Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 17:14:07
Punt- en hartstukken door FritsT
Vandaag om 17:11:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 17:10:47
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Rsd1000
Vandaag om 17:07:59
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 17:04:52
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door Bert55
Vandaag om 17:02:41
Punt- en hartstukken door odaoda
Vandaag om 16:59:12
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 16:54:22
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
US diorama in H0 door VAM65
Vandaag om 15:22:05
Beekdaelen in H0 door VulcanRaven
Vandaag om 15:15:11
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 15:08:30
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
  

Auteur Topic: MB-module: "Bh0UB's"  (gelezen 53102 keer)

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: BNLS-Module: "Bh0UB's"
« Reactie #300 Gepost op: 22 oktober 2017, 15:31:15 »
Mooie bakken Paul!
First Class!  (y)

Leen.

guest7823

  • Gast
Re: BNLS-Module: "Bh0UB's"
« Reactie #301 Gepost op: 23 oktober 2017, 16:37:11 »
Inmiddels is de tweede keerlusset vandaag ook volledig functioneel getest en werkt die. Ja, d'r zaten 1-2 kleine foutjes in, maar die hebben Walter en ik er even in alle rust uit kunnen halen.

D'r staan nog wel een paar zaken op het to-do lijstje:
- aanpassen eipuntboogje op de tussenbak
- even wat combi's van centrales, boosters en keerlusunits testen

Maar: Walter was om 13:05 hier en om 14:05 reed de eerste trein over de bakken en (rail)mechanisch waren de bakken foutloos  :P

guest7823

  • Gast
Re: BNLS-Module: "Bh0UB's"
« Reactie #302 Gepost op: 28 oktober 2017, 10:49:49 »
Gisteren zijn door twee man de wisselaansturing aangebracht. Ook dit was weer een proces waarbij de plannen A & B rap richting prullenbak verdwenen en we uit eindelijk verder op in het alfabet uitkwamen.

Er is besloten dat op een set de wissels lokaal bedienbaar zijn en dat op de andere bakset de wissels geklemd zullen liggen.

Naast de "standaard" medewerking van Walter verdient Servé Wouters speciale dank voor het de hulp bij het realiseren van de wisselaansturing.

Hoewel d'r nog veel moet gebeuren gaan we nu zaken zachtjes afronden en (voorlopig) afwerken zodat e.a. op Eurospoor netjes en goed kan functioneren

Edsko Hekman

  • Team Beurzen & PR / BNLS Forumbaan
  • BNLS trambaan-deelnemer
  • Online Online
  • Berichten: 8386
  • Nooit uitgeklust....
Re: BNLS-Module: "Bh0UB's"
« Reactie #303 Gepost op: 28 oktober 2017, 13:31:26 »
Als we rond kunnen,  (y). Dat is wat telt. Dat het niet helemaal klaar is, het zij zo.

Servé: Dank voor je hulp bij de wisselstraat! Top dat je je hier tegenaan wilt bemoeien.

Servé

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 1748
  • Niks kan tippen aan een E1700
Re: BNLS-Module: "Bh0UB's"
« Reactie #304 Gepost op: 28 oktober 2017, 13:41:16 »
Het werkt helaas niet zoals we gehoopt hadden, maar plan D werkt en is voor Eurospoor ruim voldoende om te kunnen rijden. Inmiddels zijn de onderzoeken gestart waarom de diodematrix niet (goed) werkt...
Vriendelijke groet, Servé.

guest7823

  • Gast
Re: BNLS-Module: "Bh0UB's"
« Reactie #305 Gepost op: 30 oktober 2017, 18:54:15 »
De huidige werkzaamheden aan de Bh0UB's naderen hun voltooiing.

Een van de grootste stappen voorwaarts gaat het gebruik van zgn. Deense karren zijn voor het transport van de bakken:



De min of meer kale vorm




De kar met hoek- en boogbakken




De keerlus-, opstel- en binnenboogbakken


Tussen Eurospoor en Rijswijk moet d'r nog veel aan gebeuren, maar voor nu is het goed genoeg en heeft iedereen een geweldige bedrage in geld en/of tijd geleverd en hebben we een resultaat waar we met z'n alle trots op kunnen zijn en nog veel plezier zullen gaan beleven.

Een van de gedachten van vanmiddag: eventueel proefrijden bij de buren van Dp Vtn is nu een eitje. Gewoon de karren een deur verder rollen en ..... klaar  (y)

Edsko Hekman

  • Team Beurzen & PR / BNLS Forumbaan
  • BNLS trambaan-deelnemer
  • Online Online
  • Berichten: 8386
  • Nooit uitgeklust....
Re: BNLS-Module:”Bh0UB’s”
« Reactie #306 Gepost op: 30 oktober 2017, 19:14:20 »
Nou, een eitje... buurtjes hebben grind op de oprit liggen... heb je rijplaten?

Verstuurd vanaf mijn SM-G903F met Tapatalk

« Laatst bewerkt op: 30 oktober 2017, 21:02:32 door guest7823 »

Edsko Hekman

  • Team Beurzen & PR / BNLS Forumbaan
  • BNLS trambaan-deelnemer
  • Online Online
  • Berichten: 8386
  • Nooit uitgeklust....
Re: BNLS-Module: “Bh0UB's”
« Reactie #307 Gepost op: 30 oktober 2017, 19:29:19 »
Maar goed, ik begrijp dat ik straks ruimte moet maken voor 4 karren. Dus zeg 5 meter aan ruimte.

Verstuurd vanaf mijn SM-G903F met Tapatalk

« Laatst bewerkt op: 30 oktober 2017, 21:03:09 door guest7823 »

guest7823

  • Gast
Re: BNLS-Module: "Bh0UB's"
« Reactie #308 Gepost op: 01 november 2017, 23:29:26 »
Nog een beetje geknutseld en verder veel, heel veel (zowel qua spullen als qua tijd) gepakt ........



De twee Bh0UB's BB panelen met de Digikeijs boosters en op een paneel de DR5000 en laptop. Op beide panelen ook Loco- en Roconet hubjes




De afscheiding tussen Bh0UB's en standaard inbreng. Ook gelijk nog even een gat gemaakt voor de kabeldoorvoeren, zodat die kabel niet achter de BB langs hoeven




De andere BB




De standaardinbreng BB's ( in dit geval die van Chicago Union)




Een van de drie Deense karren voor de Bh0UB's. Verstopt hier op ligt ook Chicago Union




En de twee karren met de baksets (hoek/boog en keerlus)



Tulpendaal

  • Offline Offline
  • Berichten: 3580
  • Westlandbaan-Delft
    • DELFT
Re: BNLS-Module: "Bh0UB's"
« Reactie #309 Gepost op: 02 november 2017, 06:50:36 »
Paul, droom je al van BhOUBs, dat ziet er naar een produktie firma uit. Zeer indrukwekkend, allen succes het komende weekend,
Gr Joke

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10554
Re: BNLS-Module: "Bh0UB's"
« Reactie #310 Gepost op: 06 november 2017, 21:48:36 »
De nieuwe keerlusbakken hebben hun eerste beurs erop zitten. Op- en afbreken ging vlot en ook het nieuwe transportsysteem werkt top:






No dress rehearsel, this is our life.

nighttrain1

  • Team beurzen, Powered bij Oltronix: 2x300VA
  • Offline Offline
  • Berichten: 5544
  • Ook deze tijd zal ooit die goeie ouwe tijd worden!
Re: BNLS-Module: "Bh0UB's"
« Reactie #311 Gepost op: 09 november 2017, 12:44:53 »
Op en af bouwen ging inderdaad als de rook.

Echter een kleine tip tegen lolbroeken die graag even een wissel omzetten, een scharnierbare doorzichtige kap over de wissel omzet drukknopjes aan de publiekzijde.
Heb zondag 2x mee gemaakt dat een trein plotsklaps naar de opstelsporen reed terwijl er niemand van ons daar bij de keerlus stond.
Groeten Richard, nighttrain1

Bouw:Modelbaan & modulebakken

Edsko Hekman

  • Team Beurzen & PR / BNLS Forumbaan
  • BNLS trambaan-deelnemer
  • Online Online
  • Berichten: 8386
  • Nooit uitgeklust....
Re: BNLS-Module: "Bh0UB's"
« Reactie #312 Gepost op: 09 november 2017, 12:56:47 »
Die tip komt overeen met wat er op Paul's ToDo lijstje staat. ;)

guest7823

  • Gast
Re: BNLS-Module: "Bh0UB's"
« Reactie #313 Gepost op: 24 november 2017, 15:55:09 »
Vandaag testdag gehad m.b.t. de keerlusschakeling.

