Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

diorama, voor lange treinen. door Mark D.
Vandaag om 21:42:01
Baan 'begroenen', hoe, wat en waarmee? door lrrw
Vandaag om 21:41:33
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 21:39:10
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door DavidNS400 Grote sik
Vandaag om 21:38:25
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Schachbrett
Vandaag om 21:09:44
Pfarrerwinkel bahn door Schachbrett
Vandaag om 21:08:37
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door basjuh1981
Vandaag om 20:53:29
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 20:52:40
US diorama in H0 door basjuh1981
Vandaag om 20:51:10
Les Billards du Vivarais door Frank 123
Vandaag om 20:07:55
Piko lok digitaal rijdt direct weg door Ronaldk
Vandaag om 19:59:22
Ijzeren Rijn: militair transport door Hans van de Burgt
Vandaag om 19:20:47
Gewoon wat busfoto's door Keska
Vandaag om 19:20:28
Aachenau West door wob
Vandaag om 19:10:24
Modelbaan schaal H0 niet geheel sluiten in pc prog door MartinRT
Vandaag om 19:04:37
19 Toen door defender
Vandaag om 19:01:10
20 en 21 april MobExpo door class 37
Vandaag om 18:16:26
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door Rob Bennis
Vandaag om 17:45:39
Al mijn goede ideeën... door maartenvdb
Vandaag om 17:22:59
Raadplaatje door Benelux795
Vandaag om 17:18:39
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door Ronald Halma
Vandaag om 15:58:27
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door bask185
Vandaag om 15:50:37
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Hans Reints
Vandaag om 14:34:08
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 14:24:44
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:14:55
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:07:41
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
Vandaag om 12:57:17
hoe diep is de kuil van een 23 meter draaischijf door AlbertG
Vandaag om 12:10:11
2nd Dutch US Convention, DRU Ulft NL 6/7 april 2024 door RBlok
Vandaag om 10:23:55
Cranicher Altbahn door Eric v C
Vandaag om 10:09:34
  

Auteur Topic: Digitaal gestuurde baan voorzien van Seinen, aansluiten bedrading  (gelezen 3622 keer)

koif41

  • Offline Offline
  • Berichten: 43
Digitaal gestuurde baan voorzien van Seinen, aansluiten bedrading
« Gepost op: 17 februari 2016, 09:54:02 »
Hallo spoorwegvrienden,

Laat ik voorop stellen dat ik een totale leek ben op spoorgebied, zeker digitaal. Dus excuses voor eventueel domme vragen. Ik ben wat dat betreft een echte spoorzoeker.

De situatie: Ik ben een kleine, digitale H0 baan, dcc, bediend door een muis (geen computer) in een winterlandschap aan het bouwen. Kort gezegd een langwerpige ovaal met één wissel waarvan het spoor naar een station de ovaal in tegengestelde richting binnen gaat en doodloopt. De trein moet dus achteruit het station op rangeren. Er gaan twee digitale treinen op rijden.
Op het lopende spoor staat voor de wissel een spersignaal met stop-, decoder- en schakelfunctie. Ik heb vlak voor dat signaal aan de binnenste spoorstaaf van het ovaal twee isolatiestukjes geplaatst om hiermee een baanvak te creëren.
Op het doodlopende spoor staat een identiek spersignaal met en pal daarachter een wachtsignaal. Ook op dat doodlopende spoor heb ik een dergelijk baanvak gecreëerd.
De fabrikant heeft beide spersignalen uitgerust met drie rode draden, waarvan één met geel kousje en één moet worden opgesplitst, één bruine en één gele.
Wat me duidelijk is, is dat de drie  ‘normale’ rode draden (inclusief de opsplitsing), signaal afhankelijk, het spoor van stroom voorzien of niet (stopfunctie). Ook duidelijk is dat de gele en de bruine voor de stroomverzorging van het signaal is en dat de rode met geel kousje reageert op de booster. Die wordt verondersteld te worden verbonden op de spoorstaaf die een rode pool moet voorstellen. Dit is mijn eerste verwarring, want ik weet niet welke spoorstaaf met rood wordt geassocieerd…
De fabrikant adviseert de stroomverzorging te laten doen door een externe wisselspanning (licht)trafo. Dit in verband met schokkerig rijden van de trein. Klinkt logisch. Daarbij moet de gele van de trafo (in mijn geval wit) op de gele van het signaal, en de bruine van de licht-trafo (in mijn geval zwart) op de bruine van het signaal verbonden worden, maar ook - en nu komt mijn tweede verwarring - op de spoorstaaf een veronderstelde bruine ‘pool’.
Mijn vragen:
- 1) Hoe weet ik welke spoorstaaf bruin, of rood vertegenwoordigt? Vanaf de booster komt een zwarte draad met twee zwarte uiteinden die er identiek uitzien en verbonden worden met een printplaatje onder de rail waarop ook geen kleuren staan. Aan de stekker die ik op twee manieren in de booster kan steken, staan ook geen kleuren. Ik ben bang dat als ik gewoon maar wat doe, kortsluiting maak met de externe licht-trafo (waarbij duidelijk wordt aangegeven dat die op de ‘bruine’ spoorstaaf moet).
- 2) Maakt het uit welke spoorstaaf ik isoleer ivm de baanvakken? Nu heb ik aan de binnenste (binnenbocht) spoorstaaf de isolatiestukjes voor de baanvakken geplaatst.
- 3) Hoe sluit ik het wachtsignaal achter het spersignaal aan? Daar komt een gele, een bruine en een zwarte draad vanaf. De fabrikant adviseert daar een aparte magneetdecoder en een aparte relaisschakelaar. 4) Zijn die wel nodig, daar het wachtsignaal gelijk moet schakelen als het spersignaal en die laatste al die functies al heeft (inclusief stoppen)? 5) En zo ja, hoe moet ik dan die decoder en dat relais ten opzichte van het baanvak en het wachtsignaal aansluiten. Er zit alleen een schema voor onze driespoor fabrikant bij…



