Wat zijn we aan het bouwen? > Trams en smalspoor

Het ontstaan van Trammenlandt

(1/59) > >>

Marco EB:
Het ontstaan van Trammenlandt.
Hoe een test baantje uit de hand loopt.

Als herintreder had ik een paar jaar gelden besloten om computer gestuurd te gaan rijden met Dinamo en iTrain.

En om een project niet vroegtijdig te laten stoppen, is het schijnbaar wijs om klein te beginnen.
Ook om het Dinamo systeem en iTrain te leren is het ook handiger om simpel te beginnen.

Een paar dingen op mijn vaste baan moeten wel terug komen op de testbaan, onder andere:
Engelsman
Relais geschakelde blokken
Servo's
Seinen
Rangeer station
Draaischijf.

Maar met H0 kom je al snel aan een testplankje zo van 80 X 200
En tijdens het tekenen van diverse baan scenario's, komt in eens de domme gedacht om het kerst baantje te gaan vervangen.
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,48166.msg773984.html#msg773984

Ik ben er op uit gekeken en iets nieuws met een dubbel doel, vind ik ook leuker bouwen.
Gewoon een paar kleine lokjes laten rijden met 2 a 3 wagons.
Afmeting is beperkt 70 x 185

en het zaag werk kon beginnen.
En voor het transport wel in twee modules gemaakt.




De Draaischijf is komen te vervallen die paste niet meer.

En op Houten vond ik een mooie lokloods.



hierop het sporenplan pas gemaakt




En toen begon de ellende.
Het was geen locloods maar een tram remise.
en de deuren zijn veel smaller dan bij een standaard lokloods. Gewone locs passen niet door de deur.

Ach ja dan maken we toch een stads gezicht met trams.

En zo begon Trammenlandt.

Want ik had nog geen trams.
Weet ook helemaal niets van trams.


wordt vervolgd












 

Rich M.:
Marco,

Ik ga je volgen...
Als het netzo word als vorige baan  (y)

mvg

Marco EB:
Hallo Rich, ik ga mijn best doen.
De foto's zijn dus zichtbaar. up loaden is nu geloof ik even een uitdaging. (ben vreselijk digibeet)

Zo kan ik de afgelopen ervaringen even delen.
Het ontstaan van Trammenlandt.
Hoe een test baantje uit de hand loopt.

Wordt dus een trambaan, althans het idee.
De rails komen uit mijn voorraad dat is voordeliger dan mooi tramspoor kopen. Heb er heel even aan gedacht maar werd toch redelijk prijzig.
Tram rails schijnt in een straat te liggen dus, zal er gekleid moeten worden.
Klei is zwaar, dus nieuw idee, we frezen het spoor uit, dat scheelt weer 3mm klei.



wat geeft dat een rotzooi.

Maar goed, wie A zegt moet B zeggen.


Onder de Fleischmann wissels zit een een metalen plaatje waardoor de boel gaat "hobbelen" En daarom ook nog even 0,5 mm extra onder de wissels weg frezen.



Oja, de wissel spoelen worden "ondervloer" dat kan bij Fleischmann.
De spoelen zijn wel gemodificeerd, eindafschakeling door verbinden.

een likje verf voor de afwerking



en als het spoor eenmaal ligt.



Dit ging allemaal nog erg soepeltjes.

wordt vervolgd


Christoph:
Jammer, de plaatjes doen het niet bij mij.
Misschien even kijken naar je manier van plaatjes plaatsen of naar je plaatjes server.

Groeten,

Christoph

martijn v m:
ah weer een trammer.

wellicht een idee om dit draadje naar het tramboard te verplaatsen?

jammer dat de plaatjes niet zichtbaar zijn,

Greetz Martijn

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie