Doel:€250.00
Donaties:€107.50

Per saldo:€-142.50

Steun ons nu!
Actie: steun €2.50 via de Wim Vink kalender 2021!

Laatst bijgewerkt
op 23-11-2020
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bruggen-IG: de Hef in N schaal... door Twanvuurens
Vandaag om 16:54:57
Decals op Blauwe tram door koosvp
Vandaag om 16:54:14
BNLS-actie: Artitec DAF SRV door Edsko Hekman
Vandaag om 16:53:27
NL baan: Frotterdam in h0 door Ben
Vandaag om 16:52:39
Ronald bouwt aan een echte Micro Layout! door Ronald Koerts
Vandaag om 16:52:36
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frycio82
Vandaag om 16:49:51
Dönsdorfer Bauberichte door jerrytrein
Vandaag om 16:42:28
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door sncf231e
Vandaag om 16:42:04
Rondom Charlois door HRP
Vandaag om 16:41:23
NS huisstijl jaren zeventig / jaren tachtig door Pauldg
Vandaag om 16:36:15
Verende assen maar veertjes ervoor, die ontbreken... door Hobojohn
Vandaag om 16:31:15
Raadplaatje door Twinkie
Vandaag om 16:23:02
Wie heeft een adventskalender en/of prijsvraag? door HRP
Vandaag om 16:21:46
ESU Loksoundprogrammer hoe andere decoders uitlezen door Karst Drenth
Vandaag om 16:00:24
Tussen Vlaamse velden... door clickmaniac
Vandaag om 15:23:06
Roco 2020, nieuws van de fabrikant door Bert van Gelder
Vandaag om 15:22:11
E Loc BR 120 Ls Models - probleem frontlichten door clickmaniac
Vandaag om 15:18:32
Terschellinger Spoor door FritsT
Vandaag om 14:54:25
PIKO Fabriek #61149 door NS1220
Vandaag om 14:32:21
"Bahnhofsvorfeld" HO 7,2 m x 6,0 m segmentenbouw M-vorm door charp
Vandaag om 14:30:05
Spoor op industrieterrein Lage Weide door Vislijn
Vandaag om 14:02:36
Laag-Baarlo door Ronald Halma
Vandaag om 13:58:57
Märklin K83, voeden met externe spanning mogelijk? door Klaas Zondervan
Vandaag om 13:07:21
Projekt 083-338 door Huup
Vandaag om 12:47:35
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 12:33:43
De Hondsrugbaan, H0 door dimo1_dimo1
Vandaag om 12:22:40
Messing laddertje met precies gelijke sporten door Pauldg
Vandaag om 12:18:58
BNLS werkspoor - NS 3908 door Ivo tB
Vandaag om 12:05:08
EifelBurgenBahn door Wim Hesselink
Vandaag om 12:01:14
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Floris
Vandaag om 11:59:49
  

Auteur Topic: Pennsylvania Railroad 3700  (gelezen 3876 keer)

ingenium secundus

  • Slechts een kniesoor die hier op let...
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 10224
    • Mijn fotoarchief
Pennsylvania Railroad 3700
« Gepost op: 12 november 2016, 12:47:53 »
De fabrieksfoto van de PRR 3700 die ik recent kon kopen, is ondertussen ook binnen. Dus tijd voor een paar detailfoto's  :)


Het voorste draaistel.


Achterste draaistel en machinistenhuis met personeel.


De tender.

De loc werd in 1919 gebouwd in de eigen werkplaats van de PRR te Altoona. Het bleef bij deze eenling, reeds na tien jaar werd de loc terzijde gesteld.

En op de bok zien wij kapitein Kniesoor reeds klaar staan met het stootijzer  ;D



Eelco



« Laatst bewerkt op: 12 november 2016, 12:56:01 door NS8714 »
www.denelander.blogspot.dk over mijn leven in den vreemde

www.modulebaan.nl Dit jaar op Rail '20 :)

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9759
    • belse roestkraam
Re: Pennsylvania Railroad 3700
« Reactie #1 Gepost op: 12 november 2016, 13:46:23 »
als we t over kniesoren hebben: de achterste set assen van een mallet is geen draaistel, die zit vast in t frame.  :police:
Ja oke, bij modelletjes is het handiger om dat anders te doen... al hebben mijn mallets achter keurig vaste assen.

ingenium secundus

  • Slechts een kniesoor die hier op let...
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 10224
    • Mijn fotoarchief
Re: Pennsylvania Railroad 3700
« Reactie #2 Gepost op: 12 november 2016, 13:51:36 »
Je hebt natuurlijk helemaal gelijk  (y) Kapitein Kniesoor zal trots op je zijn  ;)
www.denelander.blogspot.dk over mijn leven in den vreemde

www.modulebaan.nl Dit jaar op Rail '20 :)

Arvidus

  • Offline Offline
  • Berichten: 252
Re: Pennsylvania Railroad 3700
« Reactie #3 Gepost op: 12 november 2016, 14:18:25 »
Ik heb mij een beetje ingelezen in de PRR en Amerikaanse (stroomlijn)locomotieven, en wat ik veel heb gezien is dat een fiks aantal niet langer dan 10 jaar hebben gereden. Sommige waren zelfs zo slecht, dat ze na een jaartje al gesloopt werden. Ook veel klachten over slippende wielen en onmogelijke lengtes. Waar ligt dat aan? Slecht ontwerp?
mvg, Arvid

Mijn beginnersproject: Project Stormvloed - Oefenbaan in H0

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9759
    • belse roestkraam
Re: Pennsylvania Railroad 3700
« Reactie #4 Gepost op: 12 november 2016, 14:22:45 »
goeie kans dat het de heel rap opkomende diesels waren. Veel van dat late PRR-spul was min of meer experimenteel en de uitkomst van de experimenten was eigenlijk nauwelijks meer van belang omdat de hele zaak toch was ingehaald door dieseltractie.

Arvidus

  • Offline Offline
  • Berichten: 252
Re: Pennsylvania Railroad 3700
« Reactie #5 Gepost op: 12 november 2016, 14:24:17 »
Dat klinkt logisch! Dank!  (y)
mvg, Arvid

Mijn beginnersproject: Project Stormvloed - Oefenbaan in H0

ingenium secundus

  • Slechts een kniesoor die hier op let...
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 10224
    • Mijn fotoarchief
Re: Pennsylvania Railroad 3700
« Reactie #6 Gepost op: 12 november 2016, 14:30:18 »
Ik heb mij een beetje ingelezen in de PRR en Amerikaanse (stroomlijn)locomotieven, en wat ik veel heb gezien is dat een fiks aantal niet langer dan 10 jaar hebben gereden. Sommige waren zelfs zo slecht, dat ze na een jaartje al gesloopt werden. Ook veel klachten over slippende wielen en onmogelijke lengtes. Waar ligt dat aan? Slecht ontwerp?

Het toppunt was de stoomturbineloc die de PRR in 1945 of 1946 bouwde. Voldeed prima op hoge snelheid, beneden de 30 mijn per uur vrat het ding absurd veel energie. Heeft maar een jaar dienst gedaan. En verder, de PRR was behoorlijk experimenteel qua stoom en bij experimenten horen ook mislukkingen. Deze 3700 was vermoedelijk zo'n experiment. In de jaren veertig (uit mijn hoofd) heeft de PRR bijvoorbeeld ook druk geexperimenteerd met allerhande stoomturbine aangedreven locs, maar zoals Floris al zegt waren de diesels in die tijd al zo nadrukkelijk aanwezig dat het eigenlijk niet meer loonde om in stoom te investeren.

De T1 bijvoorbeeld had inderdaad last van slippende wielen, maar dat hing ook samen met hoe ervaren het personeel was. Los van die fikse wielslips waren het fenomenale locs die, als ze serieus een poging hadden gedaan, het Britse snelheidsrecord met stoomlocs verpulverd zouden hebben.

