Google+
Doel:€250.00
Donaties:€95.20

Per saldo:€-154.80

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 17-02-2018
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door Luit
Vandaag om 12:44:06
Mass am See door cor_b
Vandaag om 12:34:14
BMB-Module: "Blackwater Goods Yard" door Suchet
Vandaag om 12:12:53
Mijn eerste H0 modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 11:51:29
LS models M6 wagens naar DC door Jeroen Water
Vandaag om 11:34:46
BNLS-Module (h0): "Ringvaartbrug Haarlemmermeer", de samenvatting door Paul Bender
Vandaag om 11:19:31
Toon hier je nieuwe (model) spooraanwinst(en)... door Floris
Vandaag om 11:05:11
Esu micro V3.0 verlichting gaat uit na stap 5 door lokloods
Vandaag om 10:58:22
19 Toen door Willem1951
Vandaag om 10:50:36
Vroeger (oude dia's uit Noord-Nederland en Oost-Nederland, 1985-1990) door RodeDuivel
Vandaag om 10:36:57
Stoomtram Backer & Rueb in 1:87 door RobK
Vandaag om 10:11:45
Ombouw ketelwagen melktransport uit startset naar KNZ natronloog wagen door Wijktrein
Vandaag om 09:52:51
RAIL 2018 Houten, voor&nabespreking door Sven
Vandaag om 08:58:08
Artitec Mat '54, voorbeschouwing (uit Artitec speculaasdraadje) door Wijktrein
Vandaag om 08:46:43
BNLS-Werkspoor - Pimp my hondekop door MDK193
Vandaag om 08:09:30
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Frontier
Vandaag om 04:41:32
Nieuws over oud spul in Colombia door fc_del_nordeste
Vandaag om 01:50:17
ICE3 NS (BR406) pimpen door Maarten.T
Vandaag om 00:18:50
Digikeijs DR5000 Centrale, productbeschrijving door Mark been
18 februari 2018, 23:46:55
BNLS-Module: "L'Esimé" door Chris80
18 februari 2018, 23:30:27
BNLS-Module: "Saalbach-Hinterglemm" [ÖBB] door Chris80
18 februari 2018, 23:18:29
BNLS-module (N) "in de etalage" (II) - Days gone by door Paul Bender
18 februari 2018, 22:51:59
's-Heer Heinkenspolder door Reinier Z.
18 februari 2018, 22:46:10
Nieuwe baan, nieuwe schaal van N naar H0e door EricZmS
18 februari 2018, 22:41:37
De bouw van de Gemeente Tram Waelstede Deel 2 door Waelsteder
18 februari 2018, 22:33:07
El carrilet door 72sonett
18 februari 2018, 22:02:14
Bröckenbahn door Frank 123
18 februari 2018, 21:54:02
Roco 2017 door Bartje81
18 februari 2018, 21:23:37
BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338 door 44
18 februari 2018, 21:17:17
CIWL Cote d Azur door sncf231e
18 februari 2018, 20:54:39
  

Auteur Topic: Baan in Los Angeles  (gelezen 44900 keer)

AndrevdG

  • Offline Offline
  • Berichten: 385
    • Baan in Los Angeles
Re: Baan in Los Angeles
« Reactie #390 Gepost op: 10 februari 2018, 23:45:23 »
Afgelopen week in de avond uren de eerste bekabeling voor de eerste 8 wissels en 12 seinen aangebracht.



Nog een paar kilometer te gaan  ;D

AndrevdG

  • Offline Offline
  • Berichten: 385
    • Baan in Los Angeles
Re: Baan in Los Angeles
« Reactie #391 Gepost op: 11 februari 2018, 06:11:15 »
Waar er heel veel mensen zich bezig houden met: wie was er het eerste, de kip of het ei?

Heb ik dat altijd met: wie was er eerst de "Bankschroef" of het "Afgezaagde draadstaal".

Toen ik tot 2004 nog in NL woonde was ik altijd in het bezit van een bankschroef, altijd handig!
Goed verankert aan de werkbank in de garage, en die werkbank weer goed vast gemaakt aan de gemetselde muur!

Zo'n ding komt nu ook weer erg van pas als je aan het knutselen bent met je modelbaan: draadstaal zagen voor de helix, voetjes zagen voor je seinen, zagen van draadstaal voor het vastzetten van de bankschroef etc.
Dus vanochtend bij Amazon er 1 besteld, en vanavond in huis!!

Maar ja, om hem vast te zetten heb je wel draadstaal nodig op de juiste lengte....en zonder bankschroef is dat toch lastig zagen  ;D



Goed gereedschap is het halve werk !!

En tja, die werkbank hier verankeren heeft weinig zin, het huis is gemaakt van een houten skelet, dus als ik het aan de muur zou vastmaken, dan beweegt ongeveer alles alhier  ???

« Laatst bewerkt op: 11 februari 2018, 06:12:54 door AndrevdG »

peterha

  • Offline Offline
  • Berichten: 449
Re: Baan in Los Angeles
« Reactie #392 Gepost op: 11 februari 2018, 08:57:42 »
.... wie was er eerst de "Bankschroef" of het "Afgezaagde draadstaal"....

Een standaard bout en moer van de gewenste lengte zou toch ook kunnen?  :angel:
Met vriendelijke groet,
Peter

Sicco Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 761
Re: Baan in Los Angeles
« Reactie #393 Gepost op: 11 februari 2018, 09:27:26 »
Als die bankschroef groot genoeeg is is het gewicht vaak al voldoende om er wat aan te hebben, zo werkt het bij mij in elk geval wel. Je kan hem ook vastlijmen natuurlijk, maar ook dan beweegt de bankschroef met je huis mee (of het is anderom, maar dat is meer voor mensen die geloven dat de kip er eerst was..).

Groet, Sicco Jan

AndrevdG

  • Offline Offline
  • Berichten: 385
    • Baan in Los Angeles
Re: Baan in Los Angeles
« Reactie #394 Gepost op: 12 februari 2018, 06:28:14 »
Vandaag m'n eerste wissel van het hoofdstation aangesloten.

Het idee is dat ik ze in het 'piepschuim' leg, zodat het geluid wat gedempt wordt.
Gaatjes geboord in de wissel-omzetters, waardoor het draadstaal van de servo gaat.

Vervolgens komt er nog een laag kurk tussen het piepschuim en de rails.

Zie hier de eerste resultaten.





Ik moet zeggen dat als die Fleischmann wissel aandrijvingen het gewoon 100% betrouwbaar zouden doen over een langere periode, dat toch veel minder gepruts is dan die servos.

Nu nog wat gaan verzinnen om die gaten te 'dichten'. Ja, bij de volgende wat kleiner maken, dat is 1. Maar er zal toch iets van een kapje of zo op moeten.

AndrevdG

  • Offline Offline
  • Berichten: 385
    • Baan in Los Angeles
Re: Baan in Los Angeles
« Reactie #395 Gepost op: 12 februari 2018, 18:02:31 »
Dat met die servo's (eigenlijk switchmotors) versus de Fleischmann wissel aandrijvingen blijft me toch een beetje bezig houden.

Sommige vertellen me dat met de juiste spanning, 18V AC, die wisselaandrijvingen het gewoon goed moeten doen. Anderen zie ik de dan weer de afschakeling kortsluiten, zodat er geen vuile contacten kunnen ontstaan.

Vorige week heb ik ook de scoop aan de DR4018 gehangen, en zag tot 'mijn' verbazing dat er dus eigenlijk een DC signaal op die wissels terecht komt ipv het 18V AC signaal.

Mijn ervaring uit het verleden is dat die wissels het vele malen beter doen met een AC signaal.
Omdat we toch met BIDIB bezig zijn, zojuist maar eens een BIDIB wissel aansturing (eigenlijk gewoon een I/O module) besteld, eens kijken of dat daar wel AC uitkomt, en dan nog maar eens gaan experimenteren met de Fleischmann wisselspoelen die ik heb samen met 18V AC.
Ja, die switchmoters zijn leuk, maar niet erg handig in te bouwen, en ze maken best wel wat geluid.


