Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Thom
Vandaag om 02:40:57
On traXS 15 t/m 17 maart Spoorwegmuseum Utrecht door MrBoembas
Vandaag om 02:36:33
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 02:07:57
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:54:59
Bahnstrecke 5867 door Schachbrett
Vandaag om 00:39:27
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door Schachbrett
Vandaag om 00:37:53
Bouw Bührtal III door Schachbrett
Vandaag om 00:36:33
Schneidersein door MartinRT
Vandaag om 00:00:05
NS/32 door RK
18 maart 2024, 23:49:38
Modelbaan Beltheim. door Ronald69
18 maart 2024, 23:41:34
01TREFF 2024, 26&27 OKTOBER door bernhard67
18 maart 2024, 23:27:22
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Modelbaan BeltHeim
18 maart 2024, 23:18:36
De Hondsrugbaan door Modelbaan BeltHeim
18 maart 2024, 23:17:58
Vraag over 20 voets container met vlakke zijwanden door MOVisser
18 maart 2024, 23:09:27
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
18 maart 2024, 23:03:28
Perronhoogte TP3 door Klaas Zondervan
18 maart 2024, 22:35:55
Kranenberg, een exercitie in code 70 door wob
18 maart 2024, 22:14:45
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 maart 2024, 22:07:31
Loconet over TCP/IP door bask185
18 maart 2024, 22:00:49
bezetmelder aantal lengte en treinstellen door Bobos
18 maart 2024, 21:36:41
Les Billards du Vivarais door Hans1963
18 maart 2024, 21:36:19
plaatsen bezetmelders lengte en treinstellen door Bobos
18 maart 2024, 21:33:54
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
18 maart 2024, 21:34:50
Resetten decoder via Twin Center Fleischmann door Pieter Bregman
18 maart 2024, 21:33:18
Foto's gevraagd Den Haag CS, oude toestand door Pauldg
18 maart 2024, 21:30:41
Zee. Land. door Huup
18 maart 2024, 21:23:57
Digikeijs DR80010 door TBBW
18 maart 2024, 20:03:37
US diorama in H0 door basjuh1981
18 maart 2024, 20:02:44
Kemlerborden (Gevi / UN nummers) ketelwagens door Falkenberg
18 maart 2024, 19:36:20
Rheinburg, TP V/VI door gdh
18 maart 2024, 19:15:56
  

Auteur Topic: Stamlijn Oosterhout de Vijf Eiken in N  (gelezen 57024 keer)

Hoontje

  • Offline Offline
  • Berichten: 348
  • "Sik'nLeuren" in O & Station Rijen 1980 1:160
    • Hoontje.nl - 3D modellen van (hulpverlenings)voertuigen in 1:160 en 1:87
Re: Stamlijn Oosterhout de Vijf Eiken in N
« Reactie #75 Gepost op: 07 april 2018, 23:41:31 »
Bouwupdate:

Ondertussen staat de stal vast en is de scenery rondom de boerderij ver af. Af als in, de gebouwen, de plaats, het groen etc. Voor de bouw van de brandweerwagens begin ik een apart draadje denk ik, of ik maak dadelijk nog een nieuwe update. Eerst deze maar eens;

De stal:






Rondom de stal is wat groen aangebracht en een stoepje richting een van de deuren. Het groen is wat wild en opgeschoten, alsof de boerderij haast ín het bos staat...

De hoeve van binnen:

Het hoofdgebouw/woonhuis zelf had ook flink wat werk nodig. Het bouwpakket is van Modellbahn Union/DM-Toys en een probeersel. Eigenlijk stond hier de hoeve van Markenburg.nl gepland, maar met mijn verjaardag kreeg ik deze boerderij. Welke er ook goed bijpast!
Doch, zomaar een gebouw neerzetten is niet mijn stijl en geinspireerd door draadjes op het buurforum waar mensen in H0, 0 en 1 hele interieurs bouwen, besloot ik dat ook te doen. Hoe? Met wederom allerlei setjes van Modellbahn Union en Rail-N-scale.



Even proefpassen...
De binnenmuren zijn gebouwd met behulp van visitekaartjes die ik gekregen had op een symposium en niet meer nodig heb. De muren zijn geschilderd of beplakt met behang. De nog witte ruimtes ga ik niet inrichten, daar zie je écht niets van op de baan namelijk. De eetkamer en woonkamer wel...



Geverfd ziet het er direct al levendiger uit...



En dan met opa & oma Preiser en het kleine broertje van Hoontje die achter de hond aan zit, is deze scene ook weer klaar...



De eetkamer...



De servieskast, zeer gedetailleerde 3D print...

Maar wat zie je er nou van straks op de baan?



Woonkamer met bank en televisie...



Woonkamer met opa & oma Preiser...



Kleine broertje van Hoontje en het hondje...



Opa Preiser...

Niet zoveel dus. Ach, ik weet dat het er zit! En jullie nu ook, dus wie komt er op Hilversum zoeken?  :lol:

Tot zover,

Groetjes,

Hoontje
« Laatst bewerkt op: 07 april 2018, 23:43:35 door Hoontje »

Hoontje

  • Offline Offline
  • Berichten: 348
  • "Sik'nLeuren" in O & Station Rijen 1980 1:160
    • Hoontje.nl - 3D modellen van (hulpverlenings)voertuigen in 1:160 en 1:87
Re: Stamlijn Oosterhout de Vijf Eiken in N
« Reactie #76 Gepost op: 07 april 2018, 23:50:36 »
Bouwupdate:

Nu de binnenzijde van het woonhuis af is, wordt het gebouw verder opgebouwd en voorzien van details...



Het plafond wordt erin gelegd. De bovenverdieping krijgt geen scenery...



Het dak bestaat uit meerdere lagen karton. De dakkapel moet hier nog geplaatst worden...





Aan de zijkanten geeft dat een wat rommelig effect. Daar moet ik nog een oplossing voor bedenken, omdat het bouwpakket daarin niet voorziet...





De dakranden worden bekleed met een styreenstrip van 2 mm breed...



De voorgevel met aan de dakrand een in wit uitgevoerd hoekprofiel als ware het een dakgoot. Ook zijn enkele details aangebracht, zoals een buitenlamp en melkbussen druiprek...



Detail van de zeer gedetailleerde schoorsteen...





De dakkapel kreeg van aluminiumfolie enkele loodslabben...



Een overzicht waarbij het woongebouw nu ook vast geplaatst is...

Tot zover,

Groetjes,

Hoontje

Hoontje

  • Offline Offline
  • Berichten: 348
  • "Sik'nLeuren" in O & Station Rijen 1980 1:160
    • Hoontje.nl - 3D modellen van (hulpverlenings)voertuigen in 1:160 en 1:87
Re: Stamlijn Oosterhout de Vijf Eiken in N
« Reactie #77 Gepost op: 07 april 2018, 23:52:12 »
Bouwupdate:

De beloofde details en hoe ik ze gemaakt heb.

Melkdruiprek:



De melkbussen geverfd en wel, hier nog op hun houder...



Met balsahout balkjes maak ik een rekje. Hier met enkele bussen als proefpassing...



De boel in de blauwe verf gezet. Het vaak geziene bloemmotiefje ga ik er niet opzetten :lol:

Kippenhok:

Ook deze boerderij heeft een heus kippenhok. Het gebouwtje komt van Noch, de kippetjes van Preiser...



Het hekwerk werd gemaakt van een FALLER industriehek setje. De palen zijn luciferhoutjes...



De bodem is uitgevoerd in verschillende kleuren van de NOCH Landschapspasta. Een haan zit fier op het hok te kukelen...

Voederkuil:


Elke boerderij heeft een voederkuil. Zo ook deze.



Hier is een van de 2 kuilen al gevuld en 'af'. De muren zijn luciferhoutjes welke met zijdematte verf van REVELL en HUMBROL betongrijs zijn geverfd...



Een DEMAKUP watpad is de basis...



Deze pluk ik wat uit elkaar en frommel ik in vorm tussen de muren...



Daaroverheen komt 1 laagje van een papierenzakdoekje. Dat doordrenk ik met verdunde houtlijm (1:1) en laat ik drogen.
Daarna verven met in dit geval matte Humbrol no. 33 zwart.
De balkjes zijn gemaakt van satéstokjes die ik bruin geverfd heb en verweerd met verschillende poeders van Artitec. Eigenlijk moeten er nog een stel autobanden omheen, maar die heb ik niet op voorraad helaas...

Groen rondom de boerderij:

Rondom de boerderij is allerhande groen verschenen. Ik wilde doorkijkjes maken vanaf het spoor (publiekszijde) die aantrekkelijk zijn. Vroeger hadden we zo'n haag van bomen aan de rand van het perceel staan. NOCH heeft dit jaar een mooie set bomen uitgebracht, dus die staan nu als een haag langs het perceel. Aan de voorzijde van de bak komen akkers, zoals ze in de jaren '80 en '90 ook lagen tussen Rijen en Tilburg. Nu staan er veel huizen en een industriepark. Enkele foto's:



De voet van een van de bovenleidingportalen is wat overwoekerd...



Het groen tussen spoorbaan en akker. De akker loopt als het ware over in de groenstrook hier. De afwezigheid van een sloot, maakt dat de boer 'landjepik' kan doen en de akker net ff wat verder om kan ploegen...



Verschillende soorten strooisels, clump foliages en grassen maken deze groene scheiding tussen de achterliggende boerderij en op de voorgrond liggende spoorbaan...



De bossages worden soms wat hoger, zeker richting de moduleovergang...



Overzicht van boven van de bomenrij en groenstrook langs het spoor...



Een overzicht van dit stuk van de baan...

Tot zover,

Groetjes,

Hoontje

Hoontje

  • Offline Offline
  • Berichten: 348
  • "Sik'nLeuren" in O & Station Rijen 1980 1:160
    • Hoontje.nl - 3D modellen van (hulpverlenings)voertuigen in 1:160 en 1:87
Re: Stamlijn Oosterhout de Vijf Eiken in N
« Reactie #78 Gepost op: 07 april 2018, 23:53:23 »
Bouwupdate:

Zo voor het slapengaan sluiten we de 'mancave-dag' af met wat foto's van het laatste gedane stuk van de module [Helix Tilburg]. De gehele voorzijde is nu bekleedt. Als je foto's van vroeger bekijkt zie je de spoorbaan bij Hulten door een soort polderlandschap gaan vol uitgestrekte, lege akkers. Dat heb ik na proberen te maken. Voordeel van deze akkers is dat ze niet heel snel beschadigen door langslopende bezoekers op beurzen én z e kleden het geheel wel mooi af. Daarnaast werkt het lekker snel :lol:



Akker met rondom wat groen en bossages...



Detailopname. Het golfkarton is bestrooid met allerlei fijne, scherpe vezeltjes. Ik heb er nog wat groene Woodland Scenics fine turf overheen gegooid in verschillende tinten. Dat moet opkomend gras en onkruid voorstellen op de rijke akkergronden...



Daarnaast is het begin van de boog richting de helix voorzien van nieuwe ballast en bovenleidingportalen. Hier eerst de basislaag, zand van Busch...



De voet van het bovenleidingportaal wordt netjes 'ingeballast'...



De toplaag, hier ook al voorzien van poeders. Een probeersel, zo direct na het indruppelen om te kijken of de boel dan gefixeerd is ook. Normaliter spuit ik het in met matte blanke lak en ben dan dagen bezig met het reinigen van de sporen. Kijken of dit werkt...



Groen aangebracht langs de baan, brengt het gelijk meer tot leven...



Kijkende richting Station Gilze-Rijen is er nu een aaneengesloten spoorbaan die voorzien is van scenery! Een hoogtepunt!

Het begint wel steeds vaker op te vallen (en te storen) dat ik geen achterwand en fries heb. Daar moet ik echt wat op bedenken, want de achtergrond van de kamer leidt nu heel snel af. Eerst deze module verder afwerken en zorgen dat de treinen rond kunnen gaan rijden! Dan gaan we daar eens verder over bomen!

Tot zover,

Groetjes,

Hoontje

MiHe

  • Offline Offline
  • Berichten: 273
  • Enjoy !
Re: Stamlijn Oosterhout de Vijf Eiken in N
« Reactie #79 Gepost op: 08 april 2018, 10:14:56 »
Lekker bezig Alwin  (y)

Groet, Michel

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8471
    • Midland
Re: Stamlijn Oosterhout de Vijf Eiken in N
« Reactie #80 Gepost op: 08 april 2018, 12:02:48 »
Hoi,

Publiekstrekker!
Dat heeft 2 betekenissen.

Je zou op die akker mooi een Magnorailtje of iets kunnen inbouwen met een rondrijdende trekker met ploeg.

Dat 2e kun je wel raden :o ;D.

Grtz Koen.
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

Erwinmk

  • Offline Offline
  • Berichten: 396
    • Baanplan Ruhrgebied
Re: Stamlijn Oosterhout de Vijf Eiken in N
« Reactie #81 Gepost op: 08 april 2018, 12:49:48 »
Leuk om de vele N-baan draadjes hier te volgen!  (y)

Hoontje

  • Offline Offline
  • Berichten: 348
  • "Sik'nLeuren" in O & Station Rijen 1980 1:160
    • Hoontje.nl - 3D modellen van (hulpverlenings)voertuigen in 1:160 en 1:87
Re: Stamlijn Oosterhout de Vijf Eiken in N
« Reactie #82 Gepost op: 12 april 2018, 23:15:52 »
Dank jullie allen!

Bouwupdate:


Afgelopen dagen verder gegaan met de aankleding van het spoor over de helix. De hernieuwde boog moest nog in de ballast en de overige bovenleidingportalen dienden geplaatst te worden. Daarna was het landschap aan de beurt. Ik heb gekozen voor een wat 'wilder' landschap alsof je langs een zoomrand van een bos rijdt ofzo. Het bos valt dan net buiten de module.

Genoeg gekletst, foto's!



Ik ben begonnen bij de akker en zo richting de wildpassage verder gegaan. Rondom de akker zie je de bekende Brabantse zandgrond. Aan de overkant van het spoor ligt een drassig land met allerlei groen en bossages...



Detailopname van het akkerland wat overgaat in zandgrond. Ook heb ik wat paardenbloemen in het gras gestrooid...



Zakken we verder af naar het 'zuiden' zie je de spoorbedding op een zandbed liggen. Hierdoor lijkt het alsof de sporen op een soort oud dijkje en wat verhoogd liggen. Dat is louter gezichtsbedrog, de rails heb ik vlak op het hout liggen. Door te spelen met de kleuren en de manier van ballasten ontstaat er reliëf...



Aangekomen in het einde van deze boog en we naderen de wildpassage. Deze hoek heb ik voorzien van zandgrond en gras met wat opkomend groen. Aan de overkant ligt verwilderd groen met wat omgevallen bomen etc. Ook is de 'aanmeldsectie' te zien van de AKI in de Moerstraat. Wanneer de treinen dit punt passeren wordt de overweg dan ook geactiveerd...

Nu is het zaak om de laatste laag matte blanke lak aan te brengen, zodat alles echt vastzit! Dan de rails schoonmaken en kijken of ik wellicht wat met rijdraden kan gaan doen, of doorga naar de volgende module.
Zoals altijd, ben ik ook nu weer benieuwd naar jullie mening!

Tot zover,

Groetjes,

Hoontje
« Laatst bewerkt op: 12 april 2018, 23:53:52 door Hoontje »

jandcargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 1188
Re: Stamlijn Oosterhout de Vijf Eiken in N
« Reactie #83 Gepost op: 12 april 2018, 23:35:43 »
Hallo,

Ziet er mooi uit.
Zou nog die schroeven uit de rails halen.
je kunt je afvragen of blanke lak nodig is.
Modelbouwers hebben vaak de neiging het olifantenbestendig te maken

succes met de verdere bouw

jandcargo

Hoontje

  • Offline Offline
  • Berichten: 348
  • "Sik'nLeuren" in O & Station Rijen 1980 1:160
    • Hoontje.nl - 3D modellen van (hulpverlenings)voertuigen in 1:160 en 1:87
Re: Stamlijn Oosterhout de Vijf Eiken in N
« Reactie #84 Gepost op: 12 april 2018, 23:51:50 »
Hoi Jandcargo,

Zie nu dat ik een verkeerde foto (die met de schroeven) heb geupload. Dank voor het attenderen!
De reden dat ik hem nu 'hufterproof' probeer te maken is omdat deze module naar het N-spoorevenement gaat in Hilversum later dit jaar...

Groetjes,

Hoontje

Hoontje

  • Offline Offline
  • Berichten: 348
  • "Sik'nLeuren" in O & Station Rijen 1980 1:160
    • Hoontje.nl - 3D modellen van (hulpverlenings)voertuigen in 1:160 en 1:87
Re: Stamlijn Oosterhout de Vijf Eiken in N
« Reactie #85 Gepost op: 16 april 2018, 00:14:38 »
Bouwupdate:

Zo voortvarend als de afgelopen weken de bouw ging, zo plotseling komt alles tot stilstand! Zaterdagavond brak de soldeergreep van m'n soldeerstation af. De stekker zat nog in het station, de greep er los naast. Zoeken bij Conrad naar reserve onderdelen nam vervolgens letterlijk uren in beslag, zonder resultaat. Via de Facebook groep "N-spoor groep", uiteindelijk een juiste link ontvangen. Bestelling is geplaatst, nu een week wachten...

Deze tegenslag legt de bouw vd rijdraad volledig stil. Een andere klus, die ik al heel lang uitstel, kon mooi opgepakt worden. De verhoging van de [Module Keerlus Boven]...



Oude situatie, het houtkleurige, rechtopstaande plankje is de nieuwe, juiste hoogte....

Vandaag enkele maten van de Spoorstaaf op visite, dus de nodige handen waren er. Dus aan de slag, en...





Binnen het uur was de module op gelijke hoogte met de rest vd baan! Alleen zou me dat véél meer tijd en moeite gekost hebben.



Daarna de rails en moduleovergangen nagelopen en hier en daar hersteld...



De boel was vlot ingemeten en ingevoerd in iTrain...



Testrijden!!! Hier staat de NS1202 met IC zoals deze in 1993 reed, te wachten op een groen sein, om de keerlus op te rijden....

In afwachting van de soldeer spullen, ga ik de komende dagen denk ik vooral testritten maken. Ik ga proberen een simpele treinenloop te realiseren op de beurs. Max 5 treinen die afwisselend de ronde rijden. Ben er wel achter dat ik nog veel mag gaan tweaken in iTrain...

Tot zover,

Groetjes,

Hoontje

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8471
    • Midland
Re: Stamlijn Oosterhout de Vijf Eiken in N
« Reactie #86 Gepost op: 16 april 2018, 08:29:01 »
Hoi,

Deze N-baan lijkt me de moeite waard om te zien.
Je hebt PB, betreffende de Spoorstaaf.

