De Stork diesel waar een aantal omC tjes mee was uitgerust was een 6-cylinder met ca 16 liter cyl.inhoud en draaide 1200 toeren/min. De Buessing U10 van de Schienenbus heeft ook 6 cylinders met ca 10 liter totale cyl. inhoud en draait 2000 toeren/minuut. Reken maar dat het anders klinkt dan vroeger.
Het tegendeel is helaas waar: de 101 was een mislukking en wat ze zien is feitelijk een voorbeeld van geschiedsvervalsing.
En als je nu kijkt hoe origineel opgeknapt materieel nog is. Met name de stoomlocs. Dan blijft er niet veel meer over. Tja in het spoorwegmuseum,
De bezoekers van Stoomtram Hoorn- Medemblik zien een goed bruikbare NTM 101 trammetjes trekken en bewonderen het oude product van Nederlandse origine. Het tegendeel is helaas waar: de 101 was een mislukking en wat ze zien is feitelijk een voorbeeld van geschiedsvervalsing. Ik had ervoor gekozen om de 101 statisch te houden en te vertellen van de ontwerpfouten. Ik vind het uiterst verwonderlijk dat zo'n mislukking als de 101 bewaard is gebleven en dat succesvol tractiematerieel totaal verdwenen is.....
...en bewonderen het oude product van Nederlandse origine. Het tegendeel is helaas waar: de 101 was een mislukking en wat ze zien is feitelijk een voorbeeld van geschiedsvervalsing