Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko NS 2015 stroomafname probleem door hmmglaser
Vandaag om 17:41:00
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door aad52
Vandaag om 17:40:42
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 17:14:07
Punt- en hartstukken door FritsT
Vandaag om 17:11:38
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Rsd1000
Vandaag om 17:07:59
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 17:04:52
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door Bert55
Vandaag om 17:02:41
Punt- en hartstukken door odaoda
Vandaag om 16:59:12
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 16:54:22
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
US diorama in H0 door VAM65
Vandaag om 15:22:05
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 15:08:30
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
  

Auteur Topic: Cottage Railways  (gelezen 14343 keer)

Afgelopen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1387
Cottage Railways
« Gepost op: 29 juli 2016, 08:35:00 »
Omdat ik niet tevreden was met mijn modelspoorbaan deze afgebroken en opgeruimd en na het bestuderen van diverse mogelijkheden nu weer aan het opbouwen. De baan is redelijk eenvoudig van opzet, grofweg twee dubbelspoor-trajecten van station naar station met aan beide zijden een keerlus. Ook is er een schaduwstation en een groot opstel- en rangeerterrein. Om te zorgen dat alles straks bij een verhuizing mee kan is de baan ook wat kleiner geworden en bestaat uit los te halen elementen (geen echte modules want allemaal verschillend in vorm en grote). De baan is en blijft analoog en beide trajecten worden verdeeld in blokken met het oude vertrouwde Fleischmann systeem met reed contacten en magneetjes. Als alles een beetje op zijn plek staat en is opgeruimd zal ik wat foto's maken en hier plaatsen. Eerst maar eens zorgen dat alles rijdt, dus dat wordt onder de tafel bezig zijn met bedrading.


Afgelopen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1387
Re: Cottage Railways
« Reactie #1 Gepost op: 01 augustus 2016, 12:33:22 »


Vandaag nieuwe sjabloons geprint en geplastificeerd voor de bediening van de wissels, de kleuren van de rails komen overeen met de gebruikte kleur aansluit-kabel. Op de rode puntjes komen koperen dopjes met een draad naar de wissel, als ik nu met een aangepaste schroevendraaier het koperen pinnetje aanraak gaat de wissel in de gewenste stand, voor de Engelse kruising zijn de symbolen aangepast voor afslaand of rechtdoor. Je spaart een hoop dure schakelaars uit en ik vind het prima werken. Bij storingen is ook snel de juiste draad terug te vinden, alhoewel het verschil tussen donker- en lichtrood niet duidelijk is te zien, maar in werkelijkheid is dat geen probleem.

Afgelopen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1387
Re: Cottage Railways
« Reactie #2 Gepost op: 07 augustus 2016, 09:31:36 »
De aansluitingen van het schaduwstation ga ik vandaag maken, de rails zijn al voorzien van bedrading, alleen de aansluitingen met de trafo nog maken en dan kunnen de testrondjes beginnen. Het hoofdtraject is klaar en daar rijden de treinen nu probleemloos hun rondjes, de aansluitingen van de reed-contacten op de blokken-relais komt later als het hele traject incl. schaduwstation is aangesloten en proefgereden, dan weet ik precies waar de diverse reed-contacten moeten komen.

Afgelopen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1387
Re: Cottage Railways
« Reactie #3 Gepost op: 10 augustus 2016, 19:59:06 »
Een blok verplaatst, de trein kwam tot stilstand in een tunnel, wat op zich niet erg is, maar bij lange treinen waren de achterste wagons dan nog zichtbaar. Het blok nu VOOR de tunnel gezet, de trein staat dan stil voor de brug naar de tunnel wat iets natuurlijker overkomt.

Afgelopen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1387
Re: Cottage Railways
« Reactie #4 Gepost op: 11 augustus 2016, 08:36:43 »
Op Marktplaats een hoeveelheid Fleischmann compensatierails gekocht voor probleemloze overgangen tussen de verschillende modules en nu bezig met het plaatsen en aansluiten van de reed-contacten tbv. de blokbeveiliging.


Zoals je ziet, alles eenvoudig analoog en het is mijn idee en wens om het zo te houden.

zuylen

  • Offline Offline
  • Berichten: 4454
Re: Cottage Railways
« Reactie #5 Gepost op: 11 augustus 2016, 08:56:38 »
Zijn die beveiligingsrelais dan nog wel gemakkelijk te krijgen.

Afgelopen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1387
Re: Cottage Railways
« Reactie #6 Gepost op: 11 augustus 2016, 10:01:49 »
Zijn die beveiligingsrelais dan nog wel gemakkelijk te krijgen.
Nee, maar mijn vader had er heel veel, dus ik kan nog even verder en omdat ik analoog wil blijven rijden is dat een prima oplossing om toch met meerdere treinen op één traject te kunnen rijden.

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 15310
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Cottage Railways
« Reactie #7 Gepost op: 11 augustus 2016, 15:45:56 »
Ja, dat Fleischmann bloksysteem was vrij basic maar werkt eigenlijk heel gemakkelijk. Heb er ooit nog eens mee gespeeld heel lang geleden als kereltje. Brengt goeie herinneringen naar boven :)

Succes :)

Afgelopen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1387
Re: Cottage Railways
« Reactie #8 Gepost op: 18 augustus 2016, 12:25:56 »
Het werk aan de modelspoorbaan ligt even stil, andere werkzaamheden vergen de aandacht.  ::)  Werkplaats in de tuin moet afgewerkt, tuin zelf netjes maken / houden en sleutelen aan de nieuwe auto (20 jaar oud)  ;D  . In september wil ik voldoende treinen aan het rijden hebben zodat ik weer open kan zijn als mijn vrouw haar brocante en antiek winkel open heeft.  :police:

Afgelopen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1387
Re: Cottage Railways
« Reactie #9 Gepost op: 04 september 2016, 15:44:52 »
Vandaag de reed-contacten van de buitenbaan aangesloten op het bloksysteem, enkele remafstanden aangepast en de optrek en afrem snelheid voor de stilstand dmv. diverse diodes zo gemaakt dat dit rustig verloopt.  :police:  Uiteindelijk de treinen een uur laten rondrijden en alles zonder enige storing. Mooi dan kan ik nu aan de binnenbaan beginnen. (y)

Afgelopen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1387
Re: Cottage Railways
« Reactie #10 Gepost op: 17 september 2016, 08:26:24 »
Het begint op te schieten, de wissels zijn aangesloten op het bedieningspaneel en de buitenbaan rijdt volledig storingsvrij. Nu verder met de binnenbaan en  het verdere verfraaien van de baan. Blij met de beslissing om de baan te veranderen, nu is het weer in een OPbouw fase en niet zoals de laatste tijd dat ik niet verder kwam door allerlei storingen.

Afgelopen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1387
Re: Cottage Railways
« Reactie #11 Gepost op: 12 november 2016, 16:44:28 »
Vandaag alle storingen definitief opgelost, waar ik eerst de boel maar een beetje aan elkaar maakte met wat soldeer nu de wisselstraat geheel opnieuw voorzien van bedrading. Nu rijden ALLE treinen zonder problemen (ook heel erg langzaam als het moet) over de wisselstraat heen en staan ze niet meer midden op de wissels stil. Was een rotklus, want de aanbouw is al vergevorderd, dus lastig om er met een soldeerbout aan de gang te gaan en een boormachine voor de nodige bedrading, maar op een kleine sierrand van de perron-overkapping na is het allemaal goed gegaan. De rails voorzien van een drupje ATF en de treinen rijden weer soepel en geruisloos hun rondjes.

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 15310
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Cottage Railways
« Reactie #12 Gepost op: 12 november 2016, 18:02:16 »
De rails voorzien van een drupje ATF en de treinen rijden weer soepel en geruisloos hun rondjes.

Oke.... ATF werkt nu ook al als geluidsdemper?? ::)

Afgelopen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1387
Re: Cottage Railways
« Reactie #13 Gepost op: 12 november 2016, 18:55:32 »
Inderdaad, maar alleen op de vlakke trajecten gebruiken, bij hellingen kan het wel eens problemen gaan geven, het "bladeren op de rails" effect.
ATF = Autum Train Frustrations. :police:

Afgelopen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1387
Re: Cottage Railways
« Reactie #14 Gepost op: 17 november 2016, 15:59:40 »
Na heel veel verleggen, verbeteren en afvlakken is het nu ook mogelijk om op mijn modelspoorbaan met de Mallard van Hornby te rijden. Dat Engelse spul is nogal gevoelig voor rails die niet helemaal perfect ligt. Deze wel erg mooie lok met bijpassende rijtuigen staat in het Modelspoorweg Museum maar moet natuurlijk wel zo af en toe eens een ritje kunnen maken en als ik met beleid de snelheid regel gaat dat nu ook. Verder vandaag een bestelling gedaan voor 40 straatlantaarns bij Alibaba, dat duurt 30 tot 40 dagen maar kost ook helemaal niets, nog geen euro per stuk voor straatlantaarns met led die wel op een aparte trafo aangesloten moeten worden (3V). Nu verder met de aanleg van de bovenleiding bij het Centraal Station en het verplaatsen van de portaalmasten.