Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Thom
Vandaag om 02:40:57
On traXS 15 t/m 17 maart Spoorwegmuseum Utrecht door MrBoembas
Vandaag om 02:36:33
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 02:07:57
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:54:59
Bahnstrecke 5867 door Schachbrett
Vandaag om 00:39:27
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door Schachbrett
Vandaag om 00:37:53
Bouw Bührtal III door Schachbrett
Vandaag om 00:36:33
Schneidersein door MartinRT
Vandaag om 00:00:05
NS/32 door RK
18 maart 2024, 23:49:38
Modelbaan Beltheim. door Ronald69
18 maart 2024, 23:41:34
01TREFF 2024, 26&27 OKTOBER door bernhard67
18 maart 2024, 23:27:22
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Modelbaan BeltHeim
18 maart 2024, 23:18:36
De Hondsrugbaan door Modelbaan BeltHeim
18 maart 2024, 23:17:58
Vraag over 20 voets container met vlakke zijwanden door MOVisser
18 maart 2024, 23:09:27
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
18 maart 2024, 23:03:28
Perronhoogte TP3 door Klaas Zondervan
18 maart 2024, 22:35:55
Kranenberg, een exercitie in code 70 door wob
18 maart 2024, 22:14:45
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 maart 2024, 22:07:31
Loconet over TCP/IP door bask185
18 maart 2024, 22:00:49
bezetmelder aantal lengte en treinstellen door Bobos
18 maart 2024, 21:36:41
Les Billards du Vivarais door Hans1963
18 maart 2024, 21:36:19
plaatsen bezetmelders lengte en treinstellen door Bobos
18 maart 2024, 21:33:54
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
18 maart 2024, 21:34:50
Resetten decoder via Twin Center Fleischmann door Pieter Bregman
18 maart 2024, 21:33:18
Foto's gevraagd Den Haag CS, oude toestand door Pauldg
18 maart 2024, 21:30:41
Zee. Land. door Huup
18 maart 2024, 21:23:57
Digikeijs DR80010 door TBBW
18 maart 2024, 20:03:37
US diorama in H0 door basjuh1981
18 maart 2024, 20:02:44
Kemlerborden (Gevi / UN nummers) ketelwagens door Falkenberg
18 maart 2024, 19:36:20
Rheinburg, TP V/VI door gdh
18 maart 2024, 19:15:56
  

Auteur Topic: Een baan naar SBB en BLS voorbeeld......Göschensteg  (gelezen 26435 keer)

nederbelg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1422
  • Tijdperk IV, NS, vishaken en blauwe banen.
    • http://www.msvleuven.be/
Re:Een baan naar SBB en BLS voorbeeld......Göschensteg
« Reactie #60 Gepost op: 02 juni 2017, 14:20:19 »
Peter,

Hele mooie baan maar aub laat je treinen iets rustiger rijden.

Grt
Dave
« Laatst bewerkt op: 11 juni 2017, 20:25:04 door Peter Spruit »
DCC, NS, Koploper, Loconet Tijdperk IV

Peter Spruit

  • Offline Offline
  • Berichten: 1604
  • SBB en BLS baan in opbouw - Project Goschensteg
Re:Een baan naar SBB en BLS voorbeeld......Göschensteg
« Reactie #61 Gepost op: 02 juni 2017, 17:02:24 »
Dave, dit wordt tz nog ingeregeld allemaal maar voorlopig rijdt dit nog gewoon als test op 1 voedingspunt en 1 transfo. Moment dat de boosters , alle voedingspunten en bloksecties zijn geinstalleerd zal dit ook een heel wat beter rijverloop gaan geven.
dus nog even niet op blindstaren.  Heb ondertussen nog wel wat werk voor de boeg.

Mvg
Peter
« Laatst bewerkt op: 11 juni 2017, 20:25:14 door Peter Spruit »
Petdig1

mwdb

  • Offline Offline
  • Berichten: 526
    • Albulamodell forum
Re:Een baan naar SBB en BLS voorbeeld......Göschensteg
« Reactie #62 Gepost op: 02 juni 2017, 18:08:04 »
Wat is dit een fantastische modelbaan! Leuke film-impressie: wat een megaklus zeg!
Die stevige snelheid vind ik wel meevallen: helemaal geen probleem: een prima test/demonstratie van de goede ligging van de sporen!
Eigenlijk ben ik in de loop der jaren niet meer zo'n fan van grote, vast ingebouwde modelbanen, maar dit is toch wel super hoor!
Ik ben reuze benieuwd hoe het er uit gaat zien als er wat landschap bij komt, alhoewel, ook zo is het als technisch concept natuurlijk ook al indrukwekkend!

Dank voor de leuke video!

Groeten, Michiel
« Laatst bewerkt op: 11 juni 2017, 20:25:21 door Peter Spruit »
RhB / H0m-Dubbeldeklayout / Peco/Zelfbouwrails/DCC/Xpressnet
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,70833.0.html

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8471
    • Midland
Re:Een baan naar SBB en BLS voorbeeld......Göschensteg
« Reactie #63 Gepost op: 02 juni 2017, 21:51:21 »
Hoi Peter,

Je hebt me daar wat rails liggen.
Begrijpelijk dat er al veel tijd in zit. Ik zie inderdaad op sommige plekken het landschap vormen.

Kan me zo danig voorstellen dat de vallei met de Bietschtalbrug nog een megaklus wordt.

Groeten Koen.
« Laatst bewerkt op: 07 augustus 2017, 22:03:39 door NS264. Reden: tekst »
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

Peter Spruit

  • Offline Offline
  • Berichten: 1604
  • SBB en BLS baan in opbouw - Project Goschensteg
Re:Een baan naar SBB en BLS voorbeeld......Göschensteg
« Reactie #64 Gepost op: 04 juni 2017, 23:25:44 »
De vallei zal uiteindelijk best wel meevallen qua uitvoering. De bouw van station Goppenstein zal wat anders worden. Dit moet volledig uit scratch opgebouwd worden en waarbij het de bedoeling is om ook het sporenplan van het station zoveel mogelijk over te nemen. Ook de bovenleiding aldaar zal compleet zelfbouw  zijn.
« Laatst bewerkt op: 11 juni 2017, 20:25:36 door Peter Spruit »
Petdig1

Peter Spruit

  • Offline Offline
  • Berichten: 1604
  • SBB en BLS baan in opbouw - Project Goschensteg
Re: Een baan naar SBB en BLS voorbeeld......Göschensteg
« Reactie #65 Gepost op: 04 augustus 2017, 13:15:42 »
Door gezondheids omstandigheden momenteel wat meer vrije tijd dan anders dus langzaam weer verder begonnen met het bouwen aan de baan. Na eerst even wat met messing bouwkitjes bezig te zijn geweest ( resultaat volgt tzt hiervan  ) heb ik ook de ronde lokloods weer ter hand genomen die al een tijdje wegens tijdsgebrek ter zijde lag.  In de loods komen 4 inspectieputten van Auhagen.  Deze werder uiteraard van een passende vervuiling voorzien maar tevens van imitatie TL verlichting .  Daar ik er echter ook echt licht in wou hebben, werden in de bodem van iedere put 3 ledjes ingebouwd.   De putbodem zelf werd in een fijn metaalrooster uitgevoerd.

 



Aansluitend werden de putten ingebouwd op de voorziene plaats en een digitale voeding per spoor voorzien ( de sporen op de draaischijf krijgen dus hun stroom van de loodssporen ipv omgekeerd )

Ook de bodem wordt stevig aangepakt. Hier komt een imitatie betonvloer in zodat deze gelijk ligt met de sporen.  Bedoeling is om hier eventueel de Stelcon platen in weer te geven dmv intekenen  van de platen met een zwart vet potlood maar dat moet ik nog even verder uitwerken hoe ik dit het beste doe en of het effect niet te " overweldigend"  is )
Het inpassen van de kartonnen inzetstukken is best wel een tijdrovend werk van veel passen / meten en uitsnijden maar gaat redelijk vlotjes.










Wordt vervolgd......

Petdig1

Falcon10

  • Offline Offline
  • Berichten: 2658
  • Wel Belg, niet gek !
Re: Een baan naar SBB en BLS voorbeeld......Göschensteg
« Reactie #66 Gepost op: 04 augustus 2017, 22:14:43 »
Dat wordt een mooi lokloods !

Peter Spruit

  • Offline Offline
  • Berichten: 1604
  • SBB en BLS baan in opbouw - Project Goschensteg
Re: Een baan naar SBB en BLS voorbeeld......Göschensteg
« Reactie #67 Gepost op: 19 september 2017, 12:33:32 »
Tijd om even iets anders te doen.  Ik had al een tijdje een messing etswerksetje liggen om eens een " schutzgitter " of stenenvanger te bouwen die je soms nog wel eens tegen komt aan tunnelportalen en frequent ook nog vind onder aan bruggen en viaducten ter bescherming van de bovenleiding tegen stenen en aanraken.

Het setje is zeer filigrain uitgevoerd en je hebt toch wel echt een ets buigmal nodig om de fijne profieltjes in de juiste vorm te kunnen buigen.

 

Solderen doe je het beste met soldeerpasta om mooie fijne soldeerverbindingen te bekomen.   ( deze set is nog wel met gewoon soldeerdraad gedaan maar heb ondertussen voor andere zaken al wel de pasta gebruikt en verschil is significant)

Eens in mekaar gezet heb je een best leuk detailtje op de baan.





Daar het ook eens hoogtijd werd dat ook het tunnelportaal van zijn maagdelijk witte kleur verlost werd, ook dit maar eens gelijk onder handen genomen.

Hiervoor heb ik gebruik gemaakt van de verven van Woodland Scenics.
Als grondkleur is Oker ( N° 1223 )  gebruikt in een verhouding verf/water van 1/16.  Dit ruim vloeiend aanbrengen en gelijk in de nog natte verf eroverheen gaan met  Burnt Umber  ( N° 1222 ) eveneens in verhouding 1/16. Dit doe ik al doppend met een wat bredere platte borstel om zo te vermijden dat je teveel egaliteit bekomt.  Dus hier wat meer , daar wat minder verf etc.    Gelijk er over heen, dus ook nog altijd nat in nat en de lagen tussenin NIET laten drogen, breng ik dan Slate Grey ( N° 1219 ) in dezelfde techniek op . Dit wel reeds in verdunning  1/32 !!     Het gips zuigt het vocht snel op zodat de pigmenten mooi achterblijven. 
Het geheel even dmv een haardroger laten drogen en zodra hand droog fixeren met een spraywaas Scenic Cement ( N° S191 ) .   Het over tollige Scenic Cement laten afdruipen en weer even met de haardroger overheen om het droogproces te versnellen.   De Scenic Cement fixeert de onderliggende lagen.
Je zal ook merken dat op de voegen tussen de zelf gegoten gipsdelen die met houtlijm op de berkenmultiplex ondergrond zijn verlijmt, de verf niet ingedrongen is en je wat kleine witte plekken hebt. Dit is zeker niet erg. Het Scenic Cement legt ook hier een laag overheen die bij de volgende kleurwash wel zal blijven houden.

Zodra de Scenic Cement ook mooi droog is ( 10 tal minuutjes)  heeft het geheel een verdunde wash gekregen met zwart  ( N° 1220 ) in de verhouding 1/32. Ook weer deppend opbrengen om de kleurnuances te krijgen. De witte plekjes krijgen nu ook het uiterlijk van oude cement herstellingen die aan het portaal uitgevoerd zijn.
Desgewenst met drybrushing kan je hier en daar nog wat extra schakeringen aanbrengen met  bvb wit of mosgroen maar doe dit heel spaarzaam
Na droging eventueel nog een laatste fixatielaag met Scenic Cement aanbrengen.





Het geheel smoelt nu alleszins een stuk beter  ;D.
Het is vooral een kwestie van beetje eerst uitproberen op wat afvalstukken en verder de verf goed te verdunnen,deppen en wat je teveel vind gelijk weer afvegen.
Hou er rekening mee dat als alles goed door gedroogd is, de verfpigmenten nog wat mooier naar voren komen en je dan pas het uiteindelijke resultaat ziet.

De " Schutzgitter " komt nu veel mooier tot zijn recht.    Deze is nu nog in ongeschilderde uitvoering.    Alhoewel ik het niet storend vind overweeg ik toch om deze nog te spuiten in een fijne grondlaag metaal grijs en dan van een roestpatina te voorzien.  De maasroosters zijn echter zo fijn uitgevoerd dat je moet uitkijken dat deze zich niet vol zetten met verf waardoor het geheel gelijk om zeep geholpen wordt.

Wordt dus vervolgt. Liggen er toch nog 3 klaar om te bouwen  ;D
« Laatst bewerkt op: 19 september 2017, 12:36:45 door Peter Spruit »
Petdig1

Swiss_fan

  • Offline Offline
  • Berichten: 1284
  • Mijn fotoalbum zien? klik op het wereldbolletje
    • mijn foto's
Re: Een baan naar SBB en BLS voorbeeld......Göschensteg
« Reactie #68 Gepost op: 19 september 2017, 12:40:15 »
Mooi Peet
Met vriendelijke groet, Peter

Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.

viking

  • Offline Offline
  • Berichten: 11
Re: Een baan naar SBB en BLS voorbeeld......Göschensteg
« Reactie #69 Gepost op: 20 september 2017, 12:14:55 »
Mooi resultaat Peter

je tunnel portaal ziet er ook klasse uit.
Niet te druk en toch realistisch, op tijd stoppen met verouderen is ook een kunst.

Buigmal lijkt mij inderdaad onontbeerlijk voor deze werkjes  :).

Kan je met jouw model alle vormen buigen? Lijkt me ook een kunst apart

Grts

Johan

Peter Spruit

  • Offline Offline
  • Berichten: 1604
  • SBB en BLS baan in opbouw - Project Goschensteg
Re: Een baan naar SBB en BLS voorbeeld......Göschensteg
« Reactie #70 Gepost op: 20 september 2017, 13:22:25 »
De buigmal dient vooral om het etswerk op de aangeduide plaatsen haarfijn te kunnen buigen in de gewenste hoeken. 
Ben er verder zelf nog mee aan het leren werken maar wijst zichzelf echter uit.

Voordeel is dat je egaal kunt buigen en plooien zonder vervormingen of indrukken te krijgen zoals je die bvb met een platte tang zou voorhebben

Mvg

Peter
Petdig1

Peter Spruit

  • Offline Offline
  • Berichten: 1604
  • SBB en BLS baan in opbouw - Project Goschensteg
Re: Een baan naar SBB en BLS voorbeeld......Göschensteg
« Reactie #71 Gepost op: 05 oktober 2017, 14:00:27 »
Gisteren de laatste " Stelcon " platen ingekrast en voorzien van de nodige vervuiling.   Smoelt gelijk helemaal anders.





Nu kunnen de buitenmuren opgetrokken worden.  Deze worden uiteraard ook gelijk van de nodige verwering en  vervuilingsporen voorzien. 

Petdig1

Peter Spruit

  • Offline Offline
  • Berichten: 1604
  • SBB en BLS baan in opbouw - Project Goschensteg
Re: Een baan naar SBB en BLS voorbeeld......Göschensteg
« Reactie #72 Gepost op: 04 augustus 2021, 10:16:23 »
Door andere prioriteiten ( ondermeer bouw woning voor dochter ) heeft de hobby en de bouw van ¨Göschensteg " even een tijdje stil gelegen al schrok ik wel dat de laatste posting toch al weer bijna 4 jaar geleden was.  :-\
Nu ze het nest verlaten heeft eindelijk weer tijd  voor onszelf en om de hobby weer terug een beetje op te nemen.
De verdere bouw van de halfronde stoomlokloods beet me al een hele tijd weer, vooral omdat ik dit volledig uit een andere hoek bekeken heb.  Het eerste idee was dit als een typisch stoomlok depot te bouwen voor mijn collectie van vooral Duitse Fleischmann stomers, compleet met B&K kolenbunker,  B&K watertoren, slakkenput  en alle andere typische zaken die bij een stoomdepot horen.  De looks zelf was de gebruikelijke grauwe rode baksteen waarbij ik alle muren reeds volledig ingekleurd had.
Dit eigenlijk als een apart " museum " onderdeel in mijn Zwitsers georienteerde baan. 

Toen ik echter toevallig wat luchtfoto's van de loods in Brig tegenkwam sprak mij dit veel meer aan. 
De combinatie van de vuilwitte oude loodsmuren , het halfronde concept op een kleine plaats en en multifunctioneel gebruik voor vooral E- loks met de speciale bovenleidingsconstructie en afspanning vond ik veel leuker om proberen om te zetten in model en dit dan te integreren in mijn baan.



Tevens vertoond de loods veel kenmerken die overeenkomen met de standaard Volmer lokloods.
Mits de nodige artistieke vrijheden kan dez dus mooi als basis worden  gebruikt en waar mogelijk worden aangepast







Een eerste begin is nu gemaakt met het herkleuren van alle muurdelen. Persoonlijk bevalt me dit al een stuk beter.






Zal een hoop werk zijn maar de uitdaging is des te groter. Dat niet alles 100% conform het grote voorbeeld zal zijn stoort me niet.  Dan zou ik echt volledig van scratch moeten beginnen en alle wanden moeten laten maken als lasercut onderdelen door derden.  Ook de dakstructuur zal blijven als is.  De deuren van de loodsen zelf probeer ik wel enigzins aan te passen

Wat ik met mijn Duitse Fleischmann stomers ga doen en de B&K bouwpakketjes  zie ik tzt wel.  Vermoedelijk zullen deze wel in de verkoop gaan ter financiering van meer specifiek Zwitsers materiaal dat meer bij deze zwitserse loods zal passen.

Ik probeer alleszins weer met wat meer regelmaat het verdere verloop te blijven posten ;D






« Laatst bewerkt op: 04 augustus 2021, 10:39:58 door Peter Spruit »
Petdig1

HuubvG

  • Offline Offline
  • Berichten: 3716
Re: Een baan naar SBB en BLS voorbeeld......Göschensteg
« Reactie #73 Gepost op: 04 augustus 2021, 20:57:41 »
Mooi plan, mooi gebouw. Als het voor jezelf is zou ik de Duitse stomers niet te snel wegdoen. Maar ik zie wel hoe het uitpakt. Lekker weer bezig, veel plezier ermee. (y)

Menno de Vries

  • bls/sbb
  • Offline Offline
  • Berichten: 196
Re: Een baan naar SBB en BLS voorbeeld......Göschensteg
« Reactie #74 Gepost op: 04 augustus 2021, 22:12:18 »
Eindelijk weer eens wat Zwitsers. Vind het nu al 🤩

Menno