Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

On traXS 15 t/m 17 maart Spoorwegmuseum Utrecht door Pauldg
Vandaag om 07:51:21
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door NS264
Vandaag om 07:49:38
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Thom
Vandaag om 02:40:57
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 02:07:57
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:54:59
Bahnstrecke 5867 door Schachbrett
Vandaag om 00:39:27
Bouw Bührtal III door Schachbrett
Vandaag om 00:36:33
Schneidersein door MartinRT
Vandaag om 00:00:05
NS/32 door RK
18 maart 2024, 23:49:38
Modelbaan Beltheim. door Ronald69
18 maart 2024, 23:41:34
01TREFF 2024, 26&27 OKTOBER door bernhard67
18 maart 2024, 23:27:22
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Modelbaan BeltHeim
18 maart 2024, 23:18:36
De Hondsrugbaan door Modelbaan BeltHeim
18 maart 2024, 23:17:58
Vraag over 20 voets container met vlakke zijwanden door MOVisser
18 maart 2024, 23:09:27
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
18 maart 2024, 23:03:28
Perronhoogte TP3 door Klaas Zondervan
18 maart 2024, 22:35:55
Kranenberg, een exercitie in code 70 door wob
18 maart 2024, 22:14:45
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 maart 2024, 22:07:31
Loconet over TCP/IP door bask185
18 maart 2024, 22:00:49
bezetmelder aantal lengte en treinstellen door Bobos
18 maart 2024, 21:36:41
Les Billards du Vivarais door Hans1963
18 maart 2024, 21:36:19
plaatsen bezetmelders lengte en treinstellen door Bobos
18 maart 2024, 21:33:54
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
18 maart 2024, 21:34:50
Resetten decoder via Twin Center Fleischmann door Pieter Bregman
18 maart 2024, 21:33:18
Foto's gevraagd Den Haag CS, oude toestand door Pauldg
18 maart 2024, 21:30:41
Zee. Land. door Huup
18 maart 2024, 21:23:57
Digikeijs DR80010 door TBBW
18 maart 2024, 20:03:37
US diorama in H0 door basjuh1981
18 maart 2024, 20:02:44
Kemlerborden (Gevi / UN nummers) ketelwagens door Falkenberg
18 maart 2024, 19:36:20
Rheinburg, TP V/VI door gdh
18 maart 2024, 19:15:56
  

Auteur Topic: Bidib, wat is dat?  (gelezen 30434 keer)

Ted von Klinkenhofen

  • Offline Offline
  • Berichten: 32
Re: Bidib, wat is dat?
« Reactie #45 Gepost op: 04 december 2017, 20:33:07 »
In ieder geval zovast al aangemeld op het Itrainforum, gelukkig was hier al wat te vinden inzake BiDiB.
HO gelijkstroom, Ecos2, wil aan de slag met Itrain in combinatie met BiDiB.

AndrevdG

  • Offline Offline
  • Berichten: 1977
    • Baan in Los Angeles
Re: Bidib, wat is dat?
« Reactie #46 Gepost op: 07 december 2017, 05:11:28 »
Hoi Ted,

Mocht je naar Werkendam gaan voor de BIDIB / iTrain demo dan is wellicht de volgende vraag toch interessant.

Iets totaal niet 'technisch' maar meer preventief/cosmetisch waar ik nog geen passend antwoord op heb gevonden tot nu toe (behalve een houtje-touwtje oplossing)

De vraag luidt: In welke behuizing past zo'n standaard 'BIDIB' print plaat?

Er zit aardig wat gevoelige electronica op die printen van BIDIB (zie foto van hoe het hier op het moment is geinstalleerd).
Hoe bescherm je die af? Ik zou graag willen zien dat er standaard een 'doosje' om wordt geleverd.
De print heeft voorgeplaatste gaten, maar ik heb nog een doosje gevonden waar dit netjes inpast.



Een beetje stof zal geen kwaad doen, maar als je per ongeluk een schroefje of ander klein stukje metaal per ongeluk op de open printplaat laat vallen, dan kan dat nog wel eens niet goed aflopen!

Ben zelf op het moment aan het experimenteren met behuizingen, maar het blijft een beetje behelpen. Ik vraag me af of er toevallig niet een standaard behuizing beschikbaar is, maar ik heb er nog geen op het forum van BIDIB gevonden.

Groetjes,

Andre


gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3602
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: Bidib, wat is dat?
« Reactie #47 Gepost op: 11 december 2017, 13:56:56 »
***. heb een applle

Gebruik je iTrain. Windows, Linux en Apple.
Dus geen excuus.

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

Debvd

  • Offline Offline
  • Berichten: 518
Re: Bidib, wat is dat?
« Reactie #48 Gepost op: 11 december 2017, 14:16:06 »
Wat ik me wel afvraag, stel wissel gaat niet over trein rijdt verkeerde kant op ....Win digipet of Itrain ziet dat. Wat gaat het systeem daar mee doen?

Alsnog verder laten rijden indien mogelijk en past route aan of laat het gewoon wat het is en boem is ho? Vraag me af wat het systeem met het terugmelden doet behalve laten zien op scherm waar ie is en of het onderhoud nodig heeft....wat doet het als een trein verkeert rijdt.....bijvoorbeeld hij rijdt links weg ipv rechts etc.....heb dat nog niet echt helder op mijn netvlies ondanks alle stukken die ik gelezen heb...of mijn Duits is gewoon slecht  ;D

Gr. Bjorn

Ben

  • Offline Offline
  • Berichten: 5745
Re: Bidib, wat is dat?
« Reactie #49 Gepost op: 11 december 2017, 14:35:55 »

Wat ik me wel afvraag, stel wissel gaat niet over trein rijdt verkeerde kant op ....Win digipet of Itrain ziet dat. Wat gaat het systeem daar mee doen?


iTrain geeft een noodstop.

Gr, Ben.

AndrevdG

  • Offline Offline
  • Berichten: 1977
    • Baan in Los Angeles
Re: Bidib, wat is dat?
« Reactie #50 Gepost op: 11 december 2017, 16:05:19 »
Citaat
Wat ik me wel afvraag, stel wissel gaat niet over trein rijdt verkeerde kant op ....Win digipet of Itrain ziet dat. Wat gaat het systeem daar mee doen?

BIDIB is een interface die signalen van bijvoorbeeld iTrain doorgeeft naar de baan, en informatie van de baan weer terug geeft. Zelf zal het dus geen beslissingen nemen als bijvoorbeeld een wissel niet overgaat. Het is dus bijvoorbeeld een iTrain die de beslissing neemt in dit geval.

Debvd

  • Offline Offline
  • Berichten: 518
Re: Bidib, wat is dat?
« Reactie #51 Gepost op: 11 december 2017, 17:09:58 »
Hoi Andre,

Dat was idd de vraag wat gaat I-train of Windigipet ermee doen....BEgrijp van Ben dan Itrian een noodstop maakt.

Maar is dat het enige wat Itrain of Windigipet ermee doet..???

Daar gaat het mij om...Ben daar nieuwsgierig naar voordat ik evt overstap op railcom terugmelding.

Gr. Bjorn

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8632
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re: Bidib, wat is dat?
« Reactie #52 Gepost op: 11 december 2017, 17:36:26 »
@Bjorn: Een beetje programma 'voorspelt' welk bezetmeldpunt wanneer bezet moet zijn. Gebeurt dat niet dan zal deze reageren met een noodstop. Al dan niet de complete baan of alleen die lok dat is een beetje afhankelijk van het programma. Heeft niets te maken met de wijze van terugmelding. Zie bijvoorbeeld de handleiding van iTrain:

Citaat
Trein
Omdat iTrain nu ook auto’s kan besturen met een bijpassende licentie, worden de specifieke treinopties in een apart gedeelte beschreven. Deze opties worden nu hier beschreven, maar vereisen meer kennis over routering, reserveringen, enz. wat verderop in de handleiding wordt besproken.
• Detecteer spooktrein - om te detecteren dat een trein een verkeerd blok inrijdt ten gevolge van een wissel die niet goed omgezet is.
• Reageer op onverwachte meldingen in een gereserveerd blok - gereserveerde blokken zouden alleen vanuit een vooraf bepaalde kant benaderd moeten worden en andere melders in het blok zouden niet plotseling aan moeten gaan. Als dit wel gebeurt dan zal  het automatisch rijden van een trein meteen gestopt worden, omdat er waarschijnlijk iets anders in het gereserveerde blok is binnengereden.
• Detecteer het niet aankomen van een trein - treinen die te laat aankomen in het volgende blok zullen worden gestopt en er zal een alarmsignaal worden gegeven. Gebaseerd op de lengte van het blok en de lengte van de wissels tussen deze blokken kan iTrain een schatting maken wanneer een trein aan moet komen in het volgende blok.

Groet Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Debvd

  • Offline Offline
  • Berichten: 518
Re: Bidib, wat is dat?
« Reactie #53 Gepost op: 11 december 2017, 17:43:21 »
Dank je Ronald  :D

Maar wat is dan werkelijk de toegevoegde waarde van railcom terugmelding als zoals je al zegt in principe elk systeem een foutmelding maakt als een trein verkeerd rijdt.


Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8632
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re: Bidib, wat is dat?
« Reactie #54 Gepost op: 11 december 2017, 17:49:21 »
In wezen niets. Mogelijk dat je het adres terugkrijgt zodat je weet dat het die trein is. Maar dat is eigenlijk ook geen toegevoegde waarde omdat je toch het programma moet laten weten waar een trein staat. ;)

Groet Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Sandopie

  • Offline Offline
  • Berichten: 280
Re: Bidib, wat is dat?
« Reactie #55 Gepost op: 11 december 2017, 18:34:13 »
Ronald,

Je hoeft het programma niet te laten weten waar een trein staat, daar is locnummer herkenning (Railcomm kanaal 1 functie) voor. Voorwaarden zijn wel:

1. de locdecoder moet over deze functionaliteit beschikken,
2. de bezetmelders moeten in staat zijn deze info door te geven.
3. de baanbesturingssoftware moet Railcomm ondersteunen.

Nog interessanter wordt het als je kijkt naar de kanaal 2 functionaliteit van Railcomm. Ook hier zijn de voorwaarden, uiteraard, op van toepassing.

Met vriendelijke groet,

Rinus Vos
Met vriendelijke groet,

Rinus Vos

Volume draagt niets bij aan de kracht van het argument.



OpenDcc GBMBoost16T master, GBM16TS, GBMBoost16T cliënt, OneControl en LightControl, iTrain.

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8632
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re: Bidib, wat is dat?
« Reactie #56 Gepost op: 11 december 2017, 19:17:57 »
Hallo Rinus,

De meerwaarde van 'channel 2' is mogelijk wat meer dan 'ik sta hier' en wat 'speelmogelijkheden' ;) Dat ben ik met je eens. Maar tegen welke prijs? Ik zie dat je 'terugmelding' kan krijgen over de status van de lok, zie ook
  S-9.3.2 Communications Standard for Digital Command Control Basic Decoder Transmission. Je geeft terecht al de randvoorwaarden aan. Dat is een dure aangelegenheid bij een bestaande baan met tig bezetmelders en loks. Het interessante van 'channel 2' kan meer zijn voor de wisseldecoders voor functioneren bij het omzetten. Zolang je loks zonder railcomm hebt en ook geen aangepaste bezetmelders dan is het eenvoudig aanwijzen in een programma van 'lok 21' staat in blok '4' een hele goedkope oplossing ;)

Groet Ronald.
« Laatst bewerkt op: 11 december 2017, 19:19:44 door Ronald Koerts »
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: Bidib, wat is dat?
« Reactie #57 Gepost op: 11 december 2017, 19:49:11 »
De meerwaarde van adres broadcast is met rijden dus minimaal. Maar het is natuurlijk wel erg leuk dat de software gelijk weet welke loc in een blok neergezet is als je deze uit de doos op de baan zet :)


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

Sandopie

  • Offline Offline
  • Berichten: 280
Re: Bidib, wat is dat?
« Reactie #58 Gepost op: 11 december 2017, 20:04:46 »
Timo,

Ook hoeft de software geen tijd-weg berekening meer uit te voeren. De decoder meldt zich zelf. Of dat bij gebruik van Railcomm decoders niet meer gebeurt kan ik niet beoordelen.

Met vriendelijke groet,

Rinus Vos
Met vriendelijke groet,

Rinus Vos

Volume draagt niets bij aan de kracht van het argument.



OpenDcc GBMBoost16T master, GBM16TS, GBMBoost16T cliënt, OneControl en LightControl, iTrain.

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: Bidib, wat is dat?
« Reactie #59 Gepost op: 11 december 2017, 21:35:07 »
Zou misschien niet hoeven maar dat is wel een van de makkelijkste taken van de software. Ik denk dat ook met RailCom de software dat gewoon nog doet als extra vangnet.


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox