Doel:€250.00
Donaties:€95.00

Per saldo:€-155.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 17-10-2019
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Digikeijs H0 NS Seinen DR710 en DR711 leverbaar door gtw6016
Vandaag om 08:21:04
Foto’s uploaden met Apple? door henk
Vandaag om 08:08:05
Oude Fleischmann meuk en curiosa door Hans Grasmaijer
Vandaag om 08:01:02
Artitec / REE 1300, materieelbespreking. door henk
Vandaag om 07:52:18
Roco Blokkendoos componentjes oververhit? door henk
Vandaag om 07:43:21
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 07:39:08
Baan in Los Angeles door AndrevdG
Vandaag om 07:15:27
Rijnstraat door Tulpendaal
Vandaag om 05:35:25
NL-baan in Canada door ArjanB
Vandaag om 03:28:43
Driemaster in ‘t veen door Beached
Vandaag om 01:55:44
Uit en Thuis, de bouw door 72sonett
17 oktober 2019, 23:45:42
NCS 7/8 tot NS 61 62 Maffei lok in spoor 0 door FritsT
17 oktober 2019, 23:35:02
NS 8100 in 0 door 1795
17 oktober 2019, 23:19:42
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
17 oktober 2019, 23:14:05
Afmeting stationsnaambord door Ludo1957
17 oktober 2019, 23:09:42
Reihtsburg IV DRB/DRG Ep:IIb/c door Ivo vS
17 oktober 2019, 22:54:45
Draaistellen 1 op 1 gevonden. door Thom
17 oktober 2019, 22:53:31
BMB 00-modulebaan, Algemeen. door Marcel112
17 oktober 2019, 22:46:49
Raadplaatje door Luit
17 oktober 2019, 22:13:08
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
17 oktober 2019, 22:01:55
Modelspoorbeurs NOORDSPOOR 2020 door Fritsprt
17 oktober 2019, 21:52:24
2-3 nov 2019 modelbouwweekend in het Nederlands Transportmuseum Nieuw-Vennep door Edsko Hekman
17 oktober 2019, 21:50:23
Welk rijtuig te gebruiken voor WRmz134.5 door eichddraig
17 oktober 2019, 21:25:44
De bouw van de Gemeente Tram Waelstede Deel 2 door Reinout van Rees
17 oktober 2019, 21:13:23
BMB 00-modelbaan, ideeën voor een module door Tanks+Treinen
17 oktober 2019, 21:12:21
Albulisch H0m en EPIII in H0 door Boertje
17 oktober 2019, 20:58:49
Landerbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
17 oktober 2019, 20:53:18
BMB-deelname aan overige rijdagen of evenementen door Marc tramt
17 oktober 2019, 20:43:12
Iets moois bij de overgang Reigerstraat in Utrecht door Oosterspoor
17 oktober 2019, 20:38:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sjoerd van de Wal
17 oktober 2019, 20:19:23
  

Auteur Topic: Pennsylvania Railroad 3700  (gelezen 3463 keer)

NS8714

  • Slechts een kniesoor die hier op let...
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 9467
    • Mijn fotoarchief
Pennsylvania Railroad 3700
« Gepost op: 12 november 2016, 12:47:53 »
De fabrieksfoto van de PRR 3700 die ik recent kon kopen, is ondertussen ook binnen. Dus tijd voor een paar detailfoto's  :)


Het voorste draaistel.


Achterste draaistel en machinistenhuis met personeel.


De tender.

De loc werd in 1919 gebouwd in de eigen werkplaats van de PRR te Altoona. Het bleef bij deze eenling, reeds na tien jaar werd de loc terzijde gesteld.

En op de bok zien wij kapitein Kniesoor reeds klaar staan met het stootijzer  ;D



Eelco



« Laatst bewerkt op: 12 november 2016, 12:56:01 door NS8714 »
www.denelander.blogspot.dk over mijn leven in den vreemde

www.modulebaan.nl Dit jaar op OnTraxs :)

Floris Dilz

  • Tijdens de zomerstop zijn de giertijden tot nader order opgeschort. Nog even geduld.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9187
    • aersch der visch.
Re: Pennsylvania Railroad 3700
« Reactie #1 Gepost op: 12 november 2016, 13:46:23 »
als we t over kniesoren hebben: de achterste set assen van een mallet is geen draaistel, die zit vast in t frame.  :police:
Ja oke, bij modelletjes is het handiger om dat anders te doen... al hebben mijn mallets achter keurig vaste assen.

