Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Encyclopedie
Help
Zoek
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€50.00
Per saldo:
€-200.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Handmatige bediening van wissels d.m.v. stangen
door
spoorijzer
Vandaag
om 11:21:47
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
Vandaag
om 11:20:00
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
cor_b
Vandaag
om 11:19:27
Verschil leveranciers DCC decoders?
door
Ronald Halma
Vandaag
om 11:18:19
NS/32
door
FritsT
Vandaag
om 11:08:41
Perronhoogte TP3
door
Pauldg
Vandaag
om 10:59:34
01TREFF 2024, 26&27 OKTOBER
door
Pauldg
Vandaag
om 10:50:12
zelfbouw diesel vijf (DE-5)
door
FritsT
Vandaag
om 10:22:10
De Hondsrugbaan
door
Kees (NS Blokpost 21 Klein Bruntendijk, Friesland)
Vandaag
om 10:22:09
Kranenberg, een exercitie in code 70
door
meino
Vandaag
om 10:18:27
US diorama in H0
door
ES44C4
Vandaag
om 10:09:14
Zee. Land.
door
AB 7216
Vandaag
om 10:05:01
Schneidersein
door
W.Broere
Vandaag
om 10:04:53
On traXS 15 t/m 17 maart Spoorwegmuseum Utrecht
door
MOVisser
Vandaag
om 09:56:58
Bahnstrecke 5867
door
Frank 123
Vandaag
om 09:52:10
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
Wim Vink
Vandaag
om 09:36:22
Foto's gevraagd Den Haag CS, oude toestand
door
Pauldg
Vandaag
om 09:22:33
Vraag over 20 voets container met vlakke zijwanden
door
henk
Vandaag
om 09:02:16
Modelbaan Beltheim.
door
Hans GJ
Vandaag
om 08:39:25
De spoorhaven van Zuidbarge.
door
mass am see
Vandaag
om 08:25:21
BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34.
door
Basilicum
Vandaag
om 08:12:20
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven''
door
NS264
Vandaag
om 07:49:38
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54
door
Thom
Vandaag
om 02:40:57
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
Schachbrett
Vandaag
om 00:54:59
Bouw Bührtal III
door
Schachbrett
Vandaag
om 00:36:33
Ijzeren Rijn: militair transport
door
ijzeren rijn
18 maart 2024, 23:03:28
EifelBurgenBahn
door
Reinout van Rees
18 maart 2024, 22:07:31
Loconet over TCP/IP
door
bask185
18 maart 2024, 22:00:49
bezetmelder aantal lengte en treinstellen
door
Bobos
18 maart 2024, 21:36:41
Les Billards du Vivarais
door
Hans1963
18 maart 2024, 21:36:19
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Baanplannen
|
H0 rail geometrie vergeleken
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: H0 rail geometrie vergeleken (gelezen 8011 keer)
vleesman
Offline
Berichten: 126
H0 rail geometrie vergeleken
«
Gepost op:
01 november 2016, 19:11:36 »
Beste mede-modelspoorders,
Sinds mijn eerste elektrische trein ergens rond 1976 heb ik altijd met Fleischmann modell gewerkt. Dit wordt echter al een aantal jaren niet meer gemaakt, is niet super van geometrie, en dus wordt het tijd om eens naar iets nieuws uit te kijken. In dit draadje eerst maar eens op basis van geometrie. In de encyclopedie
http://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php/Railgeometrie
wordt er ook de nodige aandacht aan besteed maar ik wilde iets uitgebreider vergelijken. Dit heb ik gedaan door, als vingeroefening, in Anyrail 3 x een losjes op station Weert gebaseerde lay-out in te voeren voor respectievelijk Piko A, Fleischmann Profi en Rocoline (zonder bedding). Misschien hebben anderen ook iets aan mijn zoektocht dus besloot ik dit op het forum te posten. Zoveel spoorders, zoveel smaken dus als anderen dit topic willen uitbreiden met de geometrie van hun eigen voorkeurrails ...
Door het in een ontwerpprogramma in te voeren krijg je een aantal inzichten.
Allereerst hoe gemakkelijk je binnen het geometrisch kader blijft. Voor mij bleek hierbij Piko verreweg het gemakkelijkst , gevolgd door Fleischmann profi (die 1 soort passtukjes vereist) en rocoline (die meerdere soorten passtukjes nodig heeft, en hier en daar wat wringt - dat is op te lossen want er zijn veel passtukjes maar is wel wat moeilijker).
In de tweede plaats krijg je een indruk van de perronlengte die de verschillende systemen mogelijk maken. Fleischmann profi heeft van de drie de compactste wisselstraten en dus meeste perronlengte. Op afstand volgen Piko en Roco die elkaar niet veel ontlopen.
Ik heb op basis van de materiaallijst de kosten bekeken waarbij alle wissels met een af-fabriek wisselaandrijving uitgerust worden. Piko is de goedkoopste met 840 euro; Fleischmann Profi 1204 euro en rocoline 1267 euro ontlopen elkaar niet veel.
Omdat ik nog een aantal lokjes met hoge flenzen (en sentimentele waarde!) heb moet je ook naar de spoorstaafhoogte kijken (
http://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php/Rail_(spoorstaaf),_hoogte_en_materiaal
) en zou rocoline afvallen tenzij ik de flenzen van een aantal lokjes zou kunnen laten afdraaien...
Ik heb tenslotte ook nog even de geometrie handleidingen bekeken en geef hier de linkjes. Die van Roco moest ik even zoeken omdat hij niet op de Roco website lijkt te staan
Rocoline
http://www.ewmb.de/media/products/Roco_LINE_Gleisgeometrie.pdf
Fleischmann Profi
https://www.fleischmann.de/uploads/documents/pdf/2/Technik-Info_Profigleis_H0.pdf
Piko A
http://www.piko-shop.de/index.php?vw_type=1&vw_name=download&vw_id=3125
doe er je voordeel mee!
JP
Gelogd
Met vriendelijke groet Jean-Paul
Loconet IB II - 2rail - koploper
tijgernootje
Offline
Berichten: 11765
Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
Re: H0 rail geometrie vergeleken
«
Reactie #1 Gepost op:
02 november 2016, 12:21:47 »
Hoi JP (jan peter ? )
Je kan best met roco line werken hoor.
Zoals je wellicht al had gezien had ik 1st ook flm modell rails waarmee ik m'n vorige baan had gemaakt.
Echter door een opeen stapeling van vooral elektra problemen al dan niet i.c.m. flm wissels zorgde ervoor dat ik na veel wikken wegen besloot de hele zooi eraf te halen.
Ik ben over gestapt op roco line incl ander baanplan en op 1 of 2 locs na rijd alles er geluidloos over
Hoe gek ook ik heb bijna alleen maar oud materiaal gehad en bij gekocht van Flm en Roco,en het meeste heeft geen problemen met roco rails terwijl die toch uit dezelfde jaren zijn als die 2 probleem locs die wel ratelen over de roco rails.
Persoonlijk vind ik de roco rails t mooist en zeker goed te verwerken,klein detail,het lijkt erop dat roco flex rails een lagere railstaaf heeft dan standaard stukken rails,hoe kom ik hierbij ?
Beide probleem locs ratelen wel op de flexrails en zijn stil als ze over de standaard rails en wissels rijden
Gelukkig is t probleem beperkt gebleven,dus als je kans hebt zou ik voor roco line zonder bedding gaan en je probleem locs laten helpen
Gelogd
Met vr gr
Floris
Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0
Deetrein
Offline
Berichten: 1595
Re: H0 rail geometrie vergeleken
«
Reactie #2 Gepost op:
02 november 2016, 13:08:01 »
De railstaaf is hetzelfde, maar de bevestiging van de rail aan de dwarsligger is anders.
Bij de gewone rail vrij klein (zeker t.o.v. Flm-profi), zodat de flens ze niet raakt.
Bij flexrail is de bevestiging steviger (en iets hoger) om te voorkomen dat deze breekt bij het buigen.
Mvg, Erich
Gelogd
Geen beter weer dan de brandweer
mijn foto's:
https://www.flickr.com/photos/42964111@N07/albums
Rondje_HO
Offline
Berichten: 8132
Re: H0 rail geometrie vergeleken
«
Reactie #3 Gepost op:
02 november 2016, 14:41:51 »
@JP: dank, altijd handig. Om eerlijk te zijn dacht ik dat de verschillen groter zouden zijn. Hier nog een paar handige links over Fleischmann profirails:
http://www.fleischmann-ho.nl/xtra-info/profirails.htm
http://webshop.pijplines.nl/fleischmann-6479-ballast-profi-rails
http://gertvanvoorst.nl/msp_rails.html
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,1211.1005.html
Gelogd
Met vr. groet, Martijn.
Mijn banen:
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,70445.0.html
Nieuw; nu met foto's:
https://www.flickr.com/gp/151072373@N04/240tu5
oranda-jin
Offline
Berichten: 57
Re: H0 rail geometrie vergeleken
«
Reactie #4 Gepost op:
04 november 2016, 00:33:37 »
Hallo JP
Ik heb wel een paar opmerkingen over de gepresenteerde vergelijking.
- Natuurlijk zijn, bij een gegeven totale lengte (in deze vergelijking: circa 4800 mm), de perronsporen met Fleischmann Profi Gleis het langst: Fleischmann heeft de steilste wisselhoek: 18 grd; bij zowel Roco als Piko is die 'slechts' 15 grd en, omdat de standaard afstand tussen twee sporen bij de drie merken vrijwel gelijk is, dus bij Fleischmann de meeste ruimte tussen de wissels.
- Bij jouw Roco Line ontwerp ligt ten opzichte van de beide anderen de linker wisselstraat ongeveer een 'hele' lengte naar rechts verschoven wat een zeer nadelige invloed heeft op de perronlengte.
- Verder speel je vals door bij Roco Line gebruik te maken van 10 grd wissels terwijl je bij Fleischmann alleen de standaard wissels (en dus niet de zogenaamde 'hoge snelheids'-wissels) inzet. Piko kent een vergelijkbare optie niet.
- Tenslotte gebruik je in jouw vergelijking de passtukjes bij zowel Fleischmann als Roco niet zoals zij zijn bedoeld, waardoor je er met name bij Roco te veel nodig hebt (in mijn aangepaste varianten 4 bij Fleischmann en 'slechts' 8 bij Roco). Door het 'verkeerde' gebruik ervan wringt het ook meer dan bij 'juiste' toepassing. Het kleinere aantal bij Fleischmann is het gevolg van door dit merk het gebruik maken van zowel 'links' als 'rechts' kruisende kruisingen en Engelse wissels zijn terwijl bij Roco door middel van de bijgeleverde passtukjes, van elk type er maar één nodig is. Piko lost dit probleem op door voor de 'rechte' lengte van zowel wissels als kruisingen de diagonale lengte te gebruiken, wat dan wel tot gevolg heeft dat er van de 'standaard' lengte twee varianten nodig zijn; maar omdat het beiden relatief 'lange' railstukken zijn, is er goed mee te werken.
In SCARM heb ik de door jou gepresenteerde vergelijking verwerkt uitgaande van een totale lengte van 4800 mm bij Fleischmann. Ik heb geprobeerd zowel van links als rechts af de (eerste) Engelse wissel op min of meer de zelfde plaats te leggen. Bij Piko kan de de totale lengte van 4800 mm nog beter worden benaderd door in elk spoor 2 G431's te vervangen door G239's (in totaal dan 4799,2 mm).
De lengte van het 'recht doorgaande' spoor is voor Fleischmann 10 'standaard' lengtes (200 cm), voor Roco 8 lengtes (184 cm) en bij Piko ook 8 lengtes (bijna 185 cm, en na bovenstaande 'verlenging' 186 cm).
In figuur 1 is alleen gebruik gemaakt van 'standaard' wissels.
In figuur 2 zijn bij Roco in het onderste helft 10 grd wissels toegepast terwijl bij Fleischmann daar de 'hoge snelheidswissels' zijn gebruikt. De daardoor verminderde perronbreedte is ook bij Piko in verwerkt.
Groeten, Hans
«
Laatst bewerkt op: 04 november 2016, 00:38:02 door oranda-jin
»
Gelogd
vleesman
Offline
Berichten: 126
Re: H0 rail geometrie vergeleken
«
Reactie #5 Gepost op:
06 november 2016, 07:55:43 »
Fantastisch Hans, ik zat inderdaad nogal te hannessen met die verloopstukjes van Roco. Dan is een elektronische simulatie weer niet zo handig dan de stukjes bij de hand hebben. Begrijp nu ook pas dat de passtukjes met de wissel meegeleverd worden. Bedankt voor het meedenken
Jean-Paul
Gelogd
Met vriendelijke groet Jean-Paul
Loconet IB II - 2rail - koploper
wpinkhof
Offline
Berichten: 436
Re: H0 rail geometrie vergeleken
«
Reactie #6 Gepost op:
09 juli 2020, 18:51:20 »
Ben aan het stoeien met Piko A en SCARM. Ik heb al een boel materieel, maar wou gewoon eens kijken hoe ik mijn tafel/modules het best inricht. Een van de schema's in de catalogus van Piko is de railgeometrie van de boogwissels. In alle voorbeelden sluit PIKO boogstukken op de boogwissels aan.
In SCARM (en trouwens ook in Anyrail) kan je ook rechte stukken aansluiten op de boogwissel (zie voorbeeld hieronder, uit SCARM. Het blauw omcirkelde deel). Gezien de resulterende hartafstand tussen beide sporen lijkt me dat een onrealistische aanpak. Maar heeft iemand al geprobeerd of dit fysiek ook lukt? Of is het gewoon een "computerfout".
Groetjes,
Wouter
Gelogd
Bert V
Offline
Berichten: 845
Re: H0 rail geometrie vergeleken
«
Reactie #7 Gepost op:
09 juli 2020, 19:14:19 »
Hallo Wouter,
Het is fysiek mogelijk maar je hebt er niks aan omdat de sporen dan zo dicht naast elkaar komen te liggen dat materiaal elkaar raakt en elkaar dus niet kan passeren.
Groeten,
Bert
Gelogd
Martin Hornis
Offline
Berichten: 1413
Re: H0 rail geometrie vergeleken
«
Reactie #8 Gepost op:
09 juli 2020, 19:19:06 »
Bij boogwissels wordt er van uitgegaan dat bij de korte wisselpoot een tegen-boogwissel ligt. Door dat andere wissel moet er in feite een boog aan de stompe kant van het getekende boogwissel liggen. Je kunt ook stellen dat het gewone wissel dat tegen de stompe kant van het boogwissel getekend is, niet op die plaats behoort te liggen. Het rechtuitdeel van dat gewone wissel behoort daar niet.
Je geeft eigenlijk zelf al het antwoord:
Citaat
In alle voorbeelden sluit PIKO boogstukken op de boogwissels aan.
Jij sluit twee rechte rails aan:
a) een gewone rechte;
b) het rechtuitdeel van het wissel.
«
Laatst bewerkt op: 09 juli 2020, 19:22:18 door Martin Hornis. Reden: 2e alinea
»
Gelogd
Märklin K-rails met boogstralen > 500 mm; NS-lichtseinen met cijferbak: 4, 6 en 8 in één bak; iTrain; Intellibox I; OC32;
eigen treindetectiesysteem aangesloten op OC32;
controleprogramma voor OC32.
wpinkhof
Offline
Berichten: 436
Re: H0 rail geometrie vergeleken
«
Reactie #9 Gepost op:
09 juli 2020, 19:50:28 »
Bedankt voor de razendsnelle gbevestiging. Computerfout inderdaad dus. Voorzichtig zijn en de railgeometrie van de fabrikant napluizen blijft dus de boodschap!
Wouter
Verstuurd vanaf mijn Lenovo TB-X304F met Tapatalk
Gelogd
Quinzeedied
Offline
Berichten: 1086
Re: H0 rail geometrie vergeleken
«
Reactie #10 Gepost op:
09 juli 2020, 20:45:56 »
Als je het boogwissel 1 railstuk meer in de bocht (op het plaatje naar rechts) legt, kan het wel, zie dit voorbeeld (mits het op je tafel past). Bij Piko A ook goed rekening houden met de lengte van de rechte stukken, na een wissel moet het rechtdoorgaande spoor een G231 zijn (hier rood gekleurd) om in het raster te blijven.
Het onderste spoor ligt nu qua raster niet gelijk met de bovenste 2. Wil je dat wel, dan plaats je tussen de R2 bocht en het wissel een compensatiestukje van 62mm. Doe je dat ook na de R1 boog, dan komen alledrie de sporen mooi gelijk uit, met de juiste tussenafstand:
In het onderste spoor zit een G239, omdat deze net zo lang is als het rechtdoorgaande spoor van het wissel erboven. De twee stukken G62 kun je natuurlijk ook aan de linkerzijde van de wisselcombinatie leggen om weer in het raster te komen.
«
Laatst bewerkt op: 09 juli 2020, 20:48:57 door Quinzeedied
»
Gelogd
Martin Hornis
Offline
Berichten: 1413
Re: H0 rail geometrie vergeleken
«
Reactie #11 Gepost op:
09 juli 2020, 21:46:38 »
De getekende manier is het beste. Want dan is er nog een (kort) recht railstuk tussen boog en de afgebogen stand van het wissel. Meestal adviseert men om er minimaal één gewone rechte raillengte tussen te leggen.
Gelogd
Märklin K-rails met boogstralen > 500 mm; NS-lichtseinen met cijferbak: 4, 6 en 8 in één bak; iTrain; Intellibox I; OC32;
eigen treindetectiesysteem aangesloten op OC32;
controleprogramma voor OC32.
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Baanplannen
|
H0 rail geometrie vergeleken