Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

US diorama in H0 door Benrail
Vandaag om 13:03:59
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Keska
Vandaag om 13:03:17
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Bahn-AG
Vandaag om 12:55:27
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ashwood
Vandaag om 12:46:57
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald69
Vandaag om 12:32:31
NS 8400 van Werps door Gert Arkema
Vandaag om 12:10:55
Een diorama in TT (VEB Schwellenrost) door RK
Vandaag om 12:10:27
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Modellbahnwagen
Vandaag om 11:57:48
Pfarrerwinkel bahn door Wim Vink
Vandaag om 11:55:45
Grenzbahnhof Ellrich ( DDR ) in schaal TT door Modellbahnwagen
Vandaag om 11:51:28
Bouw van materieel 40 treinstellen door MathynK
Vandaag om 11:45:11
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Modellbahnwagen
Vandaag om 11:40:39
Frans/Belgisch H0e baantje door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:34:40
RhB modelbaan in Aanbouw die Scalettabahn Davos-Dürrboden door Hollandserhbfan
Vandaag om 11:26:46
Welke TAMS decoder heb ik? door henk
Vandaag om 11:10:33
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door aad52
Vandaag om 10:57:15
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 10:49:22
Micromotor inbouwen in fleischmann tandradlok? door Pauldg
Vandaag om 10:35:02
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 10:17:03
25 jaar geleden door Willem1951
Vandaag om 10:07:29
Mini baantje `` De visafslag`` door spoorijzer
Vandaag om 09:39:16
3,51° ofzoiets 😉 door Huup
Vandaag om 09:28:35
Vergelijkings-/conversietabel modelverven door Gerard
Vandaag om 09:21:30
De fabriek - Spoor 0 door spoorijzer
Vandaag om 09:05:18
Jouef, Electrