Doel:€250.00
Donaties:€72.50

Per saldo:€-177.50

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 21-09-2021
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko NS 2000, materieelbespreking. door Johan S
Vandaag om 03:12:26
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door iarnrod
Vandaag om 02:42:17
(BNLS Modulebaan) bij de NMD in Rijswijk 24 - 26 september 2021 door iarnrod
Vandaag om 00:52:13
Overweg in overweg door Thom
Vandaag om 00:16:19
"Spoor op Vleugels" in H0 door Pinkelpa
23 september 2021, 23:51:44
N-rijder in spe. 2,80 mtr x 60 cm. door NS264
23 september 2021, 23:25:31
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
23 september 2021, 23:13:11
Nederdam, H0 1970 - 1990 door Pascal77
23 september 2021, 22:15:39
Railtalk Magazine Latest Issue door Erik Mijd
23 september 2021, 22:06:18
Dinamo systeem, ervaringen gevraagd. door denobis
23 september 2021, 22:02:42
"Rijswijk" op 24-26 sept. 2021, (noot: smalspoordagen geannuleerd) door Robert39
23 september 2021, 21:55:00
Frans loodsje et cetera door Noordernet
23 september 2021, 21:41:54
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door St00mboy
23 september 2021, 21:37:46
Inloopavond “Het Waeghspoor”, Alkmaarse Module Groep, 24-09-2021 door Bartje81
23 september 2021, 20:56:07
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Sander.
23 september 2021, 20:31:58
Bestaat er zoiets als een Railcom signaal blocker (voor Arduino decoder)? door Hasenwald
23 september 2021, 20:14:48
Lingeburg - een klein eindstation in het rivierenland door Eriktrein
23 september 2021, 20:12:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Modellbahnwagen
23 september 2021, 20:02:32
Harzwald Hafen Bahn (spoor 0) door Modellbahnwagen
23 september 2021, 19:49:08
Station Amsterdam Weesperpoort 1940-1975 door Modellbahnwagen
23 september 2021, 19:39:43
Oneindige Overslag 0e RC door HuubvG
23 september 2021, 19:27:42
LS Models / Models World 2021 door Rondje_HO
23 september 2021, 19:03:25
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Peter Kleton
23 september 2021, 18:37:19
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door NS1220
23 september 2021, 18:37:12
Raadplaatje door Cc72000
23 september 2021, 18:19:15
SGM; de laatste loodjes. Fotodraadje. door Roy van Dijk
23 september 2021, 18:07:32
Airbrush set werkt niet door denobis
23 september 2021, 17:31:24
Aachenau West door wob
23 september 2021, 17:07:40
LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0 door FritsT
23 september 2021, 15:57:32
Ervaring vitrineopmaat.nl door sncf231e
23 september 2021, 15:08:59
  

Auteur Topic: Stamlijn Oosterhout de Vijf Eiken in N  (gelezen 39420 keer)

Hoontje

  • Offline Offline
  • Berichten: 310
  • Bouwt: "Kamp Rijen" & Station Rijen 1980 in 1:160
    • Station Gilze-Rijen en Tilburg Goederen in 1:160
Re: Stamlijn Oosterhout de Vijf Eiken in N
« Reactie #165 Gepost op: 04 augustus 2021, 18:42:37 »
Ha Richard , neen de modulebaan Gilze Vijf Eiken is los van deze baan en kan niet gecombineerd worden. Met die baan wil ik, als Covid ooit stopt, naar beurzen gaan.

Deze baan komt gewoon vast te zitten op zolder.

Groetjes

Hoontje

Hoontje

  • Offline Offline
  • Berichten: 310
  • Bouwt: "Kamp Rijen" & Station Rijen 1980 in 1:160
    • Station Gilze-Rijen en Tilburg Goederen in 1:160
Re: Stamlijn Oosterhout de Vijf Eiken in N
« Reactie #166 Gepost op: 16 augustus 2021, 21:43:42 »
Bouwupdate:

Afgelopen weekend was ik in Lochem en waren de PECO wissels weer ruimschoots voorradig. Voor het plan heb ik er een heleboel nodig en de eerste zijn bijgekocht. Om te zorgen dat ik niet gelijk failliet ga, ga ik ook deze baan in delen opbouwen, zoals ik dat met Gilze-Rijen ook deed.
Daarnaast vandaag in het online Regionaal Archief Tilburg heel veel bouwtekeningen en constructietekeningen gevonden van de gebouwen, loodsen en kantoren op Tilburg Goederen. Ook verschillende emplacementstekeningen, die opvallend genoeg, weer anders zijn dan die ik eerder in Utrecht in het NS archief had gevonden... Blijf dat toch bijzonder vinden. Maar goed, om al dat moois na te kunnen bouwen, was eerst de baanbouw zelf nodig. Die is de afgelopen week bijna geheel tot stand gekomen. 2 van de 3 modules zijn af. De derde moet nog even wachten. De balken voor het onderstel zijn onderweg met het overige bouwmateriaal voor de verbouwing hier in het nieuwe huis.

Goed, foto's,



De modules zijn groter dan die van Gilze-Rijen, maar het bouwprincipe is hetzelfde. Ze meten 70cm x 122cm. Het schaduwstation komt op de onderste laag te liggen, op -11cm dus.
Hier zien we de 'deksel' van de linkermodule al gereed op zijn kant klaar staan...



Module 1 gereed, op naar module 2...



Module 2 zorgde voor wat hoofdbrekens. Want achterop de module komt de helling naar het schaduwstation, daar heb ik dus geen scharnierpunten. Dus wordt de achterwand +/-20 cm naar voren getrokken. Straks kan daar de helling tegen bevestigd worden. Ook de scharnieren vinden dan hun plaats, zodat ik deze module gedeeltelijk op kan klappen, mocht eronder iets aan de hand zijn op de helling...





Met kurk de binnenkant bekleed. Ik heb ooit een bak lijm gekocht ergens, speciaal voor kurk die zou over datum zijn volgens de sticker, maar werkt nog prima! (Gelukkig)



Het schaduwstation hier is leeg, alleen een grote keerlus ligt buitenom. Gewoon enkelspoor. Dubbelspoor neemt teveel ruimte in, waardoor ik niet lekker uit zou komen met de helling tussen de niveau's...



Mijn 'moeilijkste' klanten zijn de auto-transporters van MFTrain (eerste versie). Zij lopen echter soepel door deze boog. Ze gaan straks een van de hoofdrollen spelen op Tilburg Goederen, dus moeten ze wel feilloos over de baan kunnen rijden. Tot dusver is dat geen probleem...



Beide modules af en klaar voor hun eerste kurklaagje...



Beide modules voorzien van een kurklaag. Ik bekleed de hele module met 1 laag. De sporen van de hoofdbaan komen straks op een laagje van 2mm kurk bovenop deze laag te liggen. De sporen van Tilburg Goederen zelf komen wel direct op deze laag. Dat heeft te maken met de vele straatsporen etc. die er te vinden waren. Dan hoef ik straks niet +10mm gips te gaan strijken over de baan om alles gelijk te krijgen...



Even scharnieren testen. De schroeven van de bovenplaat waren net te lang, dus die zijn afgeslepen. Ze duwde de plaat omhoog...



De wisselstraat tussen de hoofdbaan (Boven) en Tilburg Goederen aansluiting (Beneden). Deze wisselstraat is een versimpelde weergave, in werkelijkheid lagen hier meer sporen en wissels, omdat er nog een bundel opstelsporen bij dit geheel hoort. Die komen er bij mij in model echter niet. Dus hoefde deze wisselstraat niet te uitgebreid te worden. Dat beperkt wel in de rangeermogelijkheden op het emplacement, maar ik denk dat dat de pret niet zal drukken. Op het emplacement zelf komen genoeg opstelsporen te liggen namelijk...



Dezelfde wisselstraat, maar dan met de uitbreiding naar Tilburg Goederen... De eerste inrijwissels liggen nu klaar om de sporen richting de grote van Gend & Loos loods te kunnen bereiken. Deze sporen leg ik alvast aan, zodat ik weet tot hoever ik mijn module kan 'verzagen' straks als ik een helling maak. De bovenste 3 sporen liggen nu nog geheel los. In werkelijkheid lagen die er ook, 2 sporen van de hoofdbaan en 1 spoor voor o.a. het boemeltje tussen Tilburg West - Tilburg - Eindhoven e.v.. In model ga ik dat ook zo bedienen. Alleen zal het boemeltje dan de stoptrein Gilze-Rijen zijn. Door dat zo te doen, kunnen de korte treinen achter elkaar op de helling ook gestald worden, zonder de lange goederentreinen en sneltreinen te hinderen...



De eerste overloop en opstelsporen van Tilburg Goederen zijn een feit. In het plan van Anyrail waren ze 68cm lang, maar 2 hele flexrails passen ook prima. Dus zijn deze sporen nu 91 cm lang tussen de overloopwissels. Dat is mooi, want de treinen met geelbanders zijn tussen de 80 en 120 cm groot. Zij kunnen hier dan gesplitst worden voordat ze naar de loods geduwd worden. Dat moet later met automatische koppelingen enzo allemaal gaan lukken. (hoop ik!)

