Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Nahmertaler Kleinbahn door NS264
Vandaag om 20:17:45
EX-CSB1 DCC Centrale door AP3737
Vandaag om 20:16:26
US diorama in H0 door Frank 123
Vandaag om 20:12:21
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Pauldg
Vandaag om 20:09:33
Raadplaatje door chrvdv37402
Vandaag om 20:03:47
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door klusser
Vandaag om 20:00:44
Pfarrerwinkel bahn door Frank 123
Vandaag om 19:56:37
Minibaan Visserskaai H0 door NS264
Vandaag om 19:27:49
Rail away door henk
Vandaag om 19:24:03
Roco 290 digtaliseren door Peter J K
Vandaag om 19:20:16
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 19:01:43
Zee. Land. door Huup
Vandaag om 18:40:25
Alternatieven voor de messing lagers van een Fleischmann rondmotor door Jelle1969
Vandaag om 18:04:54
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Eric v C
Vandaag om 17:41:46
PEC Postrijtuig koppelen met ander materieel zonder Scharfenbergkoppeling. door Ronald A.
Vandaag om 17:05:10
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 17:02:10
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug) door Gerco van Beelen
Vandaag om 16:44:19
Modelspoorbaan van Einte door daan2353
Vandaag om 16:32:06
13 en 14 december PFT-TSP naar Aachen door Seinhuis
Vandaag om 15:45:55
Altburg. een analoge, opklapbare Märklinbaan door daan2353
Vandaag om 15:24:37
Marklin 3037 E41 pantograaf stuk. door Gabriël Bergsma
Vandaag om 15:09:34
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Rick
Vandaag om 15:04:18
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 14:40:19
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door spoorijzer
Vandaag om 14:31:52
Hoe maak ik de stroomvoerende koppeling van een Fleischmann Plan V los? door Jeroen Water
Vandaag om 13:58:39
Rheinburg, TP V/VI door Brouwersbaan
Vandaag om 12:12:46
Fleischmann 741005 BR 601 DB samenstellen? door maartenvdb
Vandaag om 11:15:34
Frans loodsje et cetera door Noordernet
Vandaag om 11:08:45
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Theo Mol
Vandaag om 10:29:37
Fotowedstrijd 2025 door Bob R.
Vandaag om 09:48:32
  

Auteur Topic: Belgische 'spooktrein' legt traject af zonder machinist  (gelezen 7629 keer)

nederbelg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1454
  • Tijdperk IV, NS, vishaken en blauwe banen.
    • http://www.msvleuven.be/
Re: Belgische 'spooktrein' legt traject af zonder machinist
« Reactie #15 Gepost op: 19 February 2016, 12:48:04 »
DCC, NS, Koploper, Loconet Tijdperk IV

Henk Boshuyzen

  • Offline Offline
  • Berichten: 908
    • Modeltram Toulon sur Arroux
Re: Belgische 'spooktrein' legt traject af zonder machinist
« Reactie #16 Gepost op: 19 February 2016, 13:01:59 »
De trein was gestopt ivm een motorstoring. Machinist uitgestapt.

Zet die de trein dan in zijn 'vrij' of zo?  ???

Ik lees nergens over een motorstoring bij dit motorstel, maar wel een technische storing. Zou dus zelfs een storing in het remsysteem kunnen zijn.
Maar de NMBS onderzoekt nog, dus is het wel mooi dat het motorstel niet gederailleerd is en er dus een onderzoek van de technische installaties kan plaatsvinden.

Rob Ellerman

  • Offline Offline
  • Berichten: 5512
  • Modelspoor is emotie...
Re: Belgische 'spooktrein' legt traject af zonder machinist
« Reactie #17 Gepost op: 19 February 2016, 15:01:12 »
Lijkt bijna op een gevalletje:...'Zjuut, amaai, den 'andrem...' ;D
Tbinnebarretije…

Henk Boshuyzen

  • Offline Offline
  • Berichten: 908
    • Modeltram Toulon sur Arroux
Re: Belgische 'spooktrein' legt traject af zonder machinist
« Reactie #18 Gepost op: 19 February 2016, 15:15:29 »
Ze hebben alles op groen gezet om hem in Tienen te laten ontsporen op een zijspoor ipv de seinen op rood te zetten.
Daarom kon deze doorrijden.
In Tienen is het gelukt om voor het ontsporen er op te springen en deze stil te zetten.

Dave
Al hadden ze alle seinen op rood gezet, de rijrichtingkeuze was niet gemaakt dus er was geen enkel snelheidsbegrenzing of bewegingsdetectie actief. Het motorstel had bij rode seinen alleen alle ovegen met geopende bomen gepasseerd. Was een goede keuze om alles groen te zetten.

oudebiels

  • Offline Offline
  • Berichten: 435
Re: Belgische 'spooktrein' legt traject af zonder machinist
« Reactie #19 Gepost op: 19 February 2016, 15:17:58 »
Ik had verwacht dat de machineur was uitgestapt omdat ie een friteskraam zag...  :P

Het bericht lijkt wel een beetje 'Belgie', maar misschien komt zoiets rond Amsterdam ook voor!

Gr.,
oudebiels

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 27010
    • Pagina van klaas
Re: Belgische 'spooktrein' legt traject af zonder machinist
« Reactie #20 Gepost op: 19 February 2016, 15:42:13 »
Als ze de seinen op rood hadden gezet, zou het treinstel dan niet in de remmen gaan bij het passeren van een krokodil?
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Servé

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 1772
  • Niks kan tippen aan een E1700
Re: Belgische 'spooktrein' legt traject af zonder machinist
« Reactie #21 Gepost op: 19 February 2016, 15:48:38 »
Nee, dat systeem werkt alleen als er een rijrichting gekozen is. Als er geen rijrichting gekozen is, is de beveiliging inactief en zal hij nergens op reageren.
Vriendelijke groet, Servé.

S&TL

  • Offline Offline
  • Berichten: 271
Re: Belgische 'spooktrein' legt traject af zonder machinist
« Reactie #22 Gepost op: 19 February 2016, 23:57:43 »
Werken de overwegen dan op basis van de kleur van een sein. Dan zouden treinen die door rood rijden, langs open overwegen komen. Lijkt me niet?

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6447
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re: Belgische 'spooktrein' legt traject af zonder machinist
« Reactie #23 Gepost op: 20 February 2016, 00:20:44 »
Nee, die werken met raildetectie.


Jos.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

S&TL

  • Offline Offline
  • Berichten: 271
Re: Belgische 'spooktrein' legt traject af zonder machinist
« Reactie #24 Gepost op: 20 February 2016, 07:53:34 »
Het motorstel had bij rode seinen alleen alle overwegen met geopende bomen gepasseerd.
Precies, dat klopt niet. De kleur van het sein heeft niets te maken met het sluiten van overwegbomen. Dat werkt los van elkaar.

Waarom dan alle seinen op groen?

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7781
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Belgische 'spooktrein' legt traject af zonder machinist
« Reactie #25 Gepost op: 20 February 2016, 11:10:05 »
"Alle seinen op groen" zal eerder inhouden "we leggen de rijweg vast voor die trein, want stoppen doet 'ie toch niet". Als zijeffect staan de seinen dan op groen :)


Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6447
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re: Belgische 'spooktrein' legt traject af zonder machinist
« Reactie #26 Gepost op: 20 February 2016, 11:12:26 »
Behalve als de overweg in de vertrekprocedure zit.
Dan werkt hij wel in combinatie met de seinen.
Meestal is dat alleen maar in de directe nabijheid van een station.


Jos
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

Henk Boshuyzen

  • Offline Offline
  • Berichten: 908
    • Modeltram Toulon sur Arroux
Re: Belgische 'spooktrein' legt traject af zonder machinist
« Reactie #27 Gepost op: 20 February 2016, 12:51:18 »
Jij hebt het door Jos;
Als een overweg vlak na een perron al aangereden zou worden door de sectie zouden ze berekend moeten zijn op het aanrijden van de overweg op volle snelheid. Een stoptrein zou dan de overweg heel lang bezet houden, namelijk tijdens het afremmen en de volledige halteringstijd blijft de overweg dus dicht.
Omdat dit zeer onwenselijke situaties zijn (denk aan mensen die gaan zigzaggen dan tussen de bomen door) is zo'n overweg opgenomen in de vertrekprocedure. Dan gaat voor het sein uit de stand stop komt eerst de overweg dicht en als die dan dicht is kan het sein pas uit de stand STOP komen.
Deze trein trok zich echter niks van rode seinen aan, iets wat de dienstdoende treindienstleider zich heel goed besefte en die heeft een rijweg voor een doorgaande trein ingesteld waarbij alle overwegen netjes door hun sectiebezetmelding werden gesloten.
Dus ondanks wat Vincent beweerd: het was een verstandig besluit van de dienstdoende treindienstleider om een volledig doorgaande trein in te leggen. Want zelfs een langzaam rollende trein kan op een overweg nog ene hoop leed veroorzaken.

Jeanne

  • Offline Offline
  • Berichten: 230
Re: Belgische 'spooktrein' legt traject af zonder machinist
« Reactie #28 Gepost op: 20 February 2016, 21:46:52 »
Het wegrijden van een trein is hier ten lande ook al wel gebeurd. Tussen Steenwijk en Meppel bleef ooit eens door een stoomlocomotief getrokken goederentrein steken. Meester en leerling verlieten hun lok om op onderzoek uit te gaan. Tijdens hun zoektocht zette de trein zich als vanzelf weer in beweging en kon niet door hen gestopt worden. Waarschijnlijk stond de regulateur nog open. De locomotief belande uiteindelijk via het emplacement van Meppel in de Reest en kon slechts ten dele geborgen worden.
Jeanne Kok

Sicco Dierdorp

  • Nostalgist
  • Offline Offline
  • Berichten: 3679
    • Flickr
Re: Belgische 'spooktrein' legt traject af zonder machinist
« Reactie #29 Gepost op: 20 February 2016, 22:05:33 »
Jij hebt het door Jos;
Als een overweg vlak na een perron al aangereden zou worden door de sectie zouden ze berekend moeten zijn op het aanrijden van de overweg op volle snelheid. Een stoptrein zou dan de overweg heel lang bezet houden, namelijk tijdens het afremmen en de volledige halteringstijd blijft de overweg dus dicht.
Omdat dit zeer onwenselijke situaties zijn (denk aan mensen die gaan zigzaggen dan tussen de bomen door) is zo'n overweg opgenomen in de vertrekprocedure. Dan gaat voor het sein uit de stand stop komt eerst de overweg dicht en als die dan dicht is kan het sein pas uit de stand STOP komen.
Deze trein trok zich echter niks van rode seinen aan, iets wat de dienstdoende treindienstleider zich heel goed besefte en die heeft een rijweg voor een doorgaande trein ingesteld waarbij alle overwegen netjes door hun sectiebezetmelding werden gesloten.
Dus ondanks wat Vincent beweerd: het was een verstandig besluit van de dienstdoende treindienstleider om een volledig doorgaande trein in te leggen. Want zelfs een langzaam rollende trein kan op een overweg nog ene hoop leed veroorzaken.

Volgens mij kent men in België geen of amper stop-doorschakelingen en ja, overwegen nabij haltes waar de trein stopt blijven inderdaad erg lang dicht in België