Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko NS 2015 stroomafname probleem door hmmglaser
Vandaag om 17:41:00
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door aad52
Vandaag om 17:40:42
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 17:14:07
Punt- en hartstukken door FritsT
Vandaag om 17:11:38
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Rsd1000
Vandaag om 17:07:59
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 17:04:52
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door Bert55
Vandaag om 17:02:41
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 16:54:22
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
US diorama in H0 door VAM65
Vandaag om 15:22:05
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 15:08:30
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
  

Auteur Topic: Baan in Los Angeles  (gelezen 363375 keer)

72sonett

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 2083
    • El Carrilet
Re: Baan in Los Angeles
« Reactie #405 Gepost op: 20 februari 2018, 18:32:55 »
Ja, ik dacht dat "digitaal" ook betekende dat je veel minder bedrading nodig bent dan "analoog".  ;)
« Laatst bewerkt op: 20 februari 2018, 20:19:50 door 72sonett »
El Carrilet
"te dom om te poepen"
MH

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 6810
  • NS tijdperk III (a)b/c
    • Obdam in h0
Re: Baan in Los Angeles
« Reactie #406 Gepost op: 20 februari 2018, 18:36:02 »
Zal in theorie vast kloppen, zeker als je alleen maar simpel rondjes wilt rijden op een eenvoudig baantje...

Maar doordat je met behulp van digitale besturing zoveel meer kunt, ga je blijkbaar ook veel meer doen en dat brengt dan toch weer een hoop extra "touwtjes" met zich mee  ;D
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

AndrevdG

  • Offline Offline
  • Berichten: 1977
    • Baan in Los Angeles
Re: Baan in Los Angeles
« Reactie #407 Gepost op: 20 februari 2018, 19:55:20 »
@Gerard, nog even naar de garage gelopen zojuist, en het eens goed bekeken. Als ik het echt te heet maak, dan smelt het plastic onder de rails, en dat is niet het geval. Als ik goed kijk, dan heeft het te maken met de hoek van de foto, de licht val, en het niet 100% hebben van dezelfde hoek van de wissel en aangezette rails, het is minimaal, maar dat veroorzaakt het kleur verschil. In het stuk dat ik nog niet heb gesoldeerd, aan de andere zijde, zie ik ongeveer het zelfde kleur verschil, afhankelijk van de hoek waaronder ik er naar kijk. Verder zit er op het uiteinde dat er aan is gesoldeerd nog wat soldeer vet die wat 'glans' geeft. Solderen van andere materialen doe ik al jaren met een vlam: kwestie van de juiste temp, en dan vloeit het soldeer meteen en netjes. Is het te heet, dan verbrand de soldeer en het vet, en is het niet warm genoeg, dan doet het niets.

@72 & Eric, als ik van die groene Fleischmann kastjes had gehad, had ik voor de wissels en seinen net zoveel draden nodig gehad als dat ik nu gebruik ;-) Ook als je een analoog bloksysteem gebruikt, zul je voor ieder blok de benodigde bedrading hebben, die gelijk is aan de blok bedrading die ik nu heb. Omdat het, zoals Eric al aangeeft, met digitale besturing zoveel meer kunt, hebben we ook melders gezet op de wissels, dat is dan eventueel wat ik meer heb aan bedrading dan wanneer ik analoog met blokbesturing zou gaan.

Op het station liggen 40 wisssels, 24 seinen, 8 sporen, twee doodlopende eindjes, en 8 inrij/vertrek blokken. Dus ja, dan vraag je om wat bedrading ;-)

@Wim, vandaar dat ik alles netjes genummerd heb van 1 - 500 (op het moment) om dit alles in goede banen te kunnen geleiden. j

De baan controller is dan ook wel tijdens het opstarten een paar minuten kwijt om alles netjes te initialiseren als het gaat om wissels en seinen.....


AndrevdG

  • Offline Offline
  • Berichten: 1977
    • Baan in Los Angeles
Re: Baan in Los Angeles
« Reactie #408 Gepost op: 21 februari 2018, 06:46:14 »
Een dag of wat geleden vroeg Wim Vink of ik de draadjes nog wel netjes uit elkaar kan houden. Nou dat is geen probleem, tov van het volgende.

Na het gehannes met Loconet en de DR5000 mbt freezes, en het niet optijd/juist doorkomen van de locomotief/melder status ben ik de afgelopen 6 maanden in de weer gegaan met BIDIB en Railcom. Nog niet geheel perfect, en leer nog steeds op dat gebied, maar we maken vooruitgang. Voorbeeld: booster overgangen zijn nog niet geheel triviaal.

