Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

NS 8400 van Werps door Ivo tB
Vandaag om 00:08:14
De (3d) knutsels van Ronald. door Jan-Peter
Vandaag om 00:04:32
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door hmmglaser
28 maart 2024, 23:42:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
28 maart 2024, 23:37:18
US diorama in H0 door Wim Vink
28 maart 2024, 23:31:57
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
28 maart 2024, 22:46:29
7 april De Karel on tour door Seinhuis
28 maart 2024, 22:44:31
Raadplaatje door Magic
28 maart 2024, 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
28 maart 2024, 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
28 maart 2024, 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
28 maart 2024, 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
28 maart 2024, 21:40:07
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
28 maart 2024, 21:36:50
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
28 maart 2024, 21:22:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
28 maart 2024, 21:15:13
Bouw van materieel 40 treinstellen door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:09:04
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door basjuh1981
28 maart 2024, 20:54:43
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
28 maart 2024, 20:32:41
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
28 maart 2024, 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
28 maart 2024, 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
28 maart 2024, 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
28 maart 2024, 19:34:37
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
28 maart 2024, 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
28 maart 2024, 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
28 maart 2024, 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
28 maart 2024, 17:17:41
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
28 maart 2024, 15:58:15
  

Auteur Topic: MB-module: "Bh0UB's"  (gelezen 53111 keer)

Edsko Hekman

  • Team Beurzen & PR / BNLS Forumbaan
  • BNLS trambaan-deelnemer
  • Offline Offline
  • Berichten: 8386
  • Nooit uitgeklust....
Re: BNLS-Module: "Bh0UB's"
« Reactie #210 Gepost op: 19 september 2017, 23:27:15 »
Die had ik even gemist...

Even uit mijn hoofd: lagen daar nu niet twee wissels achter elkaar? Was het niet van 2 naar 1 naar 2? En lag er niet 1 wissel op de grote bak en 1 zoals HJ nu gebouwd heeft?

Even gezocht en gevonden! De final version volgens een mail van Walter op 4 april 2017.



En daar zie ik dat HJ het volgens mij goed gedaan heeft. Lijkt erop dat de geprinte tekening niet klopt.  :-\

Of is dit niet de final version van het plan?

Gr.

Edsko

guest7823

  • Gast
Re: BNLS-Module: "Bh0UB's"
« Reactie #211 Gepost op: 19 september 2017, 23:42:35 »
Ergens is d'r iets misgegaan bij het plotbestand qua versie.

Maar op de achtergrond heeft d'r al even overleg plaatsgevonden en ..... de wissels (behalve dat bundelingswissel) liggen allemaal op dezelfde plek in beide varianten. Dus de plot is gewoon bruikbaar / gaat gebruikt worden.

Ik leg een wissel op de bakgrens precies tegen het Y-wissel op de opstelbakken en brei vandaar af e.a. naar elkaar toe

Kortom: komt goed

Edsko Hekman

  • Team Beurzen & PR / BNLS Forumbaan
  • BNLS trambaan-deelnemer
  • Offline Offline
  • Berichten: 8386
  • Nooit uitgeklust....
Re: BNLS-Module: "Bh0UB's"
« Reactie #212 Gepost op: 19 september 2017, 23:44:38 »
Dat was ook de enige, logische oplossing. :) De rest van de tekening is idd prima bruikbaar.

By de wee, ik heb ook nog wel een lok en wagon. Of meerdere wagons...

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7031
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: BNLS-Module: "Bh0UB's"
« Reactie #213 Gepost op: 20 september 2017, 00:13:41 »
En een zucht van verlichting steeg op vanuit lijnwerrkplaats Kampen...

truste
Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

guest7823

  • Gast
Re: BNLS-Module: "Bh0UB's"
« Reactie #214 Gepost op: 20 september 2017, 07:59:59 »
Sorry om je de stuipen op het lijf te hebben gejaagd. Was niet de bedoeling. Ik WIST dat jou deel van de bouw goed was en wist dat de plot verkeerd was. Alleen heb ik dat dus pas gezien nadat ik de plot op de bakken legde. Eerder was het me niet opgevallen :-[

Edsko Hekman

  • Team Beurzen & PR / BNLS Forumbaan
  • BNLS trambaan-deelnemer
  • Offline Offline
  • Berichten: 8386
  • Nooit uitgeklust....
Re: BNLS-Module: "Bh0UB's"
« Reactie #215 Gepost op: 20 september 2017, 09:24:01 »
Hoe dan ook gentlemen, het wordt opgelost. Komt goed.  (y)

Maar! Hamvraag! Wat moet ik aanpassen opdat de opstelbakken achter mijn bakken bevestigd kunnen worden? Of laten we dat idee los en komen ze zelfstandig op poten te staan?

guest7823

  • Gast
Re: BNLS-Module: "Bh0UB's"
« Reactie #216 Gepost op: 20 september 2017, 09:49:32 »
We laten ze op poten staan.

I've got the scars to prove it  >:(

Maar de cursus Bh0UB's koppen werd gegeven op het moment dat er drie op elkaar stonden en e.a. niet doorgekoppeld was aan de keerlussen

Met een losse opstelbak is e.a. niet briljant stabiel. Maar stabiel genoeg om te kunnen opbouwen. Zodra e.a. doorgekoppeld is aan de keerlusbakken is e.a. nagenoeg bomproef

Edsko Hekman

  • Team Beurzen & PR / BNLS Forumbaan
  • BNLS trambaan-deelnemer
  • Offline Offline
  • Berichten: 8386
  • Nooit uitgeklust....
Re: BNLS-Module: "Bh0UB's"
« Reactie #217 Gepost op: 20 september 2017, 10:06:19 »
Maar dan is het wellicht wel verstandig om toch op een of andere manier een verbinding te maken met de module bakken. Mocht je de boel gaan verrijden, is het wel fijn dat het aan elkaar vast zit en er geen krachten op komen te staan.

guest7823

  • Gast
Re: BNLS-Module: "Bh0UB's"
« Reactie #218 Gepost op: 20 september 2017, 10:10:38 »
Ik heb het VOLSTE vertrouwen in de stijfheid van de constructie zoals die door Martin bedacht is  (y)

En FYI ik heb de Bh0UB's meerdere malen in mijn handen gehad, gekoppeld en verplaatst. Nog los van de BNUB's en mijn eigen N-bakken.

En ja ....... mocht voortschrijdend inzicht toch een koppeling wenselijk maken verzinnen we wel iets wat enkel aan de Bh0UB's aanpassingen nodig maakt en niet aan de individuele inbrengen.

Maar ik ben d'r redelijk van overtuigd dat dit laatste niet nodig gaat zijn.

Edsko Hekman

  • Team Beurzen & PR / BNLS Forumbaan
  • BNLS trambaan-deelnemer
  • Offline Offline
  • Berichten: 8386
  • Nooit uitgeklust....
Re: BNLS-Module: "Bh0UB's"
« Reactie #219 Gepost op: 20 september 2017, 10:12:03 »
Hoe minder werk, hoe beter. Dus ik laat me graag verrassen.

guest7823

  • Gast
Re: BNLS-Module: "Bh0UB's"
« Reactie #220 Gepost op: 20 september 2017, 22:43:03 »
Een van de zaken die binnen de junta nog besproken is, is de bediening van de wissels. De consensus was dat een verdiepte ligging van het paneel het mooiste was, met name qua ongevoeligheid voor transportschade. Gegeven nog wat verdere ideeën was een bediening vanaf de voorkant niet echt een optie. Verder is het wel wenselijk om twee panelen te hebben, op termijn identiek, voor de bediening van de wissel. Daar moest dus nog even de ruimte voor gevonden worden.



Hoewel niet al te goed te zien: twee rechthoeken van 45x20 [cm] per paneel. Wat niet of heel slecht te zien is, is ook een gat waarin de Hex-frog juicer (HFJ) onder een plaatje perspex komt te hangen. Rechts boven is ook ruimte gereserveerd voor een eventueel programmeerspoor, direct onder bereik van het mega BB-paneel met laptop en centrale




Hier zijn de gaten wat beter te zien. Rechts 10 [cm] uit de kant zodat daar net een spoor tussen past (en NEE er komt daarvoor, om meerdere redenen, GEEN wissel naar de hoofdbaan). Links 5 [cm] uit de kant omdat daar wat minder "hoogte" beschikbaar is. Maar daar is dus wel ruimte voor de Hex frog-juicer




Niet de meest briljante foto. En van het zagen van de gaten heb ik geen foto, maar wat was ik blij met het feit dat ik recent een Multitool had aangeschaft  :D. Maar hier is gelijk een van de problemen / uitdagingen te zien: d'r zit een rib in de weg.




Het bedieningspaneel komt ,ter bescherming van de bedienknoppen, verdiept te liggen. Daarvoor wordt dus om het grote gat een lat gelijmd voor extra diepte. in het HFJ gat komt dus een plaatje perspex tegen de onderkant van de bak




Van het intekenen van de voorste bak heb ik geen foto's gemaakt, althans niet met de camera (en met de iPhone komen ze op hun kant op het forum). Maar hier wat foto's om de Cwp Kpn gerust te stellen  ;D. Ook zijn dus hier de twee gaten te zien. De randen moeten nog gegrond worden en zwart geschilderd, maar dat is geen showstopper, dus dat parkeren we even.




En de inrijstraat van de opstelbakken vanaf de andere kant


En nog een paar (vanwege de reflectie) overzichtsfoto's









De thinner rechts is niets meer dan een "vlakgum"  :-[




De lijnen zullen niet 100% gevolgd worden, maar dienen enkel als richtlijn voor het leggen en uitrichten van de rails




Op deze foto is aardig te zien hoe hard Benarolie wegtrekt in de kurk. De boogbakken bovenin glommen net zo hard als de keerlusbakken .......




Al met al niet ontevreden met het resultaat van vandaag  :)
« Laatst bewerkt op: 20 september 2017, 22:55:11 door guest7823 »

guest7822

  • Gast
Re: BNLS-Module: "Bh0UB's"
« Reactie #221 Gepost op: 21 september 2017, 07:24:41 »
 ;D. Hoezo groot..... ik herinner me ineens weer €spoor drie jaar geleden en het geklooi wat we toen hadden met twee eenvoudige keerlusjes... en nu zijn we hier. Paul, wat een enorme hoeveelheid werk zit hier in, geweldig!

nighttrain1

  • Team beurzen, Powered bij Oltronix: 2x300VA
  • Offline Offline
  • Berichten: 5544
  • Ook deze tijd zal ooit die goeie ouwe tijd worden!
Re: BNLS-Module: "Bh0UB's"
« Reactie #222 Gepost op: 21 september 2017, 13:01:53 »
Mooi Paul!  (y)
Groeten Richard, nighttrain1

Bouw:Modelbaan & modulebakken

guest7823

  • Gast
Re: BNLS-Module: "Bh0UB's"
« Reactie #223 Gepost op: 22 september 2017, 20:50:22 »
Er is een oude militaire wijsheid:

Het eerste slachtoffer bij een ontmoeting met de vijand is het strijdplan

En dat is dus ook hier gebeurd.

Gisteren ging de "tussendoor tijd" grotendeels op aan het maken van de megabiels.

In de namiddag weer begonnen met knutselen. Begonnen met het op maat maken van de diverse megabielsen (met name tegen de boogbakken aan) En verder meermalen de ogen over het sporenverloop laten gaan. En ......... de engelsmanstraat lag eigenlijk net niet lekker en ..... het Y-wissel lag stijf op de BB-BB overgang. Dat laatste is op zich niet erg, maar ..... echt wenselijk is het niet.

