Google+
Doel:€250.00
Donaties:€151.85

Per saldo:€-98.15

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 22-07-2017
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Vraag over sites met foto's over Italiaanse spoorwegen door Rondje_HO
Vandaag om 02:29:51
Vieze treinen, gebouwen, wegen etc. (tips en plaatjes) door Frans Peeters
Vandaag om 01:08:13
Armita Wagons Amsterdam bv Tds door Thowra
Vandaag om 00:57:20
Model bestellen in VS door clickmaniac
Vandaag om 00:55:50
Project " Vlaardingen Centrum" het " Oude" door Rob Kramer
Vandaag om 00:13:55
Stamlijn Oosterhout de Vijf Eiken in N door Hoontje
27 juli 2017, 23:59:51
Arduino sketch voor aansturen servo door Edsko Hekman
27 juli 2017, 23:57:05
GTW 13 Silvolde in 1:87 H0e/H0m door Sven
27 juli 2017, 23:38:18
Keerlus of niet? door Te 2/2
27 juli 2017, 23:34:10
Combe Halt, Brits smalspoor door Sven
27 juli 2017, 23:32:06
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Yuri Sloof
27 juli 2017, 23:23:45
Pc als eigen server inrichten i.p.v. Photobucket? door Timo
27 juli 2017, 23:01:15
Vraag aan de 1:1 treinbestuurders door könings
27 juli 2017, 22:32:13
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
27 juli 2017, 22:11:50
Mijn eerste H0 modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
27 juli 2017, 22:02:40
BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338 door Ronald Koerts
27 juli 2017, 22:02:26
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door MOVisser
27 juli 2017, 21:48:05
Bouw van baan "Rhineland2". Passagiers en vrachtbedrijf. door rvooyen
27 juli 2017, 21:47:26
Bouw "Bahnhofsvorfeld" door charp
27 juli 2017, 21:33:59
Piko h0 NS 2200 door Wijktrein
27 juli 2017, 21:21:23
Plaatjes van Photobucket weg. door Bert van Gelder
27 juli 2017, 20:31:09
Raadplaatje door tothebeach
27 juli 2017, 20:17:00
Tekening voor-oorlogse DG door Wim Janse
27 juli 2017, 19:56:18
Wisselstraat met servoswitch door Klaas Zondervan
27 juli 2017, 19:10:09
Wissel automatisch omzetten door Klaas Zondervan
27 juli 2017, 19:06:06
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Derailed
27 juli 2017, 19:01:55
Joops Fantasie Wereld in schaal 0e door joop100
27 juli 2017, 18:54:02
Kimberley Yard - H0 USA '60 door clickmaniac
27 juli 2017, 18:20:15
Toon hier je nieuwe (model) spooraanwinst(en)... door clickmaniac
27 juli 2017, 17:59:26
Liliput Onderdeel NS 7851 stoomlok door Silvolde
27 juli 2017, 17:46:53
  

Auteur Topic: H0m RHB/MGB - van Sumvitg-C naar Disentis/Mustér (Zwitserland)  (gelezen 7681 keer)

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 4570
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: H0m RHB/MGB - van Sumvitg-C naar Disentis/Mustér (Zwitserland)
« Reactie #60 Gepost op: 07 juli 2017, 18:54:29 »
Het dak ziet er inderdaad erg goed uit. Lijkt me gewoon een kwestie van experimenteren, Wim, met en fijn penseeltje en dry brushen. Probeer het eerst gewoon eens op een stukje styreen. Het gaat eigenlijk altijd wel goed als je even naar het grote voorbeeld kijkt.
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Willem1951

  • Offline Offline
  • Berichten: 374
    • Ipernity fotopagina
Re: H0m RHB/MGB - van Sumvitg-C naar Disentis/Mustér (Zwitserland)
« Reactie #61 Gepost op: 07 juli 2017, 19:08:40 »
Hallo Wouter,
Het is inderdaad een kwestie van gewoon proberen. Ik kijk wel altijd naar het grote voorbeeld om een beetje houvast te hebben.
In dit draadje https://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,69095.0.html heb ik bij reactie 8 en 12 wat foto's van daken geplaatst.
Ik zal binnenkort wat foto's van Bemo rijtuigdaken maken en erbij zetten (voor zover ik het nog weet) welke kleuren ik gebruikt heb.
Met vriendelijke groeten.
Wim van der Ent

Wouter_

  • Offline Offline
  • Berichten: 52
Re: H0m RHB/MGB - van Sumvitg-C naar Disentis/Mustér (Zwitserland)
« Reactie #62 Gepost op: 14 juli 2017, 11:35:42 »
Hoi Allemaal,

Afgelopen weekend ben ik aan de slag gegaan met de 2 bakken die nog gemaakt moesten worden voor Sumvitg. De eerdere bakken heb ik gemaakt met hout van de plaatselijke bouwmarkt. Dit was niet haaks en krom, dus heb ik ter proef (duurder) hout gehaald bij een speciaalzaak.
Hier vond ik het hout achteraf iets beter. Alleen was het vanuit de winkel nog niet plug en play.... ook dit was niet op de millimeter nauwkeurig, niet alles was haaks en dit hout stond net als bij de bouwmarkt krom. Je kunt dan alsnog zelf aan de slag en daarom heb ik voor deze 2 bakken gewoon hout bij de bouwmarkt gehaald.

Ik heb een grote plaat laten zagen (voor transport doeleinden) in planken die 10mm te hoog waren en de lengte heb gewoon door 2 laten zagen.
Eerst heb ik planken aan elkaar geschroefd om ze precies even lang en haaks te kunnen maken:



Daarna ben ik eerst de planken haaks gaan maken en uiteraard op de juiste lengte:


Daarna alles maar eens losjes neerzetten....
Je ziet dat de langere delen ook behoorlijk krom zijn (onderstaande plaatje). Dit corrigeer ik bij het monteren door balkjes te plaatsen en de bovenplaat moet ook alles recht houden. Alle delen moeten ook nog een golvend randje krijgen voor het speelse berg effect. Het eerste kopschot dat je ziet op de onderstaande foto had ik al van de bestaande modules. Deze maak ik namelijk altijd tegelijkertijd zodat ze hetzelfde zijn:



De eerste bak zit in elkaar en ziet er nog wat saai uit... maarja... het leuke deel (aankleden van de modules) moet ook nog komen  (y) :



De verbindingen tussen de modules heb ik ook meteen gemaakt. Ik heb gaten van 10mm geboord die ik met M8 schroeven en ringen kan vastzetten. De schroeven zijn nog wat lang, maar ik had alleen deze liggen en moet nog kortere halen  ;D
Door een 10mm boorgat en een M8 bout heb je iets speling bij het vastzetten van de modules:



Nu de bakken klaar zijn nog even kijken naar het ontwerp. Ben ik daar nog steeds tevreden over... of ga ik nog aanpassingen doen:



Ik heb heel veel zin in het bouwen. Binnenkort kurk leggen, rails leggen, aansluitingen maken, bielzen plaatsen waar een onderbreking zit, rails spuiten, ballast er in..... nouja, jullie snappen het. Genoeg te doen!  :laugh:

Maar toch even een klein voorproefje hoe de rails komt te liggen:



Groetjes,
Wouter



Willem1951

  • Offline Offline
  • Berichten: 374
    • Ipernity fotopagina
Re: H0m RHB/MGB - van Sumvitg-C naar Disentis/Mustér (Zwitserland)
« Reactie #63 Gepost op: 14 juli 2017, 11:40:56 »
Inmiddels wat Bemo rijtuigen opgezocht en de daken gefotografeerd.











Destijds (eind 80-er en 90-er jaren) begon ik als eerste de daken met matte vernis (Humbrol nr 49) te verven om de glans weg te krijgen. Soms gebruikte ik geen vernis,
maar een matte aluminium kleur. Daarna met een "droge kwast" allerlei bruinachtige kleuren. Eerst de wat lichtere kleuren, zoals Humbrol 83 en 84 en zeer spaarzaam.
Daarna de wat donkere kleuren zoals Revell nr 83 en 46. Tot slot wat accenten met een roestkleur Humbrol 113.

De locomotieven zijn op het dak veel vuiler door het slijpsel van de bovenleiding.






Het kan zijn dat de kleurnr's van Humbrol en Revell niet meer kloppen of niet meer gemaakt worden. Destijds had de lokale treinenwinkel alleen Humbrol en Revell verven.
Het aanbod aan verfmerken is vandaag de dag veel uitgebreider.

Met vriendelijke groeten.
Wim van der Ent


Wouter_

  • Offline Offline
  • Berichten: 52
Re: H0m RHB/MGB - van Sumvitg-C naar Disentis/Mustér (Zwitserland)
« Reactie #64 Gepost op: 14 juli 2017, 11:49:34 »
Ah... super tof Wim! Bedankt!!!!!
Ik ga, zeker na het zien van deze foto's, ook lekker aan de slag met weatheren. Zal denk ik wel na het leggen van de rails worden  :)

Groetjes,
Wouter

Wouter_

  • Offline Offline
  • Berichten: 52
Re: H0m RHB/MGB - van Sumvitg-C naar Disentis/Mustér (Zwitserland)
« Reactie #65 Gepost op: 15 juli 2017, 14:15:56 »
Hoi Allemaal,

Gisteren heb ik contactlijm en weerstanden binnengekregen. Dit wil ik gebruiken om goederen wagons te kunnen detecteren. Dat heb ik meteen uitgeprobeerd op een van mijn Bemo wagons.

Stap 1: De weerstand van 10k Ohm:



De wiel as bij Bemo (en vele andere merken) zijn van metaal maar worden aan één kant gescheiden door een plastic isolatie:



Met een druppel secondenlijm lijm ik de werstand zo strak mogelijk tegen de as van de wiel:



De weerstand heeft aan de onder, zij en bovenkant een metaal stukje waar je normaal kan solderen. Echter is solderen van een metalen as die in plastic hangt niet aan te raden  ;)
Daarom heb ik contactlijm  gekocht. Deze smeer ik voorzichtig op de kant van de wielas en aan de klant van het wiel. Zo maakt het wiel contact met de weerstand en de weerstand met de as:




Ik heb na de eerste keer smeren de lijm laten drogen. Daarna heb ik nog een tweede keer gesmeerd. Doe dit wel voorzichtig, want als je een verbinding over de weerstand heen maakt, dan krijg je kortsluiting.

Door de verbindingen kan er nu stroom via de wielen door de weerstand lopen en een S88 zal dus een stroommeting doen wat resulteert in een detectie in het systeem:



Ik heb dit toegepast op beide wielen. Zo maakt het niet uit hoe om de wagon op de rails staat en is de kant dat er geen stroom wordt afgenomen door vieze wielen/rails kleiner. Het lijkt prima te werken. Dus dit ga ik toepassen op al mijn goederen wagons.

Groetjes,
Wouter

Wouter_

  • Offline Offline
  • Berichten: 52
Re: H0m RHB/MGB - van Sumvitg-C naar Disentis/Mustér (Zwitserland)
« Reactie #66 Gepost op: 16 juli 2017, 09:23:25 »
Hoi Allemaal,

Gisteren heb ik naast de wagon aanpassing (zie vorige bericht) ook het kurk gelegd. Hier heb ik geen verslag van gemaakt, denk dat de meeste daar wel uitkomen   :) .... maar vraag gerust:

Rondom de wissel moet ik het nog een beetje netjes maken, maar dat komt wel als de sporen liggen. Het overtollige kurk snij ik dan schuin weg.

Dit is hoe de rails moet gaan komen op de laatste twee modules:
|


Nadat ik de rails precies op zijn plek heb gelegd, ben ik gaan meten voor de railsecties. Aangezien ik per module een Loconet-S88 plaats, heb ik 16 secties die ik kan gebruiken op een enkele module. Ik wil extra stekkers voorkomen en eigenlijk alleen de railspanning en de loconet stekker per module doorschakelen, dus krijg ik daar een stukje luxe voor terug.
Ik maak om de 200mm een sectie. Normaal zou ik mezelf geen extra weg verschaffen, maar dit is een station en dan kan het altijd handig zijn voor de positie van de trein.
Met een stift zet ik een klein zwart puntje op de rails en deze zaag ik door met een dremel:



Ik zaag maar 1 kant door van de rails, de andere rail loopt op de bak helemaal door. Bij de module overgang zijn wel beide railstaven geďsoleerd. Hierdoor kan ik eventueel per module een andere booster aansluiten.
Een rails is niet lang genoeg voor de module. Tussen de twee railstaven doe ik natuurlijk wel een metalen railschoen. Ook geef ik beide railstaven een eigen (bruine)draad, om te voorkomen dat de railschoen zijn werk niet goed doet. 

Na het zagen draai ik de rails om en haal ik een paar bielzen weg. Hierdoor krijg ik ruimte voor de railschoen. Er zitten door het zagen hele kleine braampjes onder de rails =. Dit maakt het moeilijk om de railschoen er overheen te krijgen, dus vijl ik deze even weg:



Ik schuif de railstaaf iets naar rechts (in dit geval) om wat ruimte te maken voor de railschoen:



De railschoen van Peco is erg groot naar mijn mening. Aangezien de railschoen alleen de isolerende functie heeft en deze niet de rails vast hoeft te zetten, kort ik deze in met een schaar:



Als het goed is heb je dan een mooie verbinding tussen de railstaven.... nouja... in hoogte dan.... stroom technisch hopelijk niet  :P ;D



Soms is er geen ruimte om de railstaaf op de schuiven en/of is deze te lang en lukt dat niet. Je kunt dan de rails voorzichtig naar beneden drukken en de railschoen er dan aan een kant er op zetten. Vervolgens buig je de rails voorzichtig in een boogje en krijg je iets ruimte om de tweede railstaaf in de schoen te doen. Ik raad dan wel aan om de railschoen kleiner te maken / in te korten. Let wel op dat je geen rare knik in de rails maakt... :




De oude bielzen die ik weggehaald heb, die bewaar ik. Mits deze heel zijn natuurlijk, want soms moet je daar doorheen zagen (zie onderstaande plaatje). De bielzen die heel zijn gebruik ik weer om de gaatjes op te vullen en de boel weer een geheel te maken. De andere gooi ik weg ....



Ik maak nog even een tweede bericht voor deel 2 van het verhaal....
(ik verwacht dit over 2 uurtjes te doen)

Wouter_

  • Offline Offline
  • Berichten: 52
Re: H0m RHB/MGB - van Sumvitg-C naar Disentis/Mustér (Zwitserland)
« Reactie #67 Gepost op: 16 juli 2017, 09:57:19 »
Hierbij deel 2 van het bericht.

Nu de rails op maat gemaakt is (zie vorige bericht) moeten ze nog aansluitingen krijgen.
Ik teken eerst op het kurk af waar ik de aansluitingen ga maken. Ik doe dit altijd op het punt waar de Peco rails/bielzen onderbroken zijn. Als je in andere delen gaat snijden dan kan de stabiliteit van de rails minder worden, vandaar de keuze. Wel haal ik een klein stukje weg om iets meer ruimte te creëren:



Je krijgt dan een mooie ruimte om te solderen:



Om het soldeer goed te laten pakken vijl of schuur ik de onderkant van de rails. Pas op dat je de zijkant niet raakt, want dan vloeit het soldeer daar ook heen:



Ik soldeer dan een klein druppeltje soldeer op de rails. Dan kan ik later de draad er makkelijk aanmaken:



De draden vlecht ik eerst. Dan soldeer ik deze en kort ik ze eventueel in. Vervolgens buig ik er een pootje aan. Maakt het pootje niet groter dan de breedte van de rails, anders gaat deze uitsteken:



Na de vorige twee stappen kun je de rails en de draad samensmelten (klinkt wel romantisch  :angel:):



Omdat ik afgetekend heb op het kurk, weet ik waar een gaatje moet komen. Ik gebruik een boor 5mm, want dan heb je klein beetje speling. Later na het balast leggen zie je daar niks meer van. Let wel op dat je voor het belasten de gaatjes even dicht smeert/plakt om lekken van water en lijm te voorkomen.



Dan kunnen de draden door de gaatjes:



Dan alleen alle draden nog aansluiten op de S88/travo en testen of er een trein kan rijden.
Ik heb de S88 nog tijdelijk bovenop liggen. Later komt deze uiteraard mooi onder de baan ...



De bielzen die ik over heb gehouden moeten natuurlijk nog onder de rails geschoven worden waar de isolatoren zitten. Dit doe ik als de rails netjes op zijn plek verlijmd zit en beide bakken gedaan zijn (ben nu pas halverwege de eerste bak).

De bouwkriebels worden nu wel erger nu de rails bijna klaar is. Helaas moet ik dan nog wel een paar technische zaken eerst doen, want nu kom ik overal nog goed bij en kunnen de bakken op hun kop liggen  (y)
Hopelijk volgende week meer nieuws!

Groetjes,
Wouter

TinTin

  • Offline Offline
  • Berichten: 100
    • Swiss-N-Trak
Re: H0m RHB/MGB - van Sumvitg-C naar Disentis/Mustér (Zwitserland)
« Reactie #68 Gepost op: 16 juli 2017, 11:46:33 »
Hoi Wouter,
Ziet er goed uit, mooi stappenplan ook waarmee beginners aan de hand genomen kunnen worden bij het bouwen van hun baan!  (y)
Gr. Erwin
Erwin

Swiss-N-Trak Almere

Falcon10

  • Offline Offline
  • Berichten: 487
  • Wel Belg, niet gek !
Re: H0m RHB/MGB - van Sumvitg-C naar Disentis/Mustér (Zwitserland)
« Reactie #69 Gepost op: 16 juli 2017, 22:08:48 »
Dat is nu de beste "handleiding" ooit voor het solderen en wegwerken van stroomaansluitingen op rails !

Hulde ! :)  (y) (y)