Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

On traXS 15 t/m 17 maart Spoorwegmuseum Utrecht door Martin Welberg
Vandaag om 08:46:41
Modelbaan Beltheim. door Hans GJ
Vandaag om 08:39:25
Perronhoogte TP3 door Ronaldk
Vandaag om 08:36:50
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 08:31:57
Bahnstrecke 5867 door Wim Vink
Vandaag om 08:29:34
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Jelmer
Vandaag om 08:28:57
De spoorhaven van Zuidbarge. door mass am see
Vandaag om 08:25:21
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 08:18:33
BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34. door Basilicum
Vandaag om 08:12:20
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:07:49
01TREFF 2024, 26&27 OKTOBER door Basilicum
Vandaag om 08:06:12
Vraag over 20 voets container met vlakke zijwanden door ES44C4
Vandaag om 07:57:49
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door NS264
Vandaag om 07:49:38
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Thom
Vandaag om 02:40:57
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:54:59
Bouw Bührtal III door Schachbrett
Vandaag om 00:36:33
Schneidersein door MartinRT
Vandaag om 00:00:05
NS/32 door RK
18 maart 2024, 23:49:38
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
18 maart 2024, 23:03:28
Kranenberg, een exercitie in code 70 door wob
18 maart 2024, 22:14:45
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 maart 2024, 22:07:31
Loconet over TCP/IP door bask185
18 maart 2024, 22:00:49
bezetmelder aantal lengte en treinstellen door Bobos
18 maart 2024, 21:36:41
Les Billards du Vivarais door Hans1963
18 maart 2024, 21:36:19
plaatsen bezetmelders lengte en treinstellen door Bobos
18 maart 2024, 21:33:54
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
18 maart 2024, 21:34:50
Resetten decoder via Twin Center Fleischmann door Pieter Bregman
18 maart 2024, 21:33:18
Foto's gevraagd Den Haag CS, oude toestand door Pauldg
18 maart 2024, 21:30:41
Zee. Land. door Huup
18 maart 2024, 21:23:57
Digikeijs DR80010 door TBBW
18 maart 2024, 20:03:37
  

Auteur Topic: H0m RHB/MGB - van Sumvitg-C naar Disentis/Mustér (Zwitserland)  (gelezen 46871 keer)

Wouter_

  • Offline Offline
  • Berichten: 163
    • H0m RHB/MGB - van Sumvitg-C naar Disentis/Mustér (Zwitserland)
Re: H0m RHB/MGB - van Sumvitg-C naar Disentis/Mustér (Zwitserland)
« Reactie #105 Gepost op: 27 oktober 2017, 15:18:17 »
Je hebt er maar twee nodig Wouter. In verhouding met alle andere spullen , rails bovenleiding, materieel, is dat niet veel.....
En het maakt het beeld zo mooi echt. Ik zou het doen. Dus eh... Sinterklaas liedjes zingen, uit volle borst ;D
Hahahaha, toen ik het schreef vond ik het eigenlijk al een slecht excuus, maar je hebt helemaal gelijk!


... ik heb mijn grafische "Fahrplan" uit '93-'95 er naast gelegd
Super leuk Frans! Zou je het plan ook kunnen delen? Ik ben wel heel nieuwsgierig.

Op afroep de trein laten stoppen is wel heel erg grappig/leuk.... nooit aan gedacht, maar voor kinderen een paaltje neerzetten op de beurs maakt het wel leuk! Dit gaat zeer zeker op de wenslijst, samen met de juiste seinpalen.
Wel moet ik nog even goed in de studie duiken, want er worden drie verschillende seinen gebruikt bij Sumvitg-C:


De paarse pijlen geven het gezichtsveld aan en in het bruin heb ik het (asfalt)perron aangegeven.
Sein A heb ik al eerder gedeeld. Sein B lijkt 2x groen te hebben en heeft een andere Abfahrerlaubnis.
Treinen uit de richting Chur (komend vanuit de rechterkant), komen ook nog langs sein C. Of ik dit sein ook ga bouwen weet ik nog niet. Ik heb het sporenplan namelijk ingekort en na het (asfalt)station loopt het niet heel lang meer door. Ik heb ongeveer nog 0,80 meter na het perron en op schaal omgerekend zou dat eigenlijk +/- 2,20 meter moeten zijn.

