De trein was gestopt ivm een motorstoring. Machinist uitgestapt.Zet die de trein dan in zijn 'vrij' of zo?
Ze hebben alles op groen gezet om hem in Tienen te laten ontsporen op een zijspoor ipv de seinen op rood te zetten.Daarom kon deze doorrijden.In Tienen is het gelukt om voor het ontsporen er op te springen en deze stil te zetten.Dave
Het motorstel had bij rode seinen alleen alle overwegen met geopende bomen gepasseerd.
Jij hebt het door Jos;Als een overweg vlak na een perron al aangereden zou worden door de sectie zouden ze berekend moeten zijn op het aanrijden van de overweg op volle snelheid. Een stoptrein zou dan de overweg heel lang bezet houden, namelijk tijdens het afremmen en de volledige halteringstijd blijft de overweg dus dicht.Omdat dit zeer onwenselijke situaties zijn (denk aan mensen die gaan zigzaggen dan tussen de bomen door) is zo'n overweg opgenomen in de vertrekprocedure. Dan gaat voor het sein uit de stand stop komt eerst de overweg dicht en als die dan dicht is kan het sein pas uit de stand STOP komen.Deze trein trok zich echter niks van rode seinen aan, iets wat de dienstdoende treindienstleider zich heel goed besefte en die heeft een rijweg voor een doorgaande trein ingesteld waarbij alle overwegen netjes door hun sectiebezetmelding werden gesloten.Dus ondanks wat Vincent beweerd: het was een verstandig besluit van de dienstdoende treindienstleider om een volledig doorgaande trein in te leggen. Want zelfs een langzaam rollende trein kan op een overweg nog ene hoop leed veroorzaken.