Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 19:54:20
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
Vandaag om 19:53:27
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 19:52:07
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
Vandaag om 19:34:37
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 19:23:35
De (3d) knutsels van Ronald. door gdh
Vandaag om 19:22:56
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Bahn-AG
Vandaag om 19:16:54
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
Vandaag om 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
Vandaag om 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Rsd1000
Vandaag om 17:07:59
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
  

Auteur Topic: BNLS werkspoor - NS 3908  (gelezen 33887 keer)

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: BNLS werkspoor - NS 3908
« Reactie #165 Gepost op: 02 december 2020, 23:52:01 »
Leen

het visuele probleem zit hem nu juist in de plaats waar de rookkast begint. In het DJH model, begint de rookkast een paar millimeter voor de achterkant van de windleiplaten, Terwijl op de foto's en tekeningen de plek waar de rookkast aan de ketel zit, bijna gelijk is met de achterkant van de windleiplaten.

......

Ik ken de lok niet zoals jullie, maar zie op jouw tekening van de twee loks onder elkaar dat de cabine en de vuurkist niet goed, maar de rookkast en de cylinders juist wèl aardig op hun plek zitten. De windleiplaat zie ik op de onderste tekening niet. Ik vrees dat je ervoor moet oppassen om de kit helemaal opnieuw te ontwerpen, vooral het aandrijfwerk, nu de wielbasis wel goed klopt. Met wat ik nu heb zien langskomen is het, met wat de kit nu eenmaal is, misschien niet eens zo'n slecht idee om een nieuwe windleiplaat te maken samen met het naar voren verplaatsen van cabine/vuurkist ipv de hele lok overhoop te halen. Maar ik weet er niet genoeg van om te kunnen beoordelen of het er dan acceptabel uitziet.

Ik heb zelf ook een kit van deze lok, maar die ga ik mooi niet maken.  ;D

Leen.
« Laatst bewerkt op: 03 december 2020, 13:57:37 door St00mboy »

Gerke

  • Mcn NSR
  • Offline Offline
  • Berichten: 2262
  • NS 4503!
    • Modelspoorvereniging Midden Limburg
Re: BNLS werkspoor - NS 3908
« Reactie #166 Gepost op: 03 december 2020, 08:44:54 »
Nou Jan, daar heb ik ook over zitten denken, hoor. Het ding zit toch al vol compromissen. Maar die dingen zijn wel erg beeld bepalend. Té grote flappen vallen te erg op.
Met groet,

Ger.

Gerke

  • Mcn NSR
  • Offline Offline
  • Berichten: 2262
  • NS 4503!
    • Modelspoorvereniging Midden Limburg
Re: BNLS werkspoor - NS 3908
« Reactie #167 Gepost op: 03 december 2020, 10:58:18 »
Nog even een plaatje gemaakt dat de bogie 2 mm naar voren brengt. Nu ingelijmd. Straks eens kijken wat er aan het frame aangepast moet worden qua "spatborden"  e.d.

Wordt vervolgt.
Met groet,

Ger.

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2088
Re: BNLS werkspoor - NS 3908
« Reactie #168 Gepost op: 03 december 2020, 11:09:10 »
Gerke, is 2mm voor de bogie niet te veel? ik zou zelf niet veel verder gaan dan 1-1,5mm en accepteren dat de schoorsteen misschien niet helemaal recht boven de cylinders uitkomt. Want ik ben bang dat je anders in de problemen komt met de bufferbalk en de ruimte die de wielen van de bogie aan de voorkant nodig hebben.

Groet Meino
« Laatst bewerkt op: 03 december 2020, 11:18:58 door meino »
A clean desk is a sign of an empty mind

Kranenberg
De CanBus komt naar Kranenberg

Gerke

  • Mcn NSR
  • Offline Offline
  • Berichten: 2262
  • NS 4503!
    • Modelspoorvereniging Midden Limburg
Re: BNLS werkspoor - NS 3908
« Reactie #169 Gepost op: 03 december 2020, 11:36:57 »
Nee, ik wil de schoorsteen persé boven de cilinders. De uitslag zal sowieso beperkt worden door het rangeerderstrapje. Dit zal de rij-eigenschappen in bogen zeker beïnvloeden, maar dat neem ik voor lief. Mijn Artitec 3700-en en AVT 6300-en zijn opgetuigd met die trappen en die hebben daardoor ook flink ruime bogen nodig. Als met de 3900 vergelijkbare bogen te berijden zijn vind ik het prima.
Met groet,

Ger.

janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2147
  • Bruggen-IG:
Re: BNLS werkspoor - NS 3908
« Reactie #170 Gepost op: 03 december 2020, 11:58:13 »
Ik zat hierboven ook te denken of het simpelweg naar achteren verlengen van de windleiplaten optisch niet al zoveel oplost dat de rest niet meer de moeite van al het extra werk waard is. Het gaat maar om 1,5-2mm, zelfs op een H0 model is dat niet erg veel.
Then again, ik vind gebouwde DJH 3900en vaak tegenvallen, en ik realiseer me door Meino's fotovergelijking nu toch dat dat voor een deel door de te grote oversteek achter komt, die een soort holte onder het machinistenhuis schept die het aanzicht verstoort. Dus de oplossing van het geheel van machinistenhuis+vuurkist-ketel-rookkast iets naar voren schuiven wordt dan toch aantrekkelijk.
Sterker nog, zie ik goed dat op Meino's foto de schoorsteen niet midden boven de cylinders zit maar iets naar achter? Dan zou de genoemde vooruitschuiving dat corrigeren zonder verdere ingrepen:


misschien komt-ie dan ietsje te ver naar voren uit, maar of dat dan erg is? Is het mogelijk die 2 mm uit de voetplaat te halen waar hij langs de ketel loopt (liefst thv de winleiplaat, om de ontstane naad te verstoppen), en zo de vooruitschuiving te realiseren? Dan zou het zelfs met weinig werk kunnen. De rookkast blijft dan te lang, zoals al meerdere malen vastgesteld, maar de vraag is hoezeer dat stoort. Dat moet blijken uit de feitelijke uitvoering.

Gerke

  • Mcn NSR
  • Offline Offline
  • Berichten: 2262
  • NS 4503!
    • Modelspoorvereniging Midden Limburg
Re: BNLS werkspoor - NS 3908
« Reactie #171 Gepost op: 03 december 2020, 12:01:09 »
Ik vrees dat je ervoor moet oppassen om de kit helemaal opnieuw te ontwerpen, vooral het aandrijfwerk, nu de wielbasis wel goed klopt. Met wat ik nu heb zien langskomen is het, met wat de kit nu eenmaal is, misschien niet eens zo'n slecht idee om een nieuwe windleiplaat te maken samen met het verplaatsen van cabine/vuurkist ipv de hele lok overhoop te halen.

Leen.

Een reëel  gevaar, Leen. En dasr heb ik geen zin in en wil ik ook de tijd niet voor nemen. Bovendien heb ik de kennis en kunde niet om een loc te gaan ontwerpen.

Ik heb de windleiplaten ook nog even op de AVT 6300 platen gelegd. Die zijn een fractie langer. Maar niet veel. Ik ben bang dat het verlengen van de platen het uitzien ervan negatief gaat beïnvloeden. Ze gaan dan al gauw te lang en te laag uitzien, ben ik bang.
Met groet,

Ger.

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2088
Re: BNLS werkspoor - NS 3908
« Reactie #172 Gepost op: 03 december 2020, 12:41:25 »
Ik ben het met de opmerking van janw eens over de plaats van de schoorsteen, die zit inderdaad op mijn model iets te ver naar achteren. Dat was mij tot nu toe nooit opgevallen, net als bij mijn 6300 waar de schoorsteen bijna 1mm te ver naar voren zit, iets wat mij ook nooit opgevallen was. Pas nu ik met tekeningen en de schuifmaat aan de gang ben gegaan komt dat naar voren. Vandaar ook dat ik het idee opperde om het cylinderblok 1-1.5mm naar voren te zetten, omdat bij het opschuiven van de ketel met 2mm het net dat huidige verschil zou compenseren. Zou je het cylinderblok slechts 0,5-1mm opschuiven komt de schoorsteen waarschijnlijk op 0.5-1mm te ver naar voren (vergelijkbaar met mijn 6300). Zoals ik al zei, dat was mij tot nu toe nooit opgevallen. De onderliggende oorzaak is de lengte van de rookkast, die is toch gauw 1-2mm te lang, waardoor de schoorsteen ook net niet goed uitkomt. Ik zelf zit te piekeren over een manier om die in te korten, bijv met ijzerzaagje voor en achter de schoorsteen de rookkast door te zagen en dan de drie delen weer tegen elkaar te zetten (een zaagsnede is 0,5-1mm breed) en de zaagsneden met low-melt soldeer weer vol te laten lopen (als een vorm van plamuur) en weer glad te schuren. Maar ik weet niet of mij dat zou lukken zonder zichtbare schade.

Groet Meino
A clean desk is a sign of an empty mind

Kranenberg
De CanBus komt naar Kranenberg

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6506
  • Spaar ze allemaal.
Re: BNLS werkspoor - NS 3908
« Reactie #173 Gepost op: 03 december 2020, 13:14:47 »
Bij mij komt de schoorsteen te ver naar voren te staan.



De achterkant ligt gelijk met voorkant machinistenhuis, hier lijkt het verschoven maar de foto is niet recht ervoor genomen.


Met windleiplaat komt het dan zo.


Als de plaat beter naar achteren aansluit komt het nog beter en met een stukje van de voetplaat af nog beter.
« Laatst bewerkt op: 03 december 2020, 13:16:50 door prutser »

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2088
Re: BNLS werkspoor - NS 3908
« Reactie #174 Gepost op: 03 december 2020, 16:03:14 »
Misschien geen goed idee, maar ik blijf toch piekeren over deze kit. Naast de tekening van ir Labrij heb ik nog een andere tekening van de 3900, die heb ik er ook maar eens naast gelegd.



Die geeft het zelfde beeld, vuurkist en ketel afmetingen kloppen maar zitten ongeveer 2-3mm te ver naar achteren. Alleen hier klopt de positie van cylinders en draaipunt bogie exact met het model.
Voor mij is het nu wel duidelijk dat het hele probleem wordt veroorzaakt doordat de rookkast 2-3mm te lang is in de kit. Daardoor moet de ketel en de rest naar achteren om de voorkant (schoorsteen, cylinders) onderling te laten kloppen. Overigens nu ik hier mee bezig ben, heb ik ook nog eens goed naar mijn 6300 gekeken en die heeft eigenlijk precies het zelfde probleem, dat even terzijde.
Om het echt goed te kunnen oplossen zou je een nieuwe rookkast moeten maken. Dat zou van een etsplaat kunnen, maar dan heb je het probleem van de schoorsteen, of iemand zou een 3d printer een nieuwe rookkast met schoorsteen moeten printen, liefst met een van die nieuwe resin printers. Ik weet dat er veel werk gestoken is om nieuwe cylinderblokken te maken, en het lijkt mij dat de vorm van de rookkast een stuk simpeler is, dus wie?

Groet Meino
.
A clean desk is a sign of an empty mind

Kranenberg
De CanBus komt naar Kranenberg

Gerke

  • Mcn NSR
  • Offline Offline
  • Berichten: 2262
  • NS 4503!
    • Modelspoorvereniging Midden Limburg
Re: BNLS werkspoor - NS 3908
« Reactie #175 Gepost op: 03 december 2020, 16:26:24 »
@ Stephan,

Duidelijk, zo heb ik het ook gehad. Ik wilde dus de cilinders en bogie naar voor verplaatsen om het probleem van jouw eerste foto te tackelen. Hiermee zal het probleem van de onderste foto ook tot het verleden behoren. Ik moest ook iets van de voorplaat vijlen om de plaat mooi aangesloten te krijgen.

Dus Meino, alles op een rij:

De voetplaat aan de Mcn-huis kant inkorten.
Daardoor Mcn-huis en complete ketel verder naar voren.
Ketel bij de rookkast afzagen.
Doordat de huidige rookkast 2-3 mm te breed is zal met een evenredig kortere, nieuwe rookkast alles precies boven de cilinders verticaal uitlijnen. Uiteraard meteen een schoorsteen op de nieuw te printen kast mee ontwerpen. (of alleen de voet, zodat er los van de kast gekozen kan worden voor met- of zonder krans.) Aan de rookkast dan een flens mee ontwerpen die in de ketel verdwijnt. Zo krijg je een stabiele nieuwe verbinding. Voor de messing ring zal dan dun messing of messing folie gebruikt moeten worden. (Alhoewel de rookkast ook in messing kan, natuurlijk, maar dat zal een prijskaartje aanhangen.)

Is dat het zo'n beetje?
« Laatst bewerkt op: 03 december 2020, 20:27:04 door Gerke »
Met groet,

Ger.

Gerke

  • Mcn NSR
  • Offline Offline
  • Berichten: 2262
  • NS 4503!
    • Modelspoorvereniging Midden Limburg
Re: BNLS werkspoor - NS 3908
« Reactie #176 Gepost op: 03 december 2020, 16:35:57 »
Overigens Meino, Kun je ook eens wat lijntjes op het mcn-huis zetten? Hoe zit het met de oversteek van het dak, bijvoorbeeld? De verdeling van de spanten is in model ook niet in orde... :-X
Met groet,

Ger.

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5410
Re: BNLS werkspoor - NS 3908
« Reactie #177 Gepost op: 03 december 2020, 16:54:05 »
Zitten er spanten op dan? In mijn herinnering is het dak behalve 2 dakgoten kaal, terwijl er strips met bouten/klinknagels op zitten.


mvg,
Ivo



Zo goed als kaal
« Laatst bewerkt op: 03 december 2020, 16:56:04 door Ivo tB »
mvg,
Ivo

*

Gerke

  • Mcn NSR
  • Offline Offline
  • Berichten: 2262
  • NS 4503!
    • Modelspoorvereniging Midden Limburg
Re: BNLS werkspoor - NS 3908
« Reactie #178 Gepost op: 03 december 2020, 17:02:04 »
Ja dat, strips. Dacht dat er aan de binnenkant verstevigingsspanten zaten waarop de strips vast zaten. Aanname mijnerzijds.
Met groet,

Ger.

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2088
Re: BNLS werkspoor - NS 3908
« Reactie #179 Gepost op: 03 december 2020, 17:22:36 »
Gerke,

even over de oversteek van het dak, Als ik in OpenOffice Draw de tekening op de foto leg, dan klopt het hele machinisten huis exact, inclusief de oversteek van het dak. Het enige is de hoogte van het dak, maar dat kan ik op de foto niet goed controleren omdat ik de loc iets van boven heb gefotografeerd. Wat je verder schrijft kan ik volmondig onderschrijven. Als iemand in staat is om een nieuwe rookkast te ontwerpen en printen, dan houd ik me ook aanbevolen voor 2 exemplaren. Ik vindt het prima als dat in resin is.

Groet Meino
A clean desk is a sign of an empty mind

Kranenberg
De CanBus komt naar Kranenberg