Gr Koen.
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

Hoontje

  • Offline Offline
  • Berichten: 348
  • "Sik'nLeuren" in O & Station Rijen 1980 1:160
    • Hoontje.nl - 3D modellen van (hulpverlenings)voertuigen in 1:160 en 1:87
Re: Stamlijn Oosterhout de Vijf Eiken in N
« Reactie #87 Gepost op: 16 april 2018, 13:58:50 »
Dank Koen, je PB is beantwoord.

Groetjes

Hoontje

Hoontje

  • Offline Offline
  • Berichten: 348
  • "Sik'nLeuren" in O & Station Rijen 1980 1:160
    • Hoontje.nl - 3D modellen van (hulpverlenings)voertuigen in 1:160 en 1:87
Re: Stamlijn Oosterhout de Vijf Eiken in N
« Reactie #88 Gepost op: 23 april 2018, 17:00:40 »
Bouwupdate:

Zo tijdens het testrijden is er minder ruimte voor knutselen merk ik. iTrain heeft nog wat vervelende momenten, waardoor de treinen nog altijd niet ongestoord rond rijden. Soms gaat het al uren goed, soms wilt het gewoon allemaal ff niet. Spookmeldingen, relais die blijven hangen, treinen die niet van hun plek gaan... Ach, we blijven positief! Want er rijden tenminste treinen én ze rijden steeds langer. Ben nu specifiek een dienstregeling aan het samenstellen voor het evenement Station N-spoor 2018. Er moeten enkele 'echte' IC's en sneltreinen te zien zijn, zoals ze in mijn tijdvak rondreden. Momenteel staat de teller van 3 treinen met realistische samenstellingen, hopelijk komt deze week nog een pakket binnen, waardoor IC nummer 4 ook te zien zal zijn. Respectievelijk heb ik dan: 1979 (Den Haag - Köln) 1983 (sneltrein Roosendaal - Zwolle) 1993 (IC Zandvoort - Heerlen) en 2005 (Den Haag - Köln) rijden. En nog wat goederen er tussendoor...

Goed, genoeg gekletst. Foto's van de gedane werkzaamheden!
De spoorwegovergang in de Moerstraat was aangelegd met behulp van Bouwe zijn 3D geprinte AKI. Deze had de verhuizing helaas niet overleefd en heb ik vervangen voor een wat 'jongere' variant, de AKI zonder beschermschild. Ditmaal getekend door Mitchell. Deze had hem al in H0 en heeft hem voor mij verschaald naar N.
Dat ziet er dan zo uit:



AKI 'veilig'



AKI 'onveilig'

Zoals je ziet schakelen bij de auto voor de AKI de remlichten in, zodra het belsignaal klinkt en de rode lampen geactiveerd worden. Ik heb daar een filmpje van, maar Jijbuis heeft zijn bewerkingsprogramma aangepast, dus ik heb dat nog niet klaar voor publicatie.

Tot zover,

Groetjes,

Hoontje

Hoontje

  • Offline Offline
  • Berichten: 348
  • "Sik'nLeuren" in O & Station Rijen 1980 1:160
    • Hoontje.nl - 3D modellen van (hulpverlenings)voertuigen in 1:160 en 1:87
Re: Stamlijn Oosterhout de Vijf Eiken in N
« Reactie #89 Gepost op: 06 mei 2018, 21:26:25 »
Video update:

Een dagje treinspotten nabij Gilze-Rijen (in 1:160)

Zo, vandaag dan de video af kunnen maken van enkele spoorse zaken op mijn modulebaan.
Het is het eerste knip/plakwerk met nieuwe freeware, dus alle tips zijn welkom. (Complimenten ook :P)

Tot zover,

Groetjes,

Hoontje
« Laatst bewerkt op: 07 mei 2018, 10:07:22 door Hoontje »