Eelco
www.denelander.blogspot.dk over mijn leven in den vreemde

www.modulebaan.nl Dit jaar op Rail '20 :)

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9759
    • belse roestkraam
Re: Pennsylvania Railroad 3700
« Reactie #7 Gepost op: 12 november 2016, 14:37:09 »
technisch gezien moet dat wielslipprobleem ook gewoon oplosbaar geweest zijn. Stationaire stoommachines hebben een regulateur om het toerental min of meer constant te houden bij wisselende belasting, iets dergelijks op zo'n loc natuurlijk ook mogelijk, om automatisch de stoom af te knijpen als een drijfwerk teveel toeren maakt. Ook kan ik me voorstellen dat je een soort differentieel-achtige constructie aan voor- en achterdrijfwerk maakt, als er veel snelheidsverschil is tussen de drijfwerken kun je er ook een afknijpen. Allemaal gewoon mechanisch spul dat vanzelf zn werk doet, vergeleken met de rest van de loc niet speciaal high-tech.

ingenium secundus

  • Slechts een kniesoor die hier op let...
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 10224
    • Mijn fotoarchief
Re: Pennsylvania Railroad 3700
« Reactie #8 Gepost op: 12 november 2016, 14:38:28 »
Volgens mij is het plan van degenen die nu een T1 herbouwen om daar inderdaad iets mee te doen. Om daarna alsnog het snelheidsrecord voor stoomlocs naar de VS te halen  ;D
www.denelander.blogspot.dk over mijn leven in den vreemde

www.modulebaan.nl Dit jaar op Rail '20 :)

guest7823

  • Gast
Re: Pennsylvania Railroad 3700
« Reactie #9 Gepost op: 12 november 2016, 14:43:29 »
Een van de redenen om voor Duplex machines te gaan was de absurd hoge kruktapdrukken die konden optreden bij de grotere Amerikaanse loc's. Een Duitse 44-er zit aan het randje van wat je op lange termijn met een kruktap kan doen qua belasting. Duitse loc's konden niet of nauwelijks naar grotere cilinders, domweg omdat het PvR het niet toeliet. In Amerikaan speelde die beperking niet en konden de cilinders groter gemaakt worden dan de kruktap aankon. Daar zijn velerlei oplossingsvarianten voor bedacht en uitgeprobeerd, maar iedere keer weer bleek dat afwijken van het standaard ontwerp problemen en / of hogere onderhoudskosten met zich mee bracht.

Bij een loc als de T1 met twee cilinders en vier gekoppelde wielen had het slipprobleem d'r niet geweest, maar hadden de kruktappen domweg van de wielen gebroken. En ja, als je cilinders van een dergelijk volume adequaat van stoom wilt voorzien heb je lomp grote pijpen en regulateuropening nodig, dus ja, dat bijt je dan weer in je staart als je een slip onder controle wilt krijgen.

ingenium secundus

  • Slechts een kniesoor die hier op let...
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 10224
    • Mijn fotoarchief
Re: Pennsylvania Railroad 3700
« Reactie #10 Gepost op: 12 november 2016, 14:48:23 »
Vanaf 1:13 een voorbeeldje van die befaamde T1 wheelslip: https://www.youtube.com/watch?v=ihCHzS4jT_M
www.denelander.blogspot.dk over mijn leven in den vreemde

www.modulebaan.nl Dit jaar op Rail '20 :)

Alexander

  • Offline Offline
  • Berichten: 746
Re: Pennsylvania Railroad 3700
« Reactie #11 Gepost op: 12 november 2016, 20:21:36 »
goeie kans dat het de heel rap opkomende diesels waren. Veel van dat late PRR-spul was min of meer experimenteel en de uitkomst van de experimenten was eigenlijk nauwelijks meer van belang omdat de hele zaak toch was ingehaald door dieseltractie.

Hallo allemaal,

De Pennsylvania RR had ook een leuk vlootje elektrische locomotieven ontwikkeld in de jaren 30.
Bijv. de GG1. Deze neven van de Nederlandse 1200den reden nog tot ver in de jaren 80.

Groeten, Alexander