40 treinstellen door Rob Bennis
Vandaag om 21:09:04
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Menno
Vandaag om 20:58:29
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door basjuh1981
Vandaag om 20:54:43
US diorama in H0 door basjuh1981
Vandaag om 20:52:48
Raadplaatje door eemstede
Vandaag om 20:43:38
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
Vandaag om 20:32:41
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door eemstede
Vandaag om 20:31:17
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
Vandaag om 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
Vandaag om 19:34:37
De (3d) knutsels van Ronald. door gdh
Vandaag om 19:22:56
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
Vandaag om 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
Vandaag om 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
  

Auteur Topic: 2x zener diode om decoder te beveiligen?  (gelezen 3345 keer)

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3602
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: 2x zener diode om decoder te beveiligen?
« Reactie #15 Gepost op: 14 december 2016, 08:35:48 »
Ook mij reactie Timo.

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

008200

  • Offline Offline
  • Berichten: 757
Re: 2x zener diode om decoder te beveiligen?
« Reactie #16 Gepost op: 14 december 2016, 12:43:03 »
Dank aan alle elektrotechnisch onderlegde modelspoorcollega's, die hun licht op deze, voor een "gewone" natuurkundige als ondergetekende, tamelijk onbekende materie hebben laten schijnen.  (y)
FB

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3602
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: 2x zener diode om decoder te beveiligen?
« Reactie #17 Gepost op: 14 december 2016, 13:09:01 »
@Klaas:

Ik had het over de tegen-EMK, die wordt opgewekt doordat de motor als generator werkt. Jij hebt het over de inductiespanning die ontstaat als de stroom door een spoel plotseling wordt afgeschakeld. Dat is wat anders, en werkt bovendien in de tegengestelde richting.

Dit is toch echt de defnitie van de tegen EMK die ik ooit geleerd heb (Zal ongeveer gelijk met jou zijn geweest, alleen een paar provincies hoger.).
En de tegen EMK gaat naadloos over in de generator werking, tenminste als de motor met permanente magneten is uitgerust.

Groet,

Gerard van der Sel.

PS: Die zich nu afvraagt hoe met die beiveiligings diodes de tegen EMK en de generator werking ooit gemeten kan worden om de lastregeling te realiseren. Maar dat is voor een ander draadje.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25181
    • Pagina van klaas
Re: 2x zener diode om decoder te beveiligen?
« Reactie #18 Gepost op: 14 december 2016, 13:24:29 »
Die paar provincies hoger kon nog wel eens meevallen. Ik heb mijn opleiding gevolgd in Amsterdam.

Kennelijk is er verwarring over wat tegen-EMK is. In een spoel op wisselspanning wordt een tegen-EMK opgewekt door de zelfinductie van de spoel. Maar bij een motor beschouw ik de tegen-EMK als het gevolg van het generatoreffect.

Bij het afschakelen van de puls op de motor volgt er eerst een piekspanning als gevolg van de inductie. Die wordt als het goed is afgevangen door de vrijloopdiodes in de H-brug. Daarna volgt de spanning als gevolg van de generatorwerking, die heeft de tegengestelde polariteit. Ik denk dat het regelsysteem van de decoder even afwacht tot de inductiepiek voorbij is voordat hij de tegen-EMK gaat meten.

peterzoetermeer

  • herbeginner
  • Offline Offline
  • Berichten: 55
Re: 2x zener diode om decoder te beveiligen?
« Reactie #19 Gepost op: 14 december 2016, 15:29:17 »
ik heb geen elektronica gestudeerd, maar wil wel wat bijleren.
Ik begrijp ternauwernood hoe een zenerdiode werkt, maar kan me niet voorstellen hoe bij 2 zenerdiodes, die met de kathoden aan elkaar zijn gemaakt, er stroom kan gaan lopen.
Kan iemand dat mij uitleggen?

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3602
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: 2x zener diode om decoder te beveiligen?
« Reactie #20 Gepost op: 14 december 2016, 15:48:22 »
Een zenerdiode werkt vrij simpel als je zijn werking begrijpt.
Normaal gesproken wordt een zener diode in sper aangesloten. Als er dan een spanning kleiner dan de zener spanning wordt aangeboden, zal de zenerdiode niets doen.
Echter wordt een spanning groter dan de zenerspanning aangesloten, dan zal de zenerdiode in geleiding komen en de spanning begrenzen tot de zener spanning (tot de dood erop volgt). een zener in doorlaat ricting functioneerd als een normale diode.
Dus twee zeners geschakelt zoals beschreven, zal de spanning begrenzen tot de zener spanning plus de diode spanning is in dit geval 27,6V.

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

Sander Fondse

  • Offline Offline
  • Berichten: 2076
  • MSc Micro-Electronics
Re: 2x zener diode om decoder te beveiligen?
« Reactie #21 Gepost op: 14 december 2016, 15:54:24 »
ik heb geen elektronica gestudeerd, maar wil wel wat bijleren.
Ik begrijp ternauwernood hoe een zenerdiode werkt, maar kan me niet voorstellen hoe bij 2 zenerdiodes, die met de kathoden aan elkaar zijn gemaakt, er stroom kan gaan lopen.
Kan iemand dat mij uitleggen?
Een diode bestaat uit een verbinding tussen 2 soorten metaal met een onderling structuurverschil. Dit verschil ligt daarin dat er in het ene materiaal een overschot aan elektronen(kathode) is en in de ander een tekort(anode). Door dit verschil ontstaat een potentiaal op de grens tussen de 2 materialen. Dit gebeurd, omdat het teveel aan elektroden in de kathode naar de anode wil, hierdoor ontstaat een overgangsgebied, mooi vertaald 'depletie-gebied' genoemd, waarin geen tekort of overschot aan elektronen heerst. Daar het materiaal dan als geheel niet meer elektrisch neutraal is, ontstaat er een elektrisch veld op de overgang.

Indien de spanning van anode naar kathode staat, kan indien de spanning van dit elektrisch veld wordt overschreden, de stroom gewoon lopen. Dit is de doorlaatspanning (0.3-1.0 V) van een normale diode, een Zener werkt op dezelfde manier.

Als de spanning wordt omgedraaid, dus plus aan kathode en - aan anode, neemt de weerstand van de overgang toe daar het 'depletie-gebied' groter wordt. De stroom kan gewoon niet lopen. Als je de spanning echter blijft verhogen zal op een gegeven moment de diode het begeven. Dit kan op 2 manieren, waarvan de 'Zener-manier' zeer beheersbaar is.
Bij een Zener-diode zal als de tegenspanning groot genoeg is, een elektron die aan de anode (dus vanaf -) het gebied in komt in staat zijn om direct door dit gebied te tunnelen en zo door de barrière heen te komen. De diode gedraagd zich dan als een weerstand. Dit is een zeer korte, niet gedetailleerde uitleg.

Samengevat :
Een Zener gedraagt zich voorwaards (+ anode, - kathode) bijna als een normale diode, met een kleine spanningsval. In de sperrichting (- anode, + kathode) zal er tot de Zener-spanning (gegeven voor elke Zener-diode) een onmeetbaar kleine stroom (meestal in de orde van 10^-10 A of kleiner) lopen. Boven die spanning gaat de Zener open en gedraagt zich dan als een weerstand die verder onafhankelijk is van de spanning.
Indien er 2 Zeners in anti-serie staan, dus anodes of kathodes aan elkaar, zal er ongeacht de ingangspolariteit tot de Zenerspanning + de kleine spanningsval in voorwaards, geen stroom lopen.
Ho, Duitsland, 1951-1995. Van alles wat.17 *'en voor raden

peterzoetermeer

  • herbeginner
  • Offline Offline
  • Berichten: 55
Re: 2x zener diode om decoder te beveiligen?
« Reactie #22 Gepost op: 14 december 2016, 16:20:51 »
bedankt voor de uitleg, het meeste begreep ik al, maar hier gaat het om:



Indien er 2 Zeners in anti-serie staan, dus anodes of kathodes aan elkaar, zal er ongeacht de ingangspolariteit tot de Zenerspanning + de kleine spanningsval in voorwaards, geen stroom lopen.

en als de spanning groter wordt dan de zenerspanning (+ de forwardspanning) dan slaat-ie door, zodat de zenerspanning overblijft, snap ik.
Maar dan komt die stroom tegen de kathode (het streepje) van de andere zenerdiode aan, en kan die daar dan doorheen? Kan er stroom lopen van de kathode naar de anode?
Zo nee, dan kan er dus helemaal geen stroom lopen.
En vanaf de andere kant, de polariteit dus omgedraaid is, precies hetzelfde verhaal.
Ik begrijp het dus nog steeds niet.

edit:
nog eens zes keer doorgelezen, het begint te dagen geloof ik.
in tegenstelling tot een gewone diode kan een zenerdiode dus wel stroom doorlaten van de kathode naar de anode, zie ik dat goed?
Dan begin ik het te begrijpen, bedankt!
« Laatst bewerkt op: 14 december 2016, 16:51:36 door peterzoetermeer »

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3341
    • Mijn van-alles website
Re: 2x zener diode om decoder te beveiligen?
« Reactie #23 Gepost op: 14 december 2016, 17:49:00 »
Jep ;)

Een zenerdiode gedraagt zich in doorlaatrichting als een gewone diode, maar in sper-richting als een gewone-diode-totdat... .

Zodra de zenerspanning bereikt wordt, gaat 'ie ineens wél geleiden.

Om de stroom door de zenerdiode te beperken wordt vaak een weerstand gebruikt. Dat is ook een beetje waarom ik het een linke optie vind. Ik weet niet hoe snel zenerdiodes over het algemeen zijn en wat de aanstuurfrequentie van oudere decoders is, maar als de zenerdiode lekker aan het zeneren is en bij de volgende puls van de decoder kan 'ie niet snel genoeg stoppen met geleiden, dan kan het nog wel eens vervelend worden, maar zoals gezegd, ik heb nooit opgezocht (als het al vermeld staat) wat recovery-tijden zijn van zenerdioden.

Silvolde

  • Offline Offline
  • Berichten: 1467
Re: 2x zener diode om decoder te beveiligen?
« Reactie #24 Gepost op: 14 december 2016, 18:27:37 »
De anti-serie geschakelde zenerdioden werden begin 70-er jaren door Röwa bij de wisselstroom uitvoering van de de E91 toegepast. Vermoedelijk zorgde de toegepaste Marx motoren - overigens uitstekende, uitgebalanceerde motoren - voor een te hoge EMK waardoor het elektronische omschakelrelais waarschijnlijk geactiveerd werd.

Zelf pas ik deze 'truc' toe wanneer ik twee identieke 6 Volt motoren in serie zet. Hierbij gebruikte ik aangepaste zenerwaarden.

Silvolde

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25181
    • Pagina van klaas
Re: 2x zener diode om decoder te beveiligen?
« Reactie #25 Gepost op: 14 december 2016, 19:08:01 »
in tegenstelling tot een gewone diode kan een zenerdiode dus wel stroom doorlaten van de kathode naar de anode, zie ik dat goed?
Een gewone diode kan dat ook, als je er maar genoeg spanning op zet, maar die is dan wel ogenblikkelijk rijp voor de kliko.

Silvolde

  • Offline Offline
  • Berichten: 1467
Re: 2x zener diode om decoder te beveiligen?
« Reactie #26 Gepost op: 14 december 2016, 19:18:04 »
Klaas, het vermogen van de zener is wel belangrijk

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25181
    • Pagina van klaas
Re: 2x zener diode om decoder te beveiligen?
« Reactie #27 Gepost op: 14 december 2016, 19:22:59 »
Vertel mij wat. Ik heb al genoeg zeners in de gloria geholpen omdat ik ze te hard liet werken. ;D