Doel:€250.00
Donaties:€85.00

Per saldo:€-165.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 21-04-2020
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 14:40:19
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door dh3201
Vandaag om 14:37:31
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door 1200blauw
Vandaag om 14:35:53
1e modelspoorbaan door Hendrik Jan
Vandaag om 14:29:53
Welke Duitse rangeerseinen bij eindstation door Robbert
Vandaag om 14:28:33
BMB 00-modulebaan, Beveiliging door Klaas Zondervan
Vandaag om 14:20:19
Testbaantje, schaal h0f door HOf Fan
Vandaag om 14:15:19
Projekt 083-338 door 44
Vandaag om 14:11:48
goederentreincombinaties door Daan!
Vandaag om 13:58:03
Bouwen van modellen bestaande uit gips door Wim Vink
Vandaag om 13:42:28
Philotrain buffers demonteren en spuiten door Pauldg
Vandaag om 13:30:14
WeKra bouwt The Kraken. Een H0 attractie! door WeKra
Vandaag om 13:28:00
Boek: treinsamenstellingen in Europa. Nachttreinen in model. door d.vanaalst
Vandaag om 13:23:31
The Summer of 69 door MarcNL
Vandaag om 13:20:51
Intellibox basic 65006, trein rijdt tegenovergesteld aan richtingsindicator? door Ronald Halma
Vandaag om 13:16:26
En het gaat maar door... door zuylen
Vandaag om 12:47:19
Wasbenzine/residu door Tomasso
Vandaag om 12:41:16
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door St00mboy
Vandaag om 12:22:14
DR5000, problemen met hoge locomotiefadressen door Blausee-Mitholz
Vandaag om 12:12:22
Een Elotrains 1500 zelf bouwen uit parts door Gerke
Vandaag om 11:50:55
Doornvliet door cor_b
Vandaag om 11:02:39
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 10:57:04
Uhlenbrock DCC decoder, is uit te lezen op IB-1, maar lok rijdt niet? door henk
Vandaag om 10:46:01
Hoe groen was de groene E-loc 1000-? door TonM
Vandaag om 10:40:48
Rijtuigen op De Meer door martijnhaman
Vandaag om 10:14:37
Vrije vertaling van station Arnhem jaren 80 door Niels B
Vandaag om 10:07:01
Raadplaatje door Klaas Zondervan
Vandaag om 09:43:28
Ervaringen met veilingsites en webshops (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door NS8714
Vandaag om 08:40:40
Railtalk Magazine Latest Issue door Erik Mijd
Vandaag om 06:20:04
Baanbouw Bosje77 door AndrevdG
Vandaag om 04:15:41
  

Auteur Topic: BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0  (gelezen 114579 keer)

nighttrain1

  • Team beurzen, Powered bij Oltronix: 2x300VA
  • Offline Offline
  • Berichten: 4428
  • Ook deze tijd zal ooit die goeie ouwe tijd worden!
Re: BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0
« Reactie #660 Gepost op: 27 maart 2020, 21:38:49 »
De barst zit er nog in er is echter wel een laagje verf overheen gegaan, een geheel vind ik net iets mooier.

De bak moet er steeds professioneler uit gaan zien, er zitten al heel wat uurtjes in, wil een lust voor het oog maken.
Maar daar is wel meer voor nodig....
Net zoiets als bijvoorbeeld dit:

Stoep maken met echte tegeltjes van Juweela.

Zoals in post 462 al te lezen was is eerst het karton met de tegelprint van Magnorail verwijdert.


Daarna is de ondergrond voor de stoep schoongemaakt en de gaten aangesmeerd met lakplamuur van Alabastine.


Nu is er een gladde en vlakke ondergrond om dubbelzijdig tape op te plakken om daar weer de eerste Juweela tegels op te bevestigen.


Tegels zo neer gelegd.


Haastige spoed is zelden goed, wat blijkt dat de tegels een onder en een bovenkant hebben, een zeer kleine kleur nuance verschil. Aan de bovenzijde zit een hele kleine grijze gloed en zijn de tegels wat afgerond.


Links nog door elkaar, in het midden de fout liggende reeds verwijdert en rechts ligt alles weer goed.


Net als in het echt, liggen er ook tegels tussen met een klein hoekje eraf.
Of een rij 3/4e tegels.


Hier moet een stoeprandput en een op/afrit verschijnen.


Materiaal om stoepranden mee te maken en bredere strip voor de op/afrit.


De bestelde putten kijk eens wat fijn qua maat, met liniaal er bij om te zien hoe groot het werkelijk is.


De put van Sven, van de Tramfabriek.nl nog blank.


Klaar om geschilderd te worden, stoepput moet zwart worden, de omliggende opvulbanden grijs achtig net als de op/afrit.

Er werd ook nog een bushalte bezorgd.


Hier op de stoep gedumpt.


Halte is al voorzien van een reclamebord van een modelspoorshop die niet meer onder ons is.


Gras is weg maar de halte moet de grond nog in.


Halte wordt op echt zand geplaatst.


Onkruid tussen de tegels.


Voegen worden volgedrukt met voegmiddel van Juweela, juist van dit merk, omdat dit geen sluier achter laat.


Na het voegen wordt ontspannen water in gedruppeld.


Boel is nu aan het drogen.



Met de stoep ben ik klaar.

Wordt vervolgt, ….. met een volgend project......

106374
« Laatst bewerkt op: 28 maart 2020, 09:11:55 door nighttrain1 »
Groeten Richard, nighttrain

2012-2020 6x*

Bouw:Modelbaan & modulebakken

NS264

  • Offline Offline
  • Berichten: 6085
  • Midland Industrie, NS IV.
    • Midland
Re: BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0
« Reactie #661 Gepost op: 27 maart 2020, 21:51:09 »
Dat gaat er goed uitzien.

 (y)

Gr Koen.
Klik op de wereldbol naar topic.
Mvg Koen. Betuwse oplossing:'kumt tied, kumt road'.

Hendrik Jan

  • Online Online
  • Berichten: 5853
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0
« Reactie #662 Gepost op: 27 maart 2020, 23:30:41 »
Handig,
die stoeprand op de bakscheiding

groeten
Hendrik Jan

T.Spat

  • Offline Offline
  • Berichten: 2676
Re: BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0
« Reactie #663 Gepost op: 27 maart 2020, 23:36:23 »
Allemachtig!  mooi spul, dat Juweela... 8)
Even een stoepje leggen is puur ministratenmakerij... (y)

Vriendelijke groet, Tis
********

Hans van de Burgt

  • BMB & EMV
  • Offline Offline
  • Berichten: 4347
    • Medway Valley Line
Re: BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0
« Reactie #664 Gepost op: 28 maart 2020, 10:27:09 »
@Richard,

Een klerewerk, maar wel mooi hoor. De inperfectie (hoekjes er af en zo), maakt het inderdaad net echt.

Gr, Hans
https://britsemodulebaan.wordpress.com/ (BMB-groep)
https://medwayvalleyline.wordpress.com/ (Wateringbury, Stoneham Lock en Beltring & Branbridges Halt)
http://www.eindhovenmodelbouw.nl/ (EMV)
https://maakonderwijs.wordpress.com (Techniek onderwijs)

Dion

  • powerd by Uhlenbrock
  • Offline Offline
  • Berichten: 5780
  • stationsplein Baden-Baden
    • stationsplein Baden Baden
Re: BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0
« Reactie #665 Gepost op: 28 maart 2020, 12:56:18 »
Een goede up-grade. (y)
groetjes Dion

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1496
Re: BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0
« Reactie #666 Gepost op: 29 maart 2020, 09:36:14 »
Mooi geworden naamgenoot  (y)
Groeten,
Richard

nighttrain1

  • Team beurzen, Powered bij Oltronix: 2x300VA
  • Offline Offline
  • Berichten: 4428
  • Ook deze tijd zal ooit die goeie ouwe tijd worden!
Re: BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0
« Reactie #667 Gepost op: 08 april 2020, 21:58:15 »
Heren, dank voor de complimenten.

ALS JE NIET BEKEND BENT MET ELEKTRICITEIT, MAAK DIT ONDERSTAANDE DING DAN ZEKER NIET NA!!!

Puntlasapparaat om bovenleiding rijdraad mee te maken.

Nodig: oude magnetron transformator, voor klein puntlaswerk een magnetron uit de keuken,
Wil je wat meer, zoek dan een met meer vermogen, een oude uit een bedrijfskeuken of restaurant.
1 stuk ader 35mm2.
2 kabelschoenen 35mm2 met boutaansluitgat 6mm.
2 stukken koper strip, 15mmx4mm
2 puntlaspolen
1 werkende schakelaar uit een bijvoorbeeld magnetron
Materiaal voor omkasting
2 houten latten om las armen van te maken
Aansluitsnoer met aangegoten stekker, met minimaal 3x 1,5mm2
2 componenten staallijm.

Ik heb er een uit een DeLongie 700watt magnetron, weet zeker dat `m het deed, toen ik de stekker in het stopcontact deed ging deze direct aan, de deur was wel dicht.
De stekker er uit gehaald, deur open en wat staalkrullen erin gedaan deur dicht en de stekker in het stopcontact, toen deed die het nog beter, serieus vuurwerk van binnen.
Snel de stekker er weer uit voor definitief als leven van magnetron, op naar een tweede leven..  ;D
Deze transformator is echt goed.  ;D

De transformator uitgebouwd.
De minischakelaars ook er uit gehaald.
Deur schakelaar laten zitten was defect.

De transformator door geslepen op de lasnaden.
Ook de primaire spoel eruit gehaald, daaronder zit de secundaire spoel, deze moet eruit en komt niet meer terug.


De primaire spoel zit er inmiddels weer in, tussen de spoelen zaten pakjes met metalen plaatjes, deze zijn weer terug geplaatst.


Normaal (ook in het voorbeeld filmpje van youtube) wordt er 2 ringen in de transformator ingelegd, ik had ruimte voor 3 en heb er ook 3 ingelegd.
Met wat lijmklemmen hou ik ze op hun plek.


Vervolgens smeerde ik 2 componenten staallijm op de 3 poten van de transformator.
Vervolgens de plaat er weer op wurmen en stevig aanklemmen met lijmklemmen en minimaal 24uur ingeklemd laten.


Als de lijm is uitgehard, is de transformator klaar.
Nog een mooi lang stuk 35mm2 ader steekt uit de transformator.


Na wat testjes en nadenken hoe lang ik de puntlas-armen maak.
Na het vinden van stukje koper strip uit een oude groepenkast die ik nog had liggen, bepaald hoe lang de ader uiteinden moge zijn.
Best kort eigenlijk, afgeknipt en voorzien van kabelschoenen.
Een recht en een op de kop.


Hier de koperen strips in de armen weggewerkt.


De boel elektrisch aangesloten en bezig met houten kistje omheen aan het maken.


Dit is `m dan, het puntlas apparaat.

Tijd voor een test:


Diverse keren 2 stukjes ijzer afval aan elkaar gebakken, dit kwam na wrikken weer los.
Dat kan diverse redenen hebben:
Test materiaal te dik, te groot, hoeveelheid stroom door het materiaal te klein, of niet krachtig genoeg op elkaar gedrukt, polen niet goed gepositioneerd op het samen te smelten materiaal.

Maar het werkt wel.
Binnenkort maar eens testen met ander materialen.


Inspiratie film tot de bouw van dit apparaat heb ik op youtube gevonden in de vorm van deze; video maar zet het geluid uit, want het is Engels en Russisch door elkaar. Veel kijk plezier

ALS JE NIET BEKEND BENT MET ELEKTRICITEIT, MAAK DIT DING DAN ZEKER NIET NA!!!
Beter dubbel gewaarschuwd dan vergeten.


Wordt vervolgt, …..

107857
« Laatst bewerkt op: 08 april 2020, 22:38:10 door nighttrain1 »
Groeten Richard, nighttrain

2012-2020 6x*

Bouw:Modelbaan & modulebakken

nighttrain1

  • Team beurzen, Powered bij Oltronix: 2x300VA
  • Offline Offline
  • Berichten: 4428
  • Ook deze tijd zal ooit die goeie ouwe tijd worden!
Re: BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0
« Reactie #668 Gepost op: 09 april 2020, 22:06:52 »
Do’nt try this at home

Even wat testjes uitgevoerd met het zelfbouw puntlasapparaat:
Secundaire wikkeling 2,3 volt op de polen.
Bij volle kortsluiting loopt er een forse stroom, (de ampère tang van m`n werk gaat tot 600 ampère),
En gaf bij de test een “E” aan bij het lossen van de inschakelknop gaf `m heel even na de “E” 593 ampère aan.
"E" is meer stroom dan de meter aan kan.


Mooi weer, nog wat stukjes ijzer en wat sensemir wat later bleek en een stuk tig lasdraad.


De resultaten.
De Tig lasdraad spatte uit elkaar, onbruikbaar blijkbaar.
Zelf zien? Kijk maar.

Het apparaat voldoet nog niet helemaal aan m`n verwachtingen, de bovenste pool is nog veel te beweeglijk.
Mede daardoor lukt het klemmen van het werkstuk niet goed.
En de onderste pool is nu rond, deze moet worden afgevlakt.

 
Naast puntlassen kan `m ook gebruikt worden om mee weerstand te solderen, maar dan moeten er wat aanpassingen aan worden uitgevoerd.

Maar dan nog geldt: Als je geen verstand hebt van elektriciteit, begin er dat niet aan, en maak dit apparaat niet na!!!

Wordt vervolgt, …..

108094  
« Laatst bewerkt op: 09 april 2020, 22:08:23 door nighttrain1 »
Groeten Richard, nighttrain

2012-2020 6x*

Bouw:Modelbaan & modulebakken

willem7853

  • Offline Offline
  • Berichten: 150
Re: BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0
« Reactie #669 Gepost op: 10 april 2020, 10:17:55 »
moet er niet wat meer kracht worden uitgeoefend op de contactpunten?
zo dat het te lassen materiaal wat in elkaar geperst wordt ?

Willem.
thuis ben ik de enige die (model)spoort

Casmir

  • Offline Offline
  • Berichten: 343
Re: BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0
« Reactie #670 Gepost op: 10 april 2020, 10:45:38 »
De onder of bovenkant moet in ieder geval vlak zijn.
Bij pinpassen hangt veel af van de vorm van de elektrodes.
Het vlak maken van een punt doe ik altijd op de draaibank.

Casmir

  • Offline Offline
  • Berichten: 343
Re: BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0
« Reactie #671 Gepost op: 10 april 2020, 10:46:45 »
Ik bedoel uiteraard puntlassen.

nighttrain1

  • Team beurzen, Powered bij Oltronix: 2x300VA
  • Offline Offline
  • Berichten: 4428
  • Ook deze tijd zal ooit die goeie ouwe tijd worden!
Re: BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0
« Reactie #672 Gepost op: 10 april 2020, 16:54:45 »
Heb hier weinig ervaring mee dus alle tips zijn welkom.  (y)
Groeten Richard, nighttrain

2012-2020 6x*

Bouw:Modelbaan & modulebakken

Casmir

  • Offline Offline
  • Berichten: 343
Re: BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0
« Reactie #673 Gepost op: 10 april 2020, 18:54:57 »
Het hangt er ook veel vanaf wat je puntlast .
Als je zeg maar rijdraden wil puntlassen,dan moet de stift boven en onder vlak zijn.
Krachtbepaling word vaak bepaald door de dikte van het materiaal.

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 2764
    • Mijn van-alles website
Re: BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0
« Reactie #674 Gepost op: 10 april 2020, 19:48:03 »
De resultaten.
De Tig lasdraad spatte uit elkaar, onbruikbaar blijkbaar.
Zelf zien? Kijk maar.
Naar mijn mening duurt het veeel te lang, wat op een te lage stroom, te dik materiaal of te lage contactdruk ligt. Op m'n werk hadden we zo'n ding en dat was echt 'pats' werk: binnen een fractie van een seconde zat de boel aan elkaar.
Naast puntlassen kan `m ook gebruikt worden om mee weerstand te solderen, maar dan moeten er wat aanpassingen aan worden uitgevoerd.
Nou... ik moet er niet aan denken. Mijn 160 VA trafo die bij 9 Volt en normaal gebruik 16 Ampère kan leveren is al aan de forse kant voor de meeste verbindingen die ik leg (dunne messing buisjes en dergelijke), een (min of meer) onbegrensde magnetrontrafo die over de 600 ampere kan leveren is amper goed te regelen: naast een hele dikke variac of pittige triac-regeling vanwege het vermogen van de trafo, zul je slechts een klein regelbereik overhouden, anders wordt de stroom veel te groot.
Maar dan nog geldt: Als je geen verstand hebt van elektriciteit, begin er dat niet aan, en maak dit apparaat niet na!!!
Nu, een opmerking dan: ik zie dat je (aan het uiterlijk te zien) een microswitch uit een magnetron gebruikt hebt, ik vermoed van de deurbeveiliging.
Het nadeel is dat die schakelaars relatief vaak sneuvelen bij magnetrongebruik, omdat velen de deur 'onder last' (lees: ingeschakeld) opentrekken.

Dat onder last schakelen is nog al eens de oorzaak dat de contacten vastbakken. In een gewone magnetron is dat niet zo'n probleem, omdat er 2 schakelaars in serie staan. Maar die zijn wel zodanig bedraad dat als het misgaat, er keiharde kortsluiting gemaakt wordt en de zekering van de magnetron of de automaat in je meterkast uitschakelt.

Dat wordt bij de puntlas-opstelling moeilijk en betekent dat je zal moeten uitschakelen door de stekker te trekken. Misschien een punt van aandacht om dat anders op te lossen.