Doel:€250.00
Donaties:€125.00

Per saldo:€-125.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 15-11-2018
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Verzendperikelen door Menno
Vandaag om 22:51:56
Mijn eerste H0 modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 22:44:49
Potloodkunst door NS1220
Vandaag om 22:40:47
Bouwpakket van een CIWL LX rijtuig van Amati door Carel Ruysink
Vandaag om 22:38:54
Nederlandse spoorwegen 1956 - 1969 door NS8714
Vandaag om 22:38:21
Dwergsein van 3D print Eurospoor 2018 door Hans sprinter
Vandaag om 22:37:02
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 22:26:49
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door St00mboy
Vandaag om 22:21:27
Bröckenbahn door NS264
Vandaag om 22:20:15
Rhb (H0m) - Station “Versam-Safien” (Swiss-Almere) door heuvelbaan
Vandaag om 22:19:54
Stilstaande loc wordt niet gedetecteerd door bezetmelder door BernardD
Vandaag om 22:18:12
Fotodijk als Diorama; moest nog een keer... door NS1220
Vandaag om 22:15:03
Met toetsenbord minimaal 2 treinen tegelijk besturen door g60force
Vandaag om 22:14:24
Midland Industriebaan, NS Tijdperk IV, HO. door NS264
Vandaag om 22:11:52
Projekt 083-338 door Paralectic
Vandaag om 22:08:12
Eerste serieuze ervaring met modelbouw - Fotodijkje in aanbouw door Paralectic
Vandaag om 22:01:21
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door André82
Vandaag om 21:59:39
Rollenbank in Spoor-1 door Tulpendaal
Vandaag om 21:53:13
Falkensteiner bockerl door Wim Hesselink
Vandaag om 21:53:06
Toon hier je nieuwe (model) spooraanwinst(en)... door brutus1
Vandaag om 21:39:20
BMB 00-modulebaan, Algemeen. door St00mboy
Vandaag om 21:01:55
MB-module: "Vakwerk is een vak apart" door TimoD
Vandaag om 20:49:59
Treinenbeurs Lisse door ca.gorter
Vandaag om 20:16:16
  

Auteur Topic: Schragenhave (1:45)  (gelezen 13166 keer)

RobK

  • Offline Offline
  • Berichten: 191
    • Blog: Eiland Waan (el. tram in 0)
Re: Schragenhave (1:45)
« Reactie #45 Gepost op: 15 juli 2018, 20:32:41 »
Op "Volgende Halte" (Arnhem, 2016) en Kleine Bahn Ganz Gross (Stuttgart, 2017) was Schragenhave te zien met rechts een enkelsporig kopeindpunt. Dit was een voorlopige toestand. "Ooit" moest er nog zo'n 90 cm worden bijgemaakt, maar dat was er nog niet van gekomen. Na lang aarzelen heb ik dan toch maar besloten om het nog ontbrekende laatste deel van Schragenhave te bouwen. Dit was de stand van zaken:



(Duitse tekst, want vorig jaar gemaakt voor Kleine Bahn Ganz Gross.)

Twee bakken van gelijke afmeting kunnen mooi samen  worden opgeslagen, en eventueel vervoerd. Kortom, iets meer rijlengte, zonder veel extra ruimtebeslag bij het vervoer of opslag.

Hoe gaat dat nieuwe stuk eruitzien? Gedachtengang: wat is typerend voor het normaalspoornet van de NZH?

(1) Zwaar uitgevoerd dubbelspoor op eigen baan, al dan niet in het midden van de weg met heggen erlangs. Maar dat dubbelspoor, met zijn dwarsliggers, lijkt wel erg op een spoorlijn, en die hebben we al zo vaak gezien.
(2) Dubbel straatspoor in de provinciale weg, in Holland vaak 'straatweg' geheten. Dat komt minder vaak voor op modelbanen, en dat wordt het dus. Ongeveer zo:



Wat de aankleding betreft, moet het niet overladen worden. Op de straatweg is plaats voor een enkele auto. Het remise-achterterrein komt goed van pas, want men heeft altijd te veel materieel nietwaar. Een kas of iets dergelijks dient als rechtercoulisse op de voorgrond zodat je niet ziet dat het spoor eindigt.

Alle sporen hebben ongeveer dezelfde lengte, zodat de enkelgelede A619/620 erop past. Door die lengte-eis kwamen de wissels van het overloopspoor wel aan weerszijden van de segmentscheiding te liggen. Een uitdaging! ABC zijn de sporen waar de trams met Lenz-decoders automatisch kopmaken.




Sporen bouwen 1:45 by Rob Kievit, on Flickr

Het strengelspoor eindigde onder op de foto in een wissel, waarna nog een kopspoor volgde. Dit kopspoor wordt verdubbeld, en doorgetrokken op de volgende module. Dus niet meer van strengel- naar enkelspoor, maar van strengel- naar dubbelspoor, zoals het ter plaatse indertijd ook was. Onderdelen van het wissel zijn overigens hergebruikt in het wissel in het midden van de foto. Ik heb niet voor niets zo lang aan de wisseltongen zitten vijlen.

Het kopspoor lag tot nu toe in eigen bedding naast de straat. Het nieuwe (westelijke) spoor ligt in de straat, en om het oostelijke ook in het wegdek te krijgen, wordt de weg verbreed. Lekker knutselen. Bijkomend effect van zo'n verbouwing is dat er zichtbare overblijfselen van een oudere situatie zichtbaar zijn, waardoor het geheel wat meer doorleefd gaat ogen.


Extending 1:45 tramline by Rob Kievit, on Flickr

« Laatst bewerkt op: 17 juli 2018, 19:08:34 door RobK »
Spoornuller - normaalspoor, meterspoor, tram en stoomtram * Blog: Het Eiland Waan en andere trammodelbouw 1:45

RobK

  • Offline Offline
  • Berichten: 191
    • Blog: Eiland Waan (el. tram in 0)
Re: Schragenhave (1:45)
« Reactie #46 Gepost op: 19 juli 2018, 21:26:14 »
Mijn geëtste bovenleidingklemmen* zijn op.

Het luttele aantal dat ik nog nodig heb voor de verlenging van Schragenhave zaag ik dan maar met de hand. Als ik goed heb geteld moeten het vier zijwaartsen en vier spandraadklemmen worden. Ik zaag ze uit fosforbrons 0,25mm, lekker hard en goed te solderen. Het laat zich ook verbazend goed zagen: ik heb geen enkel zaagje gebroken.

Hieronder vier spandraadklemmen in verschillende stadia, en daaronder vier zijwaartsen, die aan het einde van een trekdraad komen en de bovenleiding opzij trekken boven een boog. Het wordt natuurlijk niet zo strak als getekende, geëtste exemplaren, maar met voorzichtig navijlen kom je een heel eind.


Bovenleidingklemmen  1:45 by Rob Kievit, on Flickr

(*Hier worden de geëtste klemmen beschreven)
Spoornuller - normaalspoor, meterspoor, tram en stoomtram * Blog: Het Eiland Waan en andere trammodelbouw 1:45

RobK

  • Offline Offline
  • Berichten: 191
    • Blog: Eiland Waan (el. tram in 0)
Re: Schragenhave (1:45)
« Reactie #47 Gepost op: 26 juli 2018, 21:58:59 »
Alle nieuwe sporen zijn voorzien van contralatten, zoals eerder gemeld bestaande uit nikkelzilverstrips van 2,5mm.


Straatspoor tram 1:45 by Rob Kievit, on Flickr

Vervolgens moeten de patronen voor de bestratingsvlakken worden gemaakt. Hiervoor gebruik ik een oude voorraad doorslagpapier. Ja mensen, ik stam nog uit de tijd van de mechanische typmachine met carbondoorslagen, en ik gooi nooit blanco papier weg. Dus:


Straatspoor tram 1:45 by Rob Kievit, on Flickr

Deze patronen worden overgebracht op 0,5mm bristolkarton, dat de basis voor de bestrating gaat vormen.


Straatspoor tram 1:45 by Rob Kievit, on Flickr

Op het bristolkarton komen individuele klinkers. Een zeer rustgevend werkje.


Straatspoor tram 1:45 by Rob Kievit, on Flickr

Spoornuller - normaalspoor, meterspoor, tram en stoomtram * Blog: Het Eiland Waan en andere trammodelbouw 1:45

Edsko Hekman

  • Team Beurzen & PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 6143
  • Nieuw huis... eerst klussen. De baan komt later.
Re: Schragenhave (1:45)
« Reactie #48 Gepost op: 26 juli 2018, 22:08:50 »
Hi,

ik heb even getwijfeld of ik dit wel moet zeggen, maar ik doe het toch...

Ik vind het straatwerk er niet mooi inliggen. Eigenlijk doe je je eigen werk nu te kort. Het idee vind ik wel gaaf, maar de uitwerking dus minder.
Het Bristol karton krult (is dat nog te herstellen?), maar ook je klinkers liggen er niet mooi in. Sluiten niet mooi/goed op elkaar aan. Ik zou zeggen, opnieuw beginnen. Nu kost het je niet veel werk.

Laat mijn commentaar je plezier niet bederven, dat is niet mijn bedoeling.

Gr.

Edsko

RobK

  • Offline Offline
  • Berichten: 191
    • Blog: Eiland Waan (el. tram in 0)
Re: Schragenhave (1:45)
« Reactie #49 Gepost op: 27 juli 2018, 13:06:26 »
Geen probleem hoor, Edsko. Kritische reacties zijn altijd welkom.

De panelen met bestrating liggen nog los, en inderdaad lelijk opgekruld. Dat komt door de verdunde houtlijm waar ik de klinkertjes in leg. Maar sinds deze foto werd gemaakt, ben ik alweer verder. Wanneer de panelen zijn vastgeplakt, ligt de bestrating mooi vlak.

Verder is de foto van de klinkers bijna op ware grootte, dus we zitten daar wel met onze neus op het wegdek. Als het ingekleurd is, en van een normale kijkafstand wordt bekeken, zeg 50 cm of meer, dan valt de onregelmatigheid veel minder op.

En maak je geen zorgen: ik heb er nog steeds veel plezier in!
Spoornuller - normaalspoor, meterspoor, tram en stoomtram * Blog: Het Eiland Waan en andere trammodelbouw 1:45

Bello

  • Offline Offline
  • Berichten: 793
  • Trains are Toys, Toys are trains
    • Leovardia
Re: Schragenhave (1:45)
« Reactie #50 Gepost op: 28 juli 2018, 09:45:23 »

https://youtu.be/AmCWeBbfUKU (24 seconden)
[/quote]

Deze loc is wel heel mooi en rijdt ook super!

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 2365
Re: Schragenhave (1:45)
« Reactie #51 Gepost op: 28 juli 2018, 12:09:16 »
Hoi Rob ,
Ik zie dat je met straatstenen bezig bent. :D
 Het patroon van de straatstenen  was in Noordwijk  op de Voorstraat en ook elders natuurlijk ook wel zoals mijn plaatje aangeeft.
Dat waren dus klinkers ,die met hun lange kant aan weerskanten tegen de rail aan lagen. Het middenstuk tussen de rails was gewoon recht bestaat., de rijen lagen haaks op de rails
Als je het heel goed wilt doen ,kan je een rij klinkers in het midden vervangen door een rij op hun kant liggende klinkers ,want onder de bestrating liep een zware ijzeren strip,die de rails verbond en een normaal geplaatste klinker zou dan boven de rest uitsteken.
Sukses met de bestating.
Groeten ,
Peter

Grootbedrijf NS 1924-heden .
 0 baan  met NS loks  2100 en 3900  en  eloks  1100, 1200, 1300 en Mat 24  2 rail en bovenleiding .
 De  baan heeft een kopstation en  een kruisingsstation in een ovaal .Werkende lichtseinen Een  lok BR 023 is  in planning.

RobK

  • Offline Offline
  • Berichten: 191
    • Blog: Eiland Waan (el. tram in 0)
Re: Schragenhave (1:45)
« Reactie #52 Gepost op: 30 juli 2018, 12:30:02 »
Dankjewel voor je advies, Peter. Bij het doorbladeren van diverse boeken kwam ik inderdaad dat Noordwijkse patroon tegen, met die klinkers in de lengte langs het spoor, maar ook diverse andere.

Voor de klinkerbestrating heb ik gekozen voor het patroon zoals dat o.a. in Voorburg te zien was: een rollaag van klinkers aan beide zijden van de spoorstaaf, met in het spoor en tussen de sporen een dwarsliggend halfsteensverband. Buiten de sporen, waar het overige wegverkeer rijdt, lag vaak het visgraatverband (helaas, want lastiger netjes te leggen).

Dit patroon is te herkennen bijvoorbeeld op de eerste, derde en zesde foto op deze pagina van Genootschap Blauwe Tram. Elders op dezelfde pagina is al meteen te zien dat er ook andere legpatronen waren.

Verrassend hoeveel verschillende aspecten de modelspoorhobby toch steeds weer heeft. Nu zijn we ons aan het verdiepen in het stratenmakersvak, wie had dat gedacht toen we op onze blote knietjes met een kringetje Märklinrails begonnen?  :D
« Laatst bewerkt op: 30 juli 2018, 12:31:59 door RobK »
Spoornuller - normaalspoor, meterspoor, tram en stoomtram * Blog: Het Eiland Waan en andere trammodelbouw 1:45

RobK

  • Offline Offline
  • Berichten: 191
    • Blog: Eiland Waan (el. tram in 0)
Re: Schragenhave (1:45)
« Reactie #53 Gepost op: 11 augustus 2018, 18:49:55 »
@Bello: dankjewel voor het compliment!

Inmiddels is er weer rustig verder gebouwd, gestoffeerd en getest.
Ter vergelijking eerst nog even terug naar april 2017, en dan de toestand nu:


Schragenhave, rechterhoek by Rob Kievit, on Flickr


Schragenhave-Noord by Rob Kievit, on Flickr

De A619/620 is zojuist van links naar rechts de foto ingereden en halteert nu op het rechterspoor, om aanstonds van richting te wisselen en weer naar ons toe te rijden via de klapwissel in het overloopspoor. Dan langs de remise en via het strengelspoor onder het viaduct verder. De bovenleiding is af en functioneel; de ABC-pendelregeling van Lenz werkt perfect. Eigenlijk is alles klaar en hoef ik tot aan het Nulweekeinde niks meer te doen! Nou, nee...

Op verschillende plaatsen wordt gewerkt aan de klinkerbestrating. Het straatoppervlak ligt nog los, dus waar mogelijk neem ik de straat mee naar de werktafel.

Het achterterrein van de remise is slechts een smalle strook. Die krijgt nog een achtergrondrelief in de vorm van een remisezijmuur met ramen, net als links op de foto; langs het trottoir komt weer zo'n muur met hekken. Op het terrein zelf is nog ruimte voor een stukje spoor, maar meer ook niet. Ja, veel onkruid, overwoekerde onderdelen, opgeslagen bovenleidingspalen, een man die iets onduidelijks doet met een kruiwagen. 
Aansluiting van het remisespoor heb ik overwogen, maar dat worden dan twee krappe bogen van de achtergevel naar het (linker-) straatspoor, en nog een wissel erbij. Te overladen, en weinig winst wat rangeermogelijkheden betreft: want achter dat wissel blijft dan hooguit ruimte voor een losse tweeasser. Niet dus.

De uitbreiding, gezien vanuit Leidschendam naar Voorburg. Het nieuwe gedeelte meet 90x50cm.


Schragenhave-Noord 1:45 by Rob Kievit, on Flickr
Spoornuller - normaalspoor, meterspoor, tram en stoomtram * Blog: Het Eiland Waan en andere trammodelbouw 1:45

RobK

  • Offline Offline
  • Berichten: 191
    • Blog: Eiland Waan (el. tram in 0)
Re: Schragenhave (1:45)
« Reactie #54 Gepost op: 14 augustus 2018, 21:34:59 »
Na de NZH komen ook de HTM-wagens proefrijden op de nieuwe sporen van Schragenhave. Komen ze door de klapwissels? Blijven de pantografen nergens haken, springen ze niet onder de draad uit? We zullen zien.

De 251 arriveert over verkeerd spoor met bakwagen H55 op sleeptouw. Het slingert zich allemaal netjes door de wissels van het overloopspoor heen. Intussen wacht de 36 tot de baan weer vrij is.
Het remisegebouw wordt een doorrijremise en krijgt daarvoor een nieuwe achtergevel. Dat gaat niet steentje voor steentje...


HTM-proefritten 1:45 by Rob Kievit, on Flickr

Intussen heeft de 251 de bakwagen afgestaan, en de 36 neemt hem mee naar onbekende verten.

Deze motorwagen is niet zo zwaar, en dat brengt enige knelpunten in het spoor aan het licht. Maar die worden verholpen - hopelijk niet met het effect dat alle andere trams nu problemen krijgen op de desbetreffende punten. Het ging om het opklimmen in de afbuigende sporen van de wissels en dan verder rijden op de contrarail. Niet de bedoeling.
Er is ook getest met het geduwd rijden. De bakwagen bleef daarbij netjes in het spoor.


HTM-proefritten 1:45 by Rob Kievit, on Flickr

Intussen zijn er van tijd tot tijd ook nog honderden straatklinkers bijgekomen. Dat hou je niet de hele dag vol, dus dat zal nog wel even duren. In ieder geval zijn we alweer een stukje verder gekomen met de aankleding, en de HTM-proefritten beschouw ik als geslaagd.
Spoornuller - normaalspoor, meterspoor, tram en stoomtram * Blog: Het Eiland Waan en andere trammodelbouw 1:45

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 2365
Re: Schragenhave (1:45)
« Reactie #55 Gepost op: 14 augustus 2018, 22:03:40 »
Hallo Rob,
Tja ,ik ken het ,het ene rijtuig rijdt wel goed door een wissel .een andere niet. Het is dan soms erg moeilijk de oorzaak te vinden.
Ik heb wel ees een klein spiegeltje gebruikt ,om een beetje onder de wagen te kunnen kijken.
Als er alleen maar HTM trams te zien zijn, lijkt  je baan   op 'sGravenmade of Wassenaar , met de  NZH  A 600  lijkt het opeens op wpl Rijnsburg... ;D
Sukses ermee !
Peter
Grootbedrijf NS 1924-heden .
 0 baan  met NS loks  2100 en 3900  en  eloks  1100, 1200, 1300 en Mat 24  2 rail en bovenleiding .
 De  baan heeft een kopstation en  een kruisingsstation in een ovaal .Werkende lichtseinen Een  lok BR 023 is  in planning.

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5349
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: Schragenhave (1:45)
« Reactie #56 Gepost op: 15 augustus 2018, 20:55:19 »
Tja ,ik ken het ,het ene rijtuig rijdt wel goed door een wissel .een andere niet. Het is dan soms erg moeilijk de oorzaak te vinden.
Met een telefoon van de laatste jaren kun je slow-motion videos opnemen, ook een manier bij het helpen om de oorzaak van een ontsporing te vinden.
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

RobK

  • Offline Offline
  • Berichten: 191
    • Blog: Eiland Waan (el. tram in 0)
Re: Schragenhave (1:45)
« Reactie #57 Gepost op: 17 september 2018, 16:31:37 »
Het Spoornulweekeinde nadert, en dus tijd voor een laatste update. Daarna gaan we inpakken.

