Doel:€250.00
Donaties:€172.50

Per saldo:€-77.50

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 12-01-2021
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Cranicher Altbahn door Hans Grasmaijer
Vandaag om 06:52:42
Mehano Blue Tiger DCC, loopt slecht. Decoder defect? door ceuleer
Vandaag om 06:02:42
Programmering Dr4018 door Technodirk
Vandaag om 05:54:03
DR5000 gekocht, ICE-2 wil niet rijden. Lampen werken wel? door Pmfrl
Vandaag om 05:16:17
DR5000 met WLAN-maus. door Marcel112
Vandaag om 02:03:52
Roco NS 2400, model 2020, materieelbespreking door Duoblock
Vandaag om 01:58:51
Waar is kurkplaat te koop ? door Butselboy
Vandaag om 00:29:57
Raadplaatje door dennie
Vandaag om 00:22:07
LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0 door FritsT
Vandaag om 00:06:34
Intellibox 1 met Digikeijs 5033 door hein frunt
Vandaag om 00:00:48
Heen, En en Weer: de tram. door Huup
20 januari 2021, 23:54:52
Frans loodsje et cetera door Noordernet
20 januari 2021, 23:50:33
Draadloos Mobile Station? door KNed
20 januari 2021, 23:46:05
Mat '36, 445. Zelfbouw. door Rob Bennis
20 januari 2021, 23:34:22
Van Swarzach naar Swarzburg door MOVisser
20 januari 2021, 23:28:02
Deutsche Gründlichkeit ;-) door Duoblock
20 januari 2021, 23:22:54
Heris 2021, nieuws van de fabrikant door Chris
20 januari 2021, 23:21:15
Roco NS 200/300 Sik, model 2019 door Duoblock
20 januari 2021, 23:07:38
Stoomtrein Goes Borsele: Wat zijn we aan het bouwen door Reinier Z.
20 januari 2021, 23:02:35
Ontstaan van module/ diorama baan De Lagerweij door jaco1988
20 januari 2021, 22:54:00
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door St00mboy
20 januari 2021, 22:51:12
Albert's fantasie in schaal 0e door Noordernet
20 januari 2021, 22:50:27
Projekt 083-338 door Noordernet
20 januari 2021, 22:44:25
Verlichtingsprinten voor H0 NS lokomotieven door Rob Ellerman
20 januari 2021, 22:31:00
Werkend diorama: een steenfabriek in 0e door Tjalling
20 januari 2021, 22:14:37
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Dave.......
20 januari 2021, 21:37:58
Update: baan in de tropen door Arjen52
20 januari 2021, 21:37:47
Lofzang op een Fleischmann BR 01 door Reinout van Rees
20 januari 2021, 21:34:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
20 januari 2021, 21:15:27
MSG Drechtsteden: Wie zijn wij en wat doen wij. door Remystoom
20 januari 2021, 21:12:22
  

Auteur Topic: BNLS werkspoor - NS 3908  (gelezen 22534 keer)

Gerke

  • Mcn NSR
  • Offline Offline
  • Berichten: 1992
  • NS 4503!
    • Modelspoorvereniging Midden Limburg
Re: BNLS werkspoor - NS 3908
« Reactie #135 Gepost op: 02 december 2020, 10:37:47 »
Seauw, de 3900 in 6 stukken gechopped. Ik ga ze volgens tekening weer aan elkaar bakken. Ow, die tekening klopt niet?  ??? Hè toch.... ::) Flauwe grap, natuurlijk.

Ik ga denk ik het mcn-huis wat opschuiven en de bufferbalk voor wat dichter op de ketel zetten. Dan ben je, naar mijn idee, met zo min mogelijk gedoe een heel eind. Een groter mcn-huis weer laten tekenen en etsen is de volgende tijdrovende en redelijk kostbare stap. Je kunt je dan na alle andere verbeter acties afvragen: waar houdt het op? Er zit met andere cilinders, dom, aandrijving en wielen al voor een behoorlijk bedrag in de kit. Bovendien heb ik zelf de kennis niet om zulke zaken te tekenen.

Voordat ik met de snijbrander aan de gang ga wacht ik eerst wel nog even de verschalingskunsten van Meino af.  ;)
Met groet,

Ger.

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 989
Re: BNLS werkspoor - NS 3908
« Reactie #136 Gepost op: 02 december 2020, 11:17:19 »
Ik heb inderdaad een foutje gemaakt met het verschalen. Bij deze een nieuwe versie waarbij de hoogte aangepast is.



Ik heb de zelfde vergelijking ook proberen te maken met een foto. Ik dacht dat die redelijk van opzij gemaakt was, maar dat viel toch wel tegen, de vertekening door het perspectief was te groot (wat dichterbij is wordt groter dan zaken verder weg), dat werd ook nog versterkt doordat de foto toch nog ietsje schuin van voren genomen is. Dus dat laat ik toch maar niet zien.

Overigens de tekening die ik gebruik is een stukje van deze tekening, ik weet niet meer waar ik die vandaan heb (Nico Split, Pinterest, Utechts archief, dit forum?) maar misschien herkennen anderen dit.



Mijn eindconclusie is toch, voetplaat verkorten aan het eind, waardoor ketel verder naar voren komt (dus beter matched met de windleiplaten) en het cylinderblok en draaipunt bogie ook verder naar voren te zetten zodat de hartlijn schoorsteen redelijk blijft matchen. Hierdoor wordt het grootste zichtbare verschil, begin rookkast t.o.v de windleiplaten, verholpen.

Groet Meino

A clean desk is a sign of an empty mind

Kranenberg
De CanBus komt naar Kranenberg

Gerrit F

  • Offline Offline
  • Berichten: 1946
  • Zelfportret
Re: BNLS werkspoor - NS 3908
« Reactie #137 Gepost op: 02 december 2020, 11:29:12 »
Die tekening is van iR. Labrijn, De Stoomlocomotief deel 2, figuren. Ik heb daarvan ooit eens grote kopieën van gemaakt.
Gerrit F

Van de draad af....

Gerke

  • Mcn NSR
  • Offline Offline
  • Berichten: 1992
  • NS 4503!
    • Modelspoorvereniging Midden Limburg
Re: BNLS werkspoor - NS 3908
« Reactie #138 Gepost op: 02 december 2020, 11:29:34 »
Met het naar voor plaatsen van het cilinderblok worden mogelijk de kruiskoppen weer te kort. Ook wel weer op te lossen, maar toch...
Verder even kijken hoe dat verplaatsen van het bogiedraaipunt zich verhoudt t.o.v. de bogen in het frame...

Afgaande op de laatste tekening is de voorkant inkorten niet de beste oplossing. Vanavond eens wat dingetjes proberen.
Met groet,

Ger.

Gerke

  • Mcn NSR
  • Offline Offline
  • Berichten: 1992
  • NS 4503!
    • Modelspoorvereniging Midden Limburg
Re: BNLS werkspoor - NS 3908
« Reactie #139 Gepost op: 02 december 2020, 11:30:41 »
Langzaam maar zeker komen we eruit.
Met groet,

Ger.

sander1985

  • Offline Offline
  • Berichten: 1803
  • Team Mitropa *
    • -- Team Mitropa --
Re: BNLS werkspoor - NS 3908
« Reactie #140 Gepost op: 02 december 2020, 12:22:15 »
Met het naar voor plaatsen van het cilinderblok worden mogelijk de kruiskoppen weer te kort. Ook wel weer op te lossen, maar toch...

Mogelijk moet de drijfstang dan een tikkie langer, dat voorkomt problemen met je kruiskop
Bouw: OHMB - Krommeveer
In de planning: een stukje Gouda

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 989
Re: BNLS werkspoor - NS 3908
« Reactie #141 Gepost op: 02 december 2020, 12:38:45 »
@Gerke

