Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Hendrik Jan
Vandaag om 14:28:26
Seinen van AliExpress: hoe aansluiten? door Pauldg
Vandaag om 14:18:01
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 13:56:44
Märklin Hamo mP 3000 voorzien van nieuwe motor door Pauldg
Vandaag om 13:45:27
Efteling spoorweg gaat elektrisch door Blausee-Mitholz
Vandaag om 13:03:39
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 13:03:03
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 12:42:42
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door Arjan6511
Vandaag om 12:36:11
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 12:27:17
BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34. door Bert Jolink
Vandaag om 12:16:06
19 Toen door spoorzeven
Vandaag om 12:00:34
heeft iemand ideeën voor een baan van 120CM bij 240CM? door Eric v C
Vandaag om 11:50:56
Lantaarns Crafftiq op Roco Sik door Henk Veenstra
Vandaag om 11:20:45
Einde Koemo ballast ??? door Rick
Vandaag om 11:16:57
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 10:27:41
2e leven van een buitendienst gestelde Gesloten goederenwagen. door grossraumwagen
Vandaag om 10:18:47
Treinreizen met m'n vader door defender
Vandaag om 09:36:49
Update: baan in de tropen door tuurtje
Vandaag om 09:30:48
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 09:15:54
25 jaar geleden door Willem1951
Vandaag om 09:05:18
Station Roodeschool door Cor--24
Vandaag om 08:29:42
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
23 april 2024, 23:06:56
Starten met messing kits door 1795
23 april 2024, 22:43:57
NS gaat weer thuis oefenen in klanttevredenheid door MaraNCS
23 april 2024, 22:31:45
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Ronald69
23 april 2024, 22:14:29
Pools diorama H0 door Klaas Zondervan
23 april 2024, 21:44:11
Ton bouwt goederenwagens door TonM
23 april 2024, 21:33:46
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Klaas Zondervan
23 april 2024, 20:59:05
weerstandje en relais door Klaas Zondervan
23 april 2024, 20:47:42
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door ES44C4
23 april 2024, 20:45:40
  

Auteur Topic: Digitaal schakelen Led interieurverlichtig in Piko Hondekop  (gelezen 4249 keer)

008200

  • Offline Offline
  • Berichten: 760
Digitaal schakelen Led interieurverlichtig in Piko Hondekop
« Gepost op: 05 april 2016, 14:28:05 »
Dag
Ik heb een vraag over de Piko Hondekop en het digitaal aansturen van daarin aangebrachte LED-interieurverlichting (ledstrip van de rol, per 3 leds knipbaar, 12V).  Die twee verlichtingsstrips heb ik doorverbonden via de twee nog vrije kontakten in de Piko-koppeling zodat beide bakken tegelijk interieurverlichting hebben: subtiel solderen maar het kan!
De Led-strips  voor de interieurverlichting van de Hondekop zijn bij de “standaard” digitale Piko-chip aan te sluiten op de bedrading van de front/sluitseinen: er moeten twee diodes , een weerstand van pakweg 500 ohm en een diodebrug gebruikt worden. Recept:
2 parallelle diodes met ring naar respectievelijk de gele draad en naar witte draad,  samen aan de wisselspanning1-aansluiting van de diodebrug; de  blauwe draad aan de wisselspanning2-aansluiting van de diodebrug; dit in serie met 500 ohm als dimmer ( ‘n schema is eenvoudiger maar ja, alleen tekst!)
Met de Roco-Multimaus zet je met de “verlichtingsknop” tegelijk de front/sluitseinen (automatisch rijrichting-afhankelijk) én de binnenverlichting aan.
Nu wil iemand, voor wie ik de LED’s inbouw, graag een Lenz decoder aansturen: “ Is het mogelijk om de interieur verlichting separaat te schakelen via een functietoets, bv f1, zoals dat kan bij de Plan V van Roco (daar schakel je dat via f7). Deze heeft echter ook een sound module, dus ik weet niet of dat anders werkt. Dan zou de interieur verlichting moeten schakelen via pin 3 van de decoder (Lenz) zodat de verlichting via functie uitgang C loopt.”
Oei hier raak ik de draad kwijt: mijn digitale modeltreinervaring schiet hier te kort. Mijn vraag luidt concreet: wat is de juiste manier van aansluiten van LED-strips (aan welke pootjes of kleuren) op zo’n Lenz decoder: moet daar nog een diodebrug bij en/of een dim-weerstand of zorgt die Lenz-decoder al voor de juiste spanning?
Dank voor het meedenken! (y)

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6141
  • ***
Re: Digitaal schakelen Led interieurverlichtig in Piko Hondekop
« Reactie #1 Gepost op: 05 april 2016, 17:24:20 »
Ledstrips achter een decoder hebben géén diodebrug nodig (mag wel). Wel de blauwe draad dan op de + en de schakeldraad (Aux1 groen of Aux2 violet met serieweerstand op de - van de strip aansluiten.
Led strips in rijtuigen zonder decoder wel voorzien van een diodebrug.
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

008200

  • Offline Offline
  • Berichten: 760
Re: Digitaal schakelen Led interieurverlichtig in Piko Hondekop
« Reactie #2 Gepost op: 05 april 2016, 20:01:35 »
Kijk dat is mooi concrete info.
Ik neem aan dat de doorgeschakelde twee strips zonder probleem samen in serie aan deze twee draden van de decoder kunnen zoals door u aangegeven.
Is de lichtsterkte dan evt nog regelbaar via een digitale aansturing of kan ik dat beter even uitmeten met een vaste serieweerstand?
In elk geval alvast bedankt!
FB

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: Digitaal schakelen Led interieurverlichtig in Piko Hondekop
« Reactie #3 Gepost op: 05 april 2016, 21:15:19 »
Strips niet in serie zetten, dan heb je geen/weinig licht. Wat je waarschijnlijk bedoelt is parallel. ;)

Als je de strip ook voorziet van condensator kan je niet dimmen, anders wel. Maar condensator is wel aan te raden. Bij sommige decoders (zoals de LoPi4) kan je een condensator aan de decoder aansluiten. Weet niet hoe dat bij Lenz zit. Anders is het inderdaad een kwestie van de weerstand goed uitmeten maar bedenk wel dat de baanspanning hier grote invloed op heeft. Ben daarom zelf fan van een stroombron dmv een transistor voor de strip.



Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

008200

  • Offline Offline
  • Berichten: 760
Re: Digitaal schakelen Led interieurverlichtig in Piko Hondekop
« Reactie #4 Gepost op: 06 april 2016, 09:49:44 »
De strips in serie en de leds staan dan parallel (y). Gewoon zoals ze aan elkaar zaten voor het doorknippen dus!
Taal is gauw verwarrend blijkt!

Brs

  • Offline Offline
  • Berichten: 315
    • Mat'89
Re: Digitaal schakelen Led interieurverlichtig in Piko Hondekop
« Reactie #5 Gepost op: 06 april 2016, 11:15:33 »
Hoeveel pinnen heeft de koppeling van jouw Hondekop? Ik heb drie varianten, waarvan sommige één of zelfs twee ongebruikte pin(nen) hebben.
Ik heb daar de groene draad van de decoder (in mijn geval ESU LoPi 4.0) op aangesloten.
Strikt gezien eigenlijk de ledstrip (-) van de motorbak direct aan groen en deze aan de andere kant aan een van de vrije pinnen,  en aan de andere kant van de vrije pin naar de ledstrip.
De blauwe is de common +, die gaat al via een van de pinnen naar de motorloze bak.

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: Digitaal schakelen Led interieurverlichtig in Piko Hondekop
« Reactie #6 Gepost op: 06 april 2016, 11:35:35 »
Hehe, dat blijkt  ;D Want het is niet:
De strips in serie en de leds staan dan parallel (y).
Het is de strips parallel, dan staan de ledjes in serie per 3 en de groepjes van 3 staan weer parallel aan elkaar ;D Belangrijkste is dus, de secties van de strip staan niet in serie maar parallel.


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

008200

  • Offline Offline
  • Berichten: 760
Re: Digitaal schakelen Led interieurverlichtig in Piko Hondekop
« Reactie #7 Gepost op: 06 april 2016, 15:44:28 »
Oei, geen spannend wie-heeft-gelijk gesprek aub, maar stoppen maar met de discussie over serie en parallel in zo'n ledstrip, want het is een gecombineerde schakeling met elementen in serie en andere weer parallel! (ben natuurkundige.. ::). )
De DC-hondekop gebruikt drie draadjes in de koppeling van de 5 aanwezige contacten, zodat je met subtiel solderen (na de hele boel gedemonteerd te hebben, anders kun je er niet bij!) die twee vrije contacten  kunt gebruiken, om de gelijkspanning voor de binnenverlichting door te geven aan de niet gemotoriseerde bak. De twee extra draden moeten, samen met de drie andere, in een krimpkousje gebundeld recht omhoog staan om de vrije beweging van de kortkoppeling niet te hinderen. De drie gebruikte contacten verbinden de witte, blauwe en gele draad. In praktijk heeft de producent soms de middelste drie contacten (nr 2, 3, 4) gebruikt en in andere hondekop-versies juist weer nr 1, 3 en 5.
Dat subtiel solderen heb ik met schade en schande moeten leren, want het heeft me twee keer een koppeling gekost, omdat de mini-messing connectors in de koppeling loskwamen van het printjeplaatje. Gelukkig worden ze nageleverd.
In de AC versie zijn 4 van de 5 contacten in gebruik volgens het schema dat Piko mee levert en is doorgifte van de spanning voor binnenverlichting niet zonder meer mogelijk: 3 weer voor de front/sluitseinen en 1 voor de middenrail stroomafname. Maar misschien verzint iemand een list....? Ik heb er nog niet over nagedacht.
« Laatst bewerkt op: 06 april 2016, 15:48:18 door 008200 »

Brs

  • Offline Offline
  • Berichten: 315
    • Mat'89
Re: Digitaal schakelen Led interieurverlichtig in Piko Hondekop
« Reactie #8 Gepost op: 06 april 2016, 16:12:24 »
Ik heb geen verstand van 3-rail digitaal maar het lijkt me niet veel anders dan voor 2-rail. Als je één contact over hebt, zou dat al voldoende moeten zijn. De common + (1 draadje) heb je nodig voor de front/sluitseinen (2 draadjes) + sleper (1 draadje). De vijfde draad kun je dan op de "groene" draad (mits aanwezig op decoder) de binnenverlichting aansluiten, dat is waarschijnlijk de functie uitgang C waarover je het in de startpost hebt?

Bij één van de drie (NS Benelux variant) heb ik trouwens een digikeijs digitale ledstrip gebruikt (DR800.10). De motorloze bak neemt "standaard" geen stroom af, wat problemen veroorzaakte met de bezetmelding. Dat is hiermee ook opgelost.

Waar je volgens mij wel mee uit moet kijken is dat het voltage bij een functieuitgang hoger kan zijn dan 12V. Hierdoor zijn er al meerdere ledstrips uit het verre oosten geleidelijk stuk gegaan bij mij.

Ik ben tegenwoordig erg gecharmeerd van de huffing-tronic LED-strips als ik geen "digitale" nodig heb. Dat het een "solide" strip is in plaats van flexibel, en geschikt is voor 5-24V vind ik erg praktisch voor interieurverlichting.

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: Digitaal schakelen Led interieurverlichtig in Piko Hondekop
« Reactie #9 Gepost op: 06 april 2016, 16:36:01 »
Oei, geen spannend wie-heeft-gelijk gesprek aub
Was ook niet bedoelt als wie heeft gelijk spelletje ;) Maar meer om te zorgen dat andere die dit lezen niet per ongeluk de secties wel in serie gaan zetten  ;D

Waar je volgens mij wel mee uit moet kijken is dat het voltage bij een functieuitgang hoger kan zijn dan 12V. Hierdoor zijn er al meerdere ledstrips uit het verre oosten geleidelijk stuk gegaan bij mij.
Tuurlijk, het is gewoon de baanspanning - 1,5V van de gelijkrichter. En de meeste rijden met baanspanningen tussen de 16V en 20V. Vandaar ook dat er overal gezegd wordt dat je er een weerstand (of stroombron) tussen moet zetten. Zonder zullen ze inderdaad kort leven op de modelspoorbaan

Ik ben tegenwoordig erg gecharmeerd van de huffing-tronic LED-strips als ik geen "digitale" nodig heb. Dat het een "solide" strip is in plaats van flexibel, en geschikt is voor 5-24V vind ik erg praktisch voor interieurverlichting.
De 5V-24V rating van ze vind ik wel een beetje ruim. Het is niet meer dan (enkele) parallelle ledjes met een potmeter. Op 5V zullen ze best branden maar hoeveel licht je dan hebt. Andere kant hetzelfde, weet niet of je niet over de max van de ledjes gaat als je de pot vol open zet op 24V. En het is wat zonde dat elk ledje parallel staat. Hierdoor is het stroomverbruik dus 3x zo hoog en de anti knipper condensator dus automatisch 3x zo inefficiënt. Lage spanning is leuk op een analoge baan maar digitaal is 3x serie toch eigenlijk handiger.

Ik weet overigens niet wat er precies over de koppeling van het rijtuig gaat. Maar in principe heb je geen blauwe draad nodig als je ook al de railspanning hebt. Je kan dan de blauwe draad "maken" door twee diodes te gebruiken. Kan dus een pin schelen als de railspanning al over de koppeling gaat. Is er misschien weer een pin vrij voor rangeerverlichting.


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

008200

  • Offline Offline
  • Berichten: 760
Re: Digitaal schakelen Led interieurverlichtig in Piko Hondekop
« Reactie #10 Gepost op: 07 april 2016, 16:41:36 »
Hier http://www.piko-shop.de/is.php?id=4003 staat een schema voor zowel AC en DC : de DC heeft 2 kontakten over en de AC maar één (want de sleper heeft het 4e draadje in gebruik) maar hierboven (b)lijkt ook dat geen probleem te zijn

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: Digitaal schakelen Led interieurverlichtig in Piko Hondekop
« Reactie #11 Gepost op: 07 april 2016, 19:59:42 »
Ah, kijk, dat is een mooi plaatje. Best jammer dat het treinstel geen stroom op neemt van het stuurstand  :-\ Wat ik zou doen (maar dat ben ik hè ;D ) is stroomafname plaatsen in het stuurstand (kost je 2 pinnen op de connector). De blauwe draad die nu over de connector loopt zou ik daaraf halen en in het stuurstand maken door 2 diodes (zo kost de front/sluitseinen maar 2 draden extra) en dan heb je de 5e pin over voor binnenverlichting  ;D


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6141
  • ***
Re: Digitaal schakelen Led interieurverlichtig in Piko Hondekop
« Reactie #12 Gepost op: 07 april 2016, 20:15:39 »
En dat is precies zoals Karst het in zijn Hondekop pimp-draadje beschreef ;). Zo ben je ook altijd zeker van een goede stroomafname, door die extra slepers op de motorloze bak. Maar daar verwees ik al eerder hier in dit draadje naar ::).
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).