Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

2e leven van een buitendienst gestelde Gesloten goederenwagen. door metpetergaathetbeter
Vandaag om 18:00:29
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door metpetergaathetbeter
Vandaag om 17:55:56
modulebaan jaren 60 door rudi van der Craats
Vandaag om 17:30:56
Treinreizen met m'n vader door Luit
Vandaag om 17:29:14
Pools diorama H0 door spoorijzer
Vandaag om 17:22:20
Decals Star TE-5933 door Martijn193
Vandaag om 17:12:11
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 17:11:06
DR4024 door Ronaldk
Vandaag om 17:05:13
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door spoorijzer
Vandaag om 16:59:09
firm ware voor 3 D printer door borotof
Vandaag om 16:40:24
Efteling spoorweg gaat elektrisch door Klaas Zondervan
Vandaag om 16:19:48
Lantaarns Crafftiq op Roco Sik door Sven
Vandaag om 16:18:53
NS gaat weer thuis oefenen in klanttevredenheid door Arjan6511
Vandaag om 16:08:17
RhB modelbaan in Aanbouw die Scalettabahn Davos-Dürrboden door Hollandserhbfan
Vandaag om 15:53:47
NS gaat weer thuis oefenen in klanttevredenheid door Magic
Vandaag om 15:45:38
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
Vandaag om 15:14:21
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Bert55
Vandaag om 15:04:46
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
Vandaag om 14:45:36
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door bask185
Vandaag om 14:27:08
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door Cor--24
Vandaag om 14:13:26
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 13:29:14
Locatie van foto gezocht door Arjan6511
Vandaag om 13:18:17
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door 741230
Vandaag om 13:11:00
MB-module: Hielan Ware door Hendrik Jan
Vandaag om 12:47:14
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Martijn HITV
Vandaag om 12:40:37
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Paul1969
Vandaag om 12:11:20
ÖBB Smalspoor minibaantje in H0e door RhB-Mikey
Vandaag om 11:05:17
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Teun
Vandaag om 11:00:26
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Teun
Vandaag om 10:54:54
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Klaas Zondervan
Vandaag om 10:31:47
  

Auteur Topic: Oefenovaaltje in N-spoor (baanplan)  (gelezen 4576 keer)

Richard W

  • Offline Offline
  • Berichten: 75
  • Frankrijk, omgeving Epinal
Oefenovaaltje in N-spoor (baanplan)
« Gepost op: 20 november 2007, 22:38:36 »
Hallo allemaal,

Ik ben nieuw hier, herbeginner (20 jaar geleden) en wil me de komende tijd richten op het digitale rijden. Eerst goed oefenen met een klein baantje om de ins- en outs van het digitale rijden te leren kennen.

Voor deze herstart heb ik mbv wintrack een oefenovaaltje gemaakt waar volgens mij alles in zit. Schaduwstationnetje, keerlus en station. Ik wil er met twee treinen op kunnen rijden.

Loop ik met dit ontwerpje tegen grote beginnersproblemen aan? Ik heb nog nooit gewerkt met het rijden 'tegen de rijrichting'.  Ik zag als oplossing voor de keerlust iets als de Funky keerlus (1 rijrichting), omdat het niet met kortsluiting werkt.

Ik wil een deel van de software zelf schrijven (heb ik ook al een draadje met voorbeelden over gezien), doch wel gebruik maken van een centrale (Ecos). Voor de terugmelding wil ik werken met de locobuffer.

Groet,
Richard
« Laatst bewerkt op: 20 november 2007, 22:42:12 door Richard W »

RoSoft

  • Offline Offline
  • Berichten: 1446
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
Re: Oefenovaaltje in N-spoor (baanplan)
« Reactie #1 Gepost op: 21 november 2007, 00:55:12 »
Ja, 1 maal door de lus rijden en de trein zal altijd in die richting blijven rijden en nooit meer gebruik maken van de keerlus. Oftewel je mist een tweede keerlus.

Mvg
Wim.
Marklin Digital 6020/21/27, 6051, Märklin 6021+UHL 63820, Lenz Digital Plus, Intellibox LocoBuffer II, MRDirect, DDW 6604 Booster, VB6.0 Delphi 6.0 Eigen Software: Perrongeluk, RoSoft, PT.

Richard W

  • Offline Offline
  • Berichten: 75
  • Frankrijk, omgeving Epinal
Re: Oefenovaaltje in N-spoor (baanplan)
« Reactie #2 Gepost op: 21 november 2007, 01:23:29 »
Hallo Wim,

Inderdaad, bedankt. Hieronder een nieuw ontwerp - volgens mij moet het hiermee wel lukken? Ik zit een beetje met de ruimte, vandaar dat ik het binnen de ring wil houden.

Richard


treintjesgek

  • Offline Offline
  • Berichten: 39
Re: Oefenovaaltje in N-spoor (baanplan)
« Reactie #3 Gepost op: 21 november 2007, 05:25:11 »
Beter :)

Vergeet niet dat je nu twee lussen hebt, de keerlus en de keerdriehoek.

MRP_Peter

  • Gast
Re: Oefenovaaltje in N-spoor (baanplan)
« Reactie #4 Gepost op: 21 november 2007, 08:16:42 »
Je kunt bij dit ontwerp je 2 meegebogen wissels laten vervallen als je treinen niet langer dan de keerlus zijn, scheelt weer.  ;)

Maar toch zou ik een ietsje simpeler ontwerp kiezen als je voor het eerst met digitaal begint......

Met vriendelijke groet,

Peter.

Richard W

  • Offline Offline
  • Berichten: 75
  • Frankrijk, omgeving Epinal
Re: Oefenovaaltje in N-spoor (baanplan)
« Reactie #5 Gepost op: 21 november 2007, 12:26:48 »
Dit gaat de goede kant op! Om te zorgen dat ik de toekomstige situatie al zoveel mogelijk in oefenopstelling kan simuleren ga ik toch 2 keerlussen gebruiken, zo kan het materiaal wat zowel rechts als links verdwijnt eerst keren en dan klaar gaan staan in het schaduwstation. Ook een kopstation kan ik zo simuleren - de trein hoeft dan niet te keren.

De afmeting van het geheel is zo nog redelijk, dit kan ik in ons huidige huis nog redelijk kwijt.

Bedankt voor het meedenken en ik sta altijd open voor nog meer suggesties!
Richard



RoSoft

  • Offline Offline
  • Berichten: 1446
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
Re: Oefenovaaltje in N-spoor (baanplan)
« Reactie #6 Gepost op: 21 november 2007, 22:29:55 »
Richard,

Dit type keerlus kun je op een heel eenvoudige en goedkope wijze oplossen.
De poling van de rails is namelijk afhankelijk van de wisselstand, over de eindafschakling van de wisselspoel een relais mee laten schakelen, is alles wat ervoor nodig is.

Mvg
Wim.
Marklin Digital 6020/21/27, 6051, Märklin 6021+UHL 63820, Lenz Digital Plus, Intellibox LocoBuffer II, MRDirect, DDW 6604 Booster, VB6.0 Delphi 6.0 Eigen Software: Perrongeluk, RoSoft, PT.

Richard W

  • Offline Offline
  • Berichten: 75
  • Frankrijk, omgeving Epinal
Re: Oefenovaaltje in N-spoor (baanplan)
« Reactie #7 Gepost op: 26 november 2007, 21:10:27 »
Wim,

Ik heb je antwoord even op me in laten werken, dit heeft niet geholpen om het te snappen... er kwamen een aantal vragen in me op:

1. Wat voor soorten keerlussen bestaan er?
2. Staat ergens een eenvoudig schemaatje van jouw oplossing?

ter info: ik ga werken met PECO rails, een littfinski wisseldecoder en Tortoise wisselaandrijving.

andere vraag: Ik zie ook op internet een keerlusmodule die heet DR400 (www.digitalrails.nl). Heeft iemand daar ervaring mee?

Alvast bedankt!
Richard

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7820
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: Oefenovaaltje in N-spoor (baanplan)
« Reactie #8 Gepost op: 28 november 2007, 00:19:32 »
Voor alle keerlussen die terugkomen op hetzelfde spoor via hetzelfde wissel, dus zoals in jouw situatie is er een eenvoudige oplossing doormiddel van het laten meeschakelen van een relais.




Voor alle andere situaties is dit de andere oplossing.



De keerlusschakeling van Digirail werkt op basis ven het eerst laten ontstaan van kortsluiting alvorens om te polen, dit is een situatie welke je ten allertijden moet vermijden.
De getoonde oplossing laat geen kortsluiting ontstaan , zet de polariteit van het spoor op voorhand juist, de trein zal zonder haperen doorrijden, en het andere trein verkeer zal daar dan ook geen hinder van ondervinden.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Digikeijs

  • Offline Offline
  • Berichten: 63
  • www.digikeijs.com
    • Digikeijs
Re: Oefenovaaltje in N-spoor (baanplan)
« Reactie #9 Gepost op: 29 november 2007, 23:55:00 »
Citaat
De keerlusschakeling van Digirail werkt op basis ven het eerst laten ontstaan van kortsluiting alvorens om te polen, dit is een situatie welke je ten allertijden moet vermijden.

Niet helemaal waar. Omdat de schakeling in de DR400 gestuurd wordt door een microprocessor is het helemaal niet hetzelfde als alle andere keerlus schakelingen. De module detecteerd activiteit in de keerlus om vervolgens bij
een toename van belasting (de overgang waar normaal een kortsluiting ontstaat) supersnel de fase te draaien. Gevolg is een overgang ZONDER 'KLIK KLAK (geen machanische relais maar een electronische schakeling) , hapering, knipperende lichten of verlies van signaal.

Kortsluiting op de wielen bij de overgang met het gevolg dat de wielen aangetast worden is dus helemaal niet aan de orde in het geval van de DR400.

De reden dat dit product is ontwikkeld is omdat het in mijn eigen baan wel
een schakelkast van de plaatselijke energieleverancier leek wat 'KLIK KLAK' betreft.

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7820
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: Oefenovaaltje in N-spoor (baanplan)
« Reactie #10 Gepost op: 30 november 2007, 00:16:55 »
En hoe wil je dan een toename van een belasting anders omschrijven, als het gevolg van een kortsluiting of als gevolg van het verbruiken van energie. En waar ligt het kantelpunt dan? Wat gebeurd er als er veel verschil is in het gebruik van energie?? Verder zie in de de specs dat de schakeling geschikt is voor een maximaal stroomverbruik van 1A. Is een beetje magertjes lijkt mij.
Wat als de trein meer stroomverbruikt, gaat de schakeling dan in rook op of gaat er een kortsluitbeveiliging in werking?
Leg het eens uit, ik snap het nog niet helemaal.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Esperopt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2227
  • Sic gorgiamus allos subjectatos nunc
Re: Oefenovaaltje in N-spoor (baanplan)
« Reactie #11 Gepost op: 30 november 2007, 03:49:09 »
Ben geen expert op dit gebied maar Wim z'n vraag lijkt me erg logisch. Als een trein ineens meer stroom verbruikt zou er mi toch sprake zijn van de één of andere vorm van sluiting?

MRP_Peter

  • Gast
Re: Oefenovaaltje in N-spoor (baanplan)
« Reactie #12 Gepost op: 30 november 2007, 04:40:39 »
De module detecteerd activiteit in de keerlus om vervolgens bij
een toename van belasting (de overgang waar normaal een kortsluiting ontstaat) supersnel de fase te draaien.....

 Kortsluiting op de wielen bij de overgang met het gevolg dat de wielen aangetast worden is dus helemaal niet aan de orde in het geval van de DR400.........

Dit ben ik niet helemaal met je eens......
Hoe snel de spanning of signaal ook omgekeerd wordt, er is altijd een moment van (even) een kortsluiting volgens dit principe, hoe kortstondig dan ook.
Het ' signaal ' wordt volgens je eigen zeggen omgedraaid op het moment dat een grote belasting ontstaat, oftewel kortstondige kortsluiting.
Een kortsluiting is er of is er niet.....
De genoemde schakeling kan dan anders niet detecteren dat er omgepoold moet worden.
Het is een ander verhaal als je gaat detecteren voor ompolen nog voordat de trein middels de wielen kortsluiting kan gaan veroorzaken.

Maar dan praat je ook over een hele andere manier van detecteren en ompolen.....


Met vriendelijke groet,

Peter.

RobE

  • Offline Offline
  • Berichten: 514
Re: Oefenovaaltje in N-spoor (baanplan)
« Reactie #13 Gepost op: 30 november 2007, 08:38:48 »
Hoe je het wend of keert er is sprake van een beginnende kortsluiting.
Aangezien er hier elektronisch wordt geschakeld is er een tijdsvoordeel t.o.v. relais.
Ik heb deze schakeling zien werken en ik moet zeggen het ziet er professioneel uit en werkt uitstekend.

Zelf ben ik erg tevreden met mijn Funky/Ros schakeling.

Groet,
Rob
Rob is op 4 februari overleden.

Edits Booster, MRdirect, Koploper, HSI-88, Zimo, HO, 2 rail