Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Thom
Vandaag om 02:40:57
On traXS 15 t/m 17 maart Spoorwegmuseum Utrecht door MrBoembas
Vandaag om 02:36:33
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 02:07:57
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:54:59
Bahnstrecke 5867 door Schachbrett
Vandaag om 00:39:27
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door Schachbrett
Vandaag om 00:37:53
Bouw Bührtal III door Schachbrett
Vandaag om 00:36:33
Schneidersein door MartinRT
Vandaag om 00:00:05
NS/32 door RK
18 maart 2024, 23:49:38
Modelbaan Beltheim. door Ronald69
18 maart 2024, 23:41:34
01TREFF 2024, 26&27 OKTOBER door bernhard67
18 maart 2024, 23:27:22
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Modelbaan BeltHeim
18 maart 2024, 23:18:36
De Hondsrugbaan door Modelbaan BeltHeim
18 maart 2024, 23:17:58
Vraag over 20 voets container met vlakke zijwanden door MOVisser
18 maart 2024, 23:09:27
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
18 maart 2024, 23:03:28
Perronhoogte TP3 door Klaas Zondervan
18 maart 2024, 22:35:55
Kranenberg, een exercitie in code 70 door wob
18 maart 2024, 22:14:45
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 maart 2024, 22:07:31
Loconet over TCP/IP door bask185
18 maart 2024, 22:00:49
bezetmelder aantal lengte en treinstellen door Bobos
18 maart 2024, 21:36:41
Les Billards du Vivarais door Hans1963
18 maart 2024, 21:36:19
plaatsen bezetmelders lengte en treinstellen door Bobos
18 maart 2024, 21:33:54
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
18 maart 2024, 21:34:50
Resetten decoder via Twin Center Fleischmann door Pieter Bregman
18 maart 2024, 21:33:18
Foto's gevraagd Den Haag CS, oude toestand door Pauldg
18 maart 2024, 21:30:41
Zee. Land. door Huup
18 maart 2024, 21:23:57
Digikeijs DR80010 door TBBW
18 maart 2024, 20:03:37
US diorama in H0 door basjuh1981
18 maart 2024, 20:02:44
Kemlerborden (Gevi / UN nummers) ketelwagens door Falkenberg
18 maart 2024, 19:36:20
Rheinburg, TP V/VI door gdh
18 maart 2024, 19:15:56
  

Auteur Topic: Baan in Los Angeles  (gelezen 362884 keer)

Sandopie

  • Offline Offline
  • Berichten: 280
Re: Baan in Los Angeles
« Reactie #555 Gepost op: 17 juni 2018, 05:22:56 »
André,

Daarom ga ik mijn spulletjes ook bestellen bij die gasten van de eerdere contactlink. In aanschaf zijn ze wat duurder, maar al het soldeerwerk (tijdsbesparing) wordt door hun gedaan.
Met vriendelijke groet,

Rinus Vos

Volume draagt niets bij aan de kracht van het argument.



OpenDcc GBMBoost16T master, GBM16TS, GBMBoost16T cliënt, OneControl en LightControl, iTrain.

AndrevdG

  • Offline Offline
  • Berichten: 1977
    • Baan in Los Angeles
Re: Baan in Los Angeles
« Reactie #556 Gepost op: 21 juni 2018, 06:52:45 »
Van de week kwam ik op het forum deze foto tegen:

Citaat

Dat deed me wel weer even achter het oor krabben, want dit forum genoot heeft al verschillende keren tegen me verteld: ik heb er nooit problemen mee.

Omdat ik het weekend aan het 'spelen' ben geweest met de BIDIB OneControl module, waar ik zag dat ik de motor schakelaars voor m'n wissels wel heel erg netjes kan inregelen, dacht ik van: ik geef het nog 1 kans.

Wat was namelijk m'n ervaring van afgelopen week: ook die motor schakelaars doen het niet altijd voor 100% in combinatie met de huidige DR4018 en iTrain instellingen. Ja, in de DR4018 kun je ook in enkele CVs de schakelwaarden instellen, maar dat heb ik tot nu toe dus nog niet echt aan de gang gekregen.

Met de OneControl module, waar je macros kunt definieren, liep dit allemaal veel beter!

Het forum genoot wist me te vertellen dat hij dit soort timingen ook netjes in z'n ESU decoder/SW etc. kon ingeven.

Dus maar eens 8 wissels aan die OneControl gehangen.
Standaard staan de marcos op 40*15ms, dus 600ms voor de Fleischmann schakelaars.

En zowaar! Van de 8 wissels/schakellaars deden er 7 het prima, eentje weigerde zo af en teo. Maar hij deed het minder slecht dan verwacht. Dus dacht ik hier van: timing probleempje?

Dus die 40 maar eens vervangen door 50! En zowaar, het loopt nu al 45 minuten zonder problemen:
- OneControl met macros ingesteld
- In iTrain wat acties aangemaakt die de wissels automatisch schakelen in een loop
- Wissels aangesloten
- Met de timing zitten spelen
- En hier het resultaat

Wellicht dat ik dus toch verder ga met deze Fleischmann schakelaars voor de rest van de baan, als ze zo blijven werken.
Het is nogal een enorm gepruts om die motor schakelaars in te bouwen: uitmeten, gaatjes boren, vast zetten, uitlijnen, etc.
Die Fleischmann dingen druk je er in, en zo te zien kunnen ze het wel: zonder problemen werken.

Dus al het doorverbinden van de afschakeling etc. is dan niet nodig, zo te zien is het gewoon een timing probleem, in combinatie met de juiste spanning etc. waar al veel over geschreven is op dit forum.

Sandopie

  • Offline Offline
  • Berichten: 280
Re: Baan in Los Angeles
« Reactie #557 Gepost op: 21 juni 2018, 07:21:21 »
André,

De link werkt niet.
Met vriendelijke groet,

Rinus Vos

Volume draagt niets bij aan de kracht van het argument.



OpenDcc GBMBoost16T master, GBM16TS, GBMBoost16T cliënt, OneControl en LightControl, iTrain.

AndrevdG

  • Offline Offline
  • Berichten: 1977
    • Baan in Los Angeles
Re: Baan in Los Angeles
« Reactie #558 Gepost op: 21 juni 2018, 07:43:49 »
Hoi Rinus,

Thanks, probeer het nog eens.

André

Sandopie

  • Offline Offline
  • Berichten: 280
Re: Baan in Los Angeles
« Reactie #559 Gepost op: 21 juni 2018, 07:44:46 »
André,

Hij gaat nu als een tierelier.
Met vriendelijke groet,

Rinus Vos

Volume draagt niets bij aan de kracht van het argument.



OpenDcc GBMBoost16T master, GBM16TS, GBMBoost16T cliënt, OneControl en LightControl, iTrain.

phdirk

  • Offline Offline
  • Berichten: 1863
Re: Baan in Los Angeles
« Reactie #560 Gepost op: 21 juni 2018, 09:57:45 »
Hallo André,

De DR4018 is gevoelig voor de minimale pulslengte die hij binnenkrijgt. Na uitgebreid onderzoek hebben Bert_Apd en ik dat ontdekt. Met mijn DR4018 was ook geen land te bezeilen, de wissels (Fleischmann Profi) werden regelmatig gewoon niet omgezet, terwijl dat bij andere wisseldecoders wel gebeurde. Het bleek dat mijn TwinCenter standaard een minimale pulslengte heeft van 50 ms. Nadat we die op 100 ms hadden gezet heb ik nergens meer last van gehad en schakelen de wissels altijd.

In onderstaand draadje kun je de weerslag van het onderzoek lezen.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=76603.msg3221792220#msg3221792220

Met beste groeten,

Dirk Meijer

AndrevdG

  • Offline Offline
  • Berichten: 1977
    • Baan in Los Angeles
Re: Baan in Los Angeles
« Reactie #561 Gepost op: 21 juni 2018, 16:44:54 »
Hoi Dirk,

Ja, dat draadje ken ik, en heb ik destijds gevolgd.

Zoals daar wordt aangegeven is alles afhankelijk van:

1. De gebruikte treinbesturingssoftware (Koploper, iTrain e.d.) met een gewenste schakeltijd
  2. De gebruikte centrale met zowel een minimale en maximale schakeltijd
  3. De gebruikte wisseldecoder met een daarin ingestelde schakeltijd

En mijn inziens een combinatie van deze allen.

Met iTrain, BIDIB en de DR4018 moet ik in iTrain de minimale schakeltijd voor bijvoorbeeld de motorschakelaars op bijna 500ms zetten wil het goed gaan. De tijd die ik in de DR4018 opgeef wordt op de een of andere manier gewoon omzeild. Ik geloof dus niet meer zo in die tijden van 800ms die in de DR4018 staan en kunt verlengen. Het lijkt erop dat de combinatie centrale/iTrain (in mijn geval) deze waarde overschrijven. Afgelopen weekend getest en als dusdanig ondervonden.

Je schrijft bijvoorbeeld ook dat je met de DR4018 wel problemen had, met de ESU niet. Dat is ook wat een forumgenoot vertelde die ESU gebruikt: nooit problemen. En dat hoe groter de baan, des te gevoeliger dit alles wordt.

Etc. etc. etc. zal het draadje hier niet gaan herhalen.

Het is nu gewoon mooi om te zien dat ik gisteren die wissels zeker een uur heb laten lopen, met 12 schakelingen per minuut, dus totaal 720 schakel overgangen, en dat het geen 1 keer mis is gegaan met schakelen, voor zover ik dat kan zien uiteraard. Dus ga ik toch overwegen om voor de overige gedeelten van m'n baan toch weer deze Fleischmann schakelaars te gebruiken:
- Ik heb ze toch liggen
- Zijn zeker net zo handig in te bouwen als die motor schakelaars

En ondertussen liggen er nog genoeg andere uitdagingen ;-)

Sandopie

  • Offline Offline
  • Berichten: 280
Re: Baan in Los Angeles
« Reactie #562 Gepost op: 21 juni 2018, 21:32:19 »
André,

Met hoeveel Volt voedt jij die MTB wisselaandrijvingen? Het schijnt dat ze sneller omgaan naarmate het voltage hoger is. Zie link laatste entry.

https://forum.opendcc.de/viewtopic.php?f=23&t=5336&p=57113&hilit=MTB#p57113
Met vriendelijke groet,

Rinus Vos

Volume draagt niets bij aan de kracht van het argument.



OpenDcc GBMBoost16T master, GBM16TS, GBMBoost16T cliënt, OneControl en LightControl, iTrain.

AndrevdG

  • Offline Offline
  • Berichten: 1977
    • Baan in Los Angeles
Re: Baan in Los Angeles
« Reactie #563 Gepost op: 21 juni 2018, 22:40:49 »
Rinus, ik schakel ze met 18V wisselstroom.

Ja, ze gaan sneller met een hoger voltage, maar nog steeds, als dat niet voldoende lang wordt aangeboden heb je een probleem.

Gisteren met langere tijden vanuit iTrain foutloos gereden voor een uur met 26 locs, net als afgelopen weekend.
Het probleem dat ik ga krijgen met deze lange tijden is dat het gewoon te lang gaat duren om de wissels om te zetten.

Vandaar dus dat ik zo nu en dan naar alternatieven kijk, en ben tot nu toe heel blij met wat ik met OneControl zie gebeuren in m'n proefopstelling (proefopstelling is een suggestie van forum genoot Bert). En het ziet ernaar uit dat ik met OneControl de tijden in iTrain voor het omzetten van de wissels weer terug naar een lagere waarde kan zetten, omdat OneControl het voor z'n rekening neemt. Vanavond nog maar eens verder gaan met experimenteren.

FYI, de niet alle schakelaars, zowel van MTB als Fleischmann hebben dezelfde tijd nodig voor het omschakelen, je ziet er gewoon verschillen in zitten. Voor zover ik kan zien zijn die verschillen soms groter dan 100ms (gemeten dmv het aanpassen van de timingen in OneControl). Alle hebben dezelfde spanning, met de acties in iTrain schakelen ze op gezette tijden om, dus ook de tussen posen zijn gelijk. Het enige verschil dat ik nu dus nog heb is dat ik voor sommige meer tijd nodig heb dan voor anderen. En dat is vrij consistent per individuele MTB of Fleischmann schakelaar. Als ik dus de timing van allen zet gelijk aan de 'zwakste schakel' dan doen ze het allemaal.

André

AndrevdG

  • Offline Offline
  • Berichten: 1977
    • Baan in Los Angeles
Re: Baan in Los Angeles
« Reactie #564 Gepost op: 22 juni 2018, 05:52:13 »
Gaaf !!

Zojuist eens even met het DR4018 - Excel programma van een forumgenoot aan de gang gegaan.

