Doel:€250.00
Donaties:€102.50

Per saldo:€-147.50

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 23-07-2020
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Materieelbespreking Artitec plan U door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:11:13
Piko NS1100, materieelbespreking door Olaf
Vandaag om 18:58:29
Projekt 083-338 door 44
Vandaag om 18:50:53
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Falcon10
Vandaag om 18:43:24
Automatische koppeling door Arnold van Heyst
Vandaag om 18:36:44
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Stedahult
Vandaag om 18:24:23
Bad Harzwald een fictieve havenbaan in spoor 0 door tijgernootje
Vandaag om 18:19:18
Benelux-forum Kalender 2021 door MOVisser
Vandaag om 18:06:09
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door tuurtje
Vandaag om 17:53:12
MB-module: Hielan Ware door Reinout van Rees
Vandaag om 17:40:29
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 17:22:12
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Falcon10
Vandaag om 17:19:18
Zoldermeer H0 door BAD
Vandaag om 17:08:33
NS D 4101-45 spoor 0 door JaJo
Vandaag om 16:37:08
Fleischmann contact-pin, waar wordt deze voor gebruikt? door Carel Ruysink
Vandaag om 16:33:29
Verlichting in loc programmeren door Remunj
Vandaag om 16:30:00
beginnen met digitaal door coldforged
Vandaag om 16:10:10
BNLS-module: "Werkspoor-Kathedraal" door NS264
Vandaag om 15:53:23
MODELSPOOR 2020 by MTD - Ook wij zijn slachtoffer door Frans Peeters
Vandaag om 15:09:54
NL baan: Frotterdam in h0 door Dennisvmourick
Vandaag om 14:49:24
Fremo module - Boerderij van Meurs door Harold Content
Vandaag om 14:48:17
Roco 2020, nieuws van de fabrikant door Syb030
Vandaag om 14:37:21
ho baan 514 cm bij 262 door jandcargo
Vandaag om 13:40:07
Waar moeten in dit voorbeeld de seinen staan door AB 7216
Vandaag om 13:06:03
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 12:13:28
Lijnbaanassistent (1930-1945), wat houdt de functie in? door Rondje_HO
Vandaag om 12:09:31
Raadplaatje door RhBfan
Vandaag om 11:37:43
Bahnstrecke 5867 door Lars Smelter
Vandaag om 09:38:16
Ervaringen met veilingsites en webshops (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Arjan6511
Vandaag om 08:24:48
Baan in Los Angeles door AndrevdG
Vandaag om 04:23:27
  

Auteur Topic: BNLS-modulebaan: regels en afspraken N baan  (gelezen 24020 keer)

Peter van der Leek

  • Offline Offline
  • Berichten: 2203
    • Somda
BNLS-modulebaan: regels en afspraken N baan
« Gepost op: 10 oktober 2013, 15:19:11 »
BNLS N baan norm 3.0, d.d. 2016-11-22



Afmetingen van de bak:
  • 120 cm breed, 54,9 cm diep;
  • Het is mogelijk/ toegestaan meerdere modules te combineren tot 1, langere, inbreng. (Module is een deel van 120 cm, een inbreng is wat 1 bouwer meeneemt);


Overgang tussen de inbrengen:
  • Black Box (BB) van 30 cm aan beide zijden. Dat betekend dat de ruimte tussen twee inbrengen 60 cm bedraagt. Deze ruimte wordt afgedekt met een BB paneel;
  • De modules worden gekoppeld met 2 bouten M-8 op de kopse kanten. De inslagmoeren zitten in de BB aan de rechterzijde van de inbreng. Gezien vanuit het publiek;
  • Op 10 cm van de BB overgang moeten de twee hoofdsporen uitgevoerd zijn in Peco code 55 flex en parallel lopen aan de bakvoorkant;
  • De overgang tussen de inbreng en de BB mag NIET bestaan uit raillassen en dient dus te bestaan uit aan beide kanten gefixeerde rails.

Afwijkingen van de bovenstaande standaard maten (lengte 120 cm, diepte 60 cm, BB maat 30 cm) zijn bij voorafgaande overleg met de technische commissie en daarna eventueel verkregen goedkeuring van de betreffende afwijkingen mogelijk, echter er bestaat de mogelijkheid dat een tentoonstelling enkel inbrengen met standaard maten wil. In dat geval zullen afwijkende maten mogelijk die tentoonstelling niet mee kunnen doen. Dit is ter beoordeling van de tentoonstellingsorganisatie en niet ter beoordeling van BNLS. Ook kan het voorkomen dat binnen de beschikbare ruimte afwijkende bakmaten niet geplaatst kunnen worden. Hetzij in de rijdend baan, hetzij ├╝berhaupt niet. Dit ter (eind)beoordeling van de BNLS beurs co├Ârdinator


Hoogte:
  • De hoogte van de modules wordt bepaald aan de hand van de bovenkant van de spoorstaaf. deze is vastgelegd op 132,5 cm vanaf de grond;
  • De afstand tussen de bovenkant van de spoorstaaf en de onderkant van de fries bedraag 39,4 cm;
  • Er is geen ondergrens voor het landschap;
  • Standaard worden de modules, indien via BNLS besteld, geleverd met M8 stelpoten;
  • Op de meeste beurzen staan we op een vlakke vloer en dan is gebruik van 5 cm zwenkwielen met M8 stiften wel zo makkelijk. Bij deze wielen moet minstens de helft geremd kunnen worden. Wel zorgen dat, indien we, onverhoopt, ergens anders moeten gaan staan waar geen vlakke vloer aanwezig is de stelpoten meegenomen zijn.


Achtergrond en Fries:
  • Op de tentoonstelling gemonteerd aan de bak
  • Zijkanten, achterkant en hemel helemaal dicht.


Kleur
  • De bakken, de frieslijst en de BB worden aan de voorzijde RAL 9005 zijdeglans zwart verf. (Dus geen beits o.i.d.)


Tijdens Beurzen
  • De inbreng is volledig opgesteld, dwz, inbreng, compleet met fries, achter- en zijwanden, BB's en BB panelen
  • Tijdens beursdagen is de baan afgewerkt met een rok van zwarte voeringstof
  • Tijdens beursdagen zijn er geen spullen zichtbaar aanwezig boven op de bak

Bovenstaande beschrijving komt overeen met de modules die door Martin geleverd zijn (en nog geleverd kunnen worden).
De sets die Martin uitlevert zijn compleet, inclusief alle hang- en sluitwerk en poten.
Als je zelf gaat klussen, neem dan contact op met Martin over de exacte plaats van de gaten in de eindschotten.
Voor het eenvormige beeld is wel van belang dat de fries bij alle modules op dezelfde hoogte hangt, en dat zowel de zijkanten, als de achterkant en bovenkant helemaal dicht zijn.

Sporen(verloop):
  • Er is een dubbelsporige hoofdbaan met een hart-op-hart afstand van 26,5mm (standaard bij Peco code 55);
  • De afstand van publiekszijde tot het hart van het eerste spoor is 100mm (let op bij het opmeten op de blackbox dat er nog een plaat voor komt!);
  • Er wordt gewerkt met code 55 rails;
  • Het spoor wordt gelegd op een 2 of 3 mm kurk of schuim laag;
  • Voor de maatvoering zijn gelaserde MDF mallen beschikbaar, maar de megabiels, met raillengte naar keuze zijn ook via BNLS te bestellen;
  • Aan beide uiteinden van de baan komen lussen, die aangestuurd worden als keerlus. Er mag dus een verbinding gelegd worden tussen het voorste en achterste spoor;
  • de maximale boogstraal die op dit moment beschikbaar is op de keerlus module is 27,5 cm


Elektrische aansturing:
  • Twee-rail, DCC-formaat digitaal. Iedereen zorgt voor doorlopende draden onder zijn module, voor iedere doorgaande spoorstaaf 1;
  • Afgesproken is dat de doorlopende draden de kleur rood en zwart hebben. Aangeraden wordt om gewoon luidsprekerdraad hiervoor te gebruiken. Aan deze draden worden aan de uiteinden ST-16 stekkers gebruikt. Van de draad dient de rode kleur aan de voorste (publiek)kant te zitten en de zwarte kleur aan de achterste spoorstaaf bevestigd te worden. Dit geldt voor beide sporen;
  • De BB's dienen ook van spanning en signaal voorzien te worden. Daarom worden ook die met de rood-zwarte draad gevoed. Zorg ervoor dat de doorgaande draad iets langer is dan je bak aan beide zijden. Dat vergemakkelijkt het koppelen met je buurman;
  • Aansturing wissels, lampjes etc. zelf regelen op je eigen inbreng. Er is (nog) niet gesproken over wissels (of de aansturing hiervan);
  • Voor een tentoonstelling wordt gezorgd voor een centrale, zodanig dat er extra Multimausen/ Lokmaus2-en aangesloten kunnen worden;
  • Iedere inbreng moet aan de rechterzijde (van de publiekskant af gezien) voorzien zijn van een BNLS hub aansluiting. De booster-hub variant mag ook, maar is niet verplicht;
  • Er wordt op dit moment gewerkt aan montagefrontjes waarmee de BNLS hub bevestigd kan worden aan de achterzijde van de bakvoorkant. Hierbij is enkel het maken  van een gat met een gatenzaag te doen. Hierachter kan dan het montagepaneeltje geplaatst worden;
  • Rechts naast de BNLS hub komt een M3 Rampamoer waarin een M3 boutje gedraaid kan worden voor het ophangen van de eventueel aangesloten muis.


Verlichting:
  • Het ontwerp gaat uit van led-verlichting. Het staat iedereen vrij dat zelf in te vullen;
  • Er wordt bij de h0 baan gewerkt aan een standaard aansluiting voor het aansturen van de (dag - nacht)verlichting. Zodra die voor h0 is uitgewerkt zal deze ook van toepassing verklaard gaan worden op de N baan

Handige draadjes:
Deze post kan aangevuld / aangepast worden indien nodig.

Als er vragen zijn over deze post, graag HIER.



BNLS N baan norm 3.0, d.d. 2016-11-27
« Laatst bewerkt op: 16 mei 2017, 22:12:13 door guest7823 »
Met vriendelijke groet,
Peter van der Leek