Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

On traXS 15 t/m 17 maart Spoorwegmuseum Utrecht door Ronaldk
Vandaag om 07:35:23
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Thom
Vandaag om 02:40:57
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 02:07:57
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:54:59
Bahnstrecke 5867 door Schachbrett
Vandaag om 00:39:27
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door Schachbrett
Vandaag om 00:37:53
Bouw Bührtal III door Schachbrett
Vandaag om 00:36:33
Schneidersein door MartinRT
Vandaag om 00:00:05
NS/32 door RK
18 maart 2024, 23:49:38
Modelbaan Beltheim. door Ronald69
18 maart 2024, 23:41:34
01TREFF 2024, 26&27 OKTOBER door bernhard67
18 maart 2024, 23:27:22
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Modelbaan BeltHeim
18 maart 2024, 23:18:36
De Hondsrugbaan door Modelbaan BeltHeim
18 maart 2024, 23:17:58
Vraag over 20 voets container met vlakke zijwanden door MOVisser
18 maart 2024, 23:09:27
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
18 maart 2024, 23:03:28
Perronhoogte TP3 door Klaas Zondervan
18 maart 2024, 22:35:55
Kranenberg, een exercitie in code 70 door wob
18 maart 2024, 22:14:45
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 maart 2024, 22:07:31
Loconet over TCP/IP door bask185
18 maart 2024, 22:00:49
bezetmelder aantal lengte en treinstellen door Bobos
18 maart 2024, 21:36:41
Les Billards du Vivarais door Hans1963
18 maart 2024, 21:36:19
plaatsen bezetmelders lengte en treinstellen door Bobos
18 maart 2024, 21:33:54
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
18 maart 2024, 21:34:50
Resetten decoder via Twin Center Fleischmann door Pieter Bregman
18 maart 2024, 21:33:18
Foto's gevraagd Den Haag CS, oude toestand door Pauldg
18 maart 2024, 21:30:41
Zee. Land. door Huup
18 maart 2024, 21:23:57
Digikeijs DR80010 door TBBW
18 maart 2024, 20:03:37
US diorama in H0 door basjuh1981
18 maart 2024, 20:02:44
Kemlerborden (Gevi / UN nummers) ketelwagens door Falkenberg
18 maart 2024, 19:36:20
Rheinburg, TP V/VI door gdh
18 maart 2024, 19:15:56
  

Auteur Topic: Baan in Los Angeles  (gelezen 362886 keer)

Sandopie

  • Offline Offline
  • Berichten: 280
Re: Baan in Los Angeles
« Reactie #210 Gepost op: 21 mei 2017, 13:49:48 »
André,

Verrassende ontwikkeling BIDIB! Dit ga ik volgen. Ik zit zelf nog in de oriënterende fase voor wat betreft een digitaal systeem. Ik heb het aantal mogelijke kandidaten al wel terug gebracht tot 2 (Z21 zwart en Opendcc BIDIB). Vandaar mijn interesse. Vooral doorgaan :)!

Met vriendelijke groet,

Rinus Vos
Met vriendelijke groet,

Rinus Vos

Volume draagt niets bij aan de kracht van het argument.



OpenDcc GBMBoost16T master, GBM16TS, GBMBoost16T cliënt, OneControl en LightControl, iTrain.

Gerard

  • Offline Offline
  • Berichten: 168
Re: Baan in Los Angeles
« Reactie #211 Gepost op: 21 mei 2017, 16:39:35 »
Hoi Andr'e,

Je schrijft op 20 mei dat je de binnenverlichting van je wagons hebt voorzien met ledverlichting met condensator.
Nu heb ik je filmpje bekeken en wat mij opvalt dat de binnenverlichting van al je wagons perfect is, dus geen enkele knippering van verlichting.
Nu is mijn vraag; wat heb je precies hiervoor gebruikt, want je resultaat is perfect.
Bij voorbaat dank.
Groet Gerard

AndrevdG

  • Offline Offline
  • Berichten: 1977
    • Baan in Los Angeles
Re: Baan in Los Angeles
« Reactie #212 Gepost op: 22 mei 2017, 00:05:30 »
Hoi Rinus,

Inmiddels is er een Master voor het BIDIB verhaal, heb de komende weken wat andere bezigheden dus wat minder tijd om er ook echt mee aan de slag te gaan. Maar als ik het hier up en running heb, laat ik het weten.

Groetjes,

Andre

AndrevdG

  • Offline Offline
  • Berichten: 1977
    • Baan in Los Angeles
Re: Baan in Los Angeles
« Reactie #213 Gepost op: 22 mei 2017, 00:16:58 »
Hoi Gerard,

Meeste (misschien zelfs wel alle) Fleischmann wagons die ik heb zijn of waren voorzien van gloeilampjes.
Dus ik maak gebruik van de originele contacten van Fleischmann om stroom van de wielen af te krijgen: die passen erg goed, omdat het dus gemaakt is voor Fleischmann. Dat is de eerste foto.



Vervolgens plaats ik er een led strip in van Digikeijs (warme kleur), en sluit deze aan op de metalen U profielen van Fleischmann, zie tweede foto. Condensatoren zijn gesoldeerd op de led strip. Hoe groter de condensator, des te beter het werkt.



Voor de niet Fleischmann locomotieven heb ik voor een aardig aantal de Digikeijs slepers aan de onderkant erin gezet. Kost wel 'veel' meer tijd, maar is wel goedkoper dan het bestellen van de Fleischmann verlichting als extra. Waarschijnlijk kan  het allemaal nog goedkoper als je er zelf meer tijd in stopt, voor mij is het een spel voor het vinden van de balans: wat koop ik, wat maak ik.
Voor sommige Artitec wagons zijn er ook standaard strips en slepers te verkrijgen. Ben ik ook positief over.

Uiteraard is het nog steeds nodig dat beiden, de baan en wielen zo schoon mogelijk zijn. Wielen heb ik met een Dremel met een borstel erop schoongemaakt, rails met zo'n Roco blokje, er er loopt altijd een schoonmaak wagon rond.

Groetjes,

Andre

AndrevdG

  • Offline Offline
  • Berichten: 1977
    • Baan in Los Angeles
Re: Baan in Los Angeles
« Reactie #214 Gepost op: 22 mei 2017, 00:28:17 »
Hoi Timo,

Citaat
Dat is wel heel slordig, zeker als ze het naar de VS sturen...

Ik was ook een 'beetje' verrast toen ik de envelope open maakte. Ondertussen met de leverancier gebabbeld, en alles wordt netjes opgelost. Komt allemaal goed, gaat alleen even duren.

Citaat
Maar een bord werkelijk laten bestukken is wel even wat duurder met zo'n kleine run.

Interessant. Ik ken toch wel een paar bedrijven in Azie waar je gewoon een aantal prints compleet kunt laten bestukken voor een aangename prijs. Uiteraard is 1 duurder dan 100. Zeker als je een groter draagvlak wilt creeeren kan ik me voorstellen dat 'out of the box' zaken wat aantrekkelijker kunnen zijn. Ik ben nu zelf minstens een uur bezig geweest met het solderen van de connectors op de print (SMD componenten zaten er al op), en dan is het na afloop maar hopen dat je het goed gedaan hebt.

Citaat
of ik daarvoor de extra aansturing wil aanleggen...

Ik wel.  ;)  Zeker voor een schaduw station, waar je slecht kunt zien wat waar staat etc.

Groetjes,

André


Sandopie

  • Offline Offline
  • Berichten: 280
Re: Baan in Los Angeles
« Reactie #215 Gepost op: 22 mei 2017, 19:20:08 »
Hoi Timo,

Interessant. Ik ken toch wel een paar bedrijven in Azie waar je gewoon een aantal prints compleet kunt laten bestukken voor een aangename prijs. Uiteraard is 1 duurder dan 100. Zeker als je een groter draagvlak wilt creeeren kan ik me voorstellen dat 'out of the box' zaken wat aantrekkelijker kunnen zijn. Ik ben nu zelf minstens een uur bezig geweest met het solderen van de connectors op de print (SMD componenten zaten er al op), en dan is het na afloop maar hopen dat je het goed gedaan hebt.


André,

Volgens mij willen/wilden ze geen kant en klaar product in de markt zetten. Ik heb de beweegredenen hiervoor ooit ergens gelezen, maar de strekking van het verhaal is inmiddels onder "redundant data" gearchiveerd in mijn grijze massa. Er is, voor wat betreft bezetmelders, binnenkort op dit gebied (kant en klaar) wel een doorbraak te melden. Kijk maar eens in de shop onder GBM16TS, verschijningsdatum begin September.

Met vriendelijke groet,

Rinus Vos

 
Met vriendelijke groet,

Rinus Vos

Volume draagt niets bij aan de kracht van het argument.



OpenDcc GBMBoost16T master, GBM16TS, GBMBoost16T cliënt, OneControl en LightControl, iTrain.

AndrevdG

  • Offline Offline
  • Berichten: 1977
    • Baan in Los Angeles
Re: Baan in Los Angeles
« Reactie #216 Gepost op: 24 mei 2017, 03:20:05 »
Hoi Rinus,

Die nieuwe module had ik inderdaad ergens zien staan. Ga ik zeker eens naar kijken, als ik de rest aan de gang krijg, en dan als uitbreiding.

