Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Modellbahnwagen
Vandaag om 00:35:59
25 jaar geleden door Willem1951
18 april 2024, 23:43:22
NS 8400 van Werps door Huup
18 april 2024, 23:17:50
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 april 2024, 23:17:45
Bisonkit verdunner door Deetrein
18 april 2024, 23:16:25
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
18 april 2024, 23:15:37
Traintastic - modelbaan besturingssoftware (gratis en open source) door reinderlf
18 april 2024, 23:02:30
Vergelijkings-/conversietabel modelverven door Rob Ellerman
18 april 2024, 22:37:44
Aachenau West door MichielB
18 april 2024, 22:22:36
"Nederlandse" modellen door Marc tramt
18 april 2024, 21:56:41
Bouw van materieel 40 treinstellen door FRIE
18 april 2024, 21:50:17
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Thom
18 april 2024, 21:24:49
US diorama in H0 door basjuh1981
18 april 2024, 21:19:01
Pfarrerwinkel bahn door Eric v C
18 april 2024, 21:16:29
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
18 april 2024, 21:09:01
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door Noordernet
18 april 2024, 20:44:22
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door MichielB
18 april 2024, 20:24:46
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MichielB
18 april 2024, 20:05:30
Stationsplein Baden Baden door Dion
18 april 2024, 19:04:45
20 en 21 april MobExpo door renenstimpie
18 april 2024, 18:53:42
LS Models 2024 door 4020 281-4
18 april 2024, 18:03:40
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door roco
18 april 2024, 17:54:18
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
18 april 2024, 17:48:50
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
18 april 2024, 17:09:15
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
18 april 2024, 17:02:09
Frans/Belgisch H0e baantje door Jack Black (NS1220)
18 april 2024, 16:49:52
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Pauldg
18 april 2024, 16:03:04
Micromotor inbouwen in fleischmann tandradlok? door Besselspoor
18 april 2024, 15:22:30
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Benelux795
18 april 2024, 14:17:23
Grenzbahnhof Ellrich ( DDR ) in schaal TT door spoorzeven
18 april 2024, 14:07:57
  

Auteur Topic: Baan in Los Angeles  (gelezen 365485 keer)

AndrevdG

  • Offline Offline
  • Berichten: 1981
    • Baan in Los Angeles
Re: Baan in Los Angeles
« Reactie #570 Gepost op: 24 juni 2018, 01:24:39 »
Heren,

Bedankt voor het meedenken.

1: In de garage heb ik geen airco (helaas), zit hier in een woestijn klimaat, dus vochtigheid valt enorm mee.
2: Trafo is 18V wisselstroom, DR4018 maakt daar 20V gelijkstroom van, zie elder hier in het draadje, een maand of 6 of zo eens gemeten met de scoop eraan. Ding is 180W/10A.
3: Doorverbinden van de eindafschakeling: dat is een enorm gepruts. Zoals aangegeven, is het een uitdaging om het soepel te laten lopen etc.
4: De pulstijd van 128 heb ik op 200 gezet, had ik ook nodig voor de motorswitches, MP1/MP5. Voor zover ik kan zien heeft dat weinig invloed. Het is net of dat die tijden niet gehaald worden.
5: In iTrain staat de puls op het moment op 200ms. Met het gebruik van BIDIB zie je dan inderdaad een puls van 200ms richting de DR4018 voorbij komen, maar is niet voldoende. Net of dat de interne pulsduur van de DR4018 overruled wordt door de 200ms van iTrain.

Als ik dus de OneControl gebruik, die op 600ms zet dan heb ik met de meeste geen problemen, zet ik het op 750ms dan heb ik met geen van allen een probleem: 720 keer laten schakelen.

FYI, op het moment heb ik zo'n 60 wissels in gebruik, daar komen er nog een stuk of 40 bij. Er hoeven er dus maar een paar te zien die het niet doen, en het is hummelus.
Verder heeft de OneControl de mogelijkheid om door te geven wat de stand is van de wissel, dat wordt dus netjes door iTrain gebruikt om de wisselstraat ook pas 'vrij' te geven voor doorgaand verkeer als alles staat zoals verwacht.

AndrevdG

  • Offline Offline
  • Berichten: 1981
    • Baan in Los Angeles
Re: Baan in Los Angeles
« Reactie #571 Gepost op: 24 juni 2018, 09:09:35 »
Vandaag wat tijd besteed aan het decoreren van de baan.

Twee bruggen gebouw, wat ruimte voor ze gemaakt, en ze op de plaats gezet.
Nog niet verweerd of wat dan ook, eerst maar eens kijken of het past en zo.



Ook een overweg geplaatst, en eens een wagentje erbij gezet, dit wordt de weg met overgang naar de camping.
Rails voor op de brug had ik gelukkig de vorige keer meegenomen uit NL: van die oude Fleischmann rails zonder grind.



Het enige wat ik me afvraag, als alles nu op z'n plaats staat, is het wel in verhouding?



De tunnel ingang lijkt me erg hoog!
Het autootje erg klein.
En de palen van de overweg komen ruim boven het autotje uit.

...en nog eens goed gekeken, maar het is allemaal HO  ???

Wim Vink

  • Offline Offline
  • Berichten: 22371
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: Baan in Los Angeles
« Reactie #572 Gepost op: 24 juni 2018, 09:14:41 »
Ja de scenery gaat beginnen  (y)

Party time  :D
Met vriendelijke groet,
Wim

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8136
Re: Baan in Los Angeles
« Reactie #573 Gepost op: 24 juni 2018, 09:15:34 »
Ik snap wat je bedoelt. Maar als ik wat foto's bekijk van overwegen (bijvoorbeeld de foto bij dit nieuwsbericht: https://m.rtvoost.nl/nieuws/272034/levensgevaarlijk-omstanders-regelen-verkeer-op-overweg-in-raalte-na-seinstoring ) dan lijkt het wel mee te vallen. Normaal gesproken let je er vaak niet op als je in de auto zit. En komt de weg ook niet nog wat hoger te liggen trouwens?


En voor de tunnel zou je eens op Google moeten zoeken naar bijvoorbeeld [zweigleisige tunneleingang] . Ik denk niet dat de ingang te groot is maar misschien kun je er aan de onderkant van het portaal een stukje afhalen zodat het portaal wat lager komt te liggen? Je kunt hem makkelijk in karton uitknippen en dan wat lager maken om te kijken of de panto's er nog door kunnen.
« Laatst bewerkt op: 24 juni 2018, 09:24:40 door Rondje_HO »

Bas, Dordrecht

  • Offline Offline
  • Berichten: 1125
Re: Baan in Los Angeles
« Reactie #574 Gepost op: 24 juni 2018, 09:38:39 »
Hallo Andre

Dat tunnelportaal is ook geschikt voor bovenleiding, vandaar dat hij relatief hoog is. Ook mist de „bedding“ van de weg, waardoor je overgangssignaal een beetje hoog staat. De hoogte van de weg zal op dezelfde hoogte liggennals bovenkant rail. Houd je auto eens op die hoogte, en dan zul je de proporties beter zien....

Prachtige baan heb je daar...

Groeten uit Zwtserland

Bas

AndrevdG

  • Offline Offline
  • Berichten: 1981
    • Baan in Los Angeles
Re: Baan in Los Angeles
« Reactie #575 Gepost op: 24 juni 2018, 10:50:19 »
@Wim, ik doe m'n best, zie mooie voorbeelden op het forum voorbij komen waar ik graag gebruik van maak. Volgens mij herken je deze bruggen wel  (y)

@Martijn, bedankt voor de link. Ik had natuurlijk ook zelf kunnen gaan zoeken, maar ja, de puf was er een beetje uit na m'n 'desillusie'. Heel blij met de link, en nog eens verder gekeken. En inderdaad, niet gerealiseerd dat die dingen gewoon veel groter zijn dan ik dacht ! En ja, de weg komt nog hoger, dat doen we over een tijdje. Eens maar eens kijken hoe we dat gaan doen. Ik heb al 'klei' klaarliggen om de overgang dicht te boetseren voor het verkeer. Het wordt een landweg naar de camping. Dus iets van een zand pad of zo.

Ik ga geen bovenleiding plaatsen, althans, dat is initieel niet het idee. Ja, zou het graag willen, heb er uit het verleden slechte ervaring mee: de laatste keer dat ik dacht van 'en nu gaat het gebeuren', heb ik de baan vanwege een verhuizing af moeten breken. Dus die bovenleiding gaat er voorlopig niet komen. ;-)
Ik zal me eens gaan verdiepen in portalen. Heb er al wel 1 gevonden/liggen die veel beter is. Maar ja, de verpakking weggegooid, dus weet niet meer welke het is, wordt dus even zoeken.

Verder nog twee portalen in elkaar geplakt vandaag:



Als ik elders kijk, zien ze er enorm/groot uit, hier op het bureau valt het wel mee. Morgen maar eens even op de baan zetten. Bij die portalen kun je inderdaad als je allen stoom rijdt de onderkant een centimeter of 1-2 korter maken. Maar eens kijken hoe het staat morgen.

Dit lijkt me wel iets leuks om eens met voegenpaste aan de slag te gaan. Nog nooit gedaan.

@Bas, bedankt voor de complimenten. ik denk dat als ik de volgende keer weer in Europa ben maar eens naar het zuiden moet afreizen om te zien hoe het er in het echt uit ziet. En maar eens leren 'kijken' hoe dingen er in het echt uit zien. Waar zit jij in Zwitserland? Ik heb een tijdje in Stuttgart gewoond, het gebied ten oosten van Davo richting Oostenrijk was 1 van m'n favoriete plekken om te hiken. Fluelapass heet dat geloof ik. En dan denk ik nu: had ik maar meer rondgekeken, mooi land!

Morgen weer lekker verder....

AndrevdG

  • Offline Offline
  • Berichten: 1981
    • Baan in Los Angeles
Re: Baan in Los Angeles
« Reactie #576 Gepost op: 25 juni 2018, 00:01:52 »
....althans dat dachten we.

Voor het aanleggen van het spoor naar de nieuwe portalen moeten we wat soldeer werk verrichten, maar het soldeer apparaat had er geen zin meer in. Dit is m'n tweede al die maar ongeveer een jaar meegaat. Deze keer maar 1 aangeschaft die:
1: Sneller op warmt - dan is het niet erg dat hij niet altijd aan staat
2: Zich zelf uitschakeld na 2 minuten niet gebruik
3: Temperatuur meter, zodat we kunnen zien of hij al op stoom is.

Maar eens kijken of dat deze langer dan 1 jaar mee gaat.


AndrevdG

  • Offline Offline
  • Berichten: 1981
    • Baan in Los Angeles
Re: Baan in Los Angeles
« Reactie #577 Gepost op: 25 juni 2018, 01:09:57 »
@Bert

Citaat
De MTB MP1/MP5 kun je met de DR4018 het beste aansturen via Preset 6 (CV47=6): 8 x wisselmotor aansturing zonder tijdsbegrenzing.

Ik had dus 1 DR4018 waar ik aan het vechten was met de MTP, kreeg het niet aan de gang.

Zojuist er maar eens een 6 als preset ingezet, tot nu toe doet hij het prima!

Bedankt voor deze tip.

Andre

Bert_Apd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1843
  • N-Spoor DB Epoche III
Re: Baan in Los Angeles
« Reactie #578 Gepost op: 26 juni 2018, 16:15:14 »
Hallo Andre,

De DR4018 met de MTB MP1/MP5 wisselaandrijvingen draait dus blijkbaar goed met Preset 6, hopelijk is dat probleem daarmee opgelost.

Heb je nog meer DR4018's met MTB wisselaandrijvingen?

De Fleischmann wisselaandrijvingen die niet goed schakelen, zitten die ook op een DR4018 of gebruik je ook nog andere wisseldecoders?

Ik heb aan het begin van de topic gezien dat je ooit een Conrad trafo 12/18V AC 2,9A had gekocht, gebruik je die ook nog als voeding voor de wisseldecoders? (bijvoorbeeld voor je testopstellingen)
Zit deze trafo aangesloten op een 110V >220V omzetter?
(Ik naam aan dat jullie daar nog steeds 110V hebben, of loop ik inmiddels achter met mijn kennis?)

Citaat
2: Trafo is 18V wisselstroom, DR4018 maakt daar 20V gelijkstroom van, zie elder hier in het draadje, een maand of 6 of zo eens gemeten met de scoop eraan. Ding is 180W/10A.

Heb je misschien een link naar deze trafo? Dan kan ik de verdere specs daarvan ook eens bekijken.

Zelf gebruik ik onderstaande geschakelde DC voeding voor mijn DR4018 en DR4024 decoders. Voorheen gebruikte ik de bekende Viessmann 16V AC 52VA trafo, waarvan de spanning bij grotere belasting blijkbaar "inkakte", wat vooral te merken was aan onrustige servo's.
> https://m.reichelt.de/Schaltnetzteile-bis-150-W/SNT-RS-100-15/3/index.html?ACTION=3&GROUPID=7264&ARTICLE=137108

Sinds ik deze voeding gebruik heb ik geen problemen meer...
Je kunt de DR4018 en DR4024 decoders het beste voeden met gelijkstroom, dan krijg je naar mijn idee minder problemen: de spanning die je er instopt komt er dan ook weer uit...  ;)

Groeten,
Bert
« Laatst bewerkt op: 26 juni 2018, 17:09:03 door Bert_Apd »

AndrevdG

  • Offline Offline
  • Berichten: 1981
    • Baan in Los Angeles
Re: Baan in Los Angeles
« Reactie #579 Gepost op: 26 juni 2018, 18:25:10 »
Hoi Bert,

Eerst maar even een link naar 1 van de latere 'trafos': https://www.amazon.com/gp/product/B073TW8H2S/ref=oh_aui_detailpage_o00_s00?ie=UTF8&psc=1

Deze gebruik ik vaak om te 'experimenteren' omdat ik dan met de spanning kan spelen. Op de baan heb ik nog steeds de Conrad transformater. Toevallig gisteren voor een ander experiment de oude Temsi transformator even gebruikt van 14V AC.

Met de laatste opstelling waar ik gebruik maak van OneControl maakt het allemaal niet uit welke transformator ik gebruik. Daar gisteren dus toevallig experimenten mee gedaan. Het lijkt erop dat de tijd de meest kritische factor is voor de Fleischmann schakelaars (waar ik de test mee gedaan heb).

De Conrad en Temsi trafo zitten op een 110V - 220V omzetter.

Citaat
Heb je nog meer DR4018's met MTB wisselaandrijvingen?

Ja, een stuk of 7.

Gisteren verder wel gezien dat 'enkele' van de MTBs het niet goed doen met Preset 6, ze blijven maar lopen. Denk dat daar iets mis is met de schakelaarjes of zo. Moet dat ook nog eens nader bekijken.

André

Bert_Apd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1843
  • N-Spoor DB Epoche III
Re: Baan in Los Angeles
« Reactie #580 Gepost op: 26 juni 2018, 19:52:27 »
Hallo André,

Als de MTB MP1/MP5 wisselaandrijvingen met de Preset 6 instelling continu blijven doorlopen dan zijn deze aandrijvingen defect: de eindafschakeling werkt dan niet meer...
Dat is dan mogelijk ook de reden dat ze met Preset 0 na het schakelen ook een onjuiste stand krijgen: met een puls lopen ze dan òf niet ver genoeg, òf ze lopen te ver door (dus weer terug). Dit defect is niet te verhelpen met het instellen van een specifieke pulsduur, daarvoor zijn de wisselmotoren te onnauwkeurig.

Remedie: microswitches van de eindafschakeling repareren of de defecte wisselaandrijvingen vervangen.

Over de gevolgen van de door jou gebruikte wisselstroomtrafo's als voeding voor de DR4018 met de Fleischmann aandrijvingen in combinatie met de door jou opgegeven schakeltijden in iTrain ga ik nog eens in alle rust nadenken. Ik blijf het vreemd vinden dat de wisselaandrijvingen met de door jou genoemde schakeltijden en pulsduur (CV-waarde 200 = 1250 mSec) niet volledig omschakelen. Of deze aandrijvingen lopen enorm zwaar of de uitgangsspanning op de DR4018 is onvoldoende, mogelijk door het "inkakken" van de voedingsspanning door het gelijktijdig schakelen van (te?) veel wissels....

Nogmaals mijn vraag: welke waarde in iTrain heb jij voor deze wissels staan bij de optie "toestandsvertraging"?

Groeten,
Bert
« Laatst bewerkt op: 26 juni 2018, 19:58:46 door Bert_Apd »

AndrevdG

  • Offline Offline
  • Berichten: 1981
    • Baan in Los Angeles
Re: Baan in Los Angeles
« Reactie #581 Gepost op: 26 juni 2018, 20:19:43 »
Hoi Bert,

Citaat
Ik blijf het vreemd vinden dat de wisselaandrijvingen met de door jou genoemde schakeltijden en pulsduur (CV-waarde 200 = 1250 mSec) niet volledig omschakelen.

Ik krijg meer en meer het vermoeden dat deze waarde niet wordt gebruikt.
Als ik de preset 0 gebruik voor de Fleischmann aandrijvingen, en ik hang een LED parallel over de schakeling, dan zie ik dat die maar heel even kort brand, veel minder dan de verwachtte 1250ms.
Pas ik de tijden aan in iTrain voor de schakeltijden, dan zie ik wel dat de LED langer aanblijft. Soms is het zelfs zo dat de LED van de DR4018 zelf twee maal oplicht bij langere schakeltijden.

Voor de 'toestandsvertraging' heb ik het voor de MTB dit op 1000ms staan, dit is op m'n baan.
Voor de proefopstelling met de FL aandrijving staat deze op 0ms, daar gebruik ik dus even de OneControl, en daar gaat het prima.

Mbt het inkakken van de spanning, dat heb ik gemeten, maar zie dat niet gebeuren. Wat ik dus wel heb gezien dat voor de meeste schakelaars 600ms genoeg is, maar dat een enkele bijvoorbeeld 750ms nodig heeft.
Als dat dus niet aankomt, zie een paar regels hierboven, dan hang ik dus al. Met de OneControl kan ik dat netjes instellen en monitoren. Speel ik met deze tijden aldaar, dan stopt die ene wissel met werken. Getest met 20V DC - 10A voeding, 18V AC - 3A en 14V AC - 1A. In alle gevallen maakt alleen de tijdsduur het verschil, niet de spanning.

...ik ben me ervan bewust dat het goed kan zijn dat de MTB die doorloopt stuk is. Alleen denk je daar in eerste instantie niet aan. Ik was naar de DR4018 aan het kijken, en dan is het wel heel toevallig dat juist degene die je wilt 'meten' ook degene is met een foute MTB. En dan ben je dus uren aan het zoeken: is die Preset 6 nu wel aangekomen, is er iets mis met de bekabeling, etc. etc. Er zijn nog al wat punten waar je op moet letten. En als je dan met de DR4018 bezig bent, ben je zo gefocussed daarop, dat je vergeet dat het ook nog wat anders kan zijn.

Ik ga van de week nog even wat andere DR4018 op Preset 6 zetten. Die in het schaduw station zit, want ook daar zie ik soms dat er 1 of 2 niet geheel omgaan met Preset 0.
Dit houdt dus in:
1 DR4018 voorbereiden op de werkbank met Preset 6, zodat ik 100% zeker ben dat dat er inzit, en niet 'hopen' dat het goed gaat tijdens het programmeren via de hoofdspoor optie.
2 Alle uitgangen testen met een een paar verschillende MTBs: die MPB5 is relatief eenvoudig uit te wisselen
3 Onder de baan kruipen om het ding te vervangen
4 Alle MTBs die er op zitten testen en zien of het goed gaat, met name die 2 die het wat minder doen.
5 Als een MTB het niet goed doet, er even 1 aan hangen die we bij stap 2 gebruikt hebben, waarvan we zeker zijn dat ze het doen
6 Een tijdje laten lopen op een werkende baan, en de bevindingen noteren: meestal gaat het 1 keer per 20 minuten fout: wagons ontsporen bij het inrijden van het schaduwstation, de wissel is maar 'half' omgezet. Waarbij de helft op het ene inrij spoor komt te staan, en de andere helf op het andere. (moet er ook zeker van zijn dat de wissels niet omgaan als de trein nog aan het binnenrijden is, maar ik zie dat dus alleen bij 2 wissels gebeuren, dus mijn vermoeden is dat de servos half staan.

André

Bert_Apd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1843
  • N-Spoor DB Epoche III
Re: Baan in Los Angeles
« Reactie #582 Gepost op: 26 juni 2018, 21:16:20 »
Hallo André,

Ik moet je verhaal even op me laten inwerken, maar vast even een korte reactie:

Citaat
... dus mijn vermoeden is dat de servos half staan.

Ik neem aan dat je de MTB wisselmotoren bedoelt, dat zijn geen servo's...

Wanneer de eindafschakeling van de MTB defect is blijven de motoren doorlopen tot de stroom afgeschakeld wordt, het wissel gaat daardoor "heen en weer" tot de puls afgelopen is. Een wissel die met Preset 0 dus "half" staat hoeft dus niet perse "nog niet omgezet te zijn", hij kan ook al weer in de teruggaande beweging zijn! Het verlengen van de puls heeft dan alleen maar tot gevolg dat het wissel nog verder terugloopt naar zijn oude stand.

Naar mijn idee kun je het eenvoudigste de betreffende DR4018's gewoon "onder de tafel" laten zitten en via POM 9999 CV47=6 op Preset 6 zetten. Alle MTB's die met deze instelling blijven doorlopen zijn defect en moet je dan vervangen door werkende...

Groeten,
Bert

PS: Welke centrale gebruik jij op dit moment en wat is de daarop ingestelde maximale schakeltijd?
« Laatst bewerkt op: 26 juni 2018, 21:20:47 door Bert_Apd »

AndrevdG

  • Offline Offline
  • Berichten: 1981
    • Baan in Los Angeles
Re: Baan in Los Angeles
« Reactie #583 Gepost op: 26 juni 2018, 21:50:26 »
Hoi Bert,

Mbt tot m'n baan:

Voor m'n wissels, seinen, MTP etc. gebruik ik de DR5000.
Minimum on time is 100ms.
Maximum on time is 2500ms.

Voor de locs gebruik ik BIDIB.

Voor m'n proefopstelling gebruik ik alleen BIDIB, zou eens moeten kijken of dat daar tijden voor zijn ingesteld en waar.
Dat is in iedergeval de ongeving waar ik zeker zie dat de DR4018 niet de tijden van de 1250 ms haalt, ook al stel ik ze zo in.

André


Bert_Apd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1843
  • N-Spoor DB Epoche III
Re: Baan in Los Angeles
« Reactie #584 Gepost op: 26 juni 2018, 22:44:46 »
Hallo André,

Bedankt voor je aanvullende gegevens.

Ik ga nu eerst even al je informatie op mij laten inwerken, kan even duren...  ;)

Zodra jij ook de andere DR4018's met MTB wisselmotoren op Preset 6 hebt gezet hoor ik graag je ervaringen. Wil je die dan wel met de DR5000 uittesten?

Groeten,
Bert