Google+
Doel:€250.00
Donaties:€63.25

Per saldo:€-186.75

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 18-08-2018
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0 modeltreinbaan in aanbouw door waldberg
Vandaag om 08:26:26
Saint Tourbière, een Franse enkelsporige lijn door de Ardeche door tothebeach
Vandaag om 08:25:18
BNLS-Module: "L'Esimé" door Chris80
Vandaag om 08:17:28
Raadplaatje door tothebeach
Vandaag om 08:17:09
Baan in Los Angeles door Sandopie
Vandaag om 08:14:38
Bröckenbahn door Frank 123
Vandaag om 07:05:42
Westlandbaan door Tulpendaal
Vandaag om 06:39:23
Puttense treinkelder door Hans Grasmaijer
Vandaag om 01:55:42
De laatste stoomlocomotief door Gerard Rozeveld
Vandaag om 01:17:35
Modulebaan.nl, module Militaire laad- en losplaats 't Harde ( N ) door Hoontje
Vandaag om 00:55:12
Treinen in Polen door Zalwiryn
Vandaag om 00:29:49
Landerbahn en Reichsbahn locomotieven. door könings
Vandaag om 00:12:27
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
21 augustus 2018, 23:49:38
Het grote klein gekregen... door Besselspoor
21 augustus 2018, 23:31:21
Waldberg: Bundesbahn tijdperk IV in H0 door waldberg
21 augustus 2018, 23:25:34
Montage bouwkit Weinert BR 93 door Ivo tB
21 augustus 2018, 22:34:23
N-baan, Ardennen, 2.90-1.22m. Mobile Station 66955 DCC door Wim Hesselink
21 augustus 2018, 22:32:53
Midsommar på Högskogen door nighttrain1
21 augustus 2018, 22:32:14
Van Swarzach naar Swarzburg door MOVisser
21 augustus 2018, 22:25:10
Experimenten met scenery door meino
21 augustus 2018, 22:22:39
Toon hier je nieuwe (model) spooraanwinst(en)... door henk
21 augustus 2018, 22:18:39
Vrije vertaling van station Arnhem jaren 80 door Simone88
21 augustus 2018, 22:17:19
Vorarlberg (Oostenrijkse treinbaan....n-spoor) door raymond erdtsieck
21 augustus 2018, 22:16:58
19 Toen door NS8714
21 augustus 2018, 21:44:20
Projekt RET ZGT 4/6 801-850 en 6/6 701-750 in H0 door martijn v m
21 augustus 2018, 21:36:52
Hoe verwijder je de kap van een Roco TEE VT 11.5 04183A? door waldberg
21 augustus 2018, 21:36:01
  

Auteur Topic: BNLS-module: "Belgenland"  (gelezen 16631 keer)

Nick Vandenzavel

  • Offline Offline
  • Berichten: 238
  • BNLS-modulebaan in opbouw
Re: BNLS-module: "Belgenland"
« Reactie #90 Gepost op: 21 januari 2017, 19:39:34 »
@walter

De woodland dingen zijn 5 mm dik dus is het zeker te doen om via de BB die 3 mm (5-2) te overwinnen... 

@edsko

Wieltjes maak ik me inderdaad ook geen zorgen over, en de verf komt ook wel ok!

Volgend ding waar ik een beetje tegen aanloop/ mee zit zijn de Engelse wissels van peco. Degene die ik heb zijn insulfrogs maar volgens de handleiding kan je deze ombouwen zodat je het hartstuk kan polariseren... Nu is de vraag hoe je dit best kan doen... is het correct dat je in onderstaande figuur de verbinding ter hoogte van C en D kan doorknippen en die vervolgens verbinden met een polarisatieschakelaar verbonden met de wisselmotor (servo) aan de andere kant van de wissel? A en B moeten dan gewoon verbonden worden met de railspanning, dus met rood en zwart? Zie aanduiding op figuur hieronder





Als ik verkeerd ben, dan hoor ik het graag!

Groeten,

Nick


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Neem ook eens een kijkje op onze clubsite: MSV Leuven

guest7823

  • Gast
Re: BNLS-module: "Belgenland"
« Reactie #91 Gepost op: 21 januari 2017, 20:15:53 »
Gaarne ook even foto van de bovenkant

Nick Vandenzavel

  • Offline Offline
  • Berichten: 238
  • BNLS-modulebaan in opbouw
Re: BNLS-module: "Belgenland"
« Reactie #92 Gepost op: 21 januari 2017, 20:21:51 »
Voila...



De handleiding op de verpakking van de wissel is voor mij nogal onduidelijk...

Groeten,

Nick


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Neem ook eens een kijkje op onze clubsite: MSV Leuven

guest7823

  • Gast
Re: BNLS-module: "Belgenland"
« Reactie #93 Gepost op: 21 januari 2017, 20:56:31 »
Nope. Puntstuk polariseren gaat niet lukken. is in deze uitvoering van plastic. D'r speel wel een andere issue, maar dat kan ik je zo 1-2-3 nu niet uitleggen.

Maar als je Googled op "wiring for DCC" zou je het zelf moeten kunnen vinden  ;)

Nick Vandenzavel

  • Offline Offline
  • Berichten: 238
  • BNLS-modulebaan in opbouw
Re: BNLS-module: "Belgenland"
« Reactie #94 Gepost op: 21 januari 2017, 22:33:20 »
Ok bedankt Paul, morgen dan maar eens bekijken!

Groeten,

Nick


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Neem ook eens een kijkje op onze clubsite: MSV Leuven

Nick Vandenzavel

  • Offline Offline
  • Berichten: 238
  • BNLS-modulebaan in opbouw
Re: BNLS-module: "Belgenland"
« Reactie #95 Gepost op: 20 januari 2018, 09:20:34 »
Mmmm blijkbaar is het ondertussen een jaar geleden dat ik hier nog een post gemaakt heb. Voor diegenen die dachten dat er geen Belgische inbreng bij zou komen, jullie hadden het mis.

Na vorig jaar op een bouwdag in Eindhoven mijn eerste probeersel  te hebben laten onderzoeken door het expertenteam heb ik hun aanbevelingen opgevolgd, oa over de overgangen tussen bb en inbreng...

Op advies van Paul B heb ik een houten blokje gemaakt net op de plaats van de overgangen om een stevige ondergrond te hebben (in tegenstelling tot het woodland schuim dat op de rest van de bak ligt). De overgang tussen de linker bb en de eerste bak is nu dus zoals op de foto:



De rest van de bak ziet er als volgt uit:



Zoals te zien liggen de rails op de eerste bak en zijn ook alle wissels aangesloten en werkend. Nu ben ik bezig met onder de bak alle draadjes netjes aan te sluiten en vast te zetten.

Voor de wisselaandrijvingen maak ik gebruik van servo’s. Om deze naar de servodecoder te brengen moet ik soms gebruik maken van verlengdraden, die dan uiteraard veel te lang zijn, zoals te zien op de foto.



Kan ik deze gewoon zelf inkorten en aan mekaar solderen met een krimpkous erover? Of geeft dit kans op storingen?

Volgende stap is dan de tweede bak vol met rails te leggen, wat sneller moet gaan omdat het slechts 4 sporen zijn die rechtdoor lopen zonder wissels ed.

Met een beetje geluk geraakt die bak klaar voor 18 februari en zal ik aanwezig zijn op de bouwdag in Eindhoven.

Updates volgen vanaf nu hopelijk wat sneller dan eens per jaar

Groeten,

Nick




Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Neem ook eens een kijkje op onze clubsite: MSV Leuven

guest7822

  • Gast
Re: BNLS-module: "Belgenland"
« Reactie #96 Gepost op: 20 januari 2018, 09:54:18 »
Nick! Da’s mooi dat er beweging in zit! En dan helemal klaar voor €spoor 2018!!! Die servodraden gewoon inkorten, stekkertjes zijn kwetsbaar en langere draden met name bij servo’s storingsgevoeliger dan korte. Gaat goed zo!!!!

Walter

Chris80

  • Offline Offline
  • Berichten: 2847
    • Zeedoorn
Re: BNLS-module: "Belgenland"
« Reactie #97 Gepost op: 20 januari 2018, 10:29:42 »
Top bezig! Zo worden we nog internationaal :).

Groet,
Chris

Nick Vandenzavel

  • Offline Offline
  • Berichten: 238
  • BNLS-modulebaan in opbouw
Re: BNLS-module: "Belgenland"
« Reactie #98 Gepost op: 21 januari 2018, 18:37:46 »
Dank voor de reactie Walter! Ik ga de connectoren in de servodraden dan wegknippen.

Zijn er eigenlijk afspraken gemaakt naar adressen voor de wissels? Of is het de bedoeling dat deze allemaal per bak worden aangestuurd en dus niet verbonden zijn met de digitale besturing?

Groeten,

Nick


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Neem ook eens een kijkje op onze clubsite: MSV Leuven

guest7823

  • Gast
Re: BNLS-module: "Belgenland"
« Reactie #99 Gepost op: 21 januari 2018, 18:43:08 »
Zijn er eigenlijk afspraken gemaakt naar adressen voor de wissels? Of is het de bedoeling dat deze allemaal per bak worden aangestuurd en dus niet verbonden zijn met de digitale besturing?

De (huidige) afspraak is de volgende:

De Roconet-bus is ENKEL voor de besturing van tractie. Wisselbediening wordt lokaal (per inbreng) geregeld. Of je dat via analoog of DCC doet ....... keuze van de individuele deelnemer

FYI er is een voorzichtige tendens te bespeuren om een aantal zaken via Loconet te gaan oplossen, maar dat is echt nog in de kinderschoenen. Er moeten eerst een paar andere zaken opgelost / gestructureerd worden  :-[

Maar bovenal: leuk te zien dat d'r vooruitgang zit in je project  (y).

En je weet het: domme vragen bestaan niet. Hooguit domme antwoorden.

Edsko Hekman

  • Team Beurzen & PR
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 5947
  • Nieuw huis... eerst klussen. De baan komt later.
Re: BNLS-module: "Belgenland"
« Reactie #100 Gepost op: 21 januari 2018, 19:04:37 »
Idd. Goed om te zien dat er beweging in zit.
Kom je naar de bouwdag in Eindhoven? Als je nog wat hulp nodig hebt, is dat wel de dag om dat te regelen.

Verstuurd vanaf mijn SM-G903F met Tapatalk


Nick Vandenzavel

  • Offline Offline
  • Berichten: 238
  • BNLS-modulebaan in opbouw
Re: BNLS-module: "Belgenland"
« Reactie #101 Gepost op: 23 januari 2018, 08:50:31 »
@Paul

Bedankt voor je reactie! ik voorzie dus aparte sturing (via mijn IBII) voor de wisseldecoders.

@Edsko

Voorlopig is dat wel het plan :) Vooral om de bak die nu af is, samen met de BB links, even laten na te kijken door de experten :)

Een definitieve bevestiging volgt nog!

Groeten,

Nick
Neem ook eens een kijkje op onze clubsite: MSV Leuven

Edsko Hekman

  • Team Beurzen & PR
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 5947
  • Nieuw huis... eerst klussen. De baan komt later.
Re: BNLS-module: "Belgenland"
« Reactie #102 Gepost op: 23 januari 2018, 16:32:34 »
Als we nu die tweede bak van je op de bouwdag nog even afmaken, dan is meteen alles getest die dag. Lijkt mij een beter plan. ;)

Gr.

Edsko

Nick Vandenzavel

  • Offline Offline
  • Berichten: 238
  • BNLS-modulebaan in opbouw
Re: BNLS-module: "Belgenland"
« Reactie #103 Gepost op: 24 januari 2018, 07:59:39 »
Edsko, strak plan  ;D
Neem ook eens een kijkje op onze clubsite: MSV Leuven

Nick Vandenzavel

  • Offline Offline
  • Berichten: 238
  • BNLS-modulebaan in opbouw
Re: BNLS-module: "Belgenland"
« Reactie #104 Gepost op: 15 februari 2018, 12:29:10 »
Bij het aan mekaar koppelen van mijn BB's en bakken blijft dat mijn oorspronkelijke plan danig afwijkt van wat er nu neergelegd is. Het gevolg hiervan is dat de openingen die ik gemaakt had in de zijpanelen (tussen BB en inbreng) nogal groot zijn uitgevallen, en op een aantal punten ook verkeerd liggen.

Tijdens een van de vorige bouwdagen bleek ook dat er een kleine afwijking zat tussen mijn zijpanelen en die van anderen. Ik denk dat het daarom beter is om nieuwe zijpanelen te laten zagen, waarin dan meteen de correcte openingen gemaakt kunnen worden. Misschien kunnen we dat zaterdag even overleggen.

Daarnaast liggen nu bijna de twee doorlopende sporen over mijn volledige inbreng. Ik hoop dat op zaterdag tijdens de bouwdag (eventueel met wat hulp) helemaal klaar te krijgen, zodat ik de ligging en uitlijning naar andere bakken/inbrengen meteen kan testen alvorens ik begin met ballasten en het opbouwen van de scenery. Tegelijkertijd moet iemand met kennis van zaken dan maar even oplijsten welke dingen er nog aangepast dienen te worden om helemaal conform de nieuwste regels te zijn (ik denk bv. aan de kleur van de bakken, aan de HUB voor de bediening etc.).

Bedoeling is wel niet om alles mee te nemen, dus enkel de bakken zelf, de BB's en de twee zijpanelen. Anders wordt het weer een heel gepuzzel om alles in de auto te krijgen...

Tot zaterdag!

Gr.

Nick
« Laatst bewerkt op: 15 februari 2018, 12:31:22 door Nick Vandenzavel »
Neem ook eens een kijkje op onze clubsite: MSV Leuven