Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 10-10-2018
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0 modeltreinbaan in aanbouw door Calimero
Vandaag om 01:18:19
Experimenteren met Arduino - Mardec, reageert wel op DCC signaal van MultiMaus door Hube
Vandaag om 00:15:12
(BNLS Modulebaan) 27 oktober 2018 Generale repetitie tbv Eurospoor in Eindhoven. door Age van Dijk
Vandaag om 00:08:06
BNLS-actie: Artitec DAF SRV door Edsko Hekman
17 oktober 2018, 23:10:57
Railad ombouwen door Falcon10
17 oktober 2018, 23:10:24
ACME BR187 openen door Falcon10
17 oktober 2018, 23:08:49
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door DJV
17 oktober 2018, 23:07:21
Toon hier je nieuwe (model) spooraanwinst(en)... door Joop_L
17 oktober 2018, 23:02:55
Projekt 083-338 door jerrytrein
17 oktober 2018, 22:57:14
De Wadlander, een eilandbaan. door VFR
17 oktober 2018, 22:34:19
Een Roco 2418 omnummeren: passend alternatief nummer gezocht door spock
17 oktober 2018, 22:32:36
Rangeerstukje bas door haes
17 oktober 2018, 22:31:41
MB-module: "L'Esimé" door Chris80
17 oktober 2018, 22:22:46
Spoor 1 locs programmeren met IBI door phdirk
17 oktober 2018, 22:16:04
Ombouw/moderniseren Lima koploper door San-Markos
17 oktober 2018, 22:13:38
Heen, En en Weer: de tram. door DE-II
17 oktober 2018, 22:10:51
S88 splitter of lange netwerkkabels bij uitbreiding baan door phdirk
17 oktober 2018, 22:07:13
Viessmann 5214, pendelautomaat. Vertaling/uitleg aansluiting gevraagd. door MOVisser
17 oktober 2018, 22:06:49
Oersik etsplaat spoor 0, bouwverslag door 1795
17 oktober 2018, 22:00:05
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
17 oktober 2018, 21:46:07
Landerbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
17 oktober 2018, 21:44:24
Waldberg: Bundesbahn tijdperk IV in H0 door Rondje_HO
17 oktober 2018, 21:43:53
Vraag over Frans rijtuig door Rondje_HO
17 oktober 2018, 21:40:05
LSModels 2018 door Rondje_HO
17 oktober 2018, 21:39:40
Raadplaatje door GerardvV
17 oktober 2018, 21:38:18
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door St00mboy
17 oktober 2018, 21:22:05
  

Auteur Topic: Bidib, wat is dat?  (gelezen 12493 keer)

Hans van de Burgt

  • BMB & EMV
  • Offline Offline
  • Berichten: 3751
    • Medway Valley Line
Bidib, wat is dat?
« Gepost op: 28 juli 2016, 20:48:49 »
Ik zocht vandaag wat informatie over de DR5000 van Digikeijs. Kwam ik op het Stummi forum iets tegen over het Bidib systeem cq protocol. Ik was dit nog niet eerder tegengekomen. Is er iemand al mee bekend?

Zie: http://www.fichtelbahn.de/bidib_uebersicht.html

Gr, Hans
https://britsemodulebaan.wordpress.com/ (BMB-groep)
https://medwayvalleyline.wordpress.com/ (Wateringbury, Stoneham Lock en Beltring & Branbridges Halt)
http://www.eindhovenmodelbouw.nl/ (EMV)
https://maakonderwijs.wordpress.com (Techniek onderwijs)

HansQ

  • Offline Offline
  • Berichten: 1831
  • Daar waar de rook is, is de kortsluiting...
Re: Bidib, wat is dat?
« Reactie #1 Gepost op: 28 juli 2016, 21:10:01 »
Het is een bus, net als RocoNetg/XpressNet of LocoNet, zie: http://www.bidib.org/bidibus/bidibus_e.html
HansQ,
spoor N modulebouw, electronica, Selectrix,
RailClub Utrecht N-brigade

Hans van de Burgt

  • BMB & EMV
  • Offline Offline
  • Berichten: 3751
    • Medway Valley Line
Re: Bidib, wat is dat?
« Reactie #2 Gepost op: 28 juli 2016, 21:31:22 »
Mmm... Weer een andere bus. Net als de Canbus; met weer andere componenten.
Maar we doen steeds hetzelfde. Treinen laten rijden of stoppen, wissels en seinen omzetten. En ... er voor zorgen dat er geen aanrijdingen zijn.
Krijg het gevoel dat het wiel steeds opnieuw wordt uitgevonden.

Gr, Hans
https://britsemodulebaan.wordpress.com/ (BMB-groep)
https://medwayvalleyline.wordpress.com/ (Wateringbury, Stoneham Lock en Beltring & Branbridges Halt)
http://www.eindhovenmodelbouw.nl/ (EMV)
https://maakonderwijs.wordpress.com (Techniek onderwijs)

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 9230
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: Bidib, wat is dat?
« Reactie #3 Gepost op: 28 juli 2016, 21:47:06 »
Ja Hans,

Dat ben ik helemaal met je eens :)

Ontegenzeggelijk hebben de traditionele bussen elk hun eigen voor en nadelen. Maar in principe zijn ze eenvoudig en goed te begrijpen. En vooral: ze doen wat ze doen moeten ;)

Nu naar BiDib,
deze nieuwe bus is de waarlijke natte droom voor electrotechnici ;) Kan alles, is bi-directioneel, zelfconfigurerend en snel.
Allemaal heel fraai bedacht en ook deels gebouwd.

Alleen... het is een in de hobby-sferen bedacht en geconcipeerd systeem. Mede daardoor zal het m.i. nooit een groot draagvlak bij fabrikanten gaan vinden. Waarom ? het is eenvoudigweg niet in hun belang. Het ontwikkelen van de huidige standaarden heeft diezelfde fabrikanten veel geld en inspanning gekost met relatief weinig terugverdien uitzicht.
En... diezelfde fabrikanten zitten met een enorm compatibiliteitsprobleem als ze zouden overstappen. Om maar te zwijgen van de modelspoorders die al grote hoeveelheden spullenboel hebben...
Je ziet het al bij BiDib zelf... 1 van de eerste producten is de s88-bridge... need I say more ;)

Ik persoonlijk zie deze bus dan ook niet als levensvatbaar op langere termijn.

Grtzz,

Karst

HansQ

  • Offline Offline
  • Berichten: 1831
  • Daar waar de rook is, is de kortsluiting...
Re: Bidib, wat is dat?
« Reactie #4 Gepost op: 28 juli 2016, 21:57:19 »
Tja, het V2000 syndroom... het gaat niet om technische perfectie, maar om (gebruikers)acceptatie...
HansQ,
spoor N modulebouw, electronica, Selectrix,
RailClub Utrecht N-brigade

maartenvanderburgt

  • Gast
Re: Bidib, wat is dat?
« Reactie #5 Gepost op: 29 juli 2016, 21:55:43 »
Maar het is wel de voor zover mij bekend enige bus, die volledig werkend BiDirectioneel is, met bijbehorende apparaten zoals blokbeveiliging etc.
Geen enkel groter merk heeft dat op dit moment.  De grote uitvinder van Railcom heeft iets soortgelijks jaren geleden aangekondigd, maar heeft nog steeds geen centrale ervoor.  Meedoeners  ESU en Uhlenbrock hebben maar zeer beperkte apparatuur.
BiDiB is geheel werkend, al dan niet met een ander merk centrale, en met verschillende aansluit mogelijkheden voor andere bussen.
Grootste voordeel is in mijn ogen, dat het systeem (via een daartoe geschikt programma) handregelaars niet meer direct de baan laat bedienen, maar via het programma en BiDiB laat lopen, zodat (on)bewust handmatig door rood rijden afgevangen wordt.
Is in mijn ogen dus het meest geavanceerde systeem, dat ook steeds meer bij grote banen opduikt.
Steekt met kop en schouders uit boven alle andere aangeboden systemen.  Juist het feit, dat de grote jongens er niet aan willen of kunnen (BiDiB heeft geen grote merken nodig, die kunnen er aan gekoppeld worden), geeft een goede kans voor de gevorderde digitaalrijder
Maarten.

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3207
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: Bidib, wat is dat?
« Reactie #6 Gepost op: 02 augustus 2016, 15:20:22 »
Een bidirectionele bus is er al jaren (1975) in de modelbouw. De SX-bus bevat alle informatie om je modelbaan (dus ook de treinen) te kunnen besturen.

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

Dutch

  • Offline Offline
  • Berichten: 257
Re: Bidib, wat is dat?
« Reactie #7 Gepost op: 02 augustus 2016, 18:35:12 »
Hoi Gerard,

Waar kunnen we de SX bus vinden op Internet? Google levert me geen resultaten op die doen denken aan modelbouw, of aan 1975. Wellicht is het zoiets waar je tegenaan moet lopen?
Mvg, Bjorn.

Hard aan het werk aan dubbele modulebak Ventnor!

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 6062
Re: Bidib, wat is dat?
« Reactie #8 Gepost op: 03 augustus 2016, 11:41:09 »
Als je googeled op SX bus krijg je genoeg hits, en het merendeel gaat over de bus die Gerard noemt.
Om je verder op weg te helpen, SX is de afkorting voor SelectriX en is de huis eigen communicatie bus van het Trix. Kijk maar eens boven Gerard zijn avatar  ;)

Net zoiets als bij Lenz de RS bus voor terugmeldingen en Expressnet voor de communicatie tussen de verschillende systeemonderdelen.
Zo hebben veel merken hun eigen bussen die onderling niet uitwisselbaar zijn.
Gr.
Eric

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 17559
Re: Bidib, wat is dat?
« Reactie #9 Gepost op: 03 augustus 2016, 12:04:50 »
Maar de SX bus is niet bidirectioneel zoals hier bedoeld. Een locdecoder kan geen informatie naar de centrale sturen.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 3999
Re: Bidib, wat is dat?
« Reactie #10 Gepost op: 03 augustus 2016, 13:19:53 »
Met DiDib alleen ook niet... Want BiDiB is niet als locbus bedoelt.


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 6062
Re: Bidib, wat is dat?
« Reactie #11 Gepost op: 03 augustus 2016, 13:29:44 »
Precies.
Dan kom je in de MFX en Railcom sferen terecht.
Gr.
Eric

maartenvanderburgt

  • Gast
Re: Bidib, wat is dat?
« Reactie #12 Gepost op: 03 augustus 2016, 13:40:11 »
Hier worden volgens mij wat dingen door elkaar gehaald.
BiDiB is een databus, dat klopt, en als zodanig niet zonder meer een loc-bus of wat dan ook.
Maar met de daarvoor bedoelde toevoegingen is het te zien als centrale, die wel in staat is uit lokale detectoren (lees baanvakmelders) data door te geven. Dus Railcom signalen door te geven.  Dus tevens als bezetmelding (met loc/decodernummer) te dienen voor de besturing van de baan (RailCom kanaal 2). De meeste centrales van nu hebben slechts een globale uitlezing (kanaal 1)
Groot voordeel is dus, dat je een willekeurige loc (met RailCom-decoder) op een willekeurige plek op de baan kunt zetten. En binnen een fractie van een seconde weet het systeem waar deze loc zich bevindt, dus in welk baanvak.  Je hoeft dus niks meer in te geven in het programma.
Daarnaast natuurlijk ook het uitlezen van de decodergegevens en de spel elementen zoals diesel/kolen/watervoorraad etc.

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 9230
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: Bidib, wat is dat?
« Reactie #13 Gepost op: 03 augustus 2016, 13:57:21 »
Citaat van: maarten van der burgt

Groot voordeel is dus, dat je een willekeurige loc (met RailCom-decoder) op een willekeurige plek op de baan kunt zetten. En binnen een fractie van een seconde weet het systeem waar deze loc zich bevindt, dus in welk baanvak.  Je hoeft dus niks meer in te geven in het programma.


Daarin is BiDib niet uniek. Ook de Ma* CAN bus maar ook LocoNet kan dat ( als je licentiehouder bent ;) krijg je daarvan de documentatie )

Dit gebeurt overigens via kanaal 1, ook in DiBib. Dat is een gewijzigde spec van Lenz, vroeger was het ook mogelijk via kanaal 2. In RailCom+ niet meer :'(

Citaat van: maarten van der burgt
Daarnaast natuurlijk ook het uitlezen van de decodergegevens en de spel elementen zoals diesel/kolen/watervoorraad etc.

Ook daarin voorzien de voornoemde bussen ;) Heb je wel de juiste detectie hardware nodig natuurlijk, maar die zit er echt wel aan te komen :P


Hoe spijtig ook, lijkt Lenz hiermee (ver) achter de optocht aan te lopen met XpressNet. Het lijkt er op, dat V4.0 er ook niet in voorziet, maar dat Lenz nu inzet op een nieuw(!)  :o bussysteem, dat al sinds Nberg 2014 in aankondiging is...

Grtzz,

Karst

maartenvanderburgt

  • Gast
Re: Bidib, wat is dat?
« Reactie #14 Gepost op: 09 augustus 2016, 20:57:18 »
Hoe spijtig ook, lijkt Lenz hiermee (ver) achter de optocht aan te lopen met XpressNet. Het lijkt er op, dat V4.0 er ook niet in voorziet, maar dat Lenz nu inzet op een nieuw(!)  :o bussysteem, dat al sinds Nberg 2014 in aankondiging is...
De nieuwe centrale komt in het vierde kwartaal uit, alleen is nog niet bekend van welk jaar. En daarna duurt het nog even, voordat de andere apparaten klaar zijn. ???

Ga ik waarschijnlijk niet meer meemaken, als importeur bedoel ik ;)