Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door bask185
Vandaag om 14:27:08
Pools diorama H0 door Cegielski
Vandaag om 14:17:57
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door Cor--24
Vandaag om 14:13:26
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door FritsT
Vandaag om 13:56:40
Efteling spoorweg gaat elektrisch door sncf231e
Vandaag om 13:44:34
Lantaarns Crafftiq op Roco Sik door C_Jabaaij
Vandaag om 13:31:51
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 13:29:14
Locatie van foto gezocht door Arjan6511
Vandaag om 13:18:17
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door 741230
Vandaag om 13:11:00
RhB modelbaan in Aanbouw die Scalettabahn Davos-Dürrboden door RhB-Mikey
Vandaag om 12:52:00
MB-module: Hielan Ware door Hendrik Jan
Vandaag om 12:47:14
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Martijn HITV
Vandaag om 12:40:37
DR4024 door Bert_Apd
Vandaag om 12:13:45
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Paul1969
Vandaag om 12:11:20
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Eric v C
Vandaag om 11:56:11
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Teun
Vandaag om 11:15:06
ÖBB Smalspoor minibaantje in H0e door RhB-Mikey
Vandaag om 11:05:17
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Teun
Vandaag om 11:00:26
Treinreizen met m'n vader door Arjan6511
Vandaag om 10:58:20
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Teun
Vandaag om 10:54:54
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Klaas Zondervan
Vandaag om 10:31:47
ABLOAD gaat stoppen door Bor de Wolf
Vandaag om 10:25:16
NS 8400 van Werps door FritsT
Vandaag om 09:58:13
US figuren in 1:48 tijdsperiode 1930-1950 door Ronald Halma
Vandaag om 09:43:35
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door Simplex
Vandaag om 09:06:30
Decals Star TE-5933 door spoorijzer
Vandaag om 08:08:42
Een kantoorbaan in schaal N door spoorijzer
Vandaag om 08:01:56
weerstandje en relais door Hans van Kampen
Vandaag om 00:37:21
Traintastic - modelbaan besturingssoftware (gratis en open source) door reinderlf
Vandaag om 00:13:44
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
22 april 2024, 23:12:32
  

Auteur Topic: Baan rond de stad Bonn en zijn omgeving  (gelezen 5128 keer)

ABakker

  • Offline Offline
  • Berichten: 49
    • Siebengebirgsbahn
Baan rond de stad Bonn en zijn omgeving
« Gepost op: 22 mei 2016, 19:18:59 »
Beste Beneluxspoorders,

Even een nieuwe opzet gemaakt. Nieuw hier en wist niet precies hoe het werkte.
Uitnodigen wil ik jullie om een kijkje te nemen bij de bouw van mijn nieuwe spoorbaan. Hij is rond de plaats Bonn en de nabijgelegen Drachenfelsener baan gesitueerd in het landschap van het Siebengebirgs gebergte. De Rijn zal ik wel niet in het ontwerp meenemen maar wel zoveel mogelijk elementen rondom het station Bonn. Een beetje schipperen met de ruimte en mogelijkheden zijn natuurlijk wel aan de orde. Ik houd van veel rails op een te kleine ruimte en wil zoveel mogelijk rijden dat is ook wel een concessie die ik gemaakt heb op de werkelijkheid.
De baan is nog in opbouw en weet niet of hij geheel haalbaar zal zijn (hellingen) maar hoop in  de toekomst iets leuks neergezet te hebben. Jullie commentaar of tips aangaande de vorderende bouw zijn natuurlijk van harte welkom. Dank daar alvast voor.

Alvast een screendump van koploper:



en hier dan de website die ik voor de bouw aangemaakt en onderhouden heb en naarmate de bouw vordert uitbreid.

http://www.siebengebirgsbahn.nl

Hopelijk veel kijkplezier.

Om het hier wat makkelijker te maken de volgende foto's van de bouw:











De hellingen zijn gemaakt en nu het station boven het schaduwstation nog:














MVG, Arne

ABakker

  • Offline Offline
  • Berichten: 49
    • Siebengebirgsbahn
Re: Baan rond de stad Bonn en zijn omgeving
« Reactie #1 Gepost op: 26 mei 2016, 08:08:20 »
Ter aanvulling op de baan:

Het rijdend materieel is alle uit het tijdperk III en van de DB.
Het baanplan is als jullie zien een L vorm met een breedte van 1,22m en de benen zijn respectievelijk 4,15 en 3,25 m lang.
Ik wilde eerst een Schwarzwald bahn maken , maar daar ik uit mijn jeugd al in het bezit was van station Bonn en ik er achter kwam dat het daar in die omgeving ook leuk heuvelachtig is en qua hoogtes dus beter in H0 neer te zetten, ben ik tot deze keuze gekomen.
Het station is wel van Faller en niet de nog grotere versie van Kibri.
Het digitale systeem is van het merk LENZ en voor de software heb ik zoals jullie al gemerkt hebben voor Koploper van Paul Haagsma gekozen.
De hellingen zijn in principe niet echt 3% en zullen heel misschien voor problemen gaan zorgen maar ik zal niet met lange trein stellen gaan rijden. Hooguit een lok en twee a drie wagons erachter. Zal ook rekening moeten houden met mijn evt kleinste blok en weet op dit moment van schrijven eigenlijk niet hoe lang die is.
In de toekomst zal ik voor meerdere afbeeldingen zorgen.

Vgroeten, Arne

ABakker

  • Offline Offline
  • Berichten: 49
    • Siebengebirgsbahn
Re: Baan rond de stad Bonn en zijn omgeving
« Reactie #2 Gepost op: 24 juli 2016, 09:15:21 »
Beste forum leden,

Ondanks dat ik vrij ver gevorderd ben met de ruwbouw ga ik misschien toch over wegen om mijn ontwerp aan te passen en mijn baan als volgt opnieuw ga bouwen doordat de hellingen bij het oude ontwerp waarschijnlijk problemen op gaan leveren.

Verschillende forum leden hebben me het oude ontwerp afgeraden en in bijna alle topics over hellingen heeft men het steeds over de max. van 3% terwijl ik hellingen van zo een 5% gepland heb. Ik ga de baan toch verder bouwen en test rijden in de ruw bouw om misschien dan toch daarna dit ontwerp te omarmen als mijn locs erg moeizaam naar boven gaan.





Bovendien is er in het nieuwe ontwerp waarschijnlijk iets meer plaats voor een scenery. Het is nog steeds veel spoor op de vierkante meter maar ik rijd nu eenmaal graag met veel mogelijkheden en locs en op de werkelijkheid moet je toch altijd concessies doen tenzij je een mega ruimte hebt tot je beschikking en ik ben al heel blij met dit oppervlak eigenlijk.

Je blijft bouwen aan een baan zeg ik maar en dat is toch eigenlijk ook het leukste deel van de hobby naast dan uiteindelijk een schitterend resultaat.

Hoop dat jullie mijn switch snappen en hoor graag van jullie.

Met vriendelijke groet, Arne

Sicco Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 839
Re: Baan rond de stad Bonn en zijn omgeving
« Reactie #3 Gepost op: 24 juli 2016, 10:27:11 »
Het valt me op dat je vrij lang moet rijden om van het station bij de draaischijf en lokloods te komen. Wellicht de hele scenery rechts op bovenste niveau leggen en aansluiten op de bocht rechts uit het station? Daarbij zou ik een paar behandelsporen op de draaischij aansluiten. Zand, kolen, e.d..

Dan loopt de binnenste cirkel natuurlijk wel het hele stuk onder de baan en zakken waarschijnlijk de buitenste twee sporen om de lokloods heen naar beneden. Betekent dus wel veel meer treinen uit het zicht.

Groet, Sicco Jan

ABakker

  • Offline Offline
  • Berichten: 49
    • Siebengebirgsbahn
Re: Baan rond de stad Bonn en zijn omgeving
« Reactie #4 Gepost op: 24 juli 2016, 10:42:57 »
Het valt me op dat je vrij lang moet rijden om van het station bij de draaischijf en lokloods te komen. Wellicht de hele scenery rechts op bovenste niveau leggen en aansluiten op de bocht rechts uit het station? Daarbij zou ik een paar behandelsporen op de draaischij aansluiten. Zand, kolen, e.d..

Dan loopt de binnenste cirkel natuurlijk wel het hele stuk onder de baan en zakken waarschijnlijk de buitenste twee sporen om de lokloods heen naar beneden. Betekent dus wel veel meer treinen uit het zicht.

Groet, Sicco Jan

@ Sicco Jan,

Goed punt dat je daar aangeeft en heb ik ook overwogen inzake die locloods en dat het weg zal vallen valt misschien mee daar dat spoor aan de achterkant ook naar niveau 1 komt dus niet geheel achter de locloods verdwijnt. Je opmerking over een slakkenkuil ed zal ik zeker meenemen en was wat dat betreft een beetje lui in het tekenen omdat ik ook nu eigenlijk die locloods op het laatste moment ga opbouwen.
Nu ik er wat langer over nadenk kan ik onder dat locloods emplacement ook een soort tweede schaduwstation bouwen met opstelstroken.
Bedankt voor je leuke reactie en voor de tips.

MVG Arne
« Laatst bewerkt op: 24 juli 2016, 10:47:01 door ABakker »

Sicco Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 839
Re: Baan rond de stad Bonn en zijn omgeving
« Reactie #5 Gepost op: 24 juli 2016, 11:03:09 »
Even een paar sporen niet tekenen scheelt natuurlijk wel.

Nog eens naar het plan gekeken (en de foto's), je hebt de loop links gedraaid. Vanuit Bonn loop je buitenom. De twee binnenste sporen hebben nu wel een knik. Als je die nu recht uit laat lopen en in de poot rechts, bijvoorbeeld bij de wissels, een half railtje recht erbij plant ben je de knik kwijt. De paradebaan zal er maar weinig meer voor onder het grote station doorlopen.

Rechtsboven heb je zo'n zelfde situatie. Wellicht dat je met een stukje recht in de bocht van de twee binnenste bogen een mooiere boog kan krijgen. De knikken liggen wel uit het zicht gelukkig.

Groet, Sicco Jan

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 11764
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Baan rond de stad Bonn en zijn omgeving
« Reactie #6 Gepost op: 24 juli 2016, 11:46:46 »
De knikken bij die wissels kan je ook weg werken door de tegenovergestelde soort daar erin te leggen.

dan heb je i.p.v. zo'n slinger een schuin recht lopend geheel,zonder voorbeeld staat voorgaande heel stom omschreven,maar hopelijk snap je wat ik bedoel  ;)
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

ABakker

  • Offline Offline
  • Berichten: 49
    • Siebengebirgsbahn
Re: Baan rond de stad Bonn en zijn omgeving
« Reactie #7 Gepost op: 24 juli 2016, 12:37:39 »
Beste forumleden,

In het bijzonder tijgernootje en Sicco Jan.

Ben weer terug gegaan naar de tekentafel en heb de volgende aanpassingen gedaan. De binnenste sporen heb ik met een recht deeltje onder de buitenste klimbaan gelegd zowel achter als rechts zeg maar waardoor je een iets minder boemelachtig effect krijgt denk ik en was ik eigenlijk al van plan in het hoofd, maar op tekening ligt dan alles over elkaar heen bij dit ontwerp anders moet ik in lagen gaan tekenen wat ik een beetje gedaan heb links onder. Ik neem aan dat jullie dit ook bi die wissels bedoelde en dat dus denk ik mooi opgelost want kan het stijgende deel van de buitenste banen nog eerder laten beginnen.
Het tweede opstelschaduw station tevens op niveau 0 heb ik nog niet uitgewerkt.

Het geheel ziet er dan als volgt uit:



Mochten jullie naar aanleiding hiervan nog aanmerkingen/verbeteringen hebben dan hoor ik dat natuurlijk graag.

Bedankt voor de feedback in ieder geval.


MVG Arne

ABakker

  • Offline Offline
  • Berichten: 49
    • Siebengebirgsbahn
Re: Baan rond de stad Bonn en zijn omgeving
« Reactie #8 Gepost op: 31 juli 2016, 18:05:59 »
Beste forumleden,

Het vorige ontwerp heb ik weer enigszins veranderd in het volgende baanplan dat ik hoop te gaan bouwen en moet goed verloop af te ronden.

Het ontwerp ziet er zo uit:



Schiet u maar! Maar ik moet toch wat met mijn project. Inmiddels heb ik de oude baan gedemonteerd en ga met plezier weer beginnen aan de nieuwe bouw, want het bouwen is toch het leukst eigenlijk.


Met vriendelijke groet,

Arne

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 11764
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Baan rond de stad Bonn en zijn omgeving
« Reactie #9 Gepost op: 01 augustus 2016, 15:58:11 »
Ik zou het volgende nog wijzigen

Bij nr 1 die wissel vervangen door een engels wissel,dan kan het wissel eronder worden aangesloten op de engelsman,en dat wissel met nr 3 kan je dan vervangen door een bochtrailsje.
Dan sluit je de sporen die o.a. naar je draaischijf gaan ,aan op die Engelsman en je bespaart een wissel.
Overigens werden er niet zo veel 3weg wissels gebruikt in de buurt van draaischijven,evenmin als een goederen overslag spoor in die buurt,mijn suggestie,3weg wissel weg,vervangen voor een normaal wissel en die goederen overslag dinges in dien perse nodig elders plaatsen.
(krijg trouwens om een onbekende reden het plaatje niet net zo groot terug geplaatst als t origineel  ??? )
« Laatst bewerkt op: 01 augustus 2016, 15:59:57 door tijgernootje »
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

ABakker

  • Offline Offline
  • Berichten: 49
    • Siebengebirgsbahn
Re: Baan rond de stad Bonn en zijn omgeving
« Reactie #10 Gepost op: 01 augustus 2016, 21:59:07 »
Ik zou het volgende nog wijzigen


(krijg trouwens om een onbekende reden het plaatje niet net zo groot terug geplaatst als t origineel  ??? )\===>> Even width en height aanpassen denk ik.  ;)
Heb je plaatje even op pc opgeslagen en zag dat je het volgende bedoelde:

Die twee wissels bij nummer 1 kunnen inderdaad door een Engelse vervangen worden maar denk die wissel drie te laten vervallen daar ik daar ook nog eens een tandrad baantje had gepland en dat is ook een beetje to much denk ik en komt voort uit het feit dat ik een tandrad locje heb en de Drachenfelserbahn nabij Bonn gelegen wilde nabouwen in mijn ontwerp. Die goederen overslag zal ik wel laten vervallen denk ik en misschien daar nog iets anders op verzinnen dat op een locloods emplacement te vinden is moet ik even in de boeken duiken hoe dat beter in te vullen. Die drieweg wissel kan ik eventueel onder de scenery laten verdwijnen! Is ontworpen om natuurlijk plaats te besparen op de modelbaan, maar je hebt wel gelijk dat het minder mooi en realistisch staat.

Iemand anders op het forum suggereerde nog mijn locloodsen complex meer naar boven te verplaatsen en dan mijn bergdorpje naar rechtsonder te verplaatsen met dat tandradlocje er naar toe. Daar moet ik nog over nadenken hoe dit beter aan te pakken of te laten vallen.

Fijn dat je even gereageerd en meegedacht hebt. Zal je de volgende tekening weer laten zien van hopelijk nu het definitieve ontwerp.

MVG Arne

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 11764
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Baan rond de stad Bonn en zijn omgeving
« Reactie #11 Gepost op: 02 augustus 2016, 10:05:18 »
Definitief ontwerp ?
Het kost de gemiddelde beginner van een nieuwe baan ongeveer 20/30x plannen,gezien vanaf t 1ste concept tot aan iets waar bijna alle kinkjes uitzijn   :o
Ik weet niet hoeveel herzieningen je nu gehad hebt,maareh u zijt gewaarschuwd ;D

Graag gedaan overigens  ;)
Nog altijd niet het idee gehad om een rail teken programma te gaan gebruiken,dat scheelt je een hoop gegum en gepiel en je ziet nauwkeuriger of iets wel past.
(overigens zijn plaatjes daarvan ook iets duidelijker als je raad vraagt)
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

ABakker

  • Offline Offline
  • Berichten: 49
    • Siebengebirgsbahn
Re: Baan rond de stad Bonn en zijn omgeving
« Reactie #12 Gepost op: 04 augustus 2016, 20:30:42 »
@ tijgernootje

Goedenavond! Je hebt helemaal gelijk want ik heb alweer het volgende bedacht: Ik laat spoor nummer drie van de paradebaan snel stijgen zodat ik toch een bergstation kan creëren en mijn geplande tandradbaantje door kan laten gaan. Komt het locloods deel meer naar het station te liggen en komt daar het bergdorpje. Ik zal het weer uittekenen in het weekend en ja ik had achteraf wel kunnen investeren in een software programma maar vind ze vaak zeer prijzig. Prettige avond.


Weer tijd gehad om te tekenen en deze even toegevoegd:



Mochten jullie nog tips hebben dan hoor ik ze natuurlijk graag. Zal hopelijk vanavond of morgen het ontwerp in Koploper gaan zetten da wordt het een en ander misschien ook duidelijker.

MVG Arne
« Laatst bewerkt op: 06 augustus 2016, 13:09:09 door ABakker. Reden: ontwerp toegevoegd »

ABakker

  • Offline Offline
  • Berichten: 49
    • Siebengebirgsbahn
Re: Baan rond de stad Bonn en zijn omgeving
« Reactie #13 Gepost op: 27 augustus 2016, 18:11:35 »
Vandaag een video wagon ion elkaar gezet om de ban te filmen en voornamelijk te inspecteren:



Video filmpje eerste try out staat ook bij materieel en nu weer verder bouwen.

MVG Arne

ABakker

  • Offline Offline
  • Berichten: 49
    • Siebengebirgsbahn
Re: Baan rond de stad Bonn en zijn omgeving
« Reactie #14 Gepost op: 01 oktober 2016, 00:50:41 »
Beste forumleden,


Ik heb mijn ontwerp weer aangepast en het al ongeveer het volgende worden.



De nieuwe video die ik met mijn videowagon van nog geen 100 euro heb gemaakt is te zien op YouTube:

https://youtu.be/E7GTEOVusAs

Natuurlijk ga ik verder met de bouw om van de andere zijde ook het station te bereiken.

MVG Arne