En het goede nieuws is dat ook dit issue van de lijst af kan. De "Servé-truc" bleek te werken.

In eerste instantie m.b.v. de oude en vertrouwde TAMS (lekker traag, en relatief ongevoele, schakelende relais). Het principe werkt, maar gaf nog wel wat geknipper op de keerlusovergang (die zelfde traagheid  dus) Maar ook die bovenkamer staat zelden stil. Stap 2 was dus een elektronische keerlusschakeling er in. Met de drie die we bij ons hadden lukte het niet, zelfs in rust bleven ze ping-pongen. Maar al snel kwam variant drie boven borrelen: Waarom gebruiken we de Hex-frogjuicer (HFJ) niet.

Issue daarbij zou kunnen worden dat we met de HFJ ook de kruisingspuntstukken voeden ..... maar dat bleek dus geen problemen te geven. Daarmee zaten we heel dicht tegen de optimale oplossing. Restpuntje is even dat de HFJ op de uitgang maar 2A mag leveren en de booster 3A levert. Normaal is die 2A meer dan genoeg voor een puntstuk of keerlus, maar nu voeden we nagenoeg de volledige (enkel de inrij BB niet) Bh0UB via een HFJ uitgang. In de auto terug zittend kwam er een mogelijke oplossing voor dit probleem: we gaan de opstelbakken voeden vanaf het derde paar uitgangen van de HFJ. Dan hebben die een eigen 2A uitgang. Dat zou meer dan genoeg moeten zijn.

Ook de overgang DR5000 - DR 5033 hebben we nu goed en stabiel.

De bedrading zit nu een beetje houtje - touwtje en de enige die er vermoedelijk wijs uit kunnen zijn Servé en ik. Helaas moet dat maar even zo blijven tot Rijswijk. Voor Rijswijk een test / rijdag organiseren wordt met de feestdagen er tussenin allemaal erg krap. Nu reorganiseren / saneren wil ik liever niet doen voordat er een test / rijdag overheen is gegaan. Maar als de huidige variant "beursproof" werkt kan er HEEEELLLL veel bedrading uit.

Zoals ik het nu zie komen de bakken na Rijswijk toch maar weer terug naar Dp Rtd en gaan we daarna de bedrading aanpassen .........

Maar dan zijn er wel heel veel punten van het "to-do" lijstje af. Datgene waar het om begonnen is hebben we al lang bereikt. Gisteren hebben Walter en ik in 1,5 de bakken waaraan ik gewerkt had naar Dp Rtd vervoert (2 ritjes) en de hele handel opgezet in ........ 1,5 uur. Stellen hebben we nauwelijks gedaan en alles reed vanmiddag in een keer. Daarmee zijn de bakken nu 2-3 keer volledig opgebouwd, ging dat in 1-2 uur en reed alles daarna (mechanisch) probleemloos.

Ook de lijst aansturing wordt steeds kleiner, kortom we maken grote stappen voorwaarts. Waarbij ik zeker in dit stadium mijn eindeloze dank wil uitspreken naar Servé  (y)
« Laatst bewerkt op: 24 november 2017, 17:21:16 door guest7823 »

Ad Cleijsen

  • Offline Offline
  • Berichten: 943
Re: BNLS-Module: "Bh0UB's"
« Reactie #314 Gepost op: 01 april 2018, 09:32:44 »
Paul,

Vraag - ik ben me aan het verdiepen in de modulebouw technieken etc. Dus aan het lezen Mitropa, manheimer, NBLS uiteraar

Waarom zijn de modules van BNLS 54,9 cm diep - waarom niet gewoon 120x60? Ongetwijfeld is daar een reden voor en over nagedacht, maar krijg niet gevonden wat de reden daarachter is.
Ik maak mijn modules nu 120x60 heb daar ook een malletje voor, maar kan naar de toekomst toe nu nog makkelijk switchen.

gr. Ad