Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door prutser
Vandaag om 23:42:04
Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
Vandaag om 23:31:38
Rail away door Blausee-Mitholz
Vandaag om 23:28:54
On30 diorama: Sedona Red Rock Canyon, AZ door Ronald Halma
Vandaag om 23:22:35
Hoe maak ik de stroomvoerende koppeling van een Fleischmann Plan V los? door PeterV
Vandaag om 22:38:26
Raadplaatje door chrvdv37402
Vandaag om 21:58:00
13 en 14 december PFT-TSP naar Aachen door Hlv53
Vandaag om 21:55:31
Alternatieven voor de messing lagers van een Fleischmann rondmotor door Ferdinand Bogman
Vandaag om 21:14:20
Roco 290 digtaliseren door Ferdinand Bogman
Vandaag om 20:55:11
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door basjuh1981
Vandaag om 20:45:48
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 20:44:18
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
Vandaag om 20:43:59
EX-CSB1 DCC Centrale door bask185
Vandaag om 20:33:11
Nahmertaler Kleinbahn door NS264
Vandaag om 20:17:45
US diorama in H0 door Frank 123
Vandaag om 20:12:21
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door klusser
Vandaag om 20:00:44
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 19:01:43
Zee. Land. door Huup
Vandaag om 18:40:25
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Eric v C
Vandaag om 17:41:46
PEC Postrijtuig koppelen met ander materieel zonder Scharfenbergkoppeling. door Ronald A.
Vandaag om 17:05:10
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 17:02:10
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug) door Gerco van Beelen
Vandaag om 16:44:19
Modelspoorbaan van Einte door daan2353
Vandaag om 16:32:06
Altburg. een analoge, opklapbare Märklinbaan door daan2353
Vandaag om 15:24:37
Marklin 3037 E41 pantograaf stuk. door Gabriël Bergsma
Vandaag om 15:09:34
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Rick
Vandaag om 15:04:18
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 14:40:19
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door spoorijzer
Vandaag om 14:31:52
Fleischmann 741005 BR 601 DB samenstellen? door maartenvdb
Vandaag om 11:15:34
Frans loodsje et cetera door Noordernet
Vandaag om 11:08:45
  

Auteur Topic: Treinsamenstellingen en wagons, hebben ze specifieke voor- en achterkant?  (gelezen 6598 keer)

laurent

  • Offline Offline
  • Berichten: 2791
  • Broem broem!
    • Sporingerdam
Re: Voor- en achterkant ?
« Reactie #15 Gepost op: 08 March 2016, 10:34:52 »
Was dat met de oude Benelux niet ook nog deels voor het wisselen van wagons? De ene helft was Belgisch en zat aan de loc meen ik.
Neem ook eens een kijkje op mijn Youtube Kanaal:
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 + MS2 | Tischbahner | LN + DAISY II Funk | C Rails | Multiprotocol | D | A | CH

Tischbahning.de

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 27011
    • Pagina van klaas
Re: Voor- en achterkant ?
« Reactie #16 Gepost op: 08 March 2016, 10:43:11 »
Volgens mij hebben er nooit Belgische rijtuigen in de Beneluxtrein gereden. De rijtuigen waren Nederlands, de locs Belgisch.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Totty

  • Offline Offline
  • Berichten: 83
Re: Voor- en achterkant ?
« Reactie #17 Gepost op: 08 March 2016, 10:44:37 »
Wat betreft de Belgische 2500 met de plan D als stuurrijtuig, die heb ik vaak gedriehoekt in Haarlem en later via de Westhaven in Amsterdam. Dat was pas mogelijk na dat de Hemtunnel in gebruik was.

Groet, Fred.


Totty

  • Offline Offline
  • Berichten: 83
Re: Voor- en achterkant ?
« Reactie #18 Gepost op: 08 March 2016, 10:46:29 »
Wim, de oude stammen met plan W reden ook met 2 Belgische rijtuigen. Daar zat de eerste klas. Plan W is nooit met eerste klas afgeleverd.

Groet, Fred.

guest7823

  • Gast
Re: Voor- en achterkant ?
« Reactie #19 Gepost op: 08 March 2016, 10:51:50 »

dh3201

  • Offline Offline
  • Berichten: 2520
Re: Voor- en achterkant ?
« Reactie #20 Gepost op: 08 March 2016, 11:00:19 »
De I4 rijtuigen waren van de NMBS.
Kind 1: Kijk een goederentrein!
Kind 2: Nee joh, dat noem je een betere trein

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11762
    • Mijn fotoarchief
Re: Voor- en achterkant ?
« Reactie #21 Gepost op: 08 March 2016, 13:55:27 »
Maar goed, dit heeft verder niks meer te maken met de vraag of wagons een voor- en achterkant hebben. Dus gaarne weer op topic.

Eelco Storm
team moderatoren BNLS

LouisH

  • Gast
Re: Voor- en achterkant ?
« Reactie #22 Gepost op: 08 March 2016, 14:51:48 »
We zijn weer on-topic, maar ik moet zeggen dat ik het allemaal met grote interesse volg. Als beginnend modelspoorder heb ik de vraag gesteld omdat ik een stammetje ertswagons heb, die aan de ene kant zijn voorzien van een hekwerk en een soort wiel waarmee de losinrichting kan worden bediend. De andere kant van de wagon heeft dat niet. Als modelspoorder probeer ik de werkelijkheid zo goed mogelijk te benaderen, dus wil ik voorkomen dat ik de wagons achterstevoren laat meerijden. Vandaar mijn vraag of wagons een herkenbare voor- en achterkant hebben.

In ieder geval ben ik onder de indruk van de kennis die u allemaal heeft (behoudens de enkele grappenmaker). Dank voor uw reacties, ik weet genoeg.

Louis.
     

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8625
  • Spoor N
Re: Voor- en achterkant ?
« Reactie #23 Gepost op: 08 March 2016, 14:57:57 »
In het geval van de ertswagens is het antwoord een simpel: nee. ;)
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 27011
    • Pagina van klaas
Re: Voor- en achterkant ?
« Reactie #24 Gepost op: 08 March 2016, 15:17:56 »
Op ertswagens en andere zelflossers kan ik geen aanduiding vinden van voor- of achterkant. Bij storingen of onderhoud hebben ze het waarschijnlijk over bordeszijde en niet-bordeszijde.
Voor het meerijden in een trein maakt het niks uit hoe een wagen staat. En ze gaan ze voor de terugreis echt niet allemaal omdraaien.
Zelf zet ik ze opzettelijk verschillend, om wat afwisseling in het treinbeeld te krijgen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Remco vM

  • Offline Offline
  • Berichten: 3260
Re: Voor- en achterkant ?
« Reactie #25 Gepost op: 08 March 2016, 15:59:09 »
Bij de ertswagens kan ik er ook geen begin en eind aan zien. Zelfs de gekoppelde twaalf-assers lijken willekeurig gekoppeld, je zou verwachten dat je de bordessen in dit geval aan de buitenzijdes zou plaatsen, maar volgens mij zijn ze ook willekeurig in de eeuwigheid met elkaar verbonden (1 12-asser = 2x 6-asser)

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8625
Re: Voor- en achterkant ?
« Reactie #26 Gepost op: 08 March 2016, 18:16:05 »
EETC treinen hadden volgens mij wel altijd een bepaalde volgorde. Daar stond een artikel over in in de RM xxx?? of http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,17860.0.html
Jeroen

Chris2412

  • Offline Offline
  • Berichten: 1523
  • Machinist internationaal Lineas Nl
Re: Voor- en achterkant ?
« Reactie #27 Gepost op: 08 March 2016, 18:36:34 »
Als men een treinsamenstelling van reizigers neemt , hebben / hadden deze een bepaalde volgorde cq voor / achterkant.

Voorbeeld de 800/900 serie Maastricht/Heerlen - Haarlem

Dat wad een tijd lok 2 x A BKD en 7 B's.
Hierbij gold dat de A op de heenweg voorop liep en terug natuurlijk achterop.
Dit stond in die tijd ook aangevene op de toenmalige CTA bakken en werd omgeroepen.
Ook als door omstandigheden een stam was gedriehoekt.

De serie 1900 Venlo -Den Haag CS had ook een vaste volgorde.
Lok 1x B 2x BKD en 1xA gelezen vanaf Den Haag.

Ook hier gold de positie van de A als voorzijde van de trein.

Groeten Chris
De beste manier om een trein te halen is om de vorige net te missen

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 27011
    • Pagina van klaas
Re: Voor- en achterkant ?
« Reactie #28 Gepost op: 08 March 2016, 18:54:02 »
Chris, je dwaalt af. Het gaat hier niet om de voorkant van een complete trein, en ook niet om de rijtuigvolgorde in een personentrein, maar om de vraag of een aparte wagen een voor- en achterkant heeft.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Chris2412

  • Offline Offline
  • Berichten: 1523
  • Machinist internationaal Lineas Nl
Re: Voor- en achterkant ?
« Reactie #29 Gepost op: 08 March 2016, 19:06:49 »
Goederenwagens worden toch gelezen af as.

Bijv een 6 asser container wagen staat altijd as 1 wiel 1 en 2 as 2 wiel 2 en 3 enzv...
Ga er dan toch vanuit dat men bij as 1 begint als voorzijde.

Daar er misschien geen verschil in zit tussen voor en achterkant ligt aan type wagen.

Chris
De beste manier om een trein te halen is om de vorige net te missen