Doel:€250.00
Donaties:€110.00

Per saldo:€-140.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 07-03-2019
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bijna-botsing tussen twee treinen bij station Castricum door Sander.
Vandaag om 03:19:58
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door AndrevdG
Vandaag om 03:03:11
Tekening draaitrommel vuilniswagen door ReneN
Vandaag om 01:38:39
Modeltrein Expo On traXS! 15-16-17 maart 2019 door Rondje_HO
Vandaag om 00:38:33
NS 5500 / HSM 700 spoor 0 / 1 door FritsT
Vandaag om 00:37:08
Indomeuk in de werkplaats door Rondje_HO
Vandaag om 00:20:49
DB bestelt Talgorijtuigen+loks voor Berlijn-Amsterdam door Niekleair
Vandaag om 00:04:03
Tram Istanbul in 1:24 door Rody v. G.
18 maart 2019, 23:58:42
Noordspoor te Drachten door Martin Welberg
18 maart 2019, 23:14:30
Beursbaan H0 150x40 DSB - Spodsbjerg Havn door Maurice K
18 maart 2019, 22:59:47
Postrijtuig oud-HSM uitvoering 1922 door prutser
18 maart 2019, 22:58:52
MB-module: "Groeten uit Jottum" door LMX
18 maart 2019, 22:50:16
Mijn eerste H0 modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
18 maart 2019, 22:45:26
BMB-Module: "Blackwater Goods Yard" door St00mboy
18 maart 2019, 22:35:58
Uquilair boeken over 'Laadkistenvervoer' en 'Het spoor in Groningen' vertraagd door jandcargo
18 maart 2019, 22:20:56
Havenbaantje door Edgy
18 maart 2019, 22:10:01
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door raymond erdtsieck
18 maart 2019, 22:06:59
Overlijden Paul Haagsma door NS264
18 maart 2019, 22:06:41
Hoekdiorama door Scratchbuilt
18 maart 2019, 22:03:02
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
18 maart 2019, 21:56:28
Station Daarhuizen 2.0 door Frans Peeters
18 maart 2019, 21:37:27
Het ontstaan van Trammenlandt door Pietervde
18 maart 2019, 21:32:38
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 maart 2019, 21:09:27
Mijn Zwitserse baan in aanbouw door Peter Spruit
18 maart 2019, 20:39:03
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Luc2000
18 maart 2019, 20:33:09
Van Veendam naar Stadskanaal en door naar Emmen door timtrein
18 maart 2019, 20:06:05
Cranicher Altbahn door Arjen52
18 maart 2019, 19:45:03
Pimp mijn DB 628 door Falcon10
18 maart 2019, 19:17:14
Baanbouw Bosje77 door Wim Vink
18 maart 2019, 19:13:59
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
18 maart 2019, 18:58:57
  

Auteur Topic: 's-Heer Heinkenspolder  (gelezen 72305 keer)

Reinier Z.

  • Offline Offline
  • Berichten: 2718
Re: 's-Heer Heinkenspolder
« Reactie #480 Gepost op: 10 januari 2019, 21:53:34 »
Weer een kleine update uit de polder. Het weeghuisje is weer wat verder af. De goten en de schoorsteen moeten nog gemaakt worden en het dak moet nog wat worden vervuild.



Andere zijde. Deze kant is niet helemaal strak, het gebouwtje heeft een kleine verzakking ondergaan.



Maar ach, dat geldt ook voor het grote voorbeeld, dat is nog veel schever:



Ik heb ook het weegtoestel nog van een eind in elkaar gegooid. Het hoefde niet al te strak, onder het motto dat je 'm toch bijna niet ziet. In de praktijk is het ding zelfs nauwelijks te onderscheiden achter de ramen, daarom maar even een plaatje van voordat het werd ingebouwd:



Intussen weet ik nog steeds niet welke kleur ik de brug ga geven. Ik hoopte in het bouwbestek van de SZB-lijnen de kleur te vinden, maar tot nu toe zie ik het nog niet. Wel las ik: "de geribd plaatijzeren bruggedekken, de bovenkanten der brugliggers, de gegoten ijzeren draagstoelen der bruggen, alsmede de putdeksels en al het onder den grond komende ijzerwerk moeten over de twee menielagen tweemaal met warme zuurvrije koolteer worden bestreken". Reden om de brugstoelen zwart te maken, waarna ze ook op hun plek gezet konden worden.



