Google+
Doel:€250.00
Donaties:€63.25

Per saldo:€-186.75

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 18-08-2018
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Baan in Los Angeles door AndrevdG
Vandaag om 06:11:20
Puttense treinkelder door Hans Grasmaijer
Vandaag om 01:55:42
De laatste stoomlocomotief door Gerard Rozeveld
Vandaag om 01:17:35
Modulebaan.nl, module Militaire laad- en losplaats 't Harde ( N ) door Hoontje
Vandaag om 00:55:12
Treinen in Polen door Zalwiryn
Vandaag om 00:29:49
Landerbahn en Reichsbahn locomotieven. door könings
Vandaag om 00:12:27
Mijn eerste H0 modeltreinbaan in aanbouw door NS264
Vandaag om 00:05:40
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
21 augustus 2018, 23:49:38
BNLS-Module: "L'Esimé" door Chris80
21 augustus 2018, 23:48:21
Het grote klein gekregen... door Besselspoor
21 augustus 2018, 23:31:21
Waldberg: Bundesbahn tijdperk IV in H0 door waldberg
21 augustus 2018, 23:25:34
Montage bouwkit Weinert BR 93 door Ivo tB
21 augustus 2018, 22:34:23
N-baan, Ardennen, 2.90-1.22m. Mobile Station 66955 DCC door Wim Hesselink
21 augustus 2018, 22:32:53
Midsommar på Högskogen door nighttrain1
21 augustus 2018, 22:32:14
Van Swarzach naar Swarzburg door MOVisser
21 augustus 2018, 22:25:10
Experimenten met scenery door meino
21 augustus 2018, 22:22:39
Toon hier je nieuwe (model) spooraanwinst(en)... door henk
21 augustus 2018, 22:18:39
Vrije vertaling van station Arnhem jaren 80 door Simone88
21 augustus 2018, 22:17:19
Vorarlberg (Oostenrijkse treinbaan....n-spoor) door raymond erdtsieck
21 augustus 2018, 22:16:58
19 Toen door NS8714
21 augustus 2018, 21:44:20
Westlandbaan door Tulpendaal
21 augustus 2018, 21:41:58
Projekt RET ZGT 4/6 801-850 en 6/6 701-750 in H0 door martijn v m
21 augustus 2018, 21:36:52
Hoe verwijder je de kap van een Roco TEE VT 11.5 04183A? door waldberg
21 augustus 2018, 21:36:01
Projekt 083-338 door 44
21 augustus 2018, 21:23:08
ProRail: het spoor begint vol te raken door mDDM
21 augustus 2018, 21:10:25
  

Auteur Topic: Cottage Railways  (gelezen 10032 keer)

Afgelopen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1392
Re: Cottage Railways
« Reactie #45 Gepost op: 14 juni 2017, 14:19:22 »
Weinig nieuws te melden, ook de laatste spullen verhuizen nu in dozen. De modules staan op schragen klaar om naar het nieuwe huis te worden gebracht, het deel met het Circus en het station blijft onveranderd, de rest moet allemaal worden aangepast. Straks een ruimte van 11 x 3,25 meter tot mijn beschikking, een hele uitdaging om die weer optimaal te vullen. Heb heel wat inspiratie opgedaan bij mijn speurtochten op het internet en zal dat goed kunnen gebruiken. Zodra de werkelijke bouw begint zal ik weer wat vaker posten.

Afgelopen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1392
Re: Cottage Railways
« Reactie #46 Gepost op: 28 december 2017, 10:45:12 »

Beetje onduidelijke foto, maar dit is het onderstel met de keerlus, daar bovenop komt het circus en in het verlengde het hoofdstation van mijn baan.


Hier staan beide modules nog op een ander onderstel van de baan, op dit deel komen de bergen en een halve spiraal die de treinen naar andere niveaus gaat brengen.

Er is nog heel veel te doen, maar de ideeen zijn er dus met volle moed er tegenaan.

Voor iedereen gezellige jaarwisseling en een bouwvol 2018.

Baan Wally

  • Offline Offline
  • Berichten: 55
  • Baan Wally
Re: Cottage Railways
« Reactie #47 Gepost op: 29 december 2017, 22:59:40 »

Ha Joost.

Sucses joh met de opbouw van je baan!

Je hebt er in ieder geval een prachtige ruimte voor!

Ook allemaal een gezond en gelukkig nieuwjaar gewenst!

mvg Walter

Afgelopen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1392
Re: Cottage Railways
« Reactie #48 Gepost op: 03 januari 2018, 10:38:54 »

Een foto vanaf de andere kant, een lekkere rommel zoals je ziet maar dat komt goed. Het is een ruimte van maar liefst 11 bij 3.25 meter dus niets te klagen, door de uitbraak van een muur heb ik twee toegangsdeuren naar de gang, dat geeft weer nieuwe mogelijkheden zoals een grote tafel omdat die aan beide zijden bereikbaar is. Er is alleen een plan voor de raam-zijde - Circus met keerlus, hoofdstation en een verbinding naar het berggedeelte, echte plannen maak ik eigenlijk niet, het komt tijdens het bouwen wel boven borrelen.

Afgelopen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1392
Re: Cottage Railways
« Reactie #49 Gepost op: 23 januari 2018, 19:08:36 »
Lekker opgeschoten de afgelopen dagen, het onderstel is compleet opgebouwd en diverse platen al gemonteerd. De delen, die zijn overgebleven na afbraak en verhuizing van de vorige baan, staan voor het grootste deel al op hun plek. Nu wordt het tijd om verbindingen te maken tussen deze delen.


Het begin is gemaakt.


Een overzicht van de ruimte waar mijn baan wordt opgebouwd, ik mag absoluut niet klagen.  11 x 3.25 meter.


Op de achtergrond een poster van een mooie "Route Master".


Op de voorgrond het circus, net als alle andere overgebleven delen moet er flink worden gerestaureerd en verfraaid. Door de nieuwe opstelling kan ik nu wel overal goed bij.   (y)
« Laatst bewerkt op: 23 januari 2018, 19:10:29 door Cottage Railways »

Afgelopen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1392
Re: Cottage Railways
« Reactie #50 Gepost op: 29 januari 2018, 15:11:29 »
Vandaag de keerlus onder het circus aangesloten op de module van het hoofdstation.


Omdat de opstelling anders wordt dan in het vorige huis moet er hier en daar wat aangepast worden. Lat op maat zagen en tussen de beide delen plaatsen.


Met de isolatie ondervloerplaten van de Kwantum de zaak op de juiste hoogte brengen en er is weer een fluisterstille verbinding gemaakt, de compensatierails van Fleischmann vind ik echt een uitkomst en nu kan ik hier mooi een overweg maken. Uiteraard wordt als alle delen zijn samengevoegd en de treinen rijden de baan afgewerkt, maar dat kan nog wel even duren.


Ondervloerplaten van de Kwantum, voordeel vind ik dat ze zwart zijn en ook nog eens heel goedkoop. Met een styrophor snijder zijn ze heel makkelijk en netjes op maat te maken. Heel wat prettiger werken dan die groene zachtboardplaten die snel uit elkaar vielen.

Afgelopen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1392
Re: Cottage Railways
« Reactie #51 Gepost op: 13 februari 2018, 17:00:37 »
Eén van de oude delen van de vorige baan is deze kolenbuffer, omdat ik er niets aan wil veranderen (alleen de transportschade repareren) deze met een oprit aangesloten op de rest van de baan. de hellingshoek is 2,5% en voor geen van de loks te steil.


Uiteraard wordt alles nog mooi afgewerkt, maar eerst de rest van de rails leggen en test rijden.


Achter de draaischijf en de kolenbuffer liggen de sporen naar het station, op deze manier ziet het er niet uit, dat moet dus anders.


Dat loopt een stuk soepeler en ziet er ook fraaier uit, de overdreven slinger is er uit. Het rechter spoor is Fleischmann Profi rails en het linker de oude standaard rails, de hele baan is zo gebouw. Op de standaard rails rijden de stoom en dieseltreinen en op de nieuwe Profi rails de E.treinen, later krijgt die ook bovenleiding.

Wim Vink

  • Offline Offline
  • Berichten: 3612
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: Cottage Railways
« Reactie #52 Gepost op: 02 maart 2018, 16:42:53 »
Hoi Joost,

Wat heb jij ongekend veel ruimte voor je baan  (y)
Ben niet snel jaloers, maar in dit geval..........
Hiermee kun je voorlopig wel even vooruit! Hou je in de gaten hoor.

mvg
Wim
Met vriendelijke groet,
Wim

72sonett

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 1060
    • [i]El Carrilet[/i]
Re: Cottage Railways
« Reactie #53 Gepost op: 03 maart 2018, 19:55:25 »
Mooi huis ook...
Ik zou niet een volledig adres in mijn profiel zetten, tenzij het een fake adres is...
El Carrilet

Not sent from my Pocketline Swing 380, Xperia Z2, iPhone, C5503, ALE-L21 or SM-G900F using Tapatalk.

MH

Afgelopen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1392
Re: Cottage Railways
« Reactie #54 Gepost op: 05 maart 2018, 08:07:27 »
Je hebt inderdaad wel gelijk, dus even verwijderd. Maar omdat we ook een Non-Profit reisbureau hebben met een site is het adres natuurlijk snel gevonden.  ::)

Afgelopen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1392
Re: Cottage Railways
« Reactie #55 Gepost op: 17 maart 2018, 16:36:54 »
Vandaag alle blokken aangesloten, ik werk met die leuke ouderwetse magneetrelais en reed contacten tussen de rails, onder de laatste wagon een magneetje en dat werkt. Het klikt en ratelt onder de schakelkast maar dat vind ik juist wel leuk. Ieder blok heb ik in 3 delen opgebouwd, een totaal UIT stuk waar de trein dus volledig stilstaat als er in het verdere blok nog iets rijdt, daarvoor een rem gedeelte waar dmv. diodes de spanning lager ligt en daarvoor nog een afrem-deel met een net iets hogere spanning. Op deze manier verlagen de treinen de snelheid voordat ze in het totaal geremde deel komen. Ook de spanning vanaf de blok-relais is verlaagd zodat de treinen niet met een schok direct op volle snelheid wegrijden, het is allemaal lekker ouderwets analoog maar ik begrijp dit en vind het prima werken. De buitenbaan is verdeeld in 5 blokken, hier rijden dus 4 treinen, de binnenbaan is verdeeld in 6 blokken en hier rijden dus 5 treinen, dat zijn er dan 9 van de 15 die het uiteindelijk moeten worden als de andere trajecten ook klaar zijn. Omdat het kijken naar wat soldeer-punten en draadjes niet echt interessant zijn heb ik maar geen foto's geplaatst, dat komt wel als er wat "leuker" zaken gebouwd gaan worden.

Afgelopen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1392
Re: Cottage Railways
« Reactie #56 Gepost op: 27 maart 2018, 17:36:32 »

De bergmodule is nu ook aangesloten en dit treintje rijdt braaf een traject van 160 cm heen en weer, vroeger was dit deel aangesloten op een langer tandrad traject, maar dat is bij de huidige opzet dus veranderd. Het treintje gaat de berg in, blijft daar een minuut staan en komt weer even tevoorschijn. Na een stop van een halve minuut vertrekt die weer en blijft weer een minuut weg. De rest van deze module moet ik nog verder afwerken, maar dit deel is al aardig klaar incl. mijn oude Touringcar.

Afgelopen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1392
Re: Cottage Railways
« Reactie #57 Gepost op: 19 april 2018, 12:54:31 »
De rails ligt dus kan er begonnen worden met het afwerken en ballasten van deze.


Na vervelende ervaringen bij de vorige baan pak ik de wissels nu anders aan, verdunde houtlijm in het wisselmechanisme is niet bevordelijk voor de werking.


Daar doe ik dus een laagje kit rond de wissel aanbrengen, na uitharding is deze kit watervast en kan de verdunde houtlijm niet alsnog de wissel beschadigen.


Dan een overdosis ballast aanbrengen en voorzichtig wat aankloppen in de lijm, daarna 24 uur met rust laten.


Het losse spul wegzuigen en met een stift even wat roestkleur aanbrengen, met verf blijf ik bij wissels ook ver uit de buurt. De rest van de baan gaat gewoon op de strooi, kwasten en vastzetten met verdunde houtlijm en de rails wordt roestig met een kwastje metaalmenie, dat hecht lekker makkelijk en ziet er prima uit.