Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Hans GJ
Vandaag om 16:28:18
Werps Soldeerworkshop door gdh
Vandaag om 16:24:36
nieuw te leggen sporen passend maken door onmogelijkhier
Vandaag om 16:08:15
Marklin Telexkoppelingen blijven hangen door Klaas Zondervan
Vandaag om 15:51:59
Zoekfunctie ? door VAM65
Vandaag om 15:22:08
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Keska
Vandaag om 14:48:26
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Peter Kleton
Vandaag om 14:27:30
De (3d) knutsels van Ronald. door MaraNCS
Vandaag om 14:25:44
FFA koelwagen door Duoblock
Vandaag om 14:19:55
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 14:03:01
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door sncf231e
Vandaag om 13:45:43
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Rick
Vandaag om 13:24:51
Punt- en hartstukken door 1200blauw
Vandaag om 13:12:58
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Bahn-AG
Vandaag om 12:42:50
US diorama in H0 door moonlicht
Vandaag om 12:40:54
Doornvliet door raymond erdtsieck
Vandaag om 12:23:03
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door eitreb
Vandaag om 12:06:06
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug) door gdh
Vandaag om 11:55:50
7 april De Karel on tour door NL-modelspoor
Vandaag om 11:51:04
NS Tals wagons (kalktrein) door Arjan6511
Vandaag om 11:41:59
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:19:47
Beekdaelen in H0 door VulcanRaven
Vandaag om 11:00:45
Stroomdetectie bij goederenwagens door henk
Vandaag om 10:32:03
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door NTeering
Vandaag om 10:23:47
MSV Post B, even voorstellen... door Rsd1000
Vandaag om 10:01:44
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door Jelmer
Vandaag om 09:52:49
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door DJV
Vandaag om 09:42:59
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
Vandaag om 07:52:09
NS 8400 van Werps door MathynK
Vandaag om 07:05:15
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
  

Auteur Topic: Water maken m.b.v. botenlak/vernis  (gelezen 9414 keer)

Joran

  • Offline Offline
  • Berichten: 1528
  • NS tijdperk IV (1981)
Re: Water maken m.b.v. botenlak/vernis
« Reactie #15 Gepost op: 29 september 2017, 13:07:13 »
Eind vorig jaar dus al de eerste experimenten gedaan. Nu mijn baan echt aan water toe is, is het extra actueel.

Heb het volgende al geprobeerd:

  • Epoxy Hars: Hetzelfde spul als Huib Maaskant gebruikt (zie zijn website). Behalve dat dit in het riet omhoog kruipt krijg ik ook nog krimp scheuren bij drogen.
  • Vallejo Still Water: Geeft ook krimpscheuren wanneer hout de ondergrond is. Dit staat niet in de productomschrijving maar ergens in een FAQ op de site van Vallejo. Je zou eerst de het hout van vernis moeten voorzien. Dit blijkt niet altijd te werken.
  • Rambo Parket Lak op waterbasis: Staat ook op ModelTreinBaan.nl. Heb ik gisteren gegoten (niet verdund) is na 24 uur nog niet droog. Bij een vorige test bleef het bij mij melkachtig.
Ik heb vanochtend een potje Ruwa Jachtlak gekocht. Ik lees verschillende berichten over het gebruik hiervan. Moet het nu met een kwast worden aangebracht in meerdere lagen, of moet het gegoten worden. Wat is de verwachte droogtijd? En moet ik het, als ik het giet eerst verdunnen, of niet?

Frans Peeters

  • Offline Offline
  • Berichten: 1404
  • Gelukkig voor mij zit de laatste gek nog niet vast
Re: Water maken m.b.v. botenlak/vernis
« Reactie #16 Gepost op: 29 september 2017, 13:12:28 »
Vernislakken altijd in dunne lagen aanbrengen en laten drogen. De solventen moeten weg kunnen en voor dikkere lagen duurt dat een eeuwigheid. Normaal vindt je op de pot de aangewezen "tijd overschilderbaar".

Verwonderd me dat je krimpscheuren krijgt bij het epoxyhars. Welke heb je juist gebruikt.
Voor Vaerwegh Dok hebben we de dok opgegoten met het hars van Vosschemie Clearcoat gekleurd met pigmenten. Lagen van 1 tot 4 cm dikte zonder scheuren.

20161010_192841 by Frans Peeters, on Flickr
« Laatst bewerkt op: 29 september 2017, 13:17:12 door Frans Peeters »
Frans
2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes
MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be -
Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem (B) op 19 & 20 Oktober 2024

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6061
Re: Water maken m.b.v. botenlak/vernis
« Reactie #17 Gepost op: 29 september 2017, 13:42:16 »


Ik gebruik Ruwa jachtlak. Best wel aan de prijs, maar de resultaten zijn erg goed voor slootjes. De bedding maak ik van boetseerpasta (Action 1,32 euro/pakje). Deze schilder ik donkergrijs met acrylverf (Action ~ 1,75 euro per tube zwarte en witte verf).

Als alles goed droog is, voeg ik gras toe met de elektrostaat, zodat de vezels rechtop gaan staan.
En als dat weer goed gedroogd is, begin ik met het water. Met een klein penseeltje laat ik een klein beetje Ruwa jachtlak in het midden van het slootje druppelen. Ruwa lijkt op honing. Het ziet er ongeveer hetzelfde uit. Het “zoekt” zelf een weg in het slootje. Maar ik help ook een beetje met een klein plat kwastje. Ik duw de jachtlak vanuit het midden naar beide zijkanten, zonder deze te raken. De jachtlak stroomt dan tussen de rechtopstaande grasvezeltjes. Als het slootje gevuld is met een dun laagje, laat ik het 24 uur drogen. Op de twee erop volgende dagen herhaal ik eea, en dan is het slootje klaar.

Gr, Hans

Joran

  • Offline Offline
  • Berichten: 1528
  • NS tijdperk IV (1981)
Re: Water maken m.b.v. botenlak/vernis
« Reactie #18 Gepost op: 29 september 2017, 14:24:25 »
Dank voor de antwoorden.

@Frans: Dat had ik ook gevonden. Maar vroeg me vooral af (had ik erbij moeten zetten) hoe je dat doet met riet en bruggetje. Want het is (haast) onmogelijk om overan met de kwast te komen.

@Hans: Volgens mij heb je het op pagina ook ongeveer zo uitgelegd. Ziet er erg goed uit. Ik ga beide methodes proberen. Ik heb nog een paar proefstukjes. Weet ik gelijk of de acrylverf mijn piepschuimen zijkant afdoende beschermt. Ruwa is inderdaad prijzig. Een klein blikje is al 14 euro. Maar die epoxy hars was nog veel duurder. En het spul van Vallejo ook als je de verzendkosten meerekent. Altijd leuk dit soort proefjes  :P

Joran

  • Offline Offline
  • Berichten: 1528
  • NS tijdperk IV (1981)
Re: Water maken m.b.v. botenlak/vernis
« Reactie #19 Gepost op: 29 september 2017, 16:04:59 »
@Frans Poly Pox THV-500 met Harder 155. Beide van Poly Service. Mijn ondergrond is Miltiplex welke is strak gemaakt met plamuur. Ik zie net dat se parketlak welke ik gisterengegoten heb ook wat krimp scheurtjes heeft. Ik snap best dat dit kan bij dikke lagen. Maar bij zowel de epoxy hars, Vallejo Still Water als de parketlak is de laag niet dikker geweest dan 1,5mm.

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6061
Re: Water maken m.b.v. botenlak/vernis
« Reactie #20 Gepost op: 29 september 2017, 19:33:30 »
Joran,

Je zult het schuim eerst moeten afdichten met die boetseerpasta. Anders gaat de dure Ruwa meteen het schuim in. De acrylverf alleen geeft onvoldoende afdichting. Voordeel is weer wel dat je eigenlijk maar heel weinig Ruwa nodig hebt. 3x een dun laagje. :)

Gr, Hans

Joran

  • Offline Offline
  • Berichten: 1528
  • NS tijdperk IV (1981)
Re: Water maken m.b.v. botenlak/vernis
« Reactie #21 Gepost op: 29 september 2017, 23:11:31 »
Hoi Hans

Even een snelle reactie (vanuit de trein). Ik hoop het toch niet. Ben nu namelijk niet thuis. En anders loopt de lak wellicht op mn laminaat vloer op de werk kamer. Maar na zo'n twee uur was er van piepschuimvreten nog geen teken. Heb die ondergrond eerst ingesmeerd met bruine latex wat ik nog had (op de baan ook gedaan) en daarna met acrylverf. Wellicht voldoende?

Joran

  • Offline Offline
  • Berichten: 1528
  • NS tijdperk IV (1981)
Re: Water maken m.b.v. botenlak/vernis
« Reactie #22 Gepost op: 03 oktober 2017, 22:28:31 »
Het ziet er veelbelovend uit! Net de derde laag gedaan. Nu nog een testje met wat riet erin gieten en dan moet ik het maar eens op de baan gaan doen. Nog twee vragen  :)

1. Hoe houd je op de bakrand het 'water' tegen?

2. Ik roer de jachtlak eerst goed door. Doop mijn kwast erin en laat druppels vallen in het midden van het water en duw dat met de kwast naar de zijkanten zoals je beschrijft. Nu heb ik toch soms wat luchtbelletjes. Wat is daar de beste remedie tegen?

Ik zal morgen eens een foto posten van het proefstukje.

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6061
Re: Water maken m.b.v. botenlak/vernis
« Reactie #23 Gepost op: 03 oktober 2017, 22:46:47 »
1. Hoe houd je op de bakrand het 'water' tegen?

Ik heb op het einde een sluisdeurtje gemaakt. Zorg er wel voordat het sluitdeurtje aam alle kanten dicht is (Met boetseerpasta).

Citaat
2. Ik roer de jachtlak eerst goed door. Doop mijn kwast erin en laat druppels vallen in het midden van het water en duw dat met de kwast naar de zijkanten zoals je beschrijft. Nu heb ik toch soms wat luchtbelletjes. Wat is daar de beste remedie tegen?

Het lijkt erop dat je de lak te snel hebt uitgesmeerd. Het kan straks wel meevallen, hoor. :)

Gr, Hans

Wil uit ZO drenthe

  • Offline Offline
  • Berichten: 368
Re: Water maken m.b.v. botenlak/vernis
« Reactie #24 Gepost op: 03 oktober 2017, 22:57:10 »
De bakrand plak je af met schilders tape.

Om echt mooi water te krijgen verdun je de vernis met 75 % terpentine voor de eerste laag.
De tweede laag verdun je met 50% terpentine, de derde laag met 25% , de vierde, vijfde, zesde, zevende, achtste en negende vernislaag verdun je niet.
Maar het aller belangrijkste is, dat je tussendoor elke laag schuurt met nat watervast schuurpapier korrel 500 of 1000. Daarna met een vochtige doek het schuurselweg poetsen en goed laten drogen.
Oja, ook heeeeel belangrijk is, dat je slechts een keer strijkt met de kwast, dus niet heen en terug.

Bij mijn modules met station Piet Gijzenbrug doopten de toeschouwers na zes jaar nog steeds hun vinger in de trekvaart en waren verbaast, dat die droog was en dan kwam dezelfde vraag weer: Meneer, hoe heeft U dat water gemaakt? Met vernis. Bovenstaand de hele bewerking dus. (Tja, als je elke open rijdag 30 tot 40 keer dezelfde vraag krijgt, Hoe....water? dan geef je de kortste versie 6jaar lang.)

Groetjes
Wil
De nieuwe treintafels staan op hun plek. De eerste rails ligt er

Joran

  • Offline Offline
  • Berichten: 1528
  • NS tijdperk IV (1981)
Re: Water maken m.b.v. botenlak/vernis
« Reactie #25 Gepost op: 17 oktober 2017, 15:15:23 »
@Stuurman Wil: Heb je fotos van je methode?

@Hans van de Burgt: Ik heb je methode geprobeerd met best goed resultaat. Alleen is het lastig de lak weer schoon te krijgen als je bij het bergassen e.d. wat fout doet. Lijm op het water. En Woodlands Turf vind het water ook wel interessant. Hoe houd/maak jij het water schoon? Bij de zijkant kroop de lak toch wat omhoog. En bleef daar na een week nog zacht. Maar dat is ook dikker daar natuurlijk.