Doel:€250.00
Donaties:€107.50

Per saldo:€-142.50

Steun ons nu!
Actie: steun €2.50 via de Wim Vink kalender 2021!

Laatst bijgewerkt
op 23-11-2020
Algemeen

De stichting

Recente berichten

3 railforum offline door Glimworm
Vandaag om 17:56:25
Wanneer is N te klein? door Martin Domburg
Vandaag om 17:56:01
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Eric B
Vandaag om 17:54:49
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door V200-G2000
Vandaag om 17:48:42
Station Antwerpen-Linkeroever 2 door charp
Vandaag om 17:43:24
Nieuwe baan, nu nog zonder naam... door Paulus1201
Vandaag om 17:39:12
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door TonM
Vandaag om 17:31:25
Bad Harzwald een fictieve havenbaan in spoor 0 door Wim Vink
Vandaag om 17:26:21
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door barry1972
Vandaag om 17:25:49
ex AVT geluidsmodules in 2021 weer verkrijgbaar bij Uhlenbrock door Sven
Vandaag om 17:25:47
Stijgingspercentage door Christoph
Vandaag om 17:24:55
BNLS werkspoor - NS 3908 door meino
Vandaag om 17:22:36
Piekstroom bij inschakelen servo's? door Te 2/2
Vandaag om 17:11:58
Roco NS 200/300 Sik groen, model 2020, bedrijfsnummer 288 door Rondje_HO
Vandaag om 17:10:43
Welke koppelingen door tothebeach
Vandaag om 17:05:24
NS vervangt uit voorzorg voorlopig DDZ treinen door Sander.
Vandaag om 16:56:36
Kleine mensjes... door Hans van de Burgt
Vandaag om 16:05:37
Werkplaats - (Baanplan H0) door martijnhaman
Vandaag om 16:04:16
Station Antwerpen-Linkeroever door Reinout van Rees
Vandaag om 15:48:05
LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0 door FritsT
Vandaag om 15:44:42
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 15:25:23
Spoor op industrieterrein Lage Weide door Jos_1972
Vandaag om 15:06:19
3D/RM IG: Anycubic photon voor modelbouw gebruiker ervaringen door Tom Z.
Vandaag om 14:49:27
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 14:48:04
Onze 3d printer door MartinH0
Vandaag om 14:34:21
Update: baan in de tropen door Hans Grasmaijer
Vandaag om 14:19:18
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 14:05:25
Baanbouw Frycio; eindelijk ruimte door Wim Vink
Vandaag om 13:48:04
wachtsein (duits bedrijf) waar te plaatsen op de baan door Glimworm
Vandaag om 13:19:08
DCCNext, een nieuwe DCC decoder! door NTeering
Vandaag om 12:08:35
  

Auteur Topic: Pennsylvania Railroad 3700  (gelezen 3880 keer)

ingenium secundus

  • Slechts een kniesoor die hier op let...
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 10230
    • Mijn fotoarchief
Pennsylvania Railroad 3700
« Gepost op: 12 november 2016, 12:47:53 »
De fabrieksfoto van de PRR 3700 die ik recent kon kopen, is ondertussen ook binnen. Dus tijd voor een paar detailfoto's  :)


Het voorste draaistel.


Achterste draaistel en machinistenhuis met personeel.


De tender.

De loc werd in 1919 gebouwd in de eigen werkplaats van de PRR te Altoona. Het bleef bij deze eenling, reeds na tien jaar werd de loc terzijde gesteld.

En op de bok zien wij kapitein Kniesoor reeds klaar staan met het stootijzer  ;D



Eelco



« Laatst bewerkt op: 12 november 2016, 12:56:01 door NS8714 »
www.denelander.blogspot.dk over mijn leven in den vreemde

www.modulebaan.nl Dit jaar op Rail '20 :)

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9759
    • belse roestkraam
Re: Pennsylvania Railroad 3700
« Reactie #1 Gepost op: 12 november 2016, 13:46:23 »
als we t over kniesoren hebben: de achterste set assen van een mallet is geen draaistel, die zit vast in t frame.  :police:
Ja oke, bij modelletjes is het handiger om dat anders te doen... al hebben mijn mallets achter keurig vaste assen.

ingenium secundus

  • Slechts een kniesoor die hier op let...
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 10230
    • Mijn fotoarchief
Re: Pennsylvania Railroad 3700
« Reactie #2 Gepost op: 12 november 2016, 13:51:36 »
Je hebt natuurlijk helemaal gelijk  (y) Kapitein Kniesoor zal trots op je zijn  ;)
www.denelander.blogspot.dk over mijn leven in den vreemde

www.modulebaan.nl Dit jaar op Rail '20 :)

Arvidus

  • Offline Offline
  • Berichten: 252
Re: Pennsylvania Railroad 3700
« Reactie #3 Gepost op: 12 november 2016, 14:18:25 »
Ik heb mij een beetje ingelezen in de PRR en Amerikaanse (stroomlijn)locomotieven, en wat ik veel heb gezien is dat een fiks aantal niet langer dan 10 jaar hebben gereden. Sommige waren zelfs zo slecht, dat ze na een jaartje al gesloopt werden. Ook veel klachten over slippende wielen en onmogelijke lengtes. Waar ligt dat aan? Slecht ontwerp?
mvg, Arvid

Mijn beginnersproject: Project Stormvloed - Oefenbaan in H0

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9759
    • belse roestkraam
Re: Pennsylvania Railroad 3700
« Reactie #4 Gepost op: 12 november 2016, 14:22:45 »
goeie kans dat het de heel rap opkomende diesels waren. Veel van dat late PRR-spul was min of meer experimenteel en de uitkomst van de experimenten was eigenlijk nauwelijks meer van belang omdat de hele zaak toch was ingehaald door dieseltractie.

Arvidus

  • Offline Offline
  • Berichten: 252
Re: Pennsylvania Railroad 3700
« Reactie #5 Gepost op: 12 november 2016, 14:24:17 »
Dat klinkt logisch! Dank!  (y)
mvg, Arvid

Mijn beginnersproject: Project Stormvloed - Oefenbaan in H0

ingenium secundus

  • Slechts een kniesoor die hier op let...
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 10230
    • Mijn fotoarchief
Re: Pennsylvania Railroad 3700
« Reactie #6 Gepost op: 12 november 2016, 14:30:18 »
Ik heb mij een beetje ingelezen in de PRR en Amerikaanse (stroomlijn)locomotieven, en wat ik veel heb gezien is dat een fiks aantal niet langer dan 10 jaar hebben gereden. Sommige waren zelfs zo slecht, dat ze na een jaartje al gesloopt werden. Ook veel klachten over slippende wielen en onmogelijke lengtes. Waar ligt dat aan? Slecht ontwerp?

Het toppunt was de stoomturbineloc die de PRR in 1945 of 1946 bouwde. Voldeed prima op hoge snelheid, beneden de 30 mijn per uur vrat het ding absurd veel energie. Heeft maar een jaar dienst gedaan. En verder, de PRR was behoorlijk experimenteel qua stoom en bij experimenten horen ook mislukkingen. Deze 3700 was vermoedelijk zo'n experiment. In de jaren veertig (uit mijn hoofd) heeft de PRR bijvoorbeeld ook druk geexperimenteerd met allerhande stoomturbine aangedreven locs, maar zoals Floris al zegt waren de diesels in die tijd al zo nadrukkelijk aanwezig dat het eigenlijk niet meer loonde om in stoom te investeren.

De T1 bijvoorbeeld had inderdaad last van slippende wielen, maar dat hing ook samen met hoe ervaren het personeel was. Los van die fikse wielslips waren het fenomenale locs die, als ze serieus een poging hadden gedaan, het Britse snelheidsrecord met stoomlocs verpulverd zouden hebben.

Eelco
www.denelander.blogspot.dk over mijn leven in den vreemde

www.modulebaan.nl Dit jaar op Rail '20 :)

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9759
    • belse roestkraam
Re: Pennsylvania Railroad 3700
« Reactie #7 Gepost op: 12 november 2016, 14:37:09 »
technisch gezien moet dat wielslipprobleem ook gewoon oplosbaar geweest zijn. Stationaire stoommachines hebben een regulateur om het toerental min of meer constant te houden bij wisselende belasting, iets dergelijks op zo'n loc natuurlijk ook mogelijk, om automatisch de stoom af te knijpen als een drijfwerk teveel toeren maakt. Ook kan ik me voorstellen dat je een soort differentieel-achtige constructie aan voor- en achterdrijfwerk maakt, als er veel snelheidsverschil is tussen de drijfwerken kun je er ook een afknijpen. Allemaal gewoon mechanisch spul dat vanzelf zn werk doet, vergeleken met de rest van de loc niet speciaal high-tech.

ingenium secundus

  • Slechts een kniesoor die hier op let...
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 10230
    • Mijn fotoarchief
Re: Pennsylvania Railroad 3700
« Reactie #8 Gepost op: 12 november 2016, 14:38:28 »
Volgens mij is het plan van degenen die nu een T1 herbouwen om daar inderdaad iets mee te doen. Om daarna alsnog het snelheidsrecord voor stoomlocs naar de VS te halen  ;D
www.denelander.blogspot.dk over mijn leven in den vreemde

www.modulebaan.nl Dit jaar op Rail '20 :)

guest7823

  • Gast
Re: Pennsylvania Railroad 3700
« Reactie #9 Gepost op: 12 november 2016, 14:43:29 »
Een van de redenen om voor Duplex machines te gaan was de absurd hoge kruktapdrukken die konden optreden bij de grotere Amerikaanse loc's. Een Duitse 44-er zit aan het randje van wat je op lange termijn met een kruktap kan doen qua belasting. Duitse loc's konden niet of nauwelijks naar grotere cilinders, domweg omdat het PvR het niet toeliet. In Amerikaan speelde die beperking niet en konden de cilinders groter gemaakt worden dan de kruktap aankon. Daar zijn velerlei oplossingsvarianten voor bedacht en uitgeprobeerd, maar iedere keer weer bleek dat afwijken van het standaard ontwerp problemen en / of hogere onderhoudskosten met zich mee bracht.

Bij een loc als de T1 met twee cilinders en vier gekoppelde wielen had het slipprobleem d'r niet geweest, maar hadden de kruktappen domweg van de wielen gebroken. En ja, als je cilinders van een dergelijk volume adequaat van stoom wilt voorzien heb je lomp grote pijpen en regulateuropening nodig, dus ja, dat bijt je dan weer in je staart als je een slip onder controle wilt krijgen.

ingenium secundus

  • Slechts een kniesoor die hier op let...
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 10230
    • Mijn fotoarchief
Re: Pennsylvania Railroad 3700
« Reactie #10 Gepost op: 12 november 2016, 14:48:23 »
Vanaf 1:13 een voorbeeldje van die befaamde T1 wheelslip: https://www.youtube.com/watch?v=ihCHzS4jT_M
www.denelander.blogspot.dk over mijn leven in den vreemde

www.modulebaan.nl Dit jaar op Rail '20 :)

Alexander

  • Offline Offline
  • Berichten: 746
Re: Pennsylvania Railroad 3700
« Reactie #11 Gepost op: 12 november 2016, 20:21:36 »
goeie kans dat het de heel rap opkomende diesels waren. Veel van dat late PRR-spul was min of meer experimenteel en de uitkomst van de experimenten was eigenlijk nauwelijks meer van belang omdat de hele zaak toch was ingehaald door dieseltractie.

Hallo allemaal,

De Pennsylvania RR had ook een leuk vlootje elektrische locomotieven ontwikkeld in de jaren 30.
Bijv. de GG1. Deze neven van de Nederlandse 1200den reden nog tot ver in de jaren 80.

Groeten, Alexander