NS8714

  • Slechts een kniesoor die hier op let...
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 9467
    • Mijn fotoarchief
Re: Pennsylvania Railroad 3700
« Reactie #2 Gepost op: 12 november 2016, 13:51:36 »
Je hebt natuurlijk helemaal gelijk  (y) Kapitein Kniesoor zal trots op je zijn  ;)
www.denelander.blogspot.dk over mijn leven in den vreemde

www.modulebaan.nl Dit jaar op OnTraxs :)

Arvidus

  • Offline Offline
  • Berichten: 252
Re: Pennsylvania Railroad 3700
« Reactie #3 Gepost op: 12 november 2016, 14:18:25 »
Ik heb mij een beetje ingelezen in de PRR en Amerikaanse (stroomlijn)locomotieven, en wat ik veel heb gezien is dat een fiks aantal niet langer dan 10 jaar hebben gereden. Sommige waren zelfs zo slecht, dat ze na een jaartje al gesloopt werden. Ook veel klachten over slippende wielen en onmogelijke lengtes. Waar ligt dat aan? Slecht ontwerp?
mvg, Arvid

Mijn beginnersproject: Project Stormvloed - Oefenbaan in H0

Floris Dilz

  • Tijdens de zomerstop zijn de giertijden tot nader order opgeschort. Nog even geduld.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9187
    • aersch der visch.
Re: Pennsylvania Railroad 3700
« Reactie #4 Gepost op: 12 november 2016, 14:22:45 »
goeie kans dat het de heel rap opkomende diesels waren. Veel van dat late PRR-spul was min of meer experimenteel en de uitkomst van de experimenten was eigenlijk nauwelijks meer van belang omdat de hele zaak toch was ingehaald door dieseltractie.

Arvidus

  • Offline Offline
  • Berichten: 252
Re: Pennsylvania Railroad 3700
« Reactie #5 Gepost op: 12 november 2016, 14:24:17 »
Dat klinkt logisch! Dank!  (y)
mvg, Arvid

Mijn beginnersproject: Project Stormvloed - Oefenbaan in H0

NS8714

  • Slechts een kniesoor die hier op let...
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 9467
    • Mijn fotoarchief
Re: Pennsylvania Railroad 3700
« Reactie #6 Gepost op: 12 november 2016, 14:30:18 »
Ik heb mij een beetje ingelezen in de PRR en Amerikaanse (stroomlijn)locomotieven, en wat ik veel heb gezien is dat een fiks aantal niet langer dan 10 jaar hebben gereden. Sommige waren zelfs zo slecht, dat ze na een jaartje al gesloopt werden. Ook veel klachten over slippende wielen en onmogelijke lengtes. Waar ligt dat aan? Slecht ontwerp?

Het toppunt was de stoomturbineloc die de PRR in 1945 of 1946 bouwde. Voldeed prima op hoge snelheid, beneden de 30 mijn per uur vrat het ding absurd veel energie. Heeft maar een jaar dienst gedaan. En verder, de PRR was behoorlijk experimenteel qua stoom en bij experimenten horen ook mislukkingen. Deze 3700 was vermoedelijk zo'n experiment. In de jaren veertig (uit mijn hoofd) heeft de PRR bijvoorbeeld ook druk geexperimenteerd met allerhande stoomturbine aangedreven locs, maar zoals Floris al zegt waren de diesels in die tijd al zo nadrukkelijk aanwezig dat het eigenlijk niet meer loonde om in stoom te investeren.

De T1 bijvoorbeeld had inderdaad last van slippende wielen, maar dat hing ook samen met hoe ervaren het personeel was. Los van die fikse wielslips waren het fenomenale locs die, als ze serieus een poging hadden gedaan, het Britse snelheidsrecord met stoomlocs verpulverd zouden hebben.

Eelco
www.denelander.blogspot.dk over mijn leven in den vreemde

www.modulebaan.nl Dit jaar op OnTraxs :)

Floris Dilz

  • Tijdens de zomerstop zijn de giertijden tot nader order opgeschort. Nog even geduld.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9187
    • aersch der visch.
Re: Pennsylvania Railroad 3700
« Reactie #7 Gepost op: 12 november 2016, 14:37:09 »
technisch gezien moet dat wielslipprobleem ook gewoon oplosbaar geweest zijn. Stationaire stoommachines hebben een regulateur om het toerental min of meer constant te houden bij wisselende belasting, iets dergelijks op zo'n loc natuurlijk ook mogelijk, om automatisch de stoom af te knijpen als een drijfwerk teveel toeren maakt. Ook kan ik me voorstellen dat je een soort differentieel-achtige constructie aan voor- en achterdrijfwerk maakt, als er veel snelheidsverschil is tussen de drijfwerken kun je er ook een afknijpen. Allemaal gewoon mechanisch spul dat vanzelf zn werk doet, vergeleken met de rest van de loc niet speciaal high-tech.

NS8714

  • Slechts een kniesoor die hier op let...
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 9467
    • Mijn fotoarchief
Re: Pennsylvania Railroad 3700
« Reactie #8 Gepost op: 12 november 2016, 14:38:28 »
Volgens mij is het plan van degenen die nu een T1 herbouwen om daar inderdaad iets mee te doen. Om daarna alsnog het snelheidsrecord voor stoomlocs naar de VS te halen  ;D
www.denelander.blogspot.dk over mijn leven in den vreemde

www.modulebaan.nl Dit jaar op OnTraxs :)

guest7823

  • Gast
Re: Pennsylvania Railroad 3700
« Reactie #9 Gepost op: 12 november 2016, 14:43:29 »
Een van de redenen om voor Duplex machines te gaan was de absurd hoge kruktapdrukken die konden optreden bij de grotere Amerikaanse loc's. Een Duitse 44-er zit aan het randje van wat je op lange termijn met een kruktap kan doen qua belasting. Duitse loc's konden niet of nauwelijks naar grotere cilinders, domweg omdat het PvR het niet toeliet. In Amerikaan speelde die beperking niet en konden de cilinders groter gemaakt worden dan de kruktap aankon. Daar zijn velerlei oplossingsvarianten voor bedacht en uitgeprobeerd, maar iedere keer weer bleek dat afwijken van het standaard ontwerp problemen en / of hogere onderhoudskosten met zich mee bracht.

Bij een loc als de T1 met twee cilinders en vier gekoppelde wielen had het slipprobleem d'r niet geweest, maar hadden de kruktappen domweg van de wielen gebroken. En ja, als je cilinders van een dergelijk volume adequaat van stoom wilt voorzien heb je lomp grote pijpen en regulateuropening nodig, dus ja, dat bijt je dan weer in je staart als je een slip onder controle wilt krijgen.

NS8714

  • Slechts een kniesoor die hier op let...
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 9467
    • Mijn fotoarchief
Re: Pennsylvania Railroad 3700
« Reactie #10 Gepost op: 12 november 2016, 14:48:23 »
Vanaf 1:13 een voorbeeldje van die befaamde T1 wheelslip: https://www.youtube.com/watch?v=ihCHzS4jT_M
www.denelander.blogspot.dk over mijn leven in den vreemde

www.modulebaan.nl Dit jaar op OnTraxs :)

Alexander

  • Offline Offline
  • Berichten: 722
Re: Pennsylvania Railroad 3700
« Reactie #11 Gepost op: 12 november 2016, 20:21:36 »
goeie kans dat het de heel rap opkomende diesels waren. Veel van dat late PRR-spul was min of meer experimenteel en de uitkomst van de experimenten was eigenlijk nauwelijks meer van belang omdat de hele zaak toch was ingehaald door dieseltractie.

Hallo allemaal,

De Pennsylvania RR had ook een leuk vlootje elektrische locomotieven ontwikkeld in de jaren 30.
Bijv. de GG1. Deze neven van de Nederlandse 1200den reden nog tot ver in de jaren 80.

Groeten, Alexander