Zo, dat was het voor nu. De komende dagen hoop ik de helling uit te zagen en van sporen te voorzien. Daarna zullen de eerste draadjes aangesloten worden. Als het overige hout er dan is, kan Gilze-Rijen op hoogte gebracht worden en het geheel tot 1 gemaakt worden. Maar dan zijn we wel weer een tijd verder denk ik!

Tot zover,

Groetjes,

Hoontje




NS264

  • Offline Offline
  • Berichten: 6992
  • Midland Industrie, NS IV.
    • Midland
Re: Stamlijn Oosterhout de Vijf Eiken in N
« Reactie #167 Gepost op: 17 augustus 2021, 11:05:11 »
Hoi,

Dan toch maar de Tilburgse sporen op ;D

Als je op die hoogte scharnier komt je scenery dan niet tegen het dak?

Komt het stalen viaduct over de Bosscheweg ook erin en de brug over het Wilhelminakanaal?

Gr Koen.

« Laatst bewerkt op: 17 augustus 2021, 11:17:34 door NS264 »
Klik op de wereldbol naar ouder topic. Bouw aan diverse projecten. Aansturing z21 voor H0 en N baan.
Mvg Koen. Betuwse oplossing:'kumt tied, kumt road'.
Johnny Cash Hey Hey Train.

Hoontje

  • Offline Offline
  • Berichten: 310
  • Bouwt: "Kamp Rijen" & Station Rijen 1980 in 1:160
    • Station Gilze-Rijen en Tilburg Goederen in 1:160
Re: Stamlijn Oosterhout de Vijf Eiken in N
« Reactie #168 Gepost op: 17 augustus 2021, 14:22:38 »
Ha Koen,

Deze hoogte heeft nog zo'n 20 cm ruimte aan de achterzijde. Maar daarnaast is dit niet de hoogte waarop ik wil scharnieren. Er komt nog een stootstok/ding op zodat hij niet te hoog kan komen.

Dit is het enigste Tilburg. De droom is inderdaad nog het station met de werkplaats en industrieterrein Loven. Maar dat blijft een droom. De door jou genoemde bruggen en het kanaal komen er dus ook niet helaas. Het stopt bij Goederen  ;)

Groetjes

Hoontje

Marcel112

  • Lid EMV
  • Offline Offline
  • Berichten: 1454
    • Project "Spoor op Vleugels"
Re: Stamlijn Oosterhout de Vijf Eiken in N
« Reactie #169 Gepost op: 17 augustus 2021, 21:29:01 »
Alwin,

De wisselstraat voor de 3 doorgaande sporen, laat je die zo liggen?
Die stoptrein moet namelijk nog wel een stukje door na Tge.
Ik ga er daarbij dan dus vanuit dat er geen "afsluitend" wissel op die plek lag. Op zijn minst een hele of halve Engels Wissel.
Ik heb echter het sporenplan niet zo bij de hand.
Alle foto's van Spoor op Vleugels EMV Foto album
Alle filmpjes van de vereniging op Youtube

Hoontje

  • Offline Offline
  • Berichten: 310
  • Bouwt: "Kamp Rijen" & Station Rijen 1980 in 1:160
    • Station Gilze-Rijen en Tilburg Goederen in 1:160
Re: Stamlijn Oosterhout de Vijf Eiken in N
« Reactie #170 Gepost op: 17 augustus 2021, 23:29:58 »
Klopt, daar lag een driewegwissel en een kruising extra. Heb hier 5 verschillende plannen. De stoptrein naar Tilburg West/Universiteit liep over de opstelsporen en kwam heel dat stuk niet over de hoofdbaan. Maar die overloop naar het spoor op Tilburg Universiteit en de opstelsporen heb ik niet. Heb er nog ff over gedacht om die onder het viaduct te laten verdwijnen. Maar nee, het is deze concessie geworden.

Groetjes

Hoontje

Hoontje

  • Offline Offline
  • Berichten: 310
  • Bouwt: "Kamp Rijen" & Station Rijen 1980 in 1:160
    • Station Gilze-Rijen en Tilburg Goederen in 1:160
Re: Stamlijn Oosterhout de Vijf Eiken in N
« Reactie #171 Gepost op: 22 augustus 2021, 10:50:55 »
Bouwupdate:

Afgelopen dagen vooral bezig geweest met het afwerken van de tweede module en het bouwen van de derde 'module'. Deze ligt haaks op de tweede. Hier komt later de van Gend & Loos loods te staan en de 2 laad en losstraten.
Daarnaast zijn ook de bijbehorende sporen aangelegd. Nu wordt het tijd voor de eerste draadjes, maar daar ben ik nog niet aan toegekomen...

Goed, enkele foto's dan;



De derde module. Eigenlijk een plank op een zelfgeknutseld framepje. Overigens vertekend de foto behoorlijk én staat het frame hier nog zonder verstevigingen, voordat iemand denkt van: Dat staat helemaal niet pas!



Een deel van het sporenplan op de tweede module. Achterop komt dus de helling naar het schaduwstation. Hier zien we de omloop mogelijkheid met rechts de beginnende wisselstraat richting de douane- en van Gend & Loos loodsen...



De bovenste 3 sporen komen straks inpandig in de grote van Gend & Loos loods te liggen. Het onderste spoor is nog niet op lengte, maar is een kopspoortje naast de toekomstige douaneloods...



De kopsporen liggen dicht bij elkaar in de loods, net als in het echt dat was. Zo konden ze makkelijker van de ene naar de andere wagon lopen met pakketjes en poststukken. Locs komen niet in deze loods, dus is het goed na te maken in model...



De ruimte tussen deze goederenwagons en ook die van de toekomstige 'geelbanders' is minimaal in de loods, zoals hier duidelijk te zien is...

Ondertussen is het woord 'van Gend & Loos loods" meermaals gevallen, via het Tilburgs Archief heb ik heel veel tekeningen en bouwplannen gevonden. Afbeeldingen helaas een stuk minder. Nu ben ik aan het onderzoeken óf ik de loods helemaal zelf ga tekenen en printen, laat laseren of in opdracht geef bij bijvoorbeeld Markenburg.nl . Enkele vrienden hebben de beschikking over danwel de benodigde lasersnij-software of zelfs apparatuur en willen helpen, dus ik denk dat het die optie wordt. Maar eerst dan eens tekenen;



Een van de gevels van de Douaneloods op Tilburg GE. Getekend in Fusion360, later in andere software ga ik hem 'lasersnij-klaar' maken. Uit de 3D printer kwam dit muurtje ook al, dat oogt ook helemaal prima, alleen wordt het verven dan wel echt een uitdaging, de Kozijnen zitten immers vast in deze versie. Daar kom je niet bij met een penseeltje. Dus de volgende versie wordt zonder kozijnen. Deze worden er dan later los ingezet. Nadeel van het printen is dat ik maar stukken van maximaal 20cm kan maken én mijn schilderkunsten alles behalve goed zijn. De bakststenen op maat komen wel echt prima eruit. Overwegingen, overwegingen, overwegingen... Tijd zal het leren!

Tot zover,

Groetjes,

Hoontje
« Laatst bewerkt op: 22 augustus 2021, 11:20:25 door Hoontje »

NS264

  • Offline Offline
  • Berichten: 6992
  • Midland Industrie, NS IV.
    • Midland
Re: Stamlijn Oosterhout de Vijf Eiken in N
« Reactie #172 Gepost op: 22 augustus 2021, 11:13:00 »
Hoi,

Fraaie ontwikkelingen.
Ben benieuwd hoe die v Gend en Loos loods gaat worden.

Gr Koen.
Klik op de wereldbol naar ouder topic. Bouw aan diverse projecten. Aansturing z21 voor H0 en N baan.
Mvg Koen. Betuwse oplossing:'kumt tied, kumt road'.
Johnny Cash Hey Hey Train.

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 2261
Re: Stamlijn Oosterhout de Vijf Eiken in N
« Reactie #173 Gepost op: 22 augustus 2021, 11:23:02 »
Leuk idee die grote van Gend & Loods  (y) Kijken of je passende trucks en decals kan vinden om de omgeving van die loods en losweg in de juiste sfeer te zetten.
Groeten,
Richard

Hoontje

  • Offline Offline
  • Berichten: 310
  • Bouwt: "Kamp Rijen" & Station Rijen 1980 in 1:160
    • Station Gilze-Rijen en Tilburg Goederen in 1:160
Re: Stamlijn Oosterhout de Vijf Eiken in N
« Reactie #174 Gepost op: 22 augustus 2021, 12:00:51 »
Dank je heren. Qua voertuigen en decals komt het wel goed denk ik...  ;D Hoontje.nl levert deze. Zowel de DAFs als de Commer Walkthru series.  Ik krijg daar wel wat los denk ik  ;D

Maar zover ben ik nog lang niet... Eerst de sporen in orde maken, alles aansluiten en testen... Testen... Testen... En de loods tekenen natuurlijk!

Groetjes

Hoontje

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 10259
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Stamlijn Oosterhout de Vijf Eiken in N
« Reactie #175 Gepost op: 22 augustus 2021, 14:47:36 »
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0