Om te beginnen een overzicht van de hele rechterpoot van de baan, Schragenhave-Noord gedoopt, aangezien het ten noorden van Voorburg Viaduct ligt. Dat zie je onderaan de foto. Het viaduct maakt deel uit van de modulenbaan. Eigenlijk is Schragenhave een nulmodule van 50cm lang en 360cm breed.

Bomen en struiken zitten in de doos, vandaar dat er weinig groen is. Links het al eerder gebouwde remiseterrein, en voorbij de remise het nieuwe ommuurde achterterrein. De baan is bedoeld als fotografeerachtergrond en diorama. Vanuit deze, niet bedoelde, kijkhoogte valt duidelijk op hoe smal het achterterrein is.


Schragenhave-Noord 1:45 by Rob Kievit, on Flickr


Wie goed kijkt, ziet dat het strengelspoor voorbij het viaduct weer 'ontstrengelt'. De NZH-tram is in de verte nog net te zien voordat hij uit het zicht zou verdwijnen, richting Leiden. Zogenaamd dan.


Schragenhave-Noord 1:45 by Rob Kievit, on Flickr

Werpen we een blik in zuidelijke richting, dan zien we het viaduct. De witte gedeelten in de straat moeten nog voorzien worden van klinkers. Rustig aan, dan breekt het lijntje niet.


Schragenhave-Noord 1:45 by Rob Kievit, on Flickr

Even terug in de tijd. De remise heeft een achteruitgang gekregen, en het spoor loopt nu door op het achterterrein.


Schragenhave-Noord 1:45 by Rob Kievit, on Flickr

En dit is het voorlopige resultaat, al is er nog veel te doen. Bedenk dat alles demontabel is, en plat op te vouwen met het oog op transport en opslag. Ook de loods wordt een plat pakketje.
Waarom er reizigers in de tram zitten terwijl de wagen duidelijk voor onderhoud terzijde is genomen, kan ik niet vertellen. Bezoekers op een open dag, ach natuurlijk. Het remiseterrein is bestraat met kasseien, gestempeld in schuimplaat (ontvette en licht geschuurde pizza-onderlegschijf van 3mm dik).
Links tegen de stoeprand liggen trouwens glaskopspelden die ik gebruik om de bovenleiding vast te zetten op het wegdek tijdens het transport van de modulen.


Schragenhave-Noord 1:45 by Rob Kievit, on Flickr

Bewegende trams kun je zien op het Spoornulweekeinde in Zutphen,  20/21 oktober 2018.



« Laatst bewerkt op: 17 september 2018, 16:34:00 door RobK »
Spoornuller - normaalspoor, meterspoor, tram en stoomtram * Blog: Het Eiland Waan en andere trammodelbouw 1:45

sdz1976

  • Offline Offline
  • Berichten: 1702
  • ovmv.be
    • ovmv.be
Re: Schragenhave (1:45)
« Reactie #58 Gepost op: 18 september 2018, 00:11:34 »
Ziet er allemaal meer dan fraai uit (y) (y)


Grtz,


Samuel.
Creatieve mensen hebben geen rommel.
Ze hebben overal ideeën liggen.

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 8193
Re: Schragenhave (1:45)
« Reactie #59 Gepost op: 18 september 2018, 07:57:28 »
Je weet weer een fraaie sfeer neer te zetten Rob!  (y)
Trambaantje in h0
Rosestraat in 0/0m 
Tea Tray Depot in 0
www.modulebaan.nl  We zijn 9/10/11 november te zien op Eurospoor!