Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Pfarrerwinkel bahn door Wim Vink
Vandaag om 08:32:06
Raadplaatje door Magic
Vandaag om 08:30:16
Aachenau West door mass am see
Vandaag om 08:21:03
2nd Dutch US Convention, DRU Ulft NL 6/7 april 2024 door MOVisser
Vandaag om 08:13:58
Al mijn goede ideeën... door MOVisser
Vandaag om 08:13:34
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Arjen B.
Vandaag om 07:37:56
US diorama in H0 door Frank 123
Vandaag om 06:57:37
Station Roodeschool door NS264
Vandaag om 06:47:13
Gewoon wat busfoto's door GerardvV
24 april 2024, 23:43:57
19 Toen door Benelux795
24 april 2024, 23:18:16
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door MathynK
24 april 2024, 23:15:58
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
24 april 2024, 22:51:27
Ijzeren Rijn: militair transport door Hans van de Burgt
24 april 2024, 22:41:05
Der QuadratSchädel (Bemo br 624/634) door T.Spat
24 april 2024, 22:37:28
Ice 3 (22784) front/ sluit schakelt niet om door Bram.A
24 april 2024, 22:25:19
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door defender
24 april 2024, 21:51:02
Bouwtekeningen Hembrug en/of Strausbrug door Erik01
24 april 2024, 21:31:41
NS 8400 van Werps door Ivo tB
24 april 2024, 21:23:44
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
24 april 2024, 21:14:47
Cranicher Altbahn door Arjen52
24 april 2024, 20:40:00
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door Rob Moerkerken
24 april 2024, 19:39:37
BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34. door Modellbahnwagen
24 april 2024, 19:19:03
Modelbaan schaal H0 niet geheel sluiten in pc prog door Klaas Zondervan
24 april 2024, 19:16:52
Ton bouwt goederenwagens door puntenglijder
24 april 2024, 19:13:00
2e leven van een buitendienst gestelde Gesloten goederenwagen. door Simplex
24 april 2024, 18:52:50
Update: baan in de tropen door Joost O
24 april 2024, 17:12:34
heeft iemand ideeën voor een baan van 120CM bij 240CM? door AlbertG
24 april 2024, 17:01:18
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
24 april 2024, 16:37:54
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
24 april 2024, 16:21:21
Seinen van AliExpress: hoe aansluiten? door freekvo
24 april 2024, 16:17:38
  

Auteur Topic: Fyra-vervanger. NS bestelt Intercity Nieuwe Generatie (ICNG)  (gelezen 67188 keer)

Joop_L

  • Offline Offline
  • Berichten: 1594
Re: Fyra vervanger. NS bestelt Intercity Nieuwe Generatie (ICNG)
« Reactie #270 Gepost op: 13 september 2019, 20:25:49 »
Hoi Ben,

Wel toch... ;)

https://www.treinreiziger.nl/ns-bestelt-18-extra-icng-treinen-voor-ic-brussel/

Ik las dat er 20 treinstellen worden aangepast voor het sporen naar België via HSL Zuid. MAX V 200km/u
De ICNG vervangt de 186 + ICRm die vanaf 2025 niet meer zullen mogen rijden op de "Benelux"

De 186 + ICRm is terug op de IC"Benelux", (Nu IC direct zeker?) gekomen ter vervanging van de Fyra, dus de ICGN vervangt toch onrechtstreeks wel het Fyra verhaal, niet?
Die zijn extra.  ;) De andere gaan én over de HSL én vervangen koplopers.
Groeten Joop, machinist Lls

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8062
  • Spoor N
Re: Fyra vervanger. NS bestelt Intercity Nieuwe Generatie (ICNG)
« Reactie #271 Gepost op: 13 september 2019, 20:55:05 »
Niet toch.....
Op dat moment waren de stellen voor de dienst naar België nog niet besteld, al zijn de stellen als eerste nog steeds bedoeld als vervanging van ICM en ICR (dat al afgevoerd had moeten zijn). Na de Fyra zijn er wel andere inzichten gekomen over de dienst op de HSL.

"Bijzonder dat je het rijcomfort concludeert aan de hand van de uitstraling van de trein zonder zelfs maar een stoel of indeling gezien te hebben ;p"

Jaja, Ik ben een specialleke Thom, I judge the book by it's cover... ;D

Of toch niet... ::)

De Alstom Coradia Steam Pop stond op Innotrans2018 in Berlijn.
De stoelen voor de ICNG zijn dezelfde als in deze trein. Zeer netjes, maar niet wat je zou verwachten om lange afstanden te zijden.
En google het maar eens, het interieur van de Pop ziet er uit als in een tram, en net als de Desiro.

Op zich allemaal niets mis mee hoor, en ook in Italië waar deze stellen al 6 maanden rijden zijn de verslagen toereikend, en ook de Desiro is best ok voor korte verplaatsingen van BV Antwerpen naar Gent.

Maar:
Vervolgens gaan ze deze trein die gebouwd is voor 160 km/u een upgrade geven naar 200 km/u, maar eigenlijk verandert er in het interieur enkel de indeling, om meer bagageruimte te hebben.
Ik zag laatst een artikel waarin beschreven stond dat voor 200km/u kortere bakken nodig zijn, maar dat kan ik nergens verifiëren.
Ik ben zeer nieuwsgierig naar het resultaat, en vooral naar het verschil in comfort met de ICRm.

Ik concludeer dus niet op "uitstraling" maar op jarenlange ervaring in treinrijden, treinkijken, treinlezen en treinbouwen ;D
Tsjah, ik vraag me af of je dat wel kunt zeggen. Zijn de stoelen in de ICNG hetzelfde als in de POP? Gezien dat de POP pas sinds juni in dienst is en dus geen zes maanden, de ICNG ontworpen is voor 200 km/u en geen upgrade is en voor 200 km/u geen kortere bakken nodig zijn, heb ik mijn twijfels erover.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

mardig23

  • Offline Offline
  • Berichten: 225
Re: Fyra vervanger. NS bestelt Intercity Nieuwe Generatie (ICNG)
« Reactie #272 Gepost op: 13 september 2019, 21:22:22 »
Hoi Rick,

De POP en de ICNG zijn voor zover ik weet dezelfde treinen, dus waarom zouden ze er andere stoelen inzetten?
De NS wil het goedkoop houden, dus ik zie de speciale eisen enkel geld kosten.

De 160 km/u heb ik uit de techsheet van Alstom zelf, maar nu ik het nog eens nalees gaat dit over de drieledige stellen van de POP voor de regionale trein.
De 5-delige, en dus kleinste versie van de ICNG voor regionale dienst heeft wel een Vmax van 200km/u.
De 8-delige regionale heeft net als de 5-delige regionale een mix aan korte en lange bakken.
Voor de internationale ICNG-B staat er geschreven dat het een samenstelling zal worden met 8 korte bakken.
"De 18 bestelde treinen zijn treinen die bestaan uit 8 korte bakken"

Nouja, dat wordt 2025 ofzo. We zien wel ;)
Met spoorse Groeten, Karl

Reinier Z.

  • Offline Offline
  • Berichten: 3306
Re: Fyra vervanger. NS bestelt Intercity Nieuwe Generatie (ICNG)
« Reactie #273 Gepost op: 13 september 2019, 21:44:42 »
dus waarom zouden ze er andere stoelen inzetten?

Waarom zouden ze er dezelfde stoelen inzetten? NS heeft allerlei stoelen laten testen door een testpanel. Dat is vrij zinloos als toch van tevoren al vast zou staan welke stoelen er in komen.
Reinier

mardig23

  • Offline Offline
  • Berichten: 225
Re: Fyra vervanger. NS bestelt Intercity Nieuwe Generatie (ICNG)
« Reactie #274 Gepost op: 14 september 2019, 00:25:37 »
Met spoorse Groeten, Karl

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 3869
Re: Fyra vervanger. NS bestelt Intercity Nieuwe Generatie (ICNG)
« Reactie #275 Gepost op: 14 september 2019, 02:46:03 »
Sowieso als je zoekt dat het bij NS altijd goedkoop moet en dat overal de oorzaak van is dan is een verdere discussie zinloos...

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21673
Re: Fyra vervanger. NS bestelt Intercity Nieuwe Generatie (ICNG)
« Reactie #276 Gepost op: 14 september 2019, 09:29:40 »
NSR heeft treinen besteld gebaseerd op een bestaand ontwerp. Dat is vrij veilig en goedkoper, omdat de trein in de kern dan al is ontwikkeld. Maar dat betekent niet dat alles hetzelfde is. De klant kan invloed uitoefenen op zaken als de kopvorm, de indeling en al helemaal op het interieur. Net zoals al die Stadler GTW treinen in de kern hetzelfde zijn, maar er allemaal net verschillend uitzien. Dat soort wijzigingen zijn de kosten ook niet. Als de gekozen stoelen voortborduren op de zetels die de laatste jaren in gemoderniseerd materieel zijn geplaatst, dan wordt het prima zitten.

@Thom, was ik toch te optimistisch over de Hondekoppen en de belangstelling die NS toen had voor de gezondheid van het personeel.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 7813
Re: Fyra vervanger. NS bestelt Intercity Nieuwe Generatie (ICNG)
« Reactie #277 Gepost op: 14 september 2019, 12:40:12 »
De POP en de ICNG zijn voor zover ik weet dezelfde treinen, dus waarom zouden ze er andere stoelen inzetten?
De NS wil het goedkoop houden, dus ik zie de speciale eisen enkel geld kosten.
Ja het model is nagenoeg hetzelfde. Maar dat zegt niets over de indeling.
Kijk voor de gein maar eens naar de GTW's en Flirts die hier in het land en daarbuiten rondrijden. Echt allemaal dezelfde stoelen en comfort NOT.
De casco's zijn dan meestal wel redelijk standaard maar het design en indeling zijn allemaal custom made.
Welkom in de moderne wereld.

Blijf het knap vinden hoe sommigen hier blijven herhalen dat het blijkbaar allemaal goedkoop moet bij NS.
Was jij bij de besluitvorming aanwezig  :-\

Bericht door moderator aangepast
« Laatst bewerkt op: 14 september 2019, 13:44:34 door Bert van Gelder »
Gr.
Eric

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8427
Re: Fyra vervanger. NS bestelt Intercity Nieuwe Generatie (ICNG)
« Reactie #278 Gepost op: 14 september 2019, 15:23:40 »
überhaupt wil je als lange Nederlander niet in een stoel zitten voor kleine Italianen, vv.  Auw, mijn rug.


(vat dit niet op als discriminatie, denk ff na.)
Jeroen

mardig23

  • Offline Offline
  • Berichten: 225
Re: Fyra vervanger. NS bestelt Intercity Nieuwe Generatie (ICNG)
« Reactie #279 Gepost op: 14 september 2019, 19:28:17 »

Welkom in de moderne wereld.

Blijf het knap vinden hoe sommigen hier blijven herhalen dat het blijkbaar allemaal goedkoop moet bij NS.
Was jij bij de besluitvorming aanwezig  :-\

Bericht door moderator aangepast

Beste Eric,

In de moderne wereld waar ik al sinds mijn studies vertoef,  bestaat er zoiets als een openbare aanbesteding. Die is (alvast in België) vrij in te kijken voor de bieders.
De laatste keer dat ik de wet heb nagelezen stond daar in dat de laagste bieder die de geëiste specificaties haalt wint, behoudens bezwaren. (of in Belgie, een zak geld onder tafel en een etentje bij Sergio Herman)
In het Fyra tijdperk met dit resultaat: 1x V250: kostprijs 20 miljoen euro. (ter vergelijking, echte HST E320 Valero 60 miljoen euro per stuk)

Nu komt er niet zo lang geleden iemand van de NS op de Belgische nationale televisie verkondigen dat er voor 200 miljoen euro, 18 "budgetvriendelijke" ICNG-stellen worden besteld om naar België te rijden, uitgerust met alle systemen voor beide landen. Dat komt neer op 11 miljoen euro per 8-delig stel.

Dat is bijna de helft van de V250, die wel 250km/u moest kunnen, maar dat blijkbaar nooit veilig kon rijden. Ze rijden in Italië nu, zelf na zware heropbouw, ook maar 200.

Als je leest wat ik schreef, dat de NS het goedkoop wilde houden, dan ging dat over deze treinen. En er staat dus niet "de NS wil het ALTIJD goedkoop".
Er staat ook niet dat dit de oorzaak is van alle problemen Thom...
En ik schreef zelf ook dat indeling aangepast wordt, en dus modulair is, maar elke upgrade ook extra zal kosten.

En verder zijn de eerste verslagen van de POP goed, dus wat dat betreft loopt het hopelijk deze keer wel goed.

Tot slot lijken jullie het een belediging te vinden dat iemand iets "goedkoop wil oplossen".
Dat is het niet, maar het geeft jammer genoeg niet altijd het gewenste resultaat.
De Desiro's van de NMBS zijn daar een mooi voorbeeld van. Die vallen gemiddeld om de 30000km uit...

En zoals ik al zei, ze komen pas in 2025 ofzo op de HSL, dus we zien wel.
Met spoorse Groeten, Karl

laurent

  • Offline Offline
  • Berichten: 2742
  • Broem broem!
    • Sporingerdam
Re: Fyra vervanger. NS bestelt Intercity Nieuwe Generatie (ICNG)
« Reactie #280 Gepost op: 15 september 2019, 00:23:10 »
En als het om zitten gaat; als liefhebber van oude treinen zit ik liever wat minder goed in een mooie trein dan uiterst comfortabel in een lelijk hok  ;D ;D

Maar treinen zijn in mijn geval meestal om naar te kijken vanaf de buitenkant.
Gelukkig heb je het niet voor het zeggen. Ik was erg blij toen plan V van mijn dagelijkse trajecten verdween, idem voor DD-AR toen het vervangen werd door DDZ en ik ben nu blij, zeker in de zomermaanden, als ik een SLT tref i.p.v. een SGM. Beide zijn geen toonbeeld van comfort, dus doe mij dan maar de trein met airco en zonder gehoorbeschadiging.
Neem ook eens een kijkje op mijn Youtube Kanaal:
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 + MS2 | Tischbahner | LN + DAISY II Funk | C Rails | Multiprotocol | D | A | CH

Tischbahning.de

martijn v m

  • Offline Offline
  • Berichten: 4452
  • Heerwijk in H0
    • vames
Re: Fyra vervanger. NS bestelt Intercity Nieuwe Generatie (ICNG)
« Reactie #281 Gepost op: 15 september 2019, 13:20:53 »
Over de verschillende hoogten van de ramen.
Komt puur omdat ze een gelijkvloerse instap moeten hebben

En aangezien de draaistellen ook ergens een plekje moeten hebben zal de vloer daar hoger komen te liggen.

Dus kleinere ramen.

Kijk maar naar die POP.

Die heeft het nog wat extremer.

Bouwt aan H0 modeltrambaan Heerwijk

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8062
  • Spoor N
Re: Fyra vervanger. NS bestelt Intercity Nieuwe Generatie (ICNG)
« Reactie #282 Gepost op: 24 maart 2022, 11:12:05 »
De toelating voor de 18 ICNG stellen in België is rond, aan twee prototypes voor diensten in Duitsland wordt gewerkt: https://www.railjournal.com/news/belgian-certification-process-completed-for-new-ns-fleet/
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Daan!

  • Offline Offline
  • Berichten: 4500
Re: Fyra vervanger. NS bestelt Intercity Nieuwe Generatie (ICNG)
« Reactie #283 Gepost op: 24 maart 2022, 15:36:01 »
Benieuwd waar ICNG-D ingezet gaat worden. Ik las op Somda de suggestie van het aanvullen van de ICE naar Keulen.
« Laatst bewerkt op: 24 maart 2022, 20:09:32 door Reinout van Rees. Reden: Stukje weggehaald dat op gesplitst deel sloeg »

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7402
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Fyra-vervanger. NS bestelt Intercity Nieuwe Generatie (ICNG)
« Reactie #284 Gepost op: 24 maart 2022, 20:12:53 »
Huishoudelijk: berichten over fyra-documentatie doorgeschoven naar een fyra-draadje, paar berichten opgeschoond en zoals werd gesuggereerd een streepje in de titel gezet.

Reinout-als-moderator
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)