Google+
Doel:€250.00
Donaties:€63.25

Per saldo:€-186.75

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 18-08-2018
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Projekt 083-338 door 44
Vandaag om 10:37:29
Mijn eerste H0 modeltreinbaan in aanbouw door DJV
Vandaag om 09:55:12
ProRail: het spoor begint vol te raken door Hendrik Jan
Vandaag om 09:52:50
2 Motoren DCC, serie of parallel aansluiten? door henk
Vandaag om 09:51:13
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Ronaldp
Vandaag om 09:41:52
Rollenbank in Spoor-1 door becasse
Vandaag om 09:39:58
AVT NS6300 reactiedraadje door ATB
Vandaag om 09:37:04
Midland Industriebaan, NS Tijdperk IV, HO. door gvandersel
Vandaag om 09:14:27
25 jaar geleden door Willem1951
Vandaag om 08:50:59
Bröckenbahn door NS264
Vandaag om 08:12:25
Baan in Los Angeles door AndrevdG
Vandaag om 07:41:24
BNLS-Module "Bahnübergang Burgstraße" door Wim1969
Vandaag om 07:30:01
Montage bouwkit Weinert BR 93 door NS1220
20 augustus 2018, 23:57:31
Spoor 0 messing, HSM AB 185-246 door FritsT
20 augustus 2018, 23:54:21
Foto/Filmtopic Laurent door laurent
20 augustus 2018, 23:44:32
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door DJV
20 augustus 2018, 23:29:10
Ovaalramer in messing. Schaal 0 door becasse
20 augustus 2018, 22:54:42
Stadtstrecke in spoor 1 door becasse
20 augustus 2018, 22:49:13
Vorarlberg (Oostenrijkse treinbaan....n-spoor) door raymond erdtsieck
20 augustus 2018, 22:42:05
Digitale locs uit startset allemaal op hetzelfde nummer. door KNed
20 augustus 2018, 22:41:58
Artitec Daf ya126 en ya328 kleuren door RobertBaaij
20 augustus 2018, 22:36:29
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Marc tramt
20 augustus 2018, 22:26:48
Landerbahn en Reichsbahn locomotieven. door Rondje_HO
20 augustus 2018, 22:19:57
19 Toen door Rondje_HO
20 augustus 2018, 22:17:37
  

Auteur Topic: Militaire voertuigen in 1 op 87  (gelezen 24514 keer)

Sobat Kras

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 9966
    • sleutelspoor
Re: Militaire voertuigen in 1 op 87
« Reactie #60 Gepost op: 20 oktober 2017, 13:54:44 »

Ik weet dat ik "ze", de spiegels en ruitenwissers, ergens moet hebben liggen!!! Maar zoals gewoonlijk kan ik "ze" weer eens niet vinden



Ik heb ze gevonden.!! Weinert Modellbau No 4305. Ooit eens gekocht bij Willem Moerman.

Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Sobat Kras

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 9966
    • sleutelspoor
Re: Militaire voertuigen in 1 op 87
« Reactie #61 Gepost op: 08 november 2017, 14:44:27 »

Mijn YA616 op de openbareweg.


Het gaat bij Defensie ook niet altijd goed met de voertuigen. Takeldoos YB626 er op af gestuurd. Je ziet nu wel dat de verhoudingen niet kloppen. De takeldoos is ontstaan uit een Brekelmans 6 x 6 YA328 die eigenlijk wat te groot was tov de Artitec, Alsacast en Dennisse broertjes en zo voor een YA616 door kon gaan.


Iets met de achtertrein!!!


De YA met de Long Tom staat niet erg gelukkig geparkeerd. Het spul blokkeer de hele A27


Voertuigen zijn beide van de zelfde (model)fabrikant. De modellen zijn echt 1 op 87 maar het is wel wennen aan het verschil in grote van de wagens.


YA 328 en de YA616 gezusterlijk naast elkaar.
« Laatst bewerkt op: 09 november 2017, 14:12:19 door Sobat Kras »
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

AndréDev

  • Een trein is nooit genoeg
  • Offline Offline
  • Berichten: 625
  • Always on track!
    • reichsbahn.nl
Re: Militaire voertuigen in 1 op 87
« Reactie #62 Gepost op: 08 november 2017, 23:12:58 »
 ;D ;D ;D ;D ;D geweldig dit!!wat een zootje :P
Snelweg met N weg afmetingen...
Geheime takeldoos op diezelfde geheime weg.
Ik zou Rijkswaterstaat aanklagen voor dit wan produkt...
Zelfs de belijning is van duister alooi :angel: net als de vangrails...... :D
Helemaal top ;)

André
Some trains never roll.

Sobat Kras

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 9966
    • sleutelspoor
[b]Leopard 1-bergingstank[/b]
« Reactie #63 Gepost op: 15 juni 2018, 14:37:05 »
Regelmatig komen we hier op BNLS artikelen tegen die handelen over militaire voertuigen. Veel van deze voorgestelde voertuigen, of het nu rups of wiel zijn, zijn voor hun taak en authenticiteit lichtelijk tot zwaar verbouw. Voor sommige voertuigen is dat zelfs noodzakelijk om ze een Nederlands uiterlijk te geven en evt. geschikt te maken om per rail getransporteerd te worden. Ik geloof dat deze ombouw voor de meeste van ons geen probleem is, je moet het gewoon durven en doen. In deze blog ga ik vertellen wat er zoal met de modellen van Roco Minitanks Leopart1 Bergingstank, M60A1  AVLB Bruggenlegger, Cheetah PTRL, Leopard1 gevechtstank en de M.A.N. magazijnwagen moet gebeuren. In de tijd dat ik deze modellen aan het ombouwen was waren Artitec en Alsacast nog niet op de markt en ben ik uitgegaan van de modellen die in het assortiment van Roco Minitank voorhanden waren. Na de stop door Roco heeft Herpa de modellen overgenomen en mondjesmaat opnieuw uitgebracht. Na een tijd lang niet meer verkrijgbaar te zijn geweest, brengen zowel Herpa als Roco de modellen selectief op nieuw uit.




00- de vier voertuigen die behandeld gaan worden zijn de Leopart Bergingstank, Cheetah PRTL en de vervanger van de Centurion, de Leopart1 en op de achtergrond de mobilewerkplaats in een 5 tons M.A.N.


01 Enkele modellen die behandeld gaan worden op de operatietafel.

Aan de slag.
Leopard 1-bergingstank
Een Leopard 1-bergingstank kan defect materieel tot een gewicht van 50 ton bergen. Het bergingsvoertuig werd in 1970 aangekocht voor het bergen van de Leopard 1-gevechtstank. Nu gebruiken de pantserinfanteriebataljons de berger voor kapotte CV90- infanteriegevechtsvoertuigen. Specificaties. Lengte: 7,57 meter, Breedte: 3,25 meter, Hoogte: 2,70 meter, Gewicht: 40.000 kilo, Motor: 10 cilinder diesel, 610 kilowatt, Bemanning: 2 (commandant, chauffeur), Bewapening: 2 x 7.62mm-mitrailleur (torendak en boeg), In gebruik bij: Koninklijke Landmacht
Het voertuig heeft een kraan, een hijslier, een hoofdlier en een snij- en lasinstallatie. Om het voertuig in de grond te verankeren en te stabiliseren tijdens zware werkzaamheden is de Leopard uitgerust met een steunblad. Hiermee kunnen ook grondverzetwerkzaamheden worden verricht. Reservemotor. Op het achterdek kan de Leopard 1-bergingstank een reservemotor vervoeren. Een kapot voertuig kan eventueel vlak achter de frontlijn een nieuwe motor krijgen en direct weer aan het gevecht deelnemen.


 02- Met een 1 mm boortje in een pin-vice boren we de deur in de zij uit. Werken deze verder af met een vijltje


03- De “nieuwe”deur maken we van een pas gemaakt stukje styreen, verven dit wit, en plaatsen er een rode brandblusser op


04- Mocht er iets niet goed gaan dan is er altijd nog het grondpersoneel om dat te verhelpen.


05- Om het een Nederlands aanzien te geven worden de benodigde opschriften op de juiste plaats aangebracht en de toren krijgt een Cmdt. Dit is er een uit het zelfde Mintank programma ven Roco en dus te groot.


06-De Leopart1 bergingstank in zijn element

Straks verder





« Laatst bewerkt op: 15 juni 2018, 19:12:16 door Sobat Kras »
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Wim Vink

  • Online Online
  • Berichten: 3601
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: Militaire voertuigen in 1 op 87
« Reactie #64 Gepost op: 15 juni 2018, 15:07:43 »
Mooi artikel Sobat  (y)
Ik kijk als US Army liefhebber vooral uit naar M48/M60 bruggenlegger!!
Met vriendelijke groet,
Wim

Sobat Kras

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 9966
    • sleutelspoor
[b]Pantserrupsvoertuig tegen luchtdoelen (PRTL), Cheetah[/b]
« Reactie #65 Gepost op: 15 juni 2018, 15:45:44 »
Pantserrupsvoertuig tegen luchtdoelen (PRTL), Cheetah
Deze PRTL’n , ook wel Pruttel genoemd, zijn vervangen door het Stinger wapensysteem op platforms. De hele serie is in de afgeronde fase van afstoting en de uitstroom, zoals de buitendienststelling bij defensie genoemd word De buitendienst stelling was geplant: 60 PRTL’n tussen 2008-2010. En nog eens  60 PRTL’n tussen 2010-2012.


09-De PRTL in gevechtsstelling bij onze strijdkrachten


10-Het model van Roco laat ons de uitvoering van de Bundes Wehr zien. Deze uitvoering heeft een ander radarscherm als welke gebruikelijk is als bij onze defensie.


11-De Nederlandse ontvanger/zender is een horizontaal geplaatste staaf die als een gek in de ronde draait om zijn doel te vinden en vast te houden.


12-Wij maken deze radarscanner uit een stukje rond styreen en plaatsen dat op de oude plaats van de Duitse antenne.


13-Ook bij deze pruttel brengen we de tactische tekens en kentekenplaten aan. De Nederlandse Pruttel heeft in tegenstelling tot zijn Duitse zusters, aan beide zijden kasten op de romp. Ook deze kasten brengen wij dmv enkele stukjes styreen op de juiste plaatsen aan


15- Pantserrupsvoertuig tegen luchtdoelen (PRTL), op de trein in rust stelling. De antenne is naar beneden


16- Ook de op het onderstel van een leopard gebouwde pantser moet door middel van spankettingen gezekerd worden.
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Hans Grasmaijer

  • Offline Offline
  • Berichten: 1393
Re: Militaire voertuigen in 1 op 87
« Reactie #66 Gepost op: 15 juni 2018, 16:15:02 »
Staat ie er net op, moet ie er weer af om de wagen goed op de rails te zetten. Komt die kraan weer.  :)
Tschüss Genossen,

Hans

Will you still need me, will you still feed me
When I’m sixty-four.

Sobat Kras

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 9966
    • sleutelspoor
Re: Militaire voertuigen in 1 op 87
« Reactie #67 Gepost op: 15 juni 2018, 16:23:17 »
Ik weet het Hans, maar dit is de alternatieve handrem. 8) Anders lopen de wagens weg onder het fotograferen :angel:
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

borotof

  • Offline Offline
  • Berichten: 144
Re: Militaire voertuigen in 1 op 87
« Reactie #68 Gepost op: 15 juni 2018, 16:58:23 »
Mooi spul, wil je het helemaal goed doen, antennes eraf op de trein...

Sobat Kras

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 9966
    • sleutelspoor
M60A1 Armoured Verhicle Landing Bridge (AVLB)
« Reactie #69 Gepost op: 15 juni 2018, 19:03:45 »
M60A1 Armoured Verhicle Landing Bridge (AVLB)
Het gepantserde voertuig M60A1  AVLB is een voertuig ontworpen om militairen en hun uitrusting snel over niet al te brede diepe hindernissen te helpen. De M60A1 AVLB is gebouwd op een omgezet tankchassis. Door de geschutskoepel te verwijderen kon een 60 voet (19 meter) lange schaarbrug op het chassis worden geplaatst. De brug heeft militaire ladingsklasse 60. Door gebruikte te maken van een tankchassis kan in de AVLB in het zelfde terrein opereren als die van de hoofdgevechtmacht . Het pantser staat de AVLB toe om zelfs in aanwezigheid van vijandelijk vuur te werken. Het plaatsen van de overspanning duurt 2 tot 5 minuten. Zodra het brugdeel over de hindernis is geplaatst, koppelt de AVLB zich los, en gaat dan als eerste voertuig de brug over om aan de andere kant te wachten tot dat al het andere verkeer veilig de brug gepasseerd is. Zodra het laatste voertuig en de infanterist gebruik hebben gemaakt van de brug, gaat de AVBL zich weer met de brug verenigen. Het opnemen van de brug door de twee koppige bemanning vergt, onder pantser bescherming, een kleine 10 minuten. Hierna kan de AVBL zich met gezwinde spoed naar de volgende klus reppen!!!.
Voor de goede orde, de M60A1 AVBL heeft nooit Nederlandse kentekens gekend. Wij moesten het met omgebouwde Centurions doen voor dat de Biber zijn intrede deed.


18 Front aanzicht van de Amerikaanse M60A1 AVLB. Duidelijk is de stempel te zien waarmee de brug wordt afgezet. De tank heeft een Lengte van 9.44 meters en een breedte van 3.66 meters.


19 De achterzijde van de AVLB. De rijwegbreedte van de AVLB is 4 meter. De AVLB is uitgerust met een 12 cilinder diesel motor type Avos-1790-20. Deze krachtbron geeft de tank een snelheid over de weg van 50 kilometers per uur en in het terrein is dit 13 tot 20 km/h. De AVLB heeft een brandstof capaciteit van 1420 liters wat een actieradius geeft van 464 kilometer.


20 Zonder brug  is duidelijk de zware cilinder van het hydraulisch hefsysteem te onderscheiden. Het gewicht van de AVLB is 56.6 ton (51.33 metrische ton)


21 Verplaatsing van de brug op een wielvoertuig. De brug heeft een uitgevouwen lengte van 19.5 meter en kan een gat overspannen van 18 meter. In gevouwen toestand heeft de brug een lengte van bijna 10 meter. Het gewicht van de brug zelf is 14.6 ton.


22 Een geweldig gezicht als de brug in operationele toestand is.


23 Als eerste handeling wordt de tank door ons wat modificeren. De plastic zuigerstangen van het hydrolyse hefsysteem zijn door het veelvuldig gebruik zodanig slap geworden dat zij spontaal afbraken.


24 ook de scharnierpunten worden vervangen door messing exemplaren.


25 De brug bestaat uit twee delen die samen weer een geheel gaan vormen. De brug is ruim buiten het profiel van vrije ruimte. Zonder in te grijpen kan de brug niet op de trein geplaatst worden en moet er dus iets aangedaan worden. Wij gaan, net als in het grootbedrijf, de brug demonteren en zagen alle verbindingen tussen de rijdelen uit.


26 Als dat gebeurd is worden de delen, net zoals op het plaatje, op elkaar geplaatst.


27 Zo gaan de brugdelen vervoerd worden. Alles gezekerd dmv trekbanden en staaldraad tussen de rongen. Alles wordt met trekbanden aan de wagen gefixeerd.


28 De M60A1 AVBL in vervoer toestand. Door het buiten profiel zijn van de tank met brug, moeten deze apart vervoerd worden. De lengte en het gewicht van het pantservoertuig ()bepalen dat voor een zes assige zwaartransportwagen gekozen is.


29 Om de brug op de Rs te krijgen hebben we enige hulpwerktuigen nodig


30 Deze kraan is omgebouwd uit een Kibri model


31 Net als deze. Let even op de overgangen tussen de Demels!


32 De kranen zijn gelijk maar gebruikt om de containers met losse materialen op de Rs te plaatsen.


33 Klaar om zelf geladen te worden. Hier is goed te zien hoe of dat de brugdelen geborgd zijn.


34 De gezekerde AVLB op een DEMEL-wagen tussen de Leoparttanks


35 De AVLB is gereed om de arm in de vervoersstand te plaatsen (achterover op de steun)


36 De steunen zijn al geplaatst. Het is nu zaak de rupsen goed op te sluiten!


37 Wat je allemaal al niet nodig hebt. Blokken en (span)kettingen zijn geleverd door nu Herpa.


38 Geplaatst in de vervoerstoestand. Vanwege het te hoog zijn moet de hydraulische arm zo laag mogelijk geplaatst worden op de spoorwagen.


39 Als laatste gaat de Bergingspantser op de trein. De kraan van deze pantser hebben we aan het front hardt nodig om de brug weer in elkaar te zetten.


40 Alleen de Bergpantser, die op de achtergrond nog bezig is, op de trein zetten, en dan kan de trein vertrekken.

Ps. Roco heeft een mooie Bieber op basis van een Leopard 1 in de aanbieding, hoewel  deze Bieber niet conform is aan de Nederlandse uitvoering,  is het een aanvaarbaar model voor de krijgsmacht in tijdperk  IV/V
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 2276
  • NS tijdperk IIIc
Re: Militaire voertuigen in 1 op 87
« Reactie #70 Gepost op: 16 juni 2018, 12:58:57 »
Leuke knutsels Sobat :)

Alleen is je Leo-1 berging nu een soort mutant, een berger met het dozerblad van een genietank, het dozerblad van een berger is beduidend kleiner (lager) dan dat van een genie uitvoering.

Zover ik heb kunnen vinden hadden de Nederlandse Centurion brugleggers dezelfde opbouw en brug als de M60, dus daar zou je nog wat mee kunnen doen.
Fotodijk(je)
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Sobat Kras

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 9966
    • sleutelspoor
Leopard 1 en 2
« Reactie #71 Gepost op: 16 juni 2018, 17:23:35 »
Leopard 2
In 1986 heeft Nederland met de instroom van de 445 Leopard 2’s  de 369 Centurions en 130 AMX-13’s vervangen.  Wat is de beste verhouding voor het 1e legerkorps de tussen tanks en anti-tankwapens. Om deze te berekenen had TNO met de computer het verdedigend gevecht op bataljonsniveau gesimuleerd. Dit ‘’operational-research-project’’ wees uit dat het 1e legerkorps behoefte had aan 913 tanks en 475 AT-wapens lange dracht. Omdat er al 468 Leopard 1’s, in de bewapening waren, werden 445 Leopard 2’s aangeschaft. De nieuwe tanks, zouden tussen 1981 en 1986 worden geleverd. De officiële overdracht van kenteken KU-84-00 was op 3 september 1981. Op 28 juli 1983 ontving 43ste  tankbataljon in Langemannshof (Duitsland) de eerste Leopard 2 tanks. De Nederlandse tanks kwamen uit de tweede en derde bouwserie met serienummers 12001-12278 en 22001-22167. De Nederlandse voertuigen weken af van de Duitse versie door andere rookwerpers met aan elke zijde van de toren zes lanceerkokers met een kaliber van 76 mm en een bereik van 25 tot 40 meter, voor de bestuurder een helderheidsversterker van Nederlands fabricaat, FN MAG machinegeweren (1 x torendak en 1 x FN-MAG mod.3 coaxiaal geplaatst), RT-3600 radio’s en ander antennepods. In januari 1993 werd besloten het bestand te verlagen tot 330 stuks. De bestuurder heeft drie peroscopen ter beschikking. Achteraan verschaft een camera’s met een horizontaal en verticaal gezichtsveld van 65°, zicht naar achteren (vanaf de Leopard 2A5). Links daarvan wordt de minutie opgeslagen. Daar is ruimte voor 27 granaten, en op het rek kunnen nog kisten 7.62 mm munitie worden opgeborgen,4x. De geschutstoren bevindt zich boven op het midden van het voertuig. Achteraan zit de machinekamer met daarin een MTU MB 873 dieselmotor van 1500 pk (1100 kW) met een renk HSWL 534 versnellingsbak en remsysteem. Tevens beschikt deze ruimte over een brand-detectie-systeem dat zowel automatisch als manueel te bedienen is.
115 Leopards werden in 1996 voor 310 miljoen gulden verkocht aan Oostenrijk. In 1993 werden 180 voertuigen tot A6 standaard verbeterd. Vanaf de A5 veranderde ook het kleurenschema van RAL 6014 legergroen naar een standaard patroon met de kleuren bronsgroen, lederbruin en teerzwart.  Op 8 april 2011 werd besloten om alle overgebleven Leopard 2A6 tanks, 82 exemplaren, uit te faseren vanwege de bezuinigingen binnen het Ministerie van Defensie. Nederland gaat echter wel oefenen met Duitse Leopard 2's. In 2015 is besloten het resterende aantal van 18 Leopard 2's uit de verkoop te halen en weer in te zetten. Dit gebeurt door een constructie te bedenken waarin de 18 overgebleven Leopard 2 A6's worden geschonken aan Duitsland. Duitsland moderniseert deze 18 stuks naar de versie Leopard 2 A7+ en verhuurd ze vervolgens aan Nederland. Deze 2A7+ worden onderdeel van de 43ste  Gemechaniseerde Brigade in Havelte. Deze Brigade is onderdeel van de 1e  Duitse Pantserdivisie en gestationeerd in het Duitse Bergen-Hohn. Dit alles als onderdeel van een diepgaande samenwerking en integratie van de Nederlandse en Duitsland Landmachten. Andersom zal een Duitse Leopard 2 tankeenheid onderdeel worden van een Nederlandse brigade. Noorwegen kocht 52 Leopard 2A4 tanks uit Nederlandse voorraden. Nederland leverde in 1997 aan Oostenrijk 114 Leopard 2's en één toren. Bij de overeenkomst van 1996 was afgesproken dat 115 tanks geleverd zouden worden in de conditie waarin ze zich bevonden en naar keuze van de verkoper. Het gevolg was dat de meest versleten voertuigen verzonden werden, in één geval zelfs met een opengescheurde romp. Die nam Nederland dus maar weer terug. In 2002, werden 128 Leopard 2's aan Polen overgedragen. De waarde daarvan werd aangegeven als zo'n 380 miljoen euro, maar Polen hoefde slechts de transportkosten van 22,5 miljoen te betalen. In november 2013 kocht Polen nogmaals 14 2A4 en 105 2A5 Leopard's voor een bedrag van rond de 250 miljoen euro.  De Portugese landstrijdkrachten gebruiken 37 ex-Koninklijke Landmacht Leopard 2A6 tanks voor de Gemechaniseerde Brigade Santa Margarida.bron Wikipedia

Net zoals in het grootbedrijf moeten ook modelvoertuigen van tijd tot tijd in onderhoud en daar waar nodig gemodificeerd worden. Deze keer is onze Leo aan de beurt om gemodificeerd te worden.


41 Om taferailtjes als dit te kunnen maken moet er aardig wat verhapsnapt worden aan de bestaande voertuigen


42 Als eerste komt de Leopart1 in aanmerking om enkele onderhandelingen te ondergaan. Met een scherp mes wordt het serviceluik met het rooster uit het grote luik gezaagd. Hier onder zit het motorcompartiment van de tank. De wanden aan de binnenzijde van de tank worden gemaakt uit stukjes styreen.


43-Al snel zien we dat het niet mogelijk is een motor te plaatsen zonder het hele serviceluik er uit te halen. Ook dit luik snijden we er voorzichtig uit. De motor wordt opgebouwd uit losse onderdelen die in de rommelbak te vinden zijn. De gevonden oude haring wordt door de monteurs niet erg op prijs gesteld!  Op de snijmat snijden we met een scherp mes eerst het rooster uit de bovenzijde. De ruimte van de MK wordt door middel van styreenplaatjes afgebakend. Al snel zal blijken dat je hier moeilijk in kan werken en dat een motor veel groter is als het gat. Dus het hele deksel van het motorcompartiment moet er uitgesneden worden.


44- Een passende motor is in model niet zo snel te vinden. Uit allerlei onderdelen die te vinden zijn in de rommeldoos zelf maar iets gelijkend gemaakt. De luchtkoelers van de motor zijn gemaakt van overtollige trackwheels van een of ander pantservoertijg. Mooi is te zien dat de geschutstoren over een dicht veld draad dmv een enkel pinnetje. In werkelijkheid loopt de toren door tot op de bodem van het voertuig en dat gaan wij ook doen. Mooie kans om het bergingsvoertuig eens in te zetten


45- De opgeroepen berger bezig met het uitnemen van de geschutskoepel


46- In het dek van de tank boren we met een langzaam draaiende boor een serie gaatjes binnen de aangegeven diameter van de toren. De dammetjes tussen de boorgaatjes worden later door gesneden en de ontstane cirkel glad af gewerkt.
 

47 Het uitgeboorde en afgewerkte gat voor de toren. De diameter is afgeleid van de onderplaat van de toren. Deze plaat kunnen we verder niet meer gebruiken. Op de bodem van de tank komt een tweede boden die het binnenste een glad uiterlijk moet geven. De “buis” waar de toren om draait maken we uit een stukje styreen wat al enig sinds in vorm is gerold. Hier komen we later op terug.


48  Inspectie door de cmdt ter plaatsen


49 De toren en de op maat gemaakte cilinder


50 De onderzijde van de geschutskoepel is gedeeltelijk uitgesneden en daar wordt de cilinder van de ondertoren pas op gemaakt


51 De cilinder wordt met styreenlijm (Bison verdunner) op zijn plaats gefixeerd.


52  Als de twee componenten, de toren en de cilinder, onwrikbaar zijn verlijmd, kan de toren geplaatst worden.


53 De chef moeilijke zaken is ter plaatsen en overlegt met de monteurs hoe het best gewerkt kan worden. Hiervoor wordt weer de hulp van de Leopard -bergingstank in geroepen


52-De chef MZ heeft plaats genomen in zijn vehikel en kan aan de hijsklus beginnen. De Leo Takel ter plaatsen


55 Zo moet de toren zakken, tot op de bodem!


56- Nog een klein stukje en hij staat op zijn plaats


57- Hogerhand komt ook nog even kijken en geloofd het wel.


58- En dan proefdraaien op het kazerneterrein of dat alles wel naar behoren werkt








59  Decals komen van TL-Modellbau uit Duitsland
HR
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Sobat Kras

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 9966
    • sleutelspoor
Bren Gun Carrier Mark II
« Reactie #72 Gepost op: 26 juni 2018, 15:57:22 »
Het was op 6 juni vierenzeventig jaar geleden dat de geallieerde legers de stranden van Normandie bestormden. In de loop der jaren heb ik diverse h0 modellen uit de D-day periode in mijn verzameling opgenomen en wil deze nu een plaatsje geven op een van mijn D-day diorama’s. In een recent verleden heeft  Artitec een kant en klaar model en Alsacast en bouwpakket van  de Medium Machine Gun Carrier, beter bekend als Bren Gun Carrier uitgebracht. Om D-day levendig te houden lijkt het mij gepast om dit in grote getallen gebouwd, maar redelijk onbekend voertuig onder de aandacht te brengen.
In 1935 presenteerde Vickers-Armstrong een “'Experimental Armored Machine Gun” met een Ford V8 motor. Het eerste pantser was 6 mm dik. De bewapening bestond uit een zwaar Vickers machinegeweer, welke een jaar later vervangen is door een kaliber.303 Bren. Vanaf 1937 was dit de standaard bewapening voor de Universal Carrier, waardoor het voertuig de bijnaam Bren Gun Carrier ontving. Andere type aanduidingen waren o.a. Medium Machine Gun Carrier, Bren Gun Carrier, Scout Carrier, en Cavalry Carrier. Bij de 'Carrier Machine Gun Mark 1' zat de bemanning aan de voorzijde. Achter hen was een open ruimte waarin een scala aan lading kon worden vervoerd. Er was plaats voor vijf infanteristen of een 'gun crew', De ophanging was een combinatie van een standaard Vickers & Hortsmann vering. De 'Carrier Machine Gun Mark 1' woog 4,5 ton met een maximum laadgewicht van 300 kg. Het pantser was verdikt tot 12 mm. De in het midden staande Ford motor leverde 95 pk en dit resulteerde in een topsnelheid van 48 km/h. De transmissie had vier versnellingen voor- en één versnelling achteruit. De brandstoftank had een inhoud van 75 liter. De actieradius kwam uit op een goede 225 km.
De Mark II was de definitieve productieversie die alle verschillende Carriers, die tussen 1935 en 1940 geproduceerd waren, standaardiseerde. Deze versie had ook een vierkante open ruimte aan de achterzijde en hierin was plaats voor een veelzijdig aantal goederen, materieel en militairen. De Carrier was standaard uitgerust met een sleepinrichting. Deze versie werd geproduceerd in Groot-Brittannië en in het Gemenebest. De Mark II werd bekend dankzij zijn snelheid, behendigheid, maar vooral door zijn veelzijdigheid. Een andere variant was de T16. Deze T16 was een Canadees product waarvan er 16.000 stuks in de Verenigde Staten werden geproduceerd. Zij kregen t.o.v. hun Engelse collega’s een zware Browning kaliber.50 (12,7 mm) machinegeweer. Tijdens en na D-day is de T16 vooral door de Canadezen op het Europese oorlogstheater ingezet als artillerietrekker. Tussen 1940 en 1943 werden de Infanteriebataljons uitgerust met 10 tot 33 stuks Carriers en de gemotoriseerde artilleriebataljons werden volledig uitgerust met deze voertuigen om de QF 6 ponder (57mm) kanonnen te trekken. Na de Geallieerde invasie in Noorwegen werden verscheidene Mark I’s carriers buitgemaakt door de Duitse Wehrmacht, maar Duinkerken spande in juni 1940 wel de kroon. Hier werden onnoemlijk veel voertuigen op de Britten buit gemaakt. Ook rondom de Middellandse zee en tijdens Duitse offensieven in Noord-Afrika werden verscheidene versies van de Carrier tot “Kriegs Beute” gemaakt. Zij kregen de aanduiding "Fahrgestell Bren". De meeste van de buitgemaakte "Fahrgestell Bren" werden herbewapend met een MG34 of .42 machinegeweer
Tijdens de oorlog zijn veel militairen en burgers uit de door de Duitsers bezette gebieden naar Groot Brittannië gevlucht. De landslieden zochten elkaar in GB weer op en vormden zij later de vrije nationalistische strijdkrachten. Veel Nederlandse Engelandvaarders werden ondergebracht bij de “Prinses Irene Brigade” die voor hun taken uitgerust waren met deze carriers. Buiten Engeland gebruikten ook de Gemenebestlanden, zoals Australië, Canada en Nieuw-Zeeland dit wapen. In 1944 leverde Australië aan Nationalistische China 1500 en aan Thailand nog eens 118 carriers. Daar de Filippijnen in 1940 door de Jappen onder de voet werden gelopen namen de Verenigde Staten 57 carriers, die via een tussenstop op de Filippijnen op weg waren naar Canadese troepen in Hong Kong, in beslag. 40 van de inbeslag genomen carriers werden ondergebracht bij de 1st Provisional Tank Group. De Sovjet-Unie had voor de oorlog al 200 carriers van Engeland gekregen en kregen daar tijdens de oorlog nog eens 2560 stuks bij.  Tot aan het einde van de Tweede Wereldoorlog zijn er ongeveer 81.700 Medium Machine Gun Carriers, Bren Gun Carriers, Scout Carriers, Cavalry Carriers en de daarvan afgeleide carriers geproduceerd. De carrier was een succesvol concept zodat na het einde van de tweede wereld oorlog er nog eens 31.300 stuks zijn doorgeproduceerd. Deze carriers vonden hun weg naar o.a. het Verenigd Koninkrijk, Zwitserland, Nederland en België.
Type: Bepantserd transportvoertuig, Herkomst: Verenigd Koningkrijk
Aantal gebouwd: 113.000, Periode: 1934-jaren 60, Bemanning: 3
Lengte: 3,65 m, Breedte: 2,06 m, Hoogte: 1,57 m, Gewicht: 3,19 ton (3,75 ton met lading), Pantser: 6-12 mm, Hoofdbewapening: Bren machinegeweer of Boys antitank-geweer, Secundaire bewapening: Machinegeweer, mortier of PIAT, Motor: Ford V8 benzine, 85 pk, Kracht/gewicht ratio: 22,7 pk per ton (beladen), Snelheid (op wegen): 48 km/h, Rijbereik: 250 km, Vering: bladvering.


1 Het prototype van de “'Experimental Armored Machine Gun Mark I” is voor de oorlog in Engeland uitgebreid getest. ”Men” wilde graag weten waartoe de met een Ford V8 motor uitgerust carrier in staat was, voor dat zij massaal in productie worden genomen. Het leverde in ieder geval mooie plaatjes op.


2 De carriers die op 6 juni 1944 tot de eerste aanvalsgolven op de Normandische stranden behoorden, waren rondom uitgerust met verticale waterdichte schotten. Zo was het mogelijk om al in een vroeg stadium door de redelijk diepstekende LC en LST gelost te worden. De carriers konden beslist niet varen, zij hadden vaste grond onder de rupsen nodig naar het strand te waden.


3 Deze LST 215 (Landings Ship Tanks) had het iets minder moeilijk om over hoogwater zijn lading te lossen. Deze vier zijn in ieder geval ongeschonden en met droge voeten aan wal gekomen.


4 Een Bren Carrier uit de eerste golf is met infanterie soldaten op weg naar het actieve front


5 Days after D-day  toen het strand redelijk ontdaan was van gevaarlijke obstakels konden de grotere LST hun lading aan het strand of in de haven lossen. Vanaf nu waren de waterdichte schotten niet meer nodig. De nu aangevoerde carriers werden dan ook niet meer met deze waterdichte schotten uitgerust.


6 Een Bren Carrier ergens in Normandie door de MP aan de kant gezet om ruimte te maken voor een konvooi Amerikaanse Half-Tracks. Alle voertuigen, Engels of Amerikaans, waren uitgerust met de vijf puntige invasie ster.


7 Een Engelse Bren Carrier spoed zich door het bevrijde Normandische plaatsje Tinchebray, ergens op de grens tussen de Britse en Amerikaanse legers, richting Flers. Let even op het bord met de aanwijzing dat Britse voertuigen links af moeten slaan. De Amerikaanse MP stuurde nauwkeurig de troepen door de chos. Op de achtergrond zijn de troepen in gesprek met de Franse burgers


8 Gezien de molen op de achtergrond moet deze Bren Carrier ergens op een Nederlands station te vinden zijn.


9 Het Amerikaans/Canadees licentie ontwerp van de Mark II was de T16. Deze T16 was te herkennen aan het extra vierde loopwiel wat zich tussen de tracks =rupsen bevond.


10 Model uitvoering van de carrier zoals Alsacast deze als bouwpakket gedacht heeft. Ik heb gekozen voor 1 stuks D-day uitvoering met verhoogde zijkanten, en twee stuks met afgedekt laadruim. Het woord bouwpakket is hier wel een erg groot woord daar het pakket bestaat uit een body en twee losse tracks. De drie onderdelen van vliezen ontdaan en vet vrijgemaakt.


11 Na het drogen van de lijm een eerste laag mat zwart aangebracht. Deze laag uit de spuitbus dient als onderlaag. Na het spuiten in het latere militaire groen krijgt men van zelf op de vergeten plekken diepte in het model.


12 De modellen zien er van bovenaf redelijk gedetailleerd uit. Het afdekzeil moet nog een andere kleur groen krijgen.


13 Het is jammer dat er bij het bouwpakket enkele beeld bepalende onderdelen niet worden meegeleverd. Zo missen we het “stuurwiel”, de buiten spiegels de (hand) wapens en de transfers of Decals. Met deze onderdelen maken we het model wel af. Gelukkig had ik van enkele vorige projecten nog wat onderdelen en decals overgehouden en deze, zij het hier en daar wat versneden , geschikt gemaakt voor de carrier.
 

14 Met een andere camera instelling en belichting krijg je dan dit resultaat! De invasie sterren komen o.a. bij www.tl-decals.com vandaan.


15 Om de modellen wat te verlevendigen levert Alsacast in een set van 45 stuks deze zelf nog te schilderen militaire accessoires.


16 De met een Bren en de nodige accessoires uit geruste Carrier gezien over de linker zijde


17 De rechter zijde


18 De achterzijde met trekhaak en de nodige reserve Jerry cans benzine


19 Met een .50 uitgeruste Carrier


20 over rechts gezien


21 Op sluipvaart in vijandig gebied


22 Bij de hoge boorden een van de luiken open gesneden en van personeel voorzien.


23 De achterzijde voorzien van een kabelhaspel en een bergingsdraad

24 25 26 27 en 28










Zoals het er na de landing in Normandie uitgezien zou kunnen hebben. Modelpersoneel komt van o.a Artitec, Preiser en Roco.
« Laatst bewerkt op: 28 juni 2018, 13:03:27 door Sobat Kras »
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Wim Vink

  • Online Online
  • Berichten: 3601
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: Militaire voertuigen in 1 op 87
« Reactie #73 Gepost op: 26 juni 2018, 16:05:52 »
 (y) (y)
Met vriendelijke groet,
Wim

Sobat Kras

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 9966
    • sleutelspoor
Benzine tanker
« Reactie #74 Gepost op: 03 juli 2018, 17:18:45 »
Geïnspireerd door het gegeven dat de krijgsmacht ook niet zonder brandstof kan, moest er iets aan mijn defensieve wagenpark gebeuren. Ik weet dat er in de tijd van de dienstplicht enkele YF 616 als tanker rond , er veel brandstofwagens van de Yankees waren over genomen. Om kort te gaan, een allergaartje dus. Voor mij een reden om dat eens uit te gaan zoeken en waar nodig, mijn vrije interpretatie er eens op los te laten. In de tijd van de dienstplicht, toen defensie nog over een ongekend aantal personeel kon beschikken, werd een grootdeel van de brandstof via de AAT per Jerrycan gedistribueerd.


1 CMPF 3T, een Chevrolet/Ford overgenomen van de Yankees om ons te kort aan te vullen.


2 Bij de depots te velde werd de benzine met spoorketelwagens aangevoerd. Via een mobiele pomp installatie gaat de benzine naar grote transportabele rubberen opslag “tanks” van waaruit de Jerrycans door de BOS-Boeren werden gevuld.


3 Lange rijen jerrycans staan te wachten op vulling of transport door de AAT groep.

 
4 Tijdens de vloot vernieuwing in de jaren 50 van de vorige eeuw kwamen ook deze DAF YF-616 het daglicht bij de Koninklijke Landmacht


5 Een greep uit het arsenaal wat als tanker aanwezig was/is.


6 Zo zag ik ook deze Stokota combinatie voorbij komen en dat bracht mij op het volgende idee!


7 Van een forum lid kon ik deze doosjes voor een zacht zeeprijsje overnemen.


8 Inhoud van een van de doosjes.


9 De hanger stond zo in elkaar. Eerst zwart gespoten en daarna in het Olive Drab. Let op de wind als je het spul buiten wil laten drogen. Mijn aanhanger was even in dienst bij de luchtmacht en kwam laag over zonder disselboom en achterladder.


10 Om het niet te algemeen te houden, er mijn eigen draai aan gegeven.


11 Sturende voorwielen geeft toch weer een ander en aparte look aan het geheel.


12 Ziet er niet slecht uit.


13 gelijk ook de cabine eens onder handen genomen en voorzichtig de bestuurders deur eruit gesneden. Doe dit met belijd dan blijft de zaak heel.


14 P{roef passing van de cabine op het chassis


15 Tussendoortje De kleine ketel staat nog in het zwart.


16 Als je de deur(en) open werkt dan past het interieur en de meegeleverde beglazing niet meer. Ik probeerde het met Kristal Clear maar deze was te dik en te stroperig geworden. Het werd een klieder zooitje.


17 Op uit doorzichtig plastic is de voorruit gesneden en met CC vast gezet. Duidelijk is hier de dikke klodderrand van het CC nog te zien. Gelijk uit dun messing twee ruitenwissers gemaakt.


18 De truck is klaar


19 Inspectie door de toekomstige gebruikers. Ik heb de ladder niet meer terug kunnen vinden en dat word een nieuwe maken dus…


20 Een tweedehands tanker bij de domeinen. Geeft een goed voorbeeld van de “oude”beschrifting.
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.