Kortom: het Y-wissel ging naar "5 cm vanaf BB-BB overgang" en daarmee schoof de invoer van de engelsmanstraat nog meer op / ging uit lijn.

Dus daarna maar flink aan het schuiven, heruitlijnen en dergelijke gegaan. En na tig keer herleggen kwam dit eruit



Zo ligt alles mooier in lijn. Het wissel in de hoofdbaan naar de test/ijkcirkel ligt nog niet op zijn definitieve plek. Maar al dit schrijvende bedenk ik met dat misschien ook het wissel in dat test / ijkspoor ook even iets verlegd moet worden. Idealiter zouden die twee wissels in elkaars verlengde moeten liggen. Niet alleen visueel mooi. Maar ook handig / prettig voor een dubbele isolatie. Dwz bij beide wissels een tweebenige isolatie. En ..... geïsoleerde lassen kunnen geen mechanische spanning verdragen

Kortom...... d'r zit beweging in, maar de voortgang is nog niet spectaculair. D'r zit nog teveel "uithuilen en opnieuw beginnen" in

Maar met 2 stappen vooruit, eentje achteruit is er ook voortgang

guest7823

  • Gast
Re: BNLS-Module: "Bh0UB's"
« Reactie #224 Gepost op: 23 september 2017, 18:47:37 »
Vandaag, onverwacht (sorry Wesley :-[), toch tijd om te bouwen. Dus ook maar even een verslagje maken....



De bakken even op kruislatdikte van elkaar gezet om de overgangen van boog naar keerlusbakken makkelijk te kunnen maken. Hier dus de eerste rails op de megabiels. En ja .... ook ik leer (soms) van mijn fouten, dus maar even de blokhaak bij het bevestigen van de rails op de megabiels gebruikt




De vijf rails liggen nu vast op de megabiels




Wisselstraat tweezijdig aangesloten en opstelsporen van een tweede raillengte voorzien




Het hoofdspoor van de keerlus ligt, maar .......... het lijkt d'r op dat dit beter kan




De overige sporen zien d'r niet onaardig uit




Maar die joggel in het hoofdspoor verdient nog wat TLC




Deze variant ziet d'r al een stuk beter uit




Ook van af deze kant. Ik ga e.a. nog niet vast leggen. Eerst nog even kijken hoe e.a. gaat uitwerken richting het Y-wissel




Helaas past de opstelbak niet meer achter de keerlusbakken, maar Tom Poes zou geen Kniesoor heten indien hij hiervoor niet een list zou kunnen verzinnen .......




Op deze manier past een opstelbak net. Aan een kant dragend op de poot, die schor staat met het kruis en aan de andere kant via de standaard randkoppeling.




Het plaatje waar de Cwp Kpn al dagen op zit te wachten ....... Yup ZIJN aansluiting was de goede  (y)




Inmiddels ook alle bielsgaten dicht gemaakt. En nog een bevestiging voor de Cwp Kpn




Ook dit ziet d'r nu strak en afgewerkt uit




Vanaf de andere kant.




En het hoofdkeerlusspoor ziet d'r nog steeds mooi strak uit




En het hoofdkeerlusspoor vanaf de andere kant. Ook mooi strak




En ja, nu viel me de joggel in het middenspoor op. Die was bij het terugleggen na het aanbrengen van de wisselmodificaties die ik vergeten was niet goed strak terug gelegd. Inmiddels ligt alles weer mooi strak.

Goed, een dag verder en een bak in de basis af. Wisselaandrijving, dropwires en al dat soort gesnurk moet nog.

Oh ja. En de aandrijving van het wissel bij de kruising zit natuurlijk PRECIES op de versterkingsrib aan de onderkant van de bak. Wat ben ik blij dat ik een jaar geleden een Fein Multitool gekocht heb  8)