HuubvG

  • Train Jaune de Cerdagne
  • Offline Offline
  • Berichten: 2055
  • Le Canari
Re: Baan in Los Angeles
« Reactie #396 Gepost op: 14 februari 2018, 06:42:37 »
... Heb ik dat altijd met: wie was er eerst de "Bankschroef" of het "Afgezaagde draadstaal". ...
Waren er geen lijmklemmen? :angel: Om de bankschroef tijdelijk op zijn plaats te houden.
Station Villefranche de Conflent: dubbel kopstation H0m><H0.

Timo

  • Team encyclopedie
  • Online Online
  • Berichten: 3698
Re: Baan in Los Angeles
« Reactie #397 Gepost op: 14 februari 2018, 09:52:27 »
Mm, vreemd. Enige reden dat ik kan bedenken dat een wissel het beter doet op 18VAC dan op 18VDC is dat de pieken in AC hoger zijn. Maar dat is niet de vergelijking hier, dat is 18VAC tegen +-24VDC. Dan zou ik zeggen dat ze het op DC zelfs beter moeten doen doordat het magnetisch veld constant is.

En mijn ervaring met wisselspoelen is dat ze prima hun werk doen (zowel DC als AC) mits de eindafschakeling blijft werken. En deze kan je digitaal prima overbruggen daar de decoder (hetzij super raar en onduidelijk ::)) de puls zal beperken.

Daarnaast verwacht ik niet dat de BIDIB I/O modules het met AC zullen doen. DC schakelen is nu eenmaal vele malen makkelijker :angel:


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

FritsK

  • 1:87 knutselaar
  • Offline Offline
  • Berichten: 34
Re: Baan in Los Angeles
« Reactie #398 Gepost op: 14 februari 2018, 10:26:34 »


Als je 2 kunststof hoeklijntjes in de bek van de bankschroef legt, kan je draadeind zonder beschadiging van de draad klemmen  ;)

Eric B

  • Online Online
  • Berichten: 1987
  • NS tijdperk IIIc
Re: Baan in Los Angeles
« Reactie #399 Gepost op: 14 februari 2018, 11:16:29 »
Dan zou ik toch gaan voor een setje spanbekken (beschermbekken) met horizontale en verticale V-groeven. Ga je de rest van je leven gemak van hebben.
Fotodijk(je)
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

AndrevdG

  • Offline Offline
  • Berichten: 385
    • Baan in Los Angeles
Re: Baan in Los Angeles
« Reactie #400 Gepost op: 14 februari 2018, 23:32:08 »
@Timo, een AC gaat van -18 naar +18, en eigenlijk nog wat meer. M'n ervaring is dat die spoelen het vele malen beter doen op AC dan DC. Inclusief de eindafschakeling, die wordt minder 'vuil' van AC dan van DC. Althans, dat is m'n ervaring.

Heb de schemas van de Bidib module bekeken, en het ziet er inderdaad uit dat ook daar afvlakking plaats vindt, maar eens meten als ze er zijn.

@Huub, ja, lijmklemmen zijn er ook nog, maar het ging net door het gewicht van de bankschroef. Soms een beetje 'lui'  ;)

@Eric, als je het hard aandraait, ja, dan beschadig je de draad, netje klemmen en geen probleem. Verder waren er ook spanbekken besteld, maar die kwamen wat later. Immiddels zitten die er ook op.

Timo

  • Team encyclopedie
  • Online Online
  • Berichten: 3698
Re: Baan in Los Angeles
« Reactie #401 Gepost op: 15 februari 2018, 10:47:54 »
Dat de spanning van +18V* naar -18V* gaat maakt niet uit, de spoel ziet nooit meer dan 18V. En de spoel zal juist de stroom tegenwerken en dus het magnetisch veld beperken.

Tweede deel ben ik wel met je een, AC is veel makkelijker te breken dan DC. Bij AC is de stroom immers al 100x (bij jou 120x) per seconde 0A waardoor een vonk al geblust wordt.


Timo


*Inderdaad meer daar de piek op 18V x wortel(2) = 25V ligt.
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox