Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Keska
Vandaag om 14:48:26
Werps Soldeerworkshop door Marco Staartjes
Vandaag om 14:47:12
Zoekfunctie ? door nighttrain1
Vandaag om 14:34:20
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Peter Kleton
Vandaag om 14:27:30
De (3d) knutsels van Ronald. door MaraNCS
Vandaag om 14:25:44
FFA koelwagen door Duoblock
Vandaag om 14:19:55
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 14:03:01
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door sncf231e
Vandaag om 13:45:43
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Rick
Vandaag om 13:24:51
Punt- en hartstukken door 1200blauw
Vandaag om 13:12:58
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Bahn-AG
Vandaag om 12:42:50
US diorama in H0 door moonlicht
Vandaag om 12:40:54
Doornvliet door raymond erdtsieck
Vandaag om 12:23:03
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door eitreb
Vandaag om 12:06:06
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug) door gdh
Vandaag om 11:55:50
7 april De Karel on tour door NL-modelspoor
Vandaag om 11:51:04
NS Tals wagons (kalktrein) door Arjan6511
Vandaag om 11:41:59
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:19:47
Beekdaelen in H0 door VulcanRaven
Vandaag om 11:00:45
Stroomdetectie bij goederenwagens door henk
Vandaag om 10:32:03
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door NTeering
Vandaag om 10:23:47
nieuw te leggen sporen passend maken door Jelmer
Vandaag om 10:05:07
MSV Post B, even voorstellen... door Rsd1000
Vandaag om 10:01:44
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door Jelmer
Vandaag om 09:52:49
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door DJV
Vandaag om 09:42:59
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
Vandaag om 07:52:09
NS 8400 van Werps door MathynK
Vandaag om 07:05:15
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
28 maart 2024, 22:46:29
  

Auteur Topic: Bidib, wat is dat?  (gelezen 30511 keer)

Dennis1984

  • Offline Offline
  • Berichten: 771
  • Gotthardbahn
Re: Bidib, wat is dat?
« Reactie #75 Gepost op: 03 januari 2018, 10:34:00 »
Mooi filmpje AndrevdG!

Ik heb ook twee jaar geleden een GBMBoost aangeschaft. In combinatie met iTrain werkt dat prima. Ik zie dat er de afgelopen twee jaar goede ontwikkelingen voor BiDiB zijn geweest: de GBM16TS vind ik een goede ontwikkeling, omdat ik het netter vind de modules over BiDiB aan te sluiten dan over zo'n vlakbandkabel. Ook praktisch voor schaduwstations trouwens, omdat je nu niet meer aan de limiet van 48 secties bent gebonden.

Destijds had ik zelf een ontwerp gemaakt voor een BiDiB printplaat met servo's en polarisatierelais, maar ook die is inmiddels "kant en klaar" verkrijgbaar: de ST4.

Recent ben ik verhuisd en heb ik een kamer voor een spoorbaan gekregen. Ik hoop van de zomer te beginnen met de bouw en dan ga ik ook nog wat spulletjes aanschaffen bij Fichtelbahn. Van alle merken decoders heb ik destijds iets besteld dus ik kan goed vergelijken wat het meest optimaal werkt. Leuk om te zien dat BiDiB iets minder niche is tegenwoordig: twee jaar terug was het echt totaal onbekend bij de meeste modelspoorders.

BertvanderLM

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 5
Re: Bidib, wat is dat?
« Reactie #76 Gepost op: 15 januari 2018, 20:02:42 »
Er zijn meer voordelen van het RailCom principe dat over kanaal 2 praat. En even terijzde, altijd in CV28 de eerste bit uitzetten. Je wilt nu niet meer dat er over kanaal een wordt geschreeuwd door de decoder van de lok. Hij meldt daar alleen zijn adres en meer niet. Het communiceren over kanaal 2 gaat heel anders. Zodra een lok op een melder komt dan zegt de lok zelfs niets!! De centrale vraagt zelf uit wie er op zijn melder is gekomen. De lok geeft netjes antwoord. Vervolgens vraaght de centrale of er nog meer loks op deze melder staan (vb in traxie rijden). Als niemand antwoord stelt hij de vraag hoe hard hij rijdt en in welke richting. Vervolgens vraagt hij de service meldinmgen op.
Juist de vraag IN WELKE RICHTING is heel belangrijk. Bij een stoomlok is het wel duidelijk waar de voorkant zit. Maar we kennen allemaal wel de locomotieven waar wij het niet eenvoudig kunnen bepalen.
Zet de lok op de baan en iTrain geeft aan waar de voorkant zit. En dit is belanrijk voor het rijden met een trein. Als de trein er achterstevoren op staat denkt iTrain dat het een duw trein is.
Een ander belangrijk punt waar OpenDCC-BiDiB sterk in is is de Watchdog functie. Elke 0,2 seconden vraagt BiDiB aan iTrain of er nog steeds communicatie is. Zolang iTrain antwoord geeft is alles goed. Zodra er geen antwoord terugkomt zet BiDiB alle treinen stil. Dit kan met een abrupte stop, maar ook met een snelle afremactie.
Op dit moment verwerkt iTrain de service medlingen nog niet. Maar dat is een kwestie van tijd. Komende zaterdag 15 januari kan je de OpenDCC-BiDiB centrale en iTrain weer zien werken op de Modelspoorbeurs in Houten.
Net zoals de sofware van iTrain gebruikersvriendelijk is, geldt dit ook voor BiDiB. Ongeacht met welke hardware kaart je werkt, je bedient met de software al de verschillende kaarten. En elke kaart heeft exact dezelfde interface. Dus de leerdrempel is heel laag. 

Ben

  • Offline Offline
  • Berichten: 5763
Re: Bidib, wat is dat?
« Reactie #77 Gepost op: 15 januari 2018, 20:21:48 »

Bij een stoomlok is het wel duidelijk waar de voorkant zit. Maar we kennen allemaal wel de locomotieven waar wij het niet eenvoudig kunnen bepalen.
Zet de lok op de baan en iTrain geeft aan waar de voorkant zit. En dit is belanrijk voor het rijden met een trein. Als de trein er achterstevoren op staat denkt iTrain dat het een duw trein is.


Is dit serieus van belang of zijn we aan het zoeken dit systeem reden van bestaan te geven? ???

Gr, Ben.

AndrevdG

  • Offline Offline
  • Berichten: 1977
    • Baan in Los Angeles
Re: Bidib, wat is dat?
« Reactie #78 Gepost op: 15 januari 2018, 21:02:50 »
@Dennis

Citaat
de GBM16TS vind ik een goede ontwikkeling, omdat ik het netter vind de modules over BiDiB aan te sluiten dan over zo'n vlakbandkabel. Ook praktisch voor schaduwstations trouwens, omdat je nu niet meer aan de limiet van 48 secties bent gebonden.

Mijn ervaring is:
- Een Node heeft z'n eigen voeding om het DCC signaal te genereren
- Over dit DCC signaal gaat dus ook het Railcom verhaal, inclusief de Cutouts
- Als er op het sporenplan wordt gereden van 1 node naar de andere, dan heeft dat gevolgen voor de Cutouts, omdat ze allebei hun eigen DCC signaal genereren hoeven die niet 100% synchrone te lopen
- Dit laatste veroorzaakt hoge stromen, waardoor de module een 'kortsluiting' detecteert
- De Node zal zich zelf 'uitschakelen' voor korte tijd (kortsluiting) en het dan nogmaals proberen
- De GBM16TS heeft een inkomende DCC signaal nodig van een Node, dus dit maakt het alleen maar 'erger'.

Hierdoor is het mij nog niet gelukt om storings vrij te rijden, met Railcom, en meer dan 8 locs per Node.
Die meer dan 48 melders is dus wel leuk, maar gaat mij inziens alleen werken als je Railcom niet gebruikt.
Als je bijvoorbeeld naar de melders van ESU kijkt, dan zie je dat component met 16 melders er ook maar 4 ondersteunt voor Railcom, die andere 12 niet. Zal wel een reden hebben denk ik dan.

Mochten er mensen zijn die meerdere Nodes gebruiken, en per node meer dan 10 locs, (die dan ook echt actief zijn) dan verneem ik het graag. Mij lukt het niet, ook niet als adres 1 uit staat.

(Ik zal nog eens even kijken of dat ik die link van Bidib/Railcom kan vinden waar dit verhaal staat beschreven, kan het nu niet terug vinden).

@Ben

Tja, m'n tante zegt ook altijd: ik heb geen computer nodig, ik gebruik pen en papier !  ;D

Ik vind het wel handig om te zien als ik een loc op de baan zet welke kant hij op gaat rijden. Ja, dat kan ik ook handmatig 'testen/proberen', maar al Bidib mij deze informatie kan geven welke kant de loc opstaat, dan vind ik dat mooi meegenomen.

Dennis1984

  • Offline Offline
  • Berichten: 771
  • Gotthardbahn
Re: Bidib, wat is dat?
« Reactie #79 Gepost op: 16 januari 2018, 11:19:51 »
Hoi André,

Dank voor je terugkoppeling.

Het is interessante problematiek wat je beschrijft, maar ik zie ook wel oplossingen bij OpenDCC. Wel bijzonder trouwens, want ik meende dat de mogelijkheid om één van de twee rails over de hele baan door te verbinden destijds een verkoopargument was van Fichtelbahn. Het probleem wordt dus vooral veroorzaakt als veel locomotieven stroom trekken.

Kun je van de BiDiB GMT16TS niet de RailCom+ uitschakelen op bepaalde uitgangen? Dan zou je de secties waar je van de ene naar de andere booster gaat RailCom+ niet gebruiken, waardoor het probleem dan hopelijk niet optreedt.

AndrevdG

  • Offline Offline
  • Berichten: 1977
    • Baan in Los Angeles
Re: Bidib, wat is dat?
« Reactie #80 Gepost op: 16 januari 2018, 17:08:39 »
Hoi Dennis,

Ik zal het eens in gedachten houden om het uit te schakelen, al hoewel ik daar op de baan eigenlijk geen rekening mee heb gehouden, voor de meeste blokken wil ik graag zien welke lok er is aangekomen, dat is juist het mooie van Railcom. Maar ik zie ook mogelijkheden waar dit wel kan: bijvoorbeeld bij de wissel bezetmelders waar de trein binnen komt bij een station. Maar ik lees ook op het forum dat als je een mix hebt van wel/niet railcom sigmenten dat dit een probleem kan opleveren. Dus Railcom waarschijnlijk uitzetten, maar de Railcom cutout niet (want dan gaat het zeker mis). Ik ga het eens bekijken.

Dat doorverbinden van één van de twee rails gaat goed, zolang je maar 1 master of node gebruikt. Heb je er meerdere, dan zul je ze toch echt moeten isoleren, omdat de nodes door individuele spanningen worden voorzien.

Veel locomotieven trekken veel stroom aan het einde van de Railcom cutout. Volgens de website kan dat oplopen tot 12A !!

BertvanderLM

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 5
Re: Bidib, wat is dat?
« Reactie #81 Gepost op: 16 januari 2018, 17:25:12 »
He André,

op dit moment ben ik niet zo ver dat ik na kan spelen wat jij beschrijft. Pas na Rail in Houten (23-25 februari) gaan wij Dinamo vervangen door OpenDCC-BiDiB. Wij rijden met 25 treinen routes. Dus met een beetje dwang kunnen wij ruim boven de tien treinen komen die met RailCom aan het rijden zijn. Maar daar hebben wij nu niets aan.
Ik heb contact gezocht met de ontwikkelaar van OpenDCC-BiDiB en die verzekerde mij dat jouw probleem zeker niet normaal is.
Hij geeft aan dat er zeker 60 treinen tegelijkertijd onderweg kunnen zijn. Het DCC signaal wordt door de GBMBoostMaster verzorgt en door de GBMBoostNode versterkt en doorgegeven.
Hij geeft wel aan dat je problemen kan krijgen als er verschillende boosters worden gebruikt.
"Seine Aussage kann nur passieren, wenn er unterschiedliche Booster von unterschiedlichen Herstellern und Booster ohne Railcom verwendet."
Dan geeft hij nog wel iets anders aan. Er zijn zijn problemen met bepaalde decoders. daar is wel een oplossing voor bedacht. het verhaal is te lang om vanuit het Duits over te tikken in het Nederlands. Ik zet hier de link neer. Misschien kan je er iets mee, https://www.fichtelbahn.de/pdf/umbau_gbmboost_boosterspulen.pdf
Als laatste geeft hij aan dat OpenDCC ook een forum heeft. Daar kan je zowel in het Engels als in het Duits communiceren, https://forum.opendcc.de/.
Ik hoop dat je hier wat aan hebt. En als wij onze baan hebben omgebouwd dan hoop ik dat ik mij nog kan herinneren dat ik de rijtest hier had willen plaatsen.

Vriendelijke groet,

Bert

Dennis1984

  • Offline Offline
  • Berichten: 771
  • Gotthardbahn
Re: Bidib, wat is dat?
« Reactie #82 Gepost op: 16 januari 2018, 18:02:47 »
Dan geeft hij nog wel iets anders aan. Er zijn zijn problemen met bepaalde decoders. daar is wel een oplossing voor bedacht. het verhaal is te lang om vanuit het Duits over te tikken in het Nederlands. Ik zet hier de link neer. Misschien kan je er iets mee, https://www.fichtelbahn.de/pdf/umbau_gbmboost_boosterspulen.pdf
Dat beschrijft inderdaad wel het probleem waar André het de hele tijd over heeft :D.

AndrevdG

  • Offline Offline
  • Berichten: 1977
    • Baan in Los Angeles
Re: Bidib, wat is dat?
« Reactie #83 Gepost op: 16 januari 2018, 19:00:25 »

Bedankt voor de tip. Het lijkt er inderdaad op dat ik last heb van dit probleem.
Ik ga hier de komende weken eens rustig naar kijken. Eerste maar eens zien bij welke loks dat dit optreed, en dan daar de decoder aanpassen indien mogelijk. Verder eens kijken of dat die spoelen gaan helpen.

Het interessante is dat ik veel gezocht heb op dit probleem, en alleen hier en daar op de OpenDCC website er wat gevonden heb waarbij ik dacht: jammer, ik heb meer boosters nodig.

FYI, al m'n spullen mbt BIDIB zijn van Fichtelbahn, dus ik maak geen gebruik van boosters van verschillende leveranciers.

Andre

Cambalou

  • Offline Offline
  • Berichten: 481
Re: Bidib, wat is dat?
« Reactie #84 Gepost op: 17 januari 2018, 09:34:35 »
Ik heb me de afgelopen dagen ingelezen in Bidib en het concept komt op mij wel interessant over. Omdat ik werk aan een uitbreiding van mijn baan denk ik er over om het nieuwe deel te voorzien van Bidib-componenten. Het al bestaande deel van de baan wordt bestuurd met een S88Xpresnet interface en diverse componenten van Digikeijs en Rosoft. Het geheel wordt naar volle tevredenheid bestuurd met iTrain. Omdat iTrain het gebruik van meerdere interfaces/centrales ondersteunt, is er volgens mij geen bezwaar tegen het combineren van de S88Xpressnet interface en een Bidib centrale en dan in de toekomst wellicht het 'oude' deel ook te voorzien van Bidib. Maar wellicht ziet iemand hier bezwaren?
SNCF - tijdperk IV/V - Multimaus - s88xpressnetli - iTrain

Dennis1984

  • Offline Offline
  • Berichten: 771
  • Gotthardbahn
Re: Bidib, wat is dat?
« Reactie #85 Gepost op: 17 januari 2018, 10:22:46 »
Misschien dat het wel kan, maar wil je dat? Ik vraag me af hoe dat werkt. Wordt dan een snelheidscommando voor een locomotief via beide centrales naar (in feite) beide banen gestuurd? Doet iTrain dat zo? En je hebt een iTrain-versie nodig die meerdere interfaces ondersteunt: volgens mij kunnen alleen de twee duurste versies dat.

Is het geen beter idee om bijvoorbeeld al je wissels en seinen aan te sturen via je 'oude' interfaces en BiDiB te gebruiken voor de baanspanning?

Cambalou

  • Offline Offline
  • Berichten: 481
Re: Bidib, wat is dat?
« Reactie #86 Gepost op: 17 januari 2018, 10:59:43 »
Dat zou kunnen, maar dan moet ik op mijn 'oude' gedeelte de bezetmelders vervangen. Ik ga eens verder puzzelen (en rekenen  ;D ).
SNCF - tijdperk IV/V - Multimaus - s88xpressnetli - iTrain

Dennis1984

  • Offline Offline
  • Berichten: 771
  • Gotthardbahn
Re: Bidib, wat is dat?
« Reactie #87 Gepost op: 17 januari 2018, 14:10:32 »
Ik wil je niet ontmoedigen hoor, misschien dat het wel gewoon prima kan en werkt. Daarvoor weet ik eigenlijk te weinig van iTrain. Misschien gewoon aan Xander vragen op het supportforum van iTrain?

BertvanderLM

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 5
Re: Bidib, wat is dat?
« Reactie #88 Gepost op: 17 januari 2018, 17:28:17 »
Je kan best wel meerdere centrales gebruiken voor de verschillende delen van je baan. Binnen iTrain kan je per blok instellen welke centrale en welke booster daar de boel regelt. Maar waar ik mee zit is de snelheidsmeting van de lok. Zijn die per centrale exact hetzelfde? Ik heb daar geen ervaring mee. Het voorstel van Dennis1984 zou ook mijn voorkeur hebben. Met hoeveel blokken rij je nu? Met iTrain rij ik al standaard met slechts een melder per blok. Het mogen er meer zijn, maar met “Op Positie” rijden hwb iok nooit problemen gehad. En dan heb ik CV4 op 4 staan. Scheelt ongeveer een 1 cm onnauwkeurigheid bij het stoppen. Phoe. Succes met je keuze. Oh ja, met een extra ionterface kan je ook via de BiDiB centrale je oude bezetmelders aansluiten.

Dennis1984

  • Offline Offline
  • Berichten: 771
  • Gotthardbahn
Re: Bidib, wat is dat?
« Reactie #89 Gepost op: 17 januari 2018, 17:58:26 »
Dat is inderdaad ook een goede tip Bert, zie bijvoorbeeld hier van Tams: http://tams-online.de/s88-BiDiB-Interface of hier van Fichtelbahn: https://shop.fichtelbahn.de/SMD-Bausatz-TLE-s88-BiDiB-Interface

Met vriendelijke groet,
Dennis