Sein A lijkt op MicroScale 701-202-V
Sein B lijkt op MicroScale 701-521-C
Sein C moet in dieper induiken. Overigens is de rechtskant anders dan de linkerkant.
Dus zoals Jan al zei... ik heb nog een kleine studie te doen!  (y)  ... maar ik heb nog genoeg te doen qua bouw... dus tijd zat :angel:

Alle nogmaals bedankt voor alle reacties!
Groetjes,
Wouter




Bas, Dordrecht

  • Offline Offline
  • Berichten: 1126
Re: H0m RHB/MGB - van Sumvitg-C naar Disentis/Mustér (Zwitserland)
« Reactie #106 Gepost op: 27 oktober 2017, 15:45:43 »
Hallo Wouter

Je sein klopt dan niet....met groen/geel signaliseer je Vmax 35, terwijl dit sein Fahrbegriff 3, Vmax 60 toont.

groeten

Bas

Jan Bennink

  • Offline Offline
  • Berichten: 514
    • RhB-Modelbaan
Re: H0m RHB/MGB - van Sumvitg-C naar Disentis/Mustér (Zwitserland)
« Reactie #107 Gepost op: 27 oktober 2017, 17:20:34 »
Hoi Wouter,

In aanvulling op wat Bas zegt: Ik denk dat sein B ook een groen-groen sein kan tonen als ik naar het slanke wissel op de foto kijk.
Ik denk dat beide seintjes het zelfde zijn, ik denk 701-202-V met 2x groene led. Altijd even met Microscale via de mail contact opnemen voor een juiste levering, hij weet meestal ook wat er in werkelijkheid staat.

De voorseinen staan daar vanwege de grote afstand. Jij hebt die niet nodig. Normaliter staat het voorsein aan de zelfde mast als het inrijsein. Ik denk dat jij die ook niet zal plaatsen omdat die weer op enige afstand van het station staan.

En zo komen we weer op twee seintjes (y)

met groet, Jan
Vanaf 2015 bouwend aan een modelbaan in 1:87 naar voorbeeld van de RhB.

Wouter_

  • Offline Offline
  • Berichten: 163
    • H0m RHB/MGB - van Sumvitg-C naar Disentis/Mustér (Zwitserland)
Re: H0m RHB/MGB - van Sumvitg-C naar Disentis/Mustér (Zwitserland)
« Reactie #108 Gepost op: 03 december 2017, 21:56:14 »
Hoi Allemaal,

Het is weer even terug, maar er is wel veel gebeurd.
- Drie van de vier bakken zijn nu voorzien van nette bedrading i.p.v. spaghetti :)
- Bij alle bakken zijn de bielzen gespoten en hebben de spoorstaven een bruine kleur gekregen (3x zodat het dekkend is).
- Eerste aanleg voor het station is gedaan.

Bij het controleren van de bedrading, bleek dat de wissels alleen een beetje "vastgeroest" waren door de verf  :D
Nadat de verf weggehaald was werkten de wissels weer prima en kon ik even een test rit maken:
<a href="https://www.youtube.com/v/wvv5BUU-nzU" target="_blank" class="new_win">https://www.youtube.com/v/wvv5BUU-nzU</a>

Morgen zal ik een beschrijving maken met de bijbehoren de foto's van de bouw van het perron. Voor nu alleen even een preview  ;D :


Fijne avond,
Wouter



mwdb

  • Offline Offline
  • Berichten: 526
    • Albulamodell forum
Re: H0m RHB/MGB - van Sumvitg-C naar Disentis/Mustér (Zwitserland)
« Reactie #109 Gepost op: 03 december 2017, 23:03:07 »
Hallo Wouter,

Altijd leuk, zo'n proefrit, en dan meteen met een fraaie soundlok, is een goeie test voor de ligging van de rails: het geluid hapert altijd als eerste....

Wat mij verbaasd is dat je de spoorstaven tot 3x toe moest verven om ze dekkend te krijgen, da's best onhandig. Wat gebruik je dan voor verf?
Ik gebruik zelf de Revell Aquacolor met een platte kwast en dat dekt meestal in 1x.

Ben benieuwd naar je volgende berichten, het ziet er strak en netjes uit: dat wordt nog wat!

Groeten, Michiel.
RhB / H0m-Dubbeldeklayout / Peco/Zelfbouwrails/DCC/Xpressnet
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,70833.0.html

Jan Bennink

  • Offline Offline
  • Berichten: 514
    • RhB-Modelbaan
Re: H0m RHB/MGB - van Sumvitg-C naar Disentis/Mustér (Zwitserland)
« Reactie #110 Gepost op: 04 december 2017, 08:51:18 »
Morgen zal ik een beschrijving maken met de bijbehoren de foto's van de bouw van het perron.

Ik kan niet wachten Wouter!

En wat komt me dat vertrouwd voor, die Geo Dreieck ;D
Ik zie geen naden in de kantstenen. Ik zag zelf bij het afstrijken elke naad terug in het perronoppervlak :-\

Tot later, Jan
Vanaf 2015 bouwend aan een modelbaan in 1:87 naar voorbeeld van de RhB.

Wouter_

  • Offline Offline
  • Berichten: 163
    • H0m RHB/MGB - van Sumvitg-C naar Disentis/Mustér (Zwitserland)
Re: H0m RHB/MGB - van Sumvitg-C naar Disentis/Mustér (Zwitserland)
« Reactie #111 Gepost op: 04 december 2017, 11:41:32 »
Hoi Allemaal,

Wat mij verbaasd is dat je de spoorstaven tot 3x toe moest verven om ze dekkend te krijgen, da's best onhandig. Wat gebruik je dan voor verf?

Ik gebruik Model Color (acrylic-colors), 70.846 mahogany brown. 1x is net niet genoeg en 2x is beter.
De derde keer is meer voor de dekkende laag en voorkomen van krassen. Eigenlijk een beetje overkill  :-X


Hierbij de beloofde foto's van het station:

Ik ben begonnen met wat extra kurk. Dit had eigenlijk van alles kunnen zijn, maar gaf een mooie hoogte. De bedoeling is dat daar de betonrand komt voor het hoofdperron. Deze ligt hoger dan het spoor en moest dus iets omhoog komen. De rand is nu nog te smal, maar dat komt wel als ik aan die kant ga beginnen. Tussen de sporen komt ook een perron, maar dan gelijke hoogte als de rails (zoals het proefstukje). Bij de overgang van de module heb ik daarom een stukje kurk zitten. Als daar veel belast ligt, wat ik gebruik voor mijn perron, dan zou het op den duur afbrokkelen bij transport:



Perron langs de hele lengte:



De betonbalk moet op dezelfde hoogte komen als de spoorstaaf. Na wat zoeken een oplossing gevonden. Ik heb een stip styreen onder de balk die in het zicht komt:



Bij de module overgang de twee balken netjes tegen elkaar gezet.



Nadat de balken geplaatst waren de module overgang nog robuuster gemaakt met styreen. Deze ligt wel iets lager, want het asfalt moet er nog op  ;)
Daarnaast heb ik met kurk het middendeel opgehoogd, zodat ik niet 2 cm ballast hoef te strooien. Dat blijft vast niet goed zitten en is duurder dan een stukje restkurk:



En dan het tussenresultaat:


Zo dadelijk zal ik deel 2 ook uploaden  :)

Groetjes,
Wouter

Wouter_

  • Offline Offline
  • Berichten: 163
    • H0m RHB/MGB - van Sumvitg-C naar Disentis/Mustér (Zwitserland)
Re: H0m RHB/MGB - van Sumvitg-C naar Disentis/Mustér (Zwitserland)
« Reactie #112 Gepost op: 04 december 2017, 16:42:55 »
Hallo Allemaal,

Hierbij deel 2 van het station...

Zoals jullie eerder gezien hebben ben ik begonnen met opvullen. Ik gebruik hiervoor Woodland Scenics fine ballast gray. Dit egalisser ik met, zoals Jan al opmerkte, een geodriehoek:



Daarna ligt er overal ballast  ;D, maar dat is niet erg:



Ik heb een MicroStofzuiger gebruikt om het overtollige ballast weg te halen  :laugh::



Daarna is alles weer netjes en kan het plakken beginnen:



Ik begin met alcohol gemengd met water te spreën. Dit zocht er voor dat de lijm lekker vloeit en geen druppels vormer en de boel wegspoelt. Als alternatief kun je ook water met een druppel afwasmiddel gebruiken:



En dan de houtlijm verdunt met water er op druppelen:



De ballast is toch een beetje gaan lopen, dus mijn alcohol waarschijnlijk te dun gemaakt..... maarja.... komt goed met het opschuren (hoop ik).
Ook meteen nog even meten waar het station moet komen en hoe de oversteken precies vallen. Het ballast rechts onder ligt nog los:



Daarna ben ik begonnen met een basislaag voor de "looppaden" langs het spoor en vervolgens het eerste ballast geplaatst. Dit moest wel voorzichtig want het perron was nog droog! Mijn valkuil is dat ik geen geduld heb  ;D  ::) :



Ook heb ik het perron opgeschuurd en dan krijg je het volgende plaatje:




Het is nog lang niet klaar. De pasta moet er nog op, kleur geven, weatheren, enz.....
Ik ga wel eerst het ballast afmaken op deze module en de twee andere. Dan ligt de rails goed vast en heb ik een zorg minder. Daarna het perron grof in elkaar op module 2.... het hoofdperron moet nog gemaakt worden en dan het perron op detail even netjes maken...

Kortom, ik hoef me deze maand niet te vervelen!  ;D

Tot de volgende keer.
Groetjes,
Wouter
 

Wim1969

  • Offline Offline
  • Berichten: 1581
Re: H0m RHB/MGB - van Sumvitg-C naar Disentis/Mustér (Zwitserland)
« Reactie #113 Gepost op: 04 december 2017, 17:01:50 »
Mooi werk, goeie vorderingen  en duidelijk omschreven (y)
Kautenbach
Wolzerdange
Saint Tourbiere
Court du Bouton
la Ligne du Gerize
Au bord de la Céze
.....

En hopen lol

DaveH

  • Offline Offline
  • Berichten: 60
Re: H0m RHB/MGB - van Sumvitg-C naar Disentis/Mustér (Zwitserland)
« Reactie #114 Gepost op: 04 december 2017, 17:02:30 »
Hoi Wouter,

Ziet er erg netjes uit  (y)

Groet Dave

Jan Bennink

  • Offline Offline
  • Berichten: 514
    • RhB-Modelbaan
Re: H0m RHB/MGB - van Sumvitg-C naar Disentis/Mustér (Zwitserland)
« Reactie #115 Gepost op: 04 december 2017, 17:22:42 »
Strak werk Wouter! Dat wordt zeker mooi.

Nu ben ik natuurlijk heel benieuwd naar het effect van de pasta.
En die MicroStofzuiger (y) dat ga ik natuurlijk ook uitproberen :)
Hoe ga je nu om met bovenleidingpaaltjes en andere zaken nabij het spoor? Misschien eerst aanbrengen voor de ballast?

Met groet uit Zutphen, Jan

(ehh.... die valkuil, die heb ik ook ;D)
Vanaf 2015 bouwend aan een modelbaan in 1:87 naar voorbeeld van de RhB.

Wouter_

  • Offline Offline
  • Berichten: 163
    • H0m RHB/MGB - van Sumvitg-C naar Disentis/Mustér (Zwitserland)
Re: H0m RHB/MGB - van Sumvitg-C naar Disentis/Mustér (Zwitserland)
« Reactie #116 Gepost op: 04 december 2017, 18:45:29 »
Bedankt voor alle complimenten!

En die MicroStofzuiger (y) dat ga ik natuurlijk ook uitproberen :)
Nog een tip: Mijn stofzuiger kan ik instellen (zuigkracht). Ik zet deze uiteraard op de laagste stand. Anders is alles alsnog weg hahaha...

Hoe ga je nu om met bovenleidingpaaltjes en andere zaken nabij het spoor? Misschien eerst aanbrengen voor de ballast?
De bovenleidingsmasten heb ik in huis en ga ik zeer binnenkort ... hoe zeg je dat... inmeten en voorboren. Nu is de ballastlaag nog heel erg dun, dus dat komt goed.
De seintjes is een dilemma... deze heb ik niet in huis en moet ik nog bestellen. Dit zal een beetje achteraf moeten.

Groetjes,
Wouter

Wouter_

  • Offline Offline
  • Berichten: 163
    • H0m RHB/MGB - van Sumvitg-C naar Disentis/Mustér (Zwitserland)
Re: H0m RHB/MGB - van Sumvitg-C naar Disentis/Mustér (Zwitserland)
« Reactie #117 Gepost op: 19 maart 2018, 21:58:40 »
Hoi Alle,

Het is even geleden dat er gebouwd is, maar vandaag weer geknutseld  (y).

Het perron was op één module voor een deel gemaakt. Vandaag heb ik de tweede module er aan vast gezet en heb ik het perron verlengt. Dit uiteraard met dezelfde technieken. Bij de module overgang heb ik bakpapier gebruikt. Zo kan ik de overgang gelijk leggen, maar pakken de delen niet aan elkaar vast. Natuurlijk moet het als het droog is, nog een beetje bijgewerkt worden.






 
Een tijdje terug heb ik uitleg gemaakt over de rails... hoe de draden goed te solderen. Hier gaf ik ook de tip om de gaatjes aan de onderkant dicht te kitten. Dit is een goeie tip, als je dat niet doet krijg je dit :angel::



Ik heb begonnen met het stationsgebouw. Alles zit nog los, maar het gebouw heb ik voorzichtig in elkaar geschoven. Nu kan ik het perron aan de bergzijde ook "inmeten". Hier moet namelijk ook een betonnen perron komen.







Groetjes,
Wouter


Dave.......

  • Offline Offline
  • Berichten: 3837
Re: H0m RHB/MGB - van Sumvitg-C naar Disentis/Mustér (Zwitserland)
« Reactie #118 Gepost op: 20 maart 2018, 09:19:10 »
Ziet er goed uit.
Met hartelijke groet.
Dave

Rheinburg tijdperk V/VI

Wouter_

  • Offline Offline
  • Berichten: 163
    • H0m RHB/MGB - van Sumvitg-C naar Disentis/Mustér (Zwitserland)
Re: H0m RHB/MGB - van Sumvitg-C naar Disentis/Mustér (Zwitserland)
« Reactie #119 Gepost op: 08 april 2018, 16:16:15 »
Hoi Allemaal,

Vorige week ben ik bezig geweest met de poten voor de module. Helaas was het prototype nog niet zoals ik hem wilde en ga ik nog even terug naar de tekentafel. Later zal ik hier meer over vertellen / foto's delen.

Vandaag lekker aan het station gewerkt. Voor ik het station ga opbouwen wil ik het beitsen/verfen in basis gedaan hebben.
Ik heb nu alle grote delen in de houtbeits gezet. De kleur is goed gelukt en lijkt erg op het bestaande station. Het is wel pas de eerste laag.... en alle ramen, deuren, e.d. moeten uiteraard ook een kleurtje krijgen. Als ik tevreden ben over de beits, dan ga ik het station ook daadwerkelijk in elkaar lijmen.

Hierbij wat foto's:









Groetjes,
Wouter