Een heel verhaal en een heleboel vragen… En ik hoop dat ze een beetje beantwoord kunnen worden. Ik ben inmiddels al weken aan het zoeken en kom er echt niet uit. Er is gelukig nog geen schade ontstaan... ;D Bij voorbaat dank! Koif41
« Laatst bewerkt op: 17 februari 2016, 12:48:28 door Bert van Gelder. Reden: Titel verduidelijkt »

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3602
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: Seinen en signaal installatie
« Reactie #1 Gepost op: 17 februari 2016, 10:29:03 »
Koif41,

Hebben de onderdelen die je noemt ook een fabrikant en nummer? Dat is makkelijker zoeken en antwoord geven.
Vraag 1 kan ik al wel beantwoorden. Wat de bruine en rode draad is is bij bepaalde boosters gedefinieerd. De Muis booster heeft dit niet. Bij DCC geldt in dit geval dat je de draden rustig kunt aansluiten. Mocht de decoder wel polariteit gevoelig zijn, gaat er niets mis, anders dan dat het niet werkt.
Voor de andere vragen graag wat meer gegevens (fabrikant en nummer).

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

SteeF_NS92

  • Stefan Akerboom
  • Offline Offline
  • Berichten: 260
  • N-spoorder van Nederlands materieel
Re: Seinen en signaal installatie
« Reactie #2 Gepost op: 17 februari 2016, 12:16:12 »
Beste Koif41,

Domme vragen bestaan niet, domme handelingen wel. Dan zal ik vraag 2 wel even doen ;D. Voor het maken van een baanvak maakt het in principe niet zoveel uit welke spoorstaaf je isoleert.
Het is natuurlijk wel overzichtelijker om overal dezelfde spoorstaaf te isoleren.

M.v.g.
Stefan

koif41

  • Offline Offline
  • Berichten: 43
Re: Seinen en signaal installatie
« Reactie #3 Gepost op: 17 februari 2016, 12:39:42 »
Hoi Gerard,

Dank voor je snelle reactie. Ik wist niet dat je merken en respectievelijk typenummers mocht invullen i.v.m. (sluik)reclame. Ok, merk het wel als de mediator me op de vingers tikt...
Roco is de baan en de beide locomotieven ook.
- Het is een Multimaus groot type (je hebt ook van die kleine muisjes)
- Roco booster type 10764
- Fleischmann trafo voor booster type 670601
- Fleischmann trafo voor licht type 6705 met een witte en zwarte uitgang
- 2 x Viessmann Sperrsignal type 4717
- 1 x Viessmann elektronisch relais 5552
- 1 x Viessmann magneetartikel decoder 5212 (in plaats van de schakelaar van Viessmann 6835 = blauwe schakeldraad ingangen).
- 1 x Viessmann Wartesignal type 4519 zelfbouw waarbij ik moet opmerken dat de kousjes op de bouwtekening anders zijn dan op de installatietekening (om de verwarring te voorkomen/nog groter te maken).
Af bouwtekening - dus bij mij - zit er een wit kousje op de gele draad, een geel kousje op de bruine draad en een zwart kousje op de bruine draad.
Op de installatietekening zit de zwarte kous op de gele draad. Wartesignal gele draad zit op de aftakking die naar de gele rijstroom uitgang van een Märklin-trafo? (neem ik aan omdat het hier gaat om een driespoor-opstelling) en naar het relais van de Viessmann 5552.
En het lijkt erop of er ineens twee bruine kabels aan het Viessmann Wartesignal 4519 zitten. De ene met een geel kousje en de andere met een wit kousje.
De bruine draad van het Wartesignal met het gele kousje gaat naar het elektronische relais van Viessmann 5552.
De andere bruine? draad van het Wartesignal met het witte kousje zit op de aftakking die naar de bruine rijstroom ingang van een Märklin trafo loopt en naar de andere kant naar het Viessmann relais gaat. Daar zit ook nog een aftakking die naar de schakelaar van Viessmann (6835) gaat. Van de Viessmann schakelaar 6835 (in mijn geval Viessmann magneetartikel decoder Viessmann 5212) komen twee blauwe draden af die allebei naar het Viessmann relais gaan.
In deze tekening zit ook een geïsoleerd blok. Daar loopt een rode draad van het Viessmann relais naar de aan beide kanten geïsoleerde spoorstaaf toe.
Voor en na het blok loopt er een rode draad van het middencontact naar de rode uitgang van de lichtconnector van de trafo en naar het relais.
De bruine uitgang van de lichtconnector loopt voor het blok naar de voorste spoorstaaf. Aan de andere spoorstaaf zit maar één isolatieplek.
Nogmaals: het is een driespoor (Märklin) tekening in kleur. Een tweespoor-opstelling (o.a. Roco) van Viessmann heb ik tot op heden nog niet gevonden.
Ik hoop dat je hier wat mee kan. Dankjewel vast.

Groet,

Bas Streumer (koif41)

koif41

  • Offline Offline
  • Berichten: 43
Re: Seinen en signaal installatie
« Reactie #4 Gepost op: 17 februari 2016, 12:41:07 »
Beste Koif41,

Domme vragen bestaan niet, domme handelingen wel. Dan zal ik vraag 2 wel even doen ;D. Voor het maken van een baanvak maakt het in principe niet zoveel uit welke spoorstaaf je isoleert.
Het is natuurlijk wel overzichtelijker om overal dezelfde spoorstaaf te isoleren.

M.v.g.
Stefan

Danke je wel Stefan!

M.gr. Bas (koif41)