Solderen van electronica blijft altijd iets spannends voor mij: werkt het erna nog, of heb ik kortsluitingen gemaakt, of andere componenten per ongeluk geraakt.

En verder is het wel handig als ze er duidelijk bij zouden vermelden dat je de connectoren los moet bestellen.
Die connectoren zouden wellicht ook nog weleens iets duurder kunnen maken om te assembleren, en ze bieden verschillende aan, dus dan moet je 3 types van het zelfde op voorraad leggen, ook niet handig.

Zodra ik voorgang heb gemaakt, zal ik het hier plaatsen.

Gebruik je zelf ook Bidib? Ben nog steeds op zoek naar anderen die het ook gebruiken.

Groetjes,

Andre

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: Baan in Los Angeles
« Reactie #217 Gepost op: 24 mei 2017, 10:00:54 »
Heyy Andre,

Leuk om je verleden zo te lezen! (y)

Tuurlijk is het tegenwoordig een stuk betaalbaarder geworden. Maar tegen de prijs van een printplaat in bulk kan dat echt nog niet op.

En:
SMD componenten zaten er al op
Owww, dat is toch 90%? Dan zou het zo maar kunnen dat ze het wel laten bestukken maar dan alleen SMD. Through hole is tegenwoordig een stuk duurder dan SMD en gebeurd nogal eens nog met de hand In China, zeker als het gemengd wordt met SMD. Waarom ze dan niet voor alles SMD gegaan zijn weet ik niet. Enige wat ik me kan bedenken is dat TH connectoren toch nog steviger zijn dan SMD.

Ik wel.  ;)
Iedereen zijn eigen keuze natuurlijk (y) Geef alleen aan waarom ik denk dat het niet mega populair is. Maar ondanks dat ik zelf de meerwaarde nog niet direct zie vind ik het wel een interesante ontwikkeling :D


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

AndrevdG

  • Offline Offline
  • Berichten: 1977
    • Baan in Los Angeles
Re: Baan in Los Angeles
« Reactie #218 Gepost op: 24 mei 2017, 20:27:15 »
De afgelopen weken ook maar eens verdiept in het onderwerp 'ballast en rails'.
Veel over gelezen hier op het forum, allemaal erg interessant.

Met als 1 van de resultaten dat we een rijke hoeveelheid strooisel hebben aangeschaft van het merk Woodland. Want daar heb ik hier en daar toch wel hele mooie resultaten van gezien op het forum. Waarvan ik dus ook begrepen hebt dat je lekker moet mixen, en niet overal hetzelfde moet proberen te maken.

En het mooie is dat dit merk hier gewoon in de US op eenvoudige wijze te verkrijgen is. Dus geen wachten of hoge porto kosten.



De volgende stap wordt dus ergens een stukje proefrails op een plank spijkeren en aan de slag gaan!

Groetjes,

Andre

Sandopie

  • Offline Offline
  • Berichten: 280
Re: Baan in Los Angeles
« Reactie #219 Gepost op: 25 mei 2017, 21:55:42 »
Hoi Rinus,

Die nieuwe module had ik inderdaad ergens zien staan. Ga ik zeker eens naar kijken, als ik de rest aan de gang krijg, en dan als uitbreiding.

Solderen van electronica blijft altijd iets spannends voor mij: werkt het erna nog, of heb ik kortsluitingen gemaakt, of andere componenten per ongeluk geraakt.

En verder is het wel handig als ze er duidelijk bij zouden vermelden dat je de connectoren los moet bestellen.
Die connectoren zouden wellicht ook nog weleens iets duurder kunnen maken om te assembleren, en ze bieden verschillende aan, dus dan moet je 3 types van het zelfde op voorraad leggen, ook niet handig.

Zodra ik voorgang heb gemaakt, zal ik het hier plaatsen.

Gebruik je zelf ook Bidib? Ben nog steeds op zoek naar anderen die het ook gebruiken.

Groetjes,

Andre

Hallo André,

Om maar met jouw laatste vraag te beginnen, nee ik gebruik BIDIB nog niet. Ik verwacht volgend jaar, als het budget het toelaat, een testbaan met dit systeem op te zetten (Rijden, melden en schakelen). Tot die tijd heb ik nog heel veel (in)lees werk te verrichten. Ik moet nog bepalen welke baanbesturingssoftware ik wil gaan gebruiken (Itrain of Windigipet), en daarvoor moet ik nog, totaal, zo'n 1000 pagina's handleidingen doorwerken.