Dat hoop ik ook. Maar ik zit er toch nog even na te denken, en realiseer me dat ik de 3900 ruim 32 jaar geleden gebouwd heb, in een tijd dat ik geen foto's en tekeningen beschikbaar had, alleen wat in de Waldorp stond. Dat betekend dat ik dus niet weet hoe het huidige frame past met de voetplaat en de rest.
Ik zou dan ook de zaken als volgt aanpakken.
Begin met het frame zonder cylinders, plaats daarop de voetplaat met bufferbalk en eventueel de windleiplaten. Probeer die zo goed mogelijk te positioneren op het frame in relatie met de wielen. Daarna bepaal je de plaats van de cylinders en draaipunt bogie t.o.v van de windleiplaten (achterkant cylinder halverwege het laatste halve maantje). Uitgaande van mijn model zou het cylinderblok dan 1,5mm verder naar voren moeten, maar dat kan ook het resultaat van mijn bouw zijn ;D.
Als dat naar tevredenheid is, plaats de ketel op de voetplaat, en schuif die zover naar voren, dat de rookkast beter klopt met de windleiplaten. Hou ook de hartlijn van de schoorsteen t.o.v de cylinders in de gaten. Als dat gebeurd is, weet je wat er eventueel van de achterkant van de voetplaat af moet. Bij mijn model zou ik dan uitkomen op 2-3 mm. Ik denk dat ik zelf het op 2mm zou houden, Als ik goed bij mijn model kijk dan krijg ik de indruk dat de schoorsteen niet helemaal recht boven de cylinders ligt, maar iets naar achteren, dus door die 2mm zou het bij mij goed uitkomen. Hier moet je echter een compromis zoeken waar je zelf achter kunt staan. Je probeert dus niet om de kit de perfecte afmetingen te geven, maar zodanig te bouwen dat de visuele uitstraling klopt (dat is hoofdzakelijk de plaats van de rookkast en cylinderblok t.o.v. de windleiplaten).

Groet Meino
« Laatst bewerkt op: 02 december 2020, 12:47:55 door meino »
A clean desk is a sign of an empty mind

Kranenberg
De CanBus komt naar Kranenberg

Gerke

  • Mcn NSR
  • Offline Offline
  • Berichten: 1992
  • NS 4503!
    • Modelspoorvereniging Midden Limburg
Re: BNLS werkspoor - NS 3908
« Reactie #142 Gepost op: 02 december 2020, 13:03:38 »
Ik heb de eerste kit, Meino, dus dezelfde als die jij gebouwd hebt. De verbeterde set verschilt niet bijster veel van de oude. Andere aandrijving, wat meer gietdelen en iets betere wielen. Ik ga ermee aan de slag.  (y)
Met groet,

Ger.

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 989
Re: BNLS werkspoor - NS 3908
« Reactie #143 Gepost op: 02 december 2020, 14:04:56 »
Gerke,

ik ben heel erg benieuwd naar je resultaat. Ik volg al het draadje over de nieuwe cylinders, dus ga je je vorderingen daar plaatsen, of wordt dat hier?
Ik ben daar zelf ook geinterresseerd in, omdat ik vage plannen heb om mijn 3900 uit elkaar te halen en opnieuw te bouwen. Eind 80jaren heb ik al mijn DJH kits uitgerust met Portescap motoren, dat was toen erg populair. Technisch zijn dat erg mooie aandrijvingen, met Faulhaber motoren etc. Alleen een groot nadeel, ze kunnen enorm gieren, de ene meer dan de ander en laat nu net de 3900  de ergste boosdoener zijn. Dus als ik wat verder met de huidige verbouwingen van Kranenberg ben, kan ik weer wat meer tijd besteden aan het (ver)bouwen van locs.

Groet Meino
A clean desk is a sign of an empty mind

Kranenberg
De CanBus komt naar Kranenberg

Carel Ruysink

  • Offline Offline
  • Berichten: 812
Re: BNLS werkspoor - NS 3908
« Reactie #144 Gepost op: 02 december 2020, 17:33:57 »
Ik heb vanmiddag voor een heel net prijsje eindelijk ook een kit (eerste versie) kunnen scoren. E n ook nog het gele boek van Paul Henken tweedehands en dus voor mij de laatste lacune in de rij boeken kunnen vullen.
Eerst hier en elders me maar eens nauwkeurig inlezen en overdenken wat anders moet en wat minder bijdraagt aan het visuele plaatje.
Van de tekening van Labrijn eerst maar een werkkopie laten maken en dan ook het zijaanzicht verschalen tot h0 (in transparant, kan je wat beter zien wat wel en niet strookt)
Een correct cylinderblok is denk ik niet aan te ontkomen.
En tussen het inwerken door maar gauw de 2100 afmaken.

een aandachtig lezer,
Carel.
« Laatst bewerkt op: 02 december 2020, 17:37:34 door Carel Ruysink »
Als je bang bent voor de dood dan heb je geen leven

janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 1989
  • Bruggen-IG:
Re: BNLS werkspoor - NS 3908
« Reactie #145 Gepost op: 02 december 2020, 21:05:52 »
Laat je die ook ergens zien hier, die 2100? Philo of zelfbouw?

Carel Ruysink

  • Offline Offline
  • Berichten: 812
Re: BNLS werkspoor - NS 3908
« Reactie #146 Gepost op: 02 december 2020, 21:30:59 »
Een Philokit. Ik bouw al wel een tijdje kits maar ik ben nog lang geen Tomasso, Gerke of Ivo tb hoewel ik recentelijk samen met Ivo een LoSo 5 nano met de sound van de Engelse City of Truro heb aangeschaft. Ik bouw de kit =as is= met geringe verbeteringen. Ga geen bundeltjes olieleidingen met bakjes en nippeltjes aanbrengen. Daarvoor maak ik te weinig bouwuren en heb ook geen draaibank of zet/knipbank. Kortom kitjes Philo, Mitropa, vd Weerd, Maikel (als hij te bereiken is), Mesu en kleiNSpoor.

Kortom denk niet dat er veel te leren van mijn werk maar ik zal wat in de betreffende draadjes gaan tonen.

Carel
Als je bang bent voor de dood dan heb je geen leven

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 5460
Re: BNLS werkspoor - NS 3908
« Reactie #147 Gepost op: 02 december 2020, 21:52:50 »
Nou Carel, je zult het heus mooier bouwen dan ik, ik heb nog geen locomotief af (mede door al dit soort frustrerende tekortkomingen zoals hierboven beschreven). Het lijkt me een verademing om een loc te bouwen die direct uit de etsplaat meteen goed is.

Maar goed, ik blijf erbij dat het eerste punt begint bij het machinistenhuis, welke te kort is. Kijk maar naar die 'flap' onderaan die over het eerste drijfwiel hangt, die hangt in het echt meer over het wiel dan bij het model. Als het machinistenhuis langer is, schuift de vuurkist op, de ketel ook en ook de rookkast.

Blijft wel het probleem bestaan dat er een nieuwe schoorsteen(voet) op gemaakt moet worden, aangezien de schoorsteen dan te ver naar voren komt en dat de rookkast wellicht wat ingekort moet worden.

Wensenlijst: Rhijnboog, BB, Zeppelin, de rest is bonus ;-)
« Laatst bewerkt op: 02 december 2020, 21:55:09 door Tomasso »
Wensenlijst: Groene BB, Rhijnboog, Zeppelin

Gerke

  • Mcn NSR
  • Offline Offline
  • Berichten: 1992
  • NS 4503!
    • Modelspoorvereniging Midden Limburg
Re: BNLS werkspoor - NS 3908
« Reactie #148 Gepost op: 02 december 2020, 21:57:53 »
Ik heb wat zaken aan elkaar gelijmd zodat ik morgen wat kan gaan schuiven. Velpon heeft even nodig.... wordt vervolgt.
Met groet,

Ger.

St00mboy

  • Team BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 11048
    • BMB - Britse ModuleBaan
Re: BNLS werkspoor - NS 3908
« Reactie #149 Gepost op: 02 december 2020, 21:59:18 »
......................
Maar goed, ik blijf erbij dat het eerste punt begint bij het machinistenhuis, welke te kort is. Kijk maar naar die 'flap' onderaan die over het eerste drijfwiel hangt, die hangt in het echt meer over het wiel dan bij het model. Als het machinistenhuis langer is, schuift de vuurkist op, de ketel ook en ook de rookkast.

Blijft wel het probleem bestaan dat er een nieuwe schoorsteen(voet) op gemaakt moet worden, aangezien de schoorsteen dan te ver naar voren komt en dat de rookkast wellicht wat ingekort moet worden.

En de positie van de cylinders?

Leen.