Wat zijn we aan het bouwen? > Trams en smalspoor

Bahnhof Buchau 1916

(1/17) > >>

Lucien:
Tijd om ook eens hier eend raadje te openen en mijn nieuwste project voor te stellen.

Al jaren terug (zeker 10) ben ik eens begonnen met een vaste baan met het thema Württembergs smalspoor. Toen in tijdperk 3, maar wel met hetzelfde station als uitgangspunt. Later is dit plan uitgebreid tot een groot deel van de lijn, met enkele karakteristieken punten opgenomen in het baanontwerp.
Door allerlei omstandigheden is het nooit veel verder gekomen dan een deel van het station.
Uiteindelijk is alles afgebroken en ingepakt om ruimte te maken voor een paar extra slaapkamers.

Nadat ik samen met een kennis een klein baantje had gebouwd dat plotseling ook op Ontraxs mocht komen, heb ik het bouwvirus weer te pakken. En toen ik bij het opruimen van alle modelspoorspullen weer de Württembergse modellen in handen kreeg, sloeg de vonk weer over om het oude plan weer op te pakken.

Voor de vorige baan heb ik allerlei bouwtekeningen en plannen verzameld om het station zo realistisch mogelijk na te kunnen bouwen.
In tegenstelling tot de vorige keer wil ik nu het geheel bouwen in tijdperk I, omdat dat het materieel is wat ik bewaard heb, alle DB modellen zijn inmiddels al lang en breed verkocht.
Omdat het geheel transportabel moet zijn (niet alleen om het eventueel te kunnen showen, maar ook om het hier tussendoor veilig te kunnen opslaan) moest het op modules gebouwd worden.
Deze zijn gemaakt in 50 x 90 cm, voorzien van een 2 cm dikke PU plaat om de rails op te monteren. Ik heb hiervoor gekozen omdat dat het makkelijker maakt achteraf nog bermslootjes, inspectieputten e.d. uit te snijden zonder meteen vooraf alle details te moeten plannen en voorzien. Daar ligt niet mijn sterkste punt.
Railmateriaal is Bemo flex die ik nog had liggen gecombineerd met Peco wissels, maar dan niet de kleine veldspoorwissels want daar komen de loks niet doorheen.
Omdat DCC goed is bevallen op Yurze Ore Mine wil ik deze baan ook op DCC zetten, daarvoor moeten er nog wel decoders in de loks.

Ik heb het originele plan vasn 1896 gebruikt, en gekeken naar het plan van 1920. In de tussenliggende periode is rond 1916 de oorspronkelijke lijn vanuit Buchau verlengd, waarmee het ophield een kopstation te zijn.



Ik heb grotendeels het plan van 1896 aangehouden, maar wel een extra zijspoortje aangelegd, en wil de lokloods tonen in de fase van ombouw van 2 naar 3 standen. De bouwactiviteiten kunnen een aanleiding zijn om het nodige aan materialen in opslag te tonen op de losweg, anders is dat wel een heel lang en leeg stuk.

Onderstaand de foto's van wat er sinds dit weekend ligt, let niet op de kwaliteit, ik moet het even doen met een minder soort telefoon.














ronald1956:
Ziet er goed uit , benieuwd naar het vervolg . (y)

Reinout van Rees:
Leuk! Ziet er ruim opgezet uit. Benieuwd naar het vervolg, vooral ook naar het tijdperk 1 Württembergse smalspoorspul (wat me totaal onbekend is).

Wel een raar sporenverloop qua toegankelijkheid van de goederensporen, maar aangezien dat op de oorspronkelijke bouwtekening óók al zo was... :D

Reinout

VFR:
Ha, smalspoor; hou ik van.

Reinout, voor een smalspooremplacement ziet het er normaal uit. Die zijn vaak wat afwijkend van wat je gewend ben van normaalspoor.

Ik heb eens gegoogled op Bahnhof Buchau maar krijg weinig afbeeldingen boven water. Waarom heb je gekozen voor Buchau, Lucien? Is daar toch makkelijk informatie over te achterhalen?

Lucien:

--- Citaat van: Reinout van Rees op 20 maart 2016, 12:31:08 ---
Wel een raar sporenverloop qua toegankelijkheid van de goederensporen, maar aangezien dat op de oorspronkelijke bouwtekening óók al zo was... :D

Reinout

--- Einde van citaat ---

Dat valt wel mee Cees, ik vind het op zich best logisch.
Via de ene verbinding kun je de trein terug zetten richting Rollbokgroeve, en aangezien de opgebokte wagens altijd achteraan hingen, is dat de makkelijkste weg.
De andere kant op kom je zonder zaagbewegingen bij de goederenloods.
Er tussenin ligt een verbinding die dienst doet als losweg, waaraan ook de weegbrug ligt.
Hier zullen niet zo veel wagens hebben gestaan, alles wat van of naar de verre buitenwereld ging, ging via opgebokte normaalspoorwagens, de smalspoorwagens waren meer voor intern vervoer, hoewel er natuurlijk ook goederen waren die je beter niet op rolbokken vervoerde, zoals levend vee.
Verder is er nog een kop- en zijlading tegenover het stationsgebouw, tevens veelading, gezien het feit dat er op een latere tekening een wagenwasinstallatie was. stel je er niet teveel bij voor, veel meer dan een betonnen bak met een waterslang zal het niet zijn geweest.
Meer goederensporen zijn er niet.
De overige sporen zijn opstelsporen voor niet gebruikt materieel, en de lokloods.


--- Citaat van: VFR op 20 maart 2016, 12:59:29 ---
Ik heb eens gegoogled op Bahnhof Buchau maar krijg weinig afbeeldingen boven water. Waarom heb je gekozen voor Buchau, Lucien? Is daar toch makkelijk informatie over te achterhalen?

--- Einde van citaat ---

Nee Reinout, zoveel is er niet.

Maar als je voorliefde uit gaat naar de Tssd mallets, en je in je wagencollectie ook nog de turfwagen hebt die als eenmalig exemplaar hier reed, ga je er wel over nadenken. De vierassige personenwagens reden alleen hier, en af en toe in Ochsenhausen, maar ze hoorden bij deze lijn. Vervolgens bleef een Panier bouwpakket van de Dwss, de enige smalspoor Kittel, aan mijn vingers hangen omdat die ook alleen hier reed. Dus qua materieel is alles leverbaar, m.u.v. een Tss3, die vervang ik met een dichtgeknepen oog door een Tss4 van de Bottwartalbahn.

Bij het doen van wat onderzoek bleek dat de lijn wel een paar leuke punten kent die ik wilde nabouwen, en dat de aansluiting met het normaalspoor in Schussenried vrij bescheiden was, en dus ook in model nog kon worden nagebouwd.
En het centrale station lag niet, zoals bij de meeste banen, aan het eind als een groot kopstation, maar ergens in het midden als doorgangsstation. Dit maakt het dan mogelijk om het station ook in een rondlopende baan op te nemen als je gewoon lekker rijdende treintjes wil kijken. Als dan blijkt dat niemand dit bouwt, dan wil je het zelf maar eens gaan doen.
Intussen, doordat ik jaren met de bouw heb getreuzeld, is er iemand die hetzelfde doet als ik, alleen in tijdperk 3.
Leuk om dat ook te volgen.

O, en de keuze voor tijdperk I kwam omdat ik uiteindelijk alle mogelijke materieel in alle tijdperken had verzameld, en de oude kleurstelling gewoon veel leuker vond dan het standaard zwart voor loks, groen voor rijtuigen en bruin voor goederenmaterieel.


Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie