Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Nahmertaler Kleinbahn door NS264
Vandaag om 20:17:45
EX-CSB1 DCC Centrale door AP3737
Vandaag om 20:16:26
US diorama in H0 door Frank 123
Vandaag om 20:12:21
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Pauldg
Vandaag om 20:09:33
Raadplaatje door chrvdv37402
Vandaag om 20:03:47
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door klusser
Vandaag om 20:00:44
Pfarrerwinkel bahn door Frank 123
Vandaag om 19:56:37
Minibaan Visserskaai H0 door NS264
Vandaag om 19:27:49
Rail away door henk
Vandaag om 19:24:03
Roco 290 digtaliseren door Peter J K
Vandaag om 19:20:16
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 19:01:43
Zee. Land. door Huup
Vandaag om 18:40:25
Alternatieven voor de messing lagers van een Fleischmann rondmotor door Jelle1969
Vandaag om 18:04:54
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Eric v C
Vandaag om 17:41:46
PEC Postrijtuig koppelen met ander materieel zonder Scharfenbergkoppeling. door Ronald A.
Vandaag om 17:05:10
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 17:02:10
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug) door Gerco van Beelen
Vandaag om 16:44:19
Modelspoorbaan van Einte door daan2353
Vandaag om 16:32:06
13 en 14 december PFT-TSP naar Aachen door Seinhuis
Vandaag om 15:45:55
Altburg. een analoge, opklapbare Märklinbaan door daan2353
Vandaag om 15:24:37
Marklin 3037 E41 pantograaf stuk. door Gabriël Bergsma
Vandaag om 15:09:34
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Rick
Vandaag om 15:04:18
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 14:40:19
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door spoorijzer
Vandaag om 14:31:52
Hoe maak ik de stroomvoerende koppeling van een Fleischmann Plan V los? door Jeroen Water
Vandaag om 13:58:39
Rheinburg, TP V/VI door Brouwersbaan
Vandaag om 12:12:46
Fleischmann 741005 BR 601 DB samenstellen? door maartenvdb
Vandaag om 11:15:34
Frans loodsje et cetera door Noordernet
Vandaag om 11:08:45
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Theo Mol
Vandaag om 10:29:37
Fotowedstrijd 2025 door Bob R.
Vandaag om 09:48:32
  

Auteur Topic: Treinstel de Kameel (NS20) moet blijven rijden (Petitie)  (gelezen 14240 keer)

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10774
Re: Treinstel de Kameel (NS20) moet blijven rijden (Petitie)
« Reactie #15 Gepost op: 15 February 2016, 11:27:28 »
Je kunt de kameel natuurlijk altijd nog inmetselen.  8)
Is uiteraard domweg een centenkwestie. NS zit er niet op te wachten, zo'n rijdend museumstuk en het NSM heeft al meer rijdend spul waarbij een vergelijkbaar treinstel als de DE-1 bruikbaarder is in het pendelvervoer.
No dress rehearsel, this is our life.

Henk Boshuyzen

  • Offline Offline
  • Berichten: 908
    • Modeltram Toulon sur Arroux
Re: Treinstel de Kameel (NS20) moet blijven rijden (Petitie)
« Reactie #16 Gepost op: 15 February 2016, 11:32:55 »
Ik ben toen als Coordinator NS-Spoorwegmuseum en later als lid van de werkgroep Materieel van het Museum bezig geweest om de NS 20 te behouden en eventueel rijvaardig te maken.
NSR heeft de NS 20 rijvaardig laten maken maar ondertussen had ik voor het eigen materieel van het Spoorwegmuseum een onderhoudserkenning voor elkaar gekregen.
Daar kan de NS-20 aan toegevoegd worden want de NS-41 staat er ook op en die twee lijken technisch op elkaar.
Ik vond de petitie zoals het er tot nu toe bijstaat heel ondoordacht, gewoon vanuit een onderbuikgevoel een petitie in de hobbywereld knallen.
Geef er een onderbouwing bij of het haalbaar is.
De betrokkenen van de Werkgroep Materieel van het Spoorwegmuseum die er echt iets van weten heb ik tot nu toe nog niet zien reageren, terwijl die toch graag hun moeite uit het verleden niet graag weggegooid zien worden.
Het blijft vaag allemaal vanuit de petitiestellers.
En zolang ik geen geluiden hoor vanuit de werkgroep DE onthou ik me van commentaar omdat er waarschijnlijk achter de schermen nog één en ander loopt.
En ik denk dat de betrokkenen daar terecht nog niet mee naar buiten komen.

WilcoV

  • Offline Offline
  • Berichten: 253
    • Spoorhistorie
Re: Treinstel de Kameel (NS20) moet blijven rijden (Petitie)
« Reactie #17 Gepost op: 15 February 2016, 11:36:47 »
De Kameel is voor zover mijn kennis als NS-er rijkt, eigendom van het NS Concern (niet NS Reizigers) als directievoertuig en al jaren niet meer te huur. Er zijn mij nog geen berichten bekend dat de Kameel door NS wordt afgestoten, hoewel dit gezien de financiële situatie niet ondenkbaar zou zijn.

Henk Boshuyzen

  • Offline Offline
  • Berichten: 908
    • Modeltram Toulon sur Arroux
Re: Treinstel de Kameel (NS20) moet blijven rijden (Petitie)
« Reactie #18 Gepost op: 15 February 2016, 11:37:59 »
Je kunt de kameel natuurlijk altijd nog inmetselen.  8)
Is uiteraard domweg een centenkwestie. NS zit er niet op te wachten, zo'n rijdend museumstuk en het NSM heeft al meer rijdend spul waarbij een vergelijkbaar treinstel als de DE-1 bruikbaarder is in het pendelvervoer.
Marc,
NSR besteed het onderhoud uit aan Nedtrain en dat kost kapitalen en de know-how is voor dit materieel bijna geheel weg.
Het Spoorwegmuseum heeft een eigen onderhoudserkenning waar de NS-20 naadloos in past en dat kost veel minder omdat je geen manuren hebt maar het zijn alleen onbetaalde vrijwilligers uren.
Wel eens aan de constructie gedacht dat NSR het rijtuig overdraagt aan het Spoorwegmuseum zodat het in de eigen (goedkopere) onderhoudserkenning past?
Ow, en je kreet NSM is onjuist, sinds de verbouwing gaat het Utrechtse museum als "het Spoorwegmuseum" door het leven.

robin binsbergen

  • Online Online
  • Berichten: 1018
Re: Treinstel de Kameel (NS20) moet blijven rijden (Petitie)
« Reactie #19 Gepost op: 15 February 2016, 12:29:25 »
Hoi Henk en andere :-)

Bij deze een reactie mijnerzijds, als vrijwilliger van het Spoorwegmuseum. Ik weet er het fijne ook niet van, maar weet wel dat de bron uiterst betrouwbaar is. Qua Techniek is een Kameel niet veel anders dan een DE-1, het onderhoud is feitelijk in 2 a 3 dagen uit te voeren met vrijwilligers, ook omdat het motorrijtuig geringe km's rijdt,

Helaas moet ik mij dus aansluiten bij de reactie van Chantal op Facebook, echter ken ik de oprichter van de petitie en weet dus dat het wel degelijk betrouwbaar s.

Mvg,
Robin

ingenium

  • TM
  • Offline Offline
  • Berichten: 4341
    • Modeltrein projecten
Re: Treinstel de Kameel (NS20) moet blijven rijden (Petitie)
« Reactie #20 Gepost op: 15 February 2016, 12:36:27 »
Is er ook een link naar die Facebook pagina? Of is dat ook al weer weg.

Wat een wereld zeg. Het zijn maar treintjes...
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9892
    • belse roestkraam
Re: Treinstel de Kameel (NS20) moet blijven rijden (Petitie)
« Reactie #21 Gepost op: 15 February 2016, 12:49:47 »
precies... tis niet of de kameel gesloopt wordt ofzo...

Henk Boshuyzen

  • Offline Offline
  • Berichten: 908
    • Modeltram Toulon sur Arroux
Re: Treinstel de Kameel (NS20) moet blijven rijden (Petitie)
« Reactie #22 Gepost op: 15 February 2016, 13:01:03 »
Robin en anderen,

Ik blijf de petitie ondoordacht en onvolledig vinden.
We hebben het hier over een motorrijtuig , en geen treinstel.
Daarnaast is het van historische waarde omdat het één van de weinige ( zo niet enige) overgebleven directierijtuig(en) is/zijn.
Er is een einddatum genoemd, maar wat dan? Ik zou als petitionaris "gewoon" moeten tekenen zonder dat ik weet wat er met de petitie gaat gebeuren als de einddatum voorbij is.
Aan wie gaan we hem aanbieden? Nergens wat over te vinden. dus zeg het maar welke vervoerder.
De opsteller van de petitie wil dat de NS-20 blijft rijden. Houd dat in dat de ondertekenaars van de petitie dadelijk aangesproken worden om een bijdrage te doen?
Kortom: De petitie is niet juist! met name op het vlak van wat er gebeurt na de sluitingsdatum.
En reëel? Kom eerst eens met een kostenplaatje.
Persoonlijk zie ik dan liever dat alle financiële middelen naar de 252 gaan en dat er intern bekeken wordt wat er met het motorrijtuig nog kan gebeuren.

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10774
Re: Treinstel de Kameel (NS20) moet blijven rijden (Petitie)
« Reactie #23 Gepost op: 15 February 2016, 13:09:03 »
Ik blijf de petitie ondoordacht en onvolledig vinden.
Henk ik zou er niet teveel waarde aan hechten, aan deze petitie. Als ik die site zo doorkijk kan ik vanmiddag nog een petitie starten "Marc_Tramt moet de staatsloterij winnen". De waarde van een petitie op die site is volgens mij klein (0?).
No dress rehearsel, this is our life.

robin binsbergen

  • Online Online
  • Berichten: 1018
Re: Treinstel de Kameel (NS20) moet blijven rijden (Petitie)
« Reactie #24 Gepost op: 15 February 2016, 13:14:52 »
Henk,

Persoonlijk zie ik niets liever dan een rijdende kameel, maar ben ook soort van kamelen-fan, maar vanwege persoonlijke redenen ga ik mij daar verder niet in mengen. Ik weet dat de oprichter van de petitie betrouwbaar is, en daar moet ik het helaas bij laten.

Mvg,
Robin

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8087
Re: Treinstel de Kameel (NS20) moet blijven rijden (Petitie)
« Reactie #25 Gepost op: 15 February 2016, 14:28:18 »
De oprichter mag dan wel betrouwbaar zijn volgens jou, maar de info blijft hoe dan ook summier.
Als je niets mag zeggen (de petitie starter), begin dan geen petitie. Dit levert alleen maar vragen op over de motieven en drijfveer.
Gr.
Eric

robin binsbergen

  • Online Online
  • Berichten: 1018
Re: Treinstel de Kameel (NS20) moet blijven rijden (Petitie)
« Reactie #26 Gepost op: 15 February 2016, 14:44:34 »
Ik zeg dat ik het er verder bij laat. Ik ben niet de petitie-starter. Er staat een naam bij, wellicht dat je die kan bereiken.

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8087
Re: Treinstel de Kameel (NS20) moet blijven rijden (Petitie)
« Reactie #27 Gepost op: 15 February 2016, 14:47:56 »
Robin, ik beschuldig jou ook nergens van. Daarom daarom toch ook de petitiestarter erbij  ;)
Gr.
Eric

dwem

  • Offline Offline
  • Berichten: 813
Re: Treinstel de Kameel (NS20) moet blijven rijden (Petitie)
« Reactie #28 Gepost op: 15 February 2016, 14:55:38 »
Als je iets wilt ondernemen om de Kameel rijvaardig te houden kan je beter de bestaande kanalen benaderen. Zo'n petitie haalt echt niets uit.
Meer kans (maar hoeveel of hoe weinig?) maak je als je landelijke organisaties kunt overtuigen hun invloed aan te wenden.
Bij voorbeeld Historisch Railvervoer Nederland, de Vrienden van het Spoorwegmuseum (die ook subsidies geven) of de NVBS.

Dirk

PietB

  • Offline Offline
  • Berichten: 530
  • Forum lid sinds December 2007
Re: Treinstel de Kameel (NS20) moet blijven rijden (Petitie)
« Reactie #29 Gepost op: 15 February 2016, 15:41:44 »
Ik ook. Ben wel reuze benieuwd wat voor vreselijke plannen er met de motorwagen zijn.
Volgens de site van Nico Spilt http://www.nicospilt.com/nieuw/index.htm wil NSR de motorwagen afstoten in de richting van het Spoorwegmuseum waar het een statisch object gaat worden.
De bedoeling van de petitie is te bewerkstelligen dat de NS20 blijft rijden.

grt Piet.
Ib-650 + loconet-Rosoft apparatuur.