Intussen kijk ik al met een schuin oog naar de ploegbergplaats, dat het volgende gebouwtje is dat ik wil aanpakken.



De tekening geeft geen antwoord op de vraag wat de kleur is, of de planken recht boven elkaar zitten of dat ze gepotdekseld zijn, en waar de dakbedekking uit bestaat. Na enig Googelen kwam ik echter dit tegen:

https://www.tillymodels.nl/categorieen/product/288-87061-ploegbergplaats

Dat lijkt er wel erg veel op, ook al is het Tilly-model een haartje groter dan het exemplaar op de tekening. Overigens staat er op het SGB-terrein ook een magazijn in deze stijl, alleen veel langer. Die kan ik ook nog als inspiratie nemen.

Reinier

Joran

  • Offline Offline
  • Berichten: 970
  • NS tijdperk IV (1981)
Re: 's-Heer Heinkenspolder
« Reactie #481 Gepost op: 10 januari 2019, 23:25:53 »
Fraai huuske! En de brugstoelen en landhoofden ook. Ben daar ook mee bezig, hoewel al een tijdje in de koelkast net als het water. Wat overigens fraai oogt bij jou. Is dit alleen de gekleurde verf laag, zonder de blanke lak? Vind je riet ook heel fraai trouwens. Ik kijk graag af en leer :-)

Reinier Z.

  • Offline Offline
  • Berichten: 2718
Re: 's-Heer Heinkenspolder
« Reactie #482 Gepost op: 11 januari 2019, 07:14:23 »
Afkijken mag hoor, dat doe ik ook volop 😊

Het water heeft nu 1 laag blanke parketlak over de kleurlaag. Als het riet staat, gaat er nog een laag overheen.
Reinier

Joran

  • Offline Offline
  • Berichten: 970
  • NS tijdperk IV (1981)
Re: 's-Heer Heinkenspolder
« Reactie #483 Gepost op: 11 januari 2019, 07:16:49 »
 (y) Hoe breng je dat aan? Giet je het, of breng je het aan met een kwast (en hoe dik)?

Reinier Z.

  • Offline Offline
  • Berichten: 2718
Re: 's-Heer Heinkenspolder
« Reactie #484 Gepost op: 11 januari 2019, 08:14:19 »
Kwast, of eigenlijk een groot penseel. De sloten met een kleiner plat penseeltje dat in de sloot past. En dan vrij dik, dat de lak vanzelf van de kwast afloopt en uitvloeit, zonder al teveel te hoeven vegen. Daarna wegblijven uit het hobbyhok tot de boel stofdroog is en een paar dagen laten uitharden voordat er weer mee verder wordt gewerkt.
Reinier

Dave.......

  • Offline Offline
  • Berichten: 1206
Re: 's-Heer Heinkenspolder
« Reactie #485 Gepost op: 11 januari 2019, 11:13:44 »
Erg mooi en inspirerend draadje!
MVG Dave

Rheinburg

Reinier Z.

  • Offline Offline
  • Berichten: 2718
Re: 's-Heer Heinkenspolder
« Reactie #486 Gepost op: 11 januari 2019, 21:50:56 »
Dank je!

Klein klusje vanavond. De 'bovenstoelen' van de brug, of hoe die dingen ook heten, zijn gemonteerd. Op de ene oever een vlakke glijstoel:



en op de andere oever een stoel met nokken die de brug op z'n plek houden:



Ik heb een beetje gesjoemeld met de uitvoering. Deze brug had in werkelijkheid gegoten bovenstoelen, gelijkend op de onderstoelen. Maar daar had ik geen ruimte meer voor. Ik heb daarom even naar de kortere bruggen uit het SZB-net gekeken, die een eenvoudige vlakke plaat als bovenstoel hadden. Die hadden echter die nokken niet, zodat mijn uitvoering een beetje een mixvariant is geworden.

En nu het toch over de brug gaat: Weet iemand of er geribbelde plaat in de handel is die dienst kan doen als brugdek? Nog mooier zou zijn als dat bij een handelaar te koop is die in Rijswijk staat.
Reinier

Joran

  • Offline Offline
  • Berichten: 970
  • NS tijdperk IV (1981)
Re: 's-Heer Heinkenspolder
« Reactie #487 Gepost op: 12 januari 2019, 17:01:00 »
Misschien van dat plastic band wat weleens om dozen zit? Ik heb dat ooit bewaard om het dek van een brug van te maken. Is een beetje traanplaat achtig.

Reinier Z.

  • Offline Offline
  • Berichten: 2718
Re: 's-Heer Heinkenspolder
« Reactie #488 Gepost op: 14 januari 2019, 23:36:42 »
In Rijswijk heb ik twee wisselstellerbouwpakketjes van MK aangeschaft. Deze kunnen beweegbaar gemonteerd worden, zodat ze met het wissel mee omgaan.

Helaas krijg ik het niet voor elkaar om ze goed werkend te krijgen. Na veel gepruts kreeg ik alles (met de hand) beweegbaar, zodanig dat het gewicht ook netjes naar de andere kant valt als de steller omgaat. Helaas lukt me dat niet als het wissel de steller aandrijft. De slag van het wissel is gewoon te klein, de handel gaat niet ver genoeg om om ook het gewicht mee te krijgen. En dan heb ik de slag van het gewicht nog wel beperkt door stripjes styreen in de geleiding te lijmen. Misschien lukt het wel met een aandrijving die het wissel met een klap omgooit, maar niet met een langzame motoraandrijving.

https://youtu.be/KZrqp53zBt0

Ik denk dat ik de stellers maar gewoon statisch monteer, of ik gebruik de kant-en-klare van Artitec, die heb ik ook liggen.
« Laatst bewerkt op: 14 januari 2019, 23:42:25 door Reinier Z. »
Reinier

Chris Westerduin

  • Offline Offline
  • Berichten: 1203
  • Hier waakt de kat!
    • Flickr pagina
Re: 's-Heer Heinkenspolder
« Reactie #489 Gepost op: 15 januari 2019, 09:32:53 »
Dat is wel jammer dat het gewicht niet omvalt. Lijkt dan net zo of je het wissel hebt 'open gereden'...

Reinier Z.

  • Offline Offline
  • Berichten: 2718
Re: 's-Heer Heinkenspolder
« Reactie #490 Gepost op: 15 januari 2019, 12:45:47 »
Tja.... ik had een bewegende steller ook mooier gevonden. Maar er zijn grenzen aan de hoeveelheid gepruts die ik daarvoor over heb.
Reinier

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 16790
    • Pagina van klaas
Re: 's-Heer Heinkenspolder
« Reactie #491 Gepost op: 15 januari 2019, 14:25:29 »
Is er geen mogelijkheid om in plaats van de grote hefboom het gewicht aan te drijven? De rest van de steller zal dan vanzelf meevallen.
Spoorbaan "Uit en Thuis" in aanbouw.

Reinier Z.

  • Offline Offline
  • Berichten: 2718
Re: 's-Heer Heinkenspolder
« Reactie #492 Gepost op: 15 januari 2019, 18:19:59 »
Dat denk ik niet, het gewicht moet een nog grotere slag maken dan de hefboom.

Ik kan misschien wel het draadje hoger monteren. Het zit nu onder de voetplaat, het kan er in principe ook boven. Alleen is er weinig ruimte tussen de poten van de voet. Ik zal er nog eens naar kijken als ik zin heb.

Reinier

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 2403
  • NS tijdperk IIIc
Re: 's-Heer Heinkenspolder
« Reactie #493 Gepost op: 15 januari 2019, 18:46:58 »
En de slag verlengen met een extra stangenstelsel, is dat een optie?
Fotodijk(je)
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

DE-II

  • Offline Offline
  • Berichten: 3619
Re: 's-Heer Heinkenspolder
« Reactie #494 Gepost op: 15 januari 2019, 19:44:43 »
Kwestie van.mechaniek inderdaad. Direct werkt het niet. Ook de steller zelf verplaatst maar een fractie van wattie  zou moeten doen. Het mechanisch vergroten van de slag is de oplossing, plus het verzwaren van de kloot.