Het mooie van Bidib is wel dat je de controllers via een eigen bus kunt programeren/installen. Maar ook daar ontbreekt het net zoals bij de DR5000 vaak aan een duidelijke handleiding in gebrijpbaar Engels/Nederlands. Sorry, Duits is niet m'n sterkste kant.

Vandaag weer een issue met men DR4018, gedrag is onbegrijpbaar. Via POM zijn configuraties te schrijven, maar niet te lezen. En dat is niet altijd handig. Want wat zijn nu de huidige instellingen: bij BIDIB kun je de instellingen via de aparte bus gewoon lekker lezen.

Wil je wel kunnen lezen, moet je eerst de module met een 'load' die ongefinieerd is aan sluiten, vervolgens de rest via het program track aansluiten.

Stap 1, de origineel aangesloten module: alles netjes aangesloten:



Stap 2: load aansluiten (waarom weet ik niet, want als ik een Faller Servo module aansluit hoef ik al dat gehokusspokus niet te doen, ik kan meteen de status uitlezen van de CV's)



Stap 3: aansluiten op het programmeer spoor, zucht:



Stap 4: hopen dat alles goed gaat, want het is op het programmeer spoor aangesloten, dus testen met de eigenlijke omgeving moet weer via het main track. Kabels weer omwisselen, en hopen dat het goed gaat.

Stap 5: er achter komen dat het wel/niet goed gaat.


Stap 6: m'n BIDIB modules waar het programeren via een aparte aansluiting verloopt tov het productie spoor loopt zijn besteld. Dat lijkt me toch wel veel beter: modules uitlezen/programeren via iets anders dan DCC, waar je de module alleen via het programeer spoor kunt uitlezen.

(ja, niet de beste foto, schaam me een beetje, maar ik heb er even geen zin meer in)





Waarom dit relaas? Via wat directe meldingen/mededelingen krijg ik vaak een goed commentaar van mede forum genoten waar ik mee vooruit kom  ;D (y)

Dus ik zeg maar: schiet maar, maar ik schiet wel terug om dingen scherp en vooruit te komen !!  :angel:
En ja, ik ben op het moment ligt gefrustreerd :P

....en nu maar even een nachtje gaan slapen, want de laatste switchmotors krijg ik niet aan de gang met de DR4018, waar de andere 30 het prima doen.....

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: Baan in Los Angeles
« Reactie #409 Gepost op: 21 februari 2018, 11:48:02 »
(waarom weet ik niet, want als ik een Faller Servo module aansluit hoef ik al dat gehokusspokus niet te doen, ik kan meteen de status uitlezen van de CV's)
Simpel*, terug praten op het programmeerspoor gaat door in pulsjes wel/geen stroom te gebruiken. De Faller Servo heeft daarvoor al een last ingebouwd. Waarschijnlijk ook omdat het via een servo zelf niet te doen is. Bij de DR4018 is volgens mij het aantal uitgangen / gebruikte uC een bottleneck, er is geen pin over voor een eventuele last (naast dat het extra kosten zijn). Maar aangezien het toch een schakeldecoder is kan deze het net zo makkelijk met een van de uitgangen doen. Enige is, centrales verwachten een redelijke load (meer dan een ledje) en het moet ook kunnen pulsen. Seinen en wisselaandrijvingen met eindafschakeling vallen dus af.

Maw, het is dus een kostenoverweging die ik wel snap :)


Timo

* Wat niet zegt dat het handig is ;)
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

AndrevdG

  • Offline Offline
  • Berichten: 1977
    • Baan in Los Angeles
Re: Baan in Los Angeles
« Reactie #410 Gepost op: 22 februari 2018, 01:13:55 »
Hoi Timo, ja dat is me duidelijk hoe dat zo ongeveer werkt. Het mooie van het BIDIB verhaal is dan ook dat je niet via het programmeer spoor/DCC dingen hoeft te lezen/schrijven, maar via een dedicated bus.

En we zijn er ook achter wat het probleem was. Precies die ene poort die ik gebruikte om de instellingen te testen doet het niet/doet vreemd. Uiteindelijk een andere poort gepakt, en daar bleek alles goed te werken, ook een reset van CV8 de waarde 8 geven hielp niet. Gelukkig is dit een decoder waar ik nog wat poorten op vrij heb, dus de niet werkende poort maar overslaan, en de andere gebruiken.

AndrevdG

  • Offline Offline
  • Berichten: 1977
    • Baan in Los Angeles
Re: Baan in Los Angeles
« Reactie #411 Gepost op: 22 februari 2018, 03:30:21 »
Zo, de rechter wisselstraat is bedraad, net zoals het hoofdstation, dus aan die kant kunnen we met de afwerking gaan beginnen, en uiteraard de linker wisselstraat.

En Railcom doet het prima, locs melden zich netjes aan.




Debvd

  • Offline Offline
  • Berichten: 518
Re: Baan in Los Angeles
« Reactie #412 Gepost op: 22 februari 2018, 10:13:49 »
Mooie Wisselstraat  :D :D

Brengt mij weer op ideeën  ;D

Gr. Bjorn

Wim Vink

  • Offline Offline
  • Berichten: 22191
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: Baan in Los Angeles
« Reactie #413 Gepost op: 22 februari 2018, 11:27:44 »
Vakwerk Andre  (y) (y)

mvg
Wim
Met vriendelijke groet,
Wim

Thai-Bundesbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 5476
  • Niet spuwen of spouwen, maar doorbouwen
Re: Baan in Los Angeles
« Reactie #414 Gepost op: 23 februari 2018, 02:40:31 »
Indrukwekkend Andre.

AndrevdG

  • Offline Offline
  • Berichten: 1977
    • Baan in Los Angeles
Re: Baan in Los Angeles
« Reactie #415 Gepost op: 25 februari 2018, 18:45:32 »
Heren, weer bedankt voor de complimenten.

Vanochtend 3 kurktegels gelijmd, waar de wissels op komen te liggen.
Omdat de seinen er ook al staan, en de pinnetjes van de switchmotors door het kurk heen steken, is het niet zo eenvoudig om er een paar platen met gewichten op te leggen: je moet om deze opstakels heen werken.

En omdat we niet in het bezit zijn van een paar dozijn 'plakbandhouders' hebben we maar alles wat enigsinds wat gewicht heeft van de schap gehaald en gebruikt als gewicht. Dus niet denken: wat een zooitje, het is slechts voor een halve dag.  ;D

Op de voorgrond de rails met daar onder de kurk die ik gisteren geplakt heb....wat een friemelwerk.

Initieel dacht ik van: ik snijd het op maat en frot het eronder, maar het gaat toch vele malen makkelijker als we alles even weg halen, althans met het plakken. Het terugleggen van de wissels/rails met alle aansluitigen is ook niet een werkje dat je even doet: goed kijken waar je moet beginnen, en niet te veel spanning op de rails lasjes zetten, met name niet degene die dingen moeten isoleren. Maar we komen er wel.


Debvd

  • Offline Offline
  • Berichten: 518
Re: Baan in Los Angeles
« Reactie #416 Gepost op: 25 februari 2018, 21:22:09 »
Haha,

Misschien kan je nog wat taperollers van Wim Vink lenen.

 ;D ;D

Goed bezig  :D

Gr. Bjorn

hannes62

  • N-Spoor, Era III / IV, DR5000, DR4018, DR4088CS, ITrain
  • Offline Offline
  • Berichten: 114
  • Bouwt Hochenstadt
    • Modelspoorbaan Hochenstadt
Re: Baan in Los Angeles
« Reactie #417 Gepost op: 26 februari 2018, 04:40:03 »
Als het veel friemelen en frotten is heb je straks wel veel meer voldoening als het allemaal gelukt is  ;D
Maar zonder gekheid: het ziet er heel strak uit!  (y)
Spoorse groeten,

Hans

AndrevdG

  • Offline Offline
  • Berichten: 1977
    • Baan in Los Angeles
Re: Baan in Los Angeles
« Reactie #418 Gepost op: 26 februari 2018, 06:17:44 »
En na een zondag zwoegen en zweten/friemelen en frotten zit het kurk onder de rechter kant van het station.



En de geîmproviseerde tape rollers zijn naar het kleine schaduwstation verhuisd waar we ook kurk hebben gelegd, terwijl we aan het wachten waren op het drogen van het station.



Nu links nog even ;-)



Wim Vink

  • Offline Offline
  • Berichten: 22191
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: Baan in Los Angeles
« Reactie #419 Gepost op: 26 februari 2018, 09:18:08 »
Zo Andre, dat gaat nog wat worden, wow  (y)

mvg
Wim
Met vriendelijke groet,
Wim