Toen ik ongeveer een jaar geleden de hobby weer oppakte, en mijn voorraad locs bekeek, kwam ik tot de conclusie dat het allemaal wel erg zwart/rood (DB stoomlocs) was, en dat wat kleurvariatie op zijn plaats was. Ook was/is de verhouding aantal locs/wagens erg scheef. Aan beide onderdelen wordt nu gewerkt, alhoewel werken, ik hoef alleen maar te bestellen en te betalen ;D.

Jouw opmerking over het solderen begrijp ik volledig. Zelf heb ik N-spoor en had op een gegeven moment het idee dat ik Dr. Bibber ;D aan het spelen was. Dus besluit genomen dat, indien er geen decoderinterface in de loc aanwezig is, ik deze laat digitaliseren. Ik heb al vanaf dat ik een ukkie was een bloedhekel aan Dr. Bibber. En op die foto die jij geplaatst hebt van jouw Node lijkt de print groot, maar volgens mij is hij in werkelijkheid kleiner (ca. 10x10cm). Dus dat wordt waarschijnlijk ook een klusje voor een soldeerboer.

Ik weet niet of jij het weet, maar er is een BIDIB wiki. Deze is bereikbaar via de shop. Hierin behandelen ze alle componenten en er zijn ook diverse aansluitschema's opgenomen. Aanrader!

Met vriendelijke groet,

Rinus Vos




« Laatst bewerkt op: 25 mei 2017, 21:57:30 door Sandopie. Reden: Typo »
Met vriendelijke groet,

Rinus Vos

Volume draagt niets bij aan de kracht van het argument.



OpenDcc GBMBoost16T master, GBM16TS, GBMBoost16T cliënt, OneControl en LightControl, iTrain.

AndrevdG

  • Offline Offline
  • Berichten: 1977
    • Baan in Los Angeles
Re: Baan in Los Angeles
« Reactie #220 Gepost op: 28 mei 2017, 22:06:03 »
Vandaag een leuk boek binnen gekregen.



Had een paar Nederlandse locomotieven van kort na de oorlog gevonden, zogenaamde 'oorlogsbuit', en het maakte me wel nieuwsgierig wat daar de historie van was. Dat staat dus mooi beschreven in dit boek.




AndrevdG

  • Offline Offline
  • Berichten: 1977
    • Baan in Los Angeles
Re: Baan in Los Angeles
« Reactie #221 Gepost op: 02 juni 2017, 20:42:31 »
In Nederland aangekomen, en daar lag m'n BIDIB Master module te wachten om in elkaar gesoldeerd te worden.



...alleen de connectoren aan de verkeerde zijde gesoldeerd. Als we later thuis zijn deze maar los maken, en op nieuw vast zetten.



En uiteindelijk aangesloten op de bij behorende SW, die laat zien dat hij netjes de master kan vinden.



En ook iTrain kan de module in iedergeval alvast vinden.



De eerste stappen voor BIDIB zijn dus gelukt, het weekend maar eens kijken of we er ook mee kunnen rijden.

Rinus,

Tot nu toe 10 bladzijden gelezen om te zien welke connector waar moest komen tijdens het solderen.
iTrain ging vanzelf, geen handleiding van 1000 bladzijden nodig tot nu toe ;-)

Morgen maar eens gaan lezen hoe ik het aan de rails kan gaan hangen en of ik Railcom kan gaan uitlezen.
Baan aansturen wordt dan met de Z21 (voeding), melders via BIDIB....althans dat is wat ik op het moment in gedachten heb.

Andre




AndrevdG

  • Offline Offline
  • Berichten: 1977
    • Baan in Los Angeles
Re: Baan in Los Angeles
« Reactie #222 Gepost op: 02 juni 2017, 22:33:18 »
...nog even verder zitten knutselen met BIDIB.

Kan nu in iTrain ook het adres van de locomotief weer laten geven.
Blok is leeg. Zet er m'n loc in met adres 3, et voila, hij laat dus automatisch zien welke trein er in het block staat. Jippie!


AndrevdG

  • Offline Offline
  • Berichten: 1977
    • Baan in Los Angeles
Re: Baan in Los Angeles
« Reactie #223 Gepost op: 06 juni 2017, 09:25:01 »
Gisteren in Beekbergen geweest bij de VSM: https://youtu.be/_cMdgpfOkZ8

Moet toch even bekennen dat ik zo'n stomer nog nooit in het echt werkend had gezien.


Thai-Bundesbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 5467
  • Niet spuwen of spouwen, maar doorbouwen
Re: Baan in Los Angeles
« Reactie #224 Gepost op: 06 juni 2017, 10:18:06 »
Leuk filmpje Andre. Ook een rit gemaakt?