Uitdaging:
- 7 keer een tweelicht sein met fader effect -> voor de LED's die ik gebruik als 'sein/hulpmiddel' bij de verborgen sporen. Kan ik tenminste zien of dat een loc netjes voor het einde van een blok op tijd stopt
- 1 keer een AHOB (ja voor de puristen, die ik heb is van Viesmann, Duitsmodel, dus eigenlijk geen AHOB  ;) )

Zowaar, alles netjes in Excel in gegeven, in iTrain een 'loc' aangemaakt met deze CV waardes, en vervolgens geprogrammeerd.

En dat alles binnen 30 minuten, niet slecht voor een eerste keer.





Da's toch velen malen handiger dan al die CVs met de hand uitrekenen en vervolgens er een stuk of -tig handmatig 1 voor 1 moeten programeren!

Kunnen we de komende dagen de AHOB een plaatsje geven op de baan, en wat LEDs gaan aansluiten.

Bert_Apd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1842
  • N-Spoor DB Epoche III
Re: Baan in Los Angeles
« Reactie #565 Gepost op: 22 juni 2018, 10:42:55 »
Hallo André,

Met iTrain, BIDIB en de DR4018 moet ik in iTrain de minimale schakeltijd voor bijvoorbeeld de motorschakelaars op bijna 500ms zetten wil het goed gaan. De tijd die ik in de DR4018 opgeef wordt op de een of andere manier gewoon omzeild. Ik geloof dus niet meer zo in die tijden van 800ms die in de DR4018 staan en kunt verlengen. Het lijkt erop dat de combinatie centrale/iTrain (in mijn geval) deze waarde overschrijven. Afgelopen weekend getest en als dusdanig ondervonden.

...

Het is nu gewoon mooi om te zien dat ik gisteren die wissels zeker een uur heb laten lopen, met 12 schakelingen per minuut, dus totaal 720 schakel overgangen, en dat het geen 1 keer mis is gegaan met schakelen, voor zover ik dat kan zien uiteraard. Dus ga ik toch overwegen om voor de overige gedeelten van m'n baan toch weer deze Fleischmann schakelaars te gebruiken:
- Ik heb ze toch liggen
- Zijn zeker net zo handig in te bouwen als die motor schakelaars

Begrijp ik het goed dat de door jou gebruikte MTB wisselaandrijvingen (welk type overigens, MP1?) in combinatie met de DR4018 bij het omschakelen niet altijd helemaal doorlopen tot de eindstand?

De MTB MP1/MP5 kun je met de DR4018 het beste aansturen via Preset 6 (CV47=6): 8 x wisselmotor aansturing zonder tijdsbegrenzing.
De MTB wisselaandrijvingen hebben namelijk zelf een eindafschakeling die geactiveerd wordt zodra de eindstand wordt bereikt. Vanuit de software hoef je dan geen extra lange schakeltijd op te geven, de normaal gehanteerde 100 msec is voldoende om de MTB wisselmotor via de DR4018 volledig om te laten lopen.

De Fleischmann wisselaandrijvingen dien je met de DR4018 aan te sturen via Preset 0 (CV47=0).
Met deze standaardinstelling moeten ook deze wisselaandrijvingen vanuit de software aangestuurd met een schakeltijd van 100 msec goed schakelen.

Op een DR4018 met Preset 0 (Magneetspoelen via puls) kun je de MTB wisselaandrijvingen eigenlijk niet betrouwbaar schakelen aangezien de omlooptijd van de MTB afhankelijk is van de toegevoerde spanning en de fysieke wisselmotor zelf. Het is daarom niet goed mogelijk een specifieke pulsduur op te geven voor een betrouwbaar omlopen. Het dan maar in de software (of in de decoder) verlengen van de schakeltijd tot de wisselmotor zeker omgelopen zal zijn is eigenlijk niet de juiste methode.

Voor het geval je op één DR4018 zowel wissels met spoelen als MTB wisselmotoren aan wilt sluiten, dan kun je het beste gebruik maken van de Preset 0 instelling. De CV's 113 t/m 128 staan dan via de waarde 143 ingesteld op PULS.
Voor de aangesloten MTB motoraandrijving dienen de betreffende CV's dan op de waarde 11 gezet te worden.

Voorbeeld:

Op een DR4018 met preset 0 wil je op de uitgangen OUT3 en OUT8 MTB wisselmotoren aansluiten, op de overige uitgangen worden wissels (of seinen) met spoelen aangesloten.
In dit geval dienen de CV's 117, 118, 127 en 128 = 11 gezet te worden, meer aanpassingen zijn niet nodig...

Vanuit de software kun je dan de wissels op deze DR4018 (dus zowel de Fleischmann als de MTB) met dezelfde schakeltijd (bijv. 100 msec) aansturen.

Groeten,
Bert
« Laatst bewerkt op: 22 juni 2018, 11:41:56 door Bert_Apd »

AndrevdG

  • Offline Offline
  • Berichten: 1977
    • Baan in Los Angeles
Re: Baan in Los Angeles
« Reactie #566 Gepost op: 22 juni 2018, 22:53:28 »
Hoi Bert,

Bedankt voor de info/suggesties.

Voor de MTBs (ik heb zowel de MP1 als de MP5) gebruik ik preset 0. Goede suggestie om die preset 6 te gebruiken, ga ik eens proberen. Had ik nog net aan gedacht.

De Fleischmann wisselaandrijvingen hangen aan Preset 0, maar daar doen ze het niet allemaal betrouwbaar! Met die combinatie ben ik eigenlijk wel een beetje klaar.
Ik zie ook gewoon dat de schakeltijd niet voldoende is om ze allemaal om te krijgen.

Andre




phdirk

  • Offline Offline
  • Berichten: 1863
Re: Baan in Los Angeles
« Reactie #567 Gepost op: 23 juni 2018, 19:24:27 »
Hoi André,

De Fleischmann Profi wisselaandrijvingen zijn gevoelig voor voldoende power. Ik heb er 18 - 20 V op staan van een 150W trafo. Dan heb je geen problemen. Ook is het heel verstandig de eindafschakeling eruit te halen en de contactpunten door te solderen met een draad. De eindafschakelveer zorgt voor veel problemen. Bij de ombouw moet je er ook goed voor zorgen dat de aandrijving heel soepel loopt.

 
Met beste groeten,

Dirk Meijer

Hans Grasmaijer

  • Offline Offline
  • Berichten: 3290
Re: Baan in Los Angeles
« Reactie #568 Gepost op: 23 juni 2018, 21:20:08 »
Andre, ik heb ook de FLM wisselaandrijvingen, allen met eindafschakeling. In totaal ca. 35 stuks.
Die doen het allemaal prima, op 2 na.
Die heb ik vervangen, maar na een paar weken begonnen die ook te haperen. Toen heb ik de bedrading van schakelkast naar die wissels vervangen, nog steeds geen verbetering.
De lengte van de kabeltjes is minder dan 2 meter, dezelfde doorsnede als de andere kabels, ik kon het niet oplossen. Gedacht aan vocht, maar dan zouden ook de andere wissels daar last van hebben.
Nu bevonden die wissels zich direct onder de airco, die met zo’n waaier naar beneden staat te blazen.
Tja en toen wat experimenteren, een uurtje zonder airco gereden, en jawel de wissels deden het goed. Maar dat was niet goed voor mij.
Vervolgens die waaier naar boven gericht en nu doen die wissels het prima.
Ben geen natuurkundige, maar koude lucht bevat minder vocht en door het gericht blazen op de wissels is in de wissels vocht (dauw) ontstaan, wat corrosie veroorzaakt. Een betere verklaring heb ik er niet voor.

Dus als jij ook airco in je treinenkamer hebt, let op de stand van de waaier.
Dat geldt ook voor al je electronica items.



 
« Laatst bewerkt op: 23 juni 2018, 21:34:04 door Hans Grasmaijer »
Tschuss Genossen

index van "update: baan in de tropen":
https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/pdf-excel-index-6537ff469ede7.pdf

Bert_Apd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1842
  • N-Spoor DB Epoche III
Re: Baan in Los Angeles
« Reactie #569 Gepost op: 23 juni 2018, 22:28:32 »
Hallo André,

Nog even wat vragen van mij naar aanleiding van het volgende:

De Fleischmann wisselaandrijvingen hangen aan Preset 0, maar daar doen ze het niet allemaal betrouwbaar! Met die combinatie ben ik eigenlijk wel een beetje klaar.
Ik zie ook gewoon dat de schakeltijd niet voldoende is om ze allemaal om te krijgen.

Welke schakeltijd en welke tijd bij de toestandsvertraging gebruik je nu in iTrain voor het schakelen van de combinatie Fleischmann wisselaandrijving en DR4018?
Staat de pulsduur in de DR4018 nog op CV-waarde 128 of heb je die aangepast naar een eigen waarde?

Groeten,
Bert