Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Thom
Vandaag om 02:40:57
On traXS 15 t/m 17 maart Spoorwegmuseum Utrecht door MrBoembas
Vandaag om 02:36:33
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 02:07:57
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:54:59
Bahnstrecke 5867 door Schachbrett
Vandaag om 00:39:27
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door Schachbrett
Vandaag om 00:37:53
Bouw Bührtal III door Schachbrett
Vandaag om 00:36:33
Schneidersein door MartinRT
Vandaag om 00:00:05
NS/32 door RK
18 maart 2024, 23:49:38
Modelbaan Beltheim. door Ronald69
18 maart 2024, 23:41:34
01TREFF 2024, 26&27 OKTOBER door bernhard67
18 maart 2024, 23:27:22
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Modelbaan BeltHeim
18 maart 2024, 23:18:36
De Hondsrugbaan door Modelbaan BeltHeim
18 maart 2024, 23:17:58
Vraag over 20 voets container met vlakke zijwanden door MOVisser
18 maart 2024, 23:09:27
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
18 maart 2024, 23:03:28
Perronhoogte TP3 door Klaas Zondervan
18 maart 2024, 22:35:55
Kranenberg, een exercitie in code 70 door wob
18 maart 2024, 22:14:45
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 maart 2024, 22:07:31
Loconet over TCP/IP door bask185
18 maart 2024, 22:00:49
bezetmelder aantal lengte en treinstellen door Bobos
18 maart 2024, 21:36:41
Les Billards du Vivarais door Hans1963
18 maart 2024, 21:36:19
plaatsen bezetmelders lengte en treinstellen door Bobos
18 maart 2024, 21:33:54
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
18 maart 2024, 21:34:50
Resetten decoder via Twin Center Fleischmann door Pieter Bregman
18 maart 2024, 21:33:18
Foto's gevraagd Den Haag CS, oude toestand door Pauldg
18 maart 2024, 21:30:41
Zee. Land. door Huup
18 maart 2024, 21:23:57
Digikeijs DR80010 door TBBW
18 maart 2024, 20:03:37
US diorama in H0 door basjuh1981
18 maart 2024, 20:02:44
Kemlerborden (Gevi / UN nummers) ketelwagens door Falkenberg
18 maart 2024, 19:36:20
Rheinburg, TP V/VI door gdh
18 maart 2024, 19:15:56
  

Auteur Topic: Albulabahn in H0m  (gelezen 40334 keer)

mwdb

  • Offline Offline
  • Berichten: 526
    • Albulamodell forum
Re: Albulabahn in H0m
« Reactie #90 Gepost op: 24 januari 2020, 23:16:28 »
Nu we als Zwitsers-Smalspoor liefhebbers een eigen hoekje hebben gekregen, zag ik dat het alweer lang geleden is dat ik iets heb laten zien.
Nadat Filisur 2.0 grotendeels afgebouwd is, was het dit najaar tijd om eindelijk weer iets te doen aan St.Moritz.
Eindelijk, want dit station is al in 2009 gebouwd en in grote lijnen bedrijfsklaar.
Wat er met name nog ontbrak zijn de fijnere details zoals wissellantaarns en natuurlijk de bovenleiding.
Bovenleiding is veelal een heet hangijzer en wordt logischerwijze als laatste stap van de bouw van een baan beschouwd.
Niet geheel juist overigens, ten eerste is de planning van de bovenleiding reeds bij de eerste aanleg van het sporenplan noodzakelijk, anders kom je later niet uit. Ten tweede zullen de echt fijne details onder de bovenleiding moeten worden aangelegd, want je beschadigt dat bij het draden trekken en solderen. Dus bv. wissellantaarns, hoe lastig ook, pas plaatsen nadat de bovenleiding hangt.

Het station bestaat uit 3 segmenten, waarbij ook de bovenleiding relatief eenvoudig van elkaar te scheiden is dmv kleine haakjes en oogjes.

Hieronder een willekeurige selectie van een aantal foto's waarop te zien is hoe het eruit gaat zien.

Overzicht waarbij het linker deel alleen nog maar met rijdraad is overspannen:zo kun je alvast proefrijden en de draden mooi afstellen:





Hier is het zgn. Berninadeel inmiddels ook voorzien van een "Tragseil".
In St. Moritz komen twee stroomsystemen samen: het "Stammnetz" deel van 11kV wisselstroom en "Bernina"deel van 1000V gelijkstroom.
Dat zie je hier aan de rechtse zijde:



De nieuwste Allegratriebzug, deze is geschikt voor 2 stroomsystemen, zodat deze dus zonder problemen door kan rijden tussen de beide systemen:







Ook aan allerlei details moet worden gedacht, zoals hier tweetal rijdraadisolatoren:



En een Schaltposten, zoals deze overal rondom stations voorkomen, veelal aan de specifieke locatie aangepast:



Het is nog best lastig fotograferen want de draden zie je niet zo goed. Dit voorjaar zet ik bij gunstig weer de modules buiten en dan bij daglicht foto's maken.
De bovenleiding bestaat uit een rijdraad van 0,3mm en een bovendraad met hangers van 0,2mm, beide van een bronsdraad legering met hoge treksterkte en bovendien heel goed te solderen.
Alle dwarsdraden, trekdraden en uitleggers ("Spurhalter") zijn gemaakt van snaren 0,3 en 0,4mm.
De rijdraad en hangdraden zijn met miniveertjes op resp.150 en 100gr. afgespannen.
De bovenleiding is zo heel robuust tegen ongewild haken. Daarnaast is er een strikt "lange mouwen verbod" want die blijven natuurlijk heel gemakkelijk hangen.


Groeten, Michiel.
RhB / H0m-Dubbeldeklayout / Peco/Zelfbouwrails/DCC/Xpressnet
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,70833.0.html

Martin Hornis

  • Offline Offline
  • Berichten: 1413
Re: Albulabahn in H0m
« Reactie #91 Gepost op: 25 januari 2020, 00:00:31 »
Mooie impressiefoto's met oog voor details. Op de 4e foto staat aan de rechter kant een groen tonend sein. Klopt dat wel?
Märklin K-rails met boogstralen > 500 mm; NS-lichtseinen met cijferbak: 4, 6 en 8 in één bak; iTrain; Intellibox I; OC32;
eigen treindetectiesysteem aangesloten op OC32;
controleprogramma voor OC32.

Jan Bennink

  • Offline Offline
  • Berichten: 514
    • RhB-Modelbaan
Re: Albulabahn in H0m
« Reactie #92 Gepost op: 25 januari 2020, 09:06:45 »
Michiel,

Het blijft een genot om naar jouw werk te kijken! En de bouw van de bovenleiding zoals je die in het Albulamodell-forum laat zien geeft zeker aanleiding om (later) ook een poging te wagen, maar ik vrees dat dat mij niet zal lukken. Al leer ik veel, ogen en handen worden er in de loop der jaren niet beter op.... Maar waar zouden we zijn zonder deze fraaie voorbeelden. Met dank daarvoor.

Groeten, Jan
Vanaf 2015 bouwend aan een modelbaan in 1:87 naar voorbeeld van de RhB.

Swiss_fan

  • Offline Offline
  • Berichten: 1284
  • Mijn fotoalbum zien? klik op het wereldbolletje
    • mijn foto's
Re: Albulabahn in H0m
« Reactie #93 Gepost op: 25 januari 2020, 18:19:15 »
Ziet er oogstrelend uit. (y)
Met vriendelijke groet, Peter

Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.

martijn v m

  • Online Online
  • Berichten: 4451
  • Heerwijk in H0
    • vames
Re: Albulabahn in H0m
« Reactie #94 Gepost op: 26 januari 2020, 11:16:02 »
WOW  :o

Bouwt aan H0 modeltrambaan Heerwijk

Dave.......

  • Offline Offline
  • Berichten: 3837
Re: Albulabahn in H0m
« Reactie #95 Gepost op: 26 januari 2020, 11:30:31 »
Erg mooi!

En de bovenleiding ziet er superstrak uit, ik snap het lange-mouwen-verbod haha
Met hartelijke groet.
Dave

Rheinburg tijdperk V/VI

JasperA

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 1
Re: Albulabahn in H0m
« Reactie #96 Gepost op: 26 januari 2020, 12:52:26 »
Michel!

Volg je draadjes al enige tijd op het albulamodell forum maar nu ook hier! Ziet er prachtig uit  :o! Zijn de schaltposten helmaal eigen fabricaat of een geupgrade model van sommerfeldt?

Jasper


mwdb

  • Offline Offline
  • Berichten: 526
    • Albulamodell forum
Re: Albulabahn in H0m
« Reactie #97 Gepost op: 30 maart 2020, 23:41:01 »
Nog even over dat Lange-mouwen-verbod: het probleem met die lange mouwen is dat er vaak knoopjes aan zitten, die haken in de draad en dan....rats!
Maar goed, dat moet dus niet.
Er was nog een vraag of de Schaltposten een eigenbouwsel of een aangepast Sommerfeldt setje is.
Om te beginnen is een Schaltposten een inrichting om hoogspanningsleidingen mee door te verbinden of juist af te schakelen.
Alhoewel het principe gelijk is zijn de meeste toch wel flink verschillend. En dan heb je bij de RhB ook nog eens zowel gelijkstroom- als wisselstroom-systeem en dat maakt qua uitvoering ook nog verschil.
Het is dus eigenlijk onontkoombaar om hem zelf te maken, zorgen dat je goede fotos van het origineel hebt dus.
Wel heel veel werk kan ik wel zeggen.
Hier heb ik het ongespoten werkstuk naast het origineel op de foto gezet:



Probleem bij deze Schaltposten is dat je er niet goed dichtbij kan komen, dus alles is met flink inzoomen opgenomen.
Daarnaast heeft deze een heel specifieke vorm die te maken heeft met de ligging bij het grote voorbeeld, dat kan ik in model niet goed omzetten, dus de plaatsing bij mij is een beetje dubieus zonder de omliggende situatie. Ook zit er in werkelijkheid nog een afspanning aan vast, maar dat gaat bij mij nergens naar toe en is dus weggelaten. Maar goed het blijft nu eenmaal een modelbaan....

Groeten, Michiel
RhB / H0m-Dubbeldeklayout / Peco/Zelfbouwrails/DCC/Xpressnet
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,70833.0.html

Martin Hornis

  • Offline Offline
  • Berichten: 1413
Re: Albulabahn in H0m
« Reactie #98 Gepost op: 31 maart 2020, 16:06:28 »
Heel goed gelukt. (y)
Märklin K-rails met boogstralen > 500 mm; NS-lichtseinen met cijferbak: 4, 6 en 8 in één bak; iTrain; Intellibox I; OC32;
eigen treindetectiesysteem aangesloten op OC32;
controleprogramma voor OC32.

Rob Ellerman

  • Offline Offline
  • Berichten: 4829
  • Modelspoor is emotie...
Re: Albulabahn in H0m
« Reactie #99 Gepost op: 31 maart 2020, 19:47:12 »
Heel fraai project, grote klasse (y)
Op weg naar Culemborg.... in 1:87 (tp. 3)

Geert 84

  • Offline Offline
  • Berichten: 299
    • De Vallei
Re: Albulabahn in H0m
« Reactie #100 Gepost op: 28 april 2020, 15:03:41 »
Heel fraai gebouwd zeg, complimenten.

Maar wat een rommelstation dat St. Moritz, als je de sporen zo van boven ziet. Alsof ze iedere keer een spoortje bijbedacht hebben  ???
Schaal H0 - NS tijdperk III. Met hier en daar wat verdwaalde modellen uit andere tijdperken / landen.

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12176
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re: Albulabahn in H0m
« Reactie #101 Gepost op: 28 april 2020, 15:21:25 »
Indrukwekkend!!
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

Martin Hornis

  • Offline Offline
  • Berichten: 1413
Re: Albulabahn in H0m
« Reactie #102 Gepost op: 29 april 2020, 23:21:13 »
Maar wat een rommelstation dat St. Moritz, als je de sporen zo van boven ziet. Alsof ze iedere keer een spoortje bijbedacht hebben  ???
Voortschrijdend inzicht (op een beperkte ruimte).
Märklin K-rails met boogstralen > 500 mm; NS-lichtseinen met cijferbak: 4, 6 en 8 in één bak; iTrain; Intellibox I; OC32;
eigen treindetectiesysteem aangesloten op OC32;
controleprogramma voor OC32.

mwdb

  • Offline Offline
  • Berichten: 526
    • Albulamodell forum
Re: Albulabahn in H0m
« Reactie #103 Gepost op: 27 juli 2020, 00:08:50 »
Vandaag had ik eens de gelegenheid om bij mooi weer het complete station St. Moritz buiten te zetten.
Zo kon ik eindelijk eens foto's met daglicht maken van de afgelopen winter aangelegde bovenleidingsdraden.
Ook is er nog wat meer detail aangebracht, wissellantaans en aandrijvingen en zo.
Zomaar wat foto's, zonder verdere beschrijving:









Van bovenaf met minder loks of wagens, kun je wat beter het leidingverloop op de gecompliceerde plekken zien:





Wat me nog verbaasde is hoe eenvoudig en vlot de draden losgemaakt konden worden: uiteindelijk zijn het drie segmenten van elk 1.15m lengte met ongeveer 15 verbindingen per segment.
Het gaat eigenlijk heel simpel met een fijn tangetje, een vaste hand en wat geduld
Alleen nadat de segmenten weer in de treinkamer teruggeplaatst waren bleek er ergens een draad los van de uitlegger te zitten, eenvoudig even aantippen met de soldeerbout en klaar is kees.

Citaat
Maar wat een rommelstation dat St. Moritz, als je de sporen zo van boven ziet. Alsof ze iedere keer een spoortje bijbedacht hebben  ???
Eigenlijk is dat ook een beetje zo: St. Moritz is in 1904 aan de Albulabahn aangesloten, net buiten het dorp, met de bedoeling om later de lijn verder door te trekken naar Italie. Dit is er uiteindelijk nooit van gekomen en is het dus een kopstation gebleven. Wel is het station steeds uitgebreid en is er later een aansluiting met de Berninabahn gekomen. Dit gedeelte van het station ligt er wat scheef tegenaan en deze lijn kruist ook direct de Inn om aan de overkant richting Celerina Staz, Pontresina enz. te verlopen.
Er is ook slechts 1 verbinding tussen de beide delen: vanwege de verschillende stroomsystemen.
De Inn-brug heb ik, om alles op een module van 60cm diepte te krijgen, teruggedraaid en in het lengteverloop van het gehele station laten verlopen. Deze Innbrücke hoort dus 45graden op de gehele layout te staan. Dit is eigenlijk de enige concessie die ik heb gedaan aan het origineel, behalve dan een lengte compressie van zo'n 25%, met name de rechtse kant. Het station is bij mij 3.45m maar zou ongeveer 5m in model moeten zijn.

Groeten, Michiel
« Laatst bewerkt op: 27 juli 2020, 00:10:53 door mwdb. Reden: schrijffout »
RhB / H0m-Dubbeldeklayout / Peco/Zelfbouwrails/DCC/Xpressnet
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,70833.0.html

Chris Westerduin

  • Offline Offline
  • Berichten: 1839
    • Flickr pagina
Re: Albulabahn in H0m
« Reactie #104 Gepost op: 27 juli 2020, 00:33:44 »
Geweldig, wat een fraai emplacement!!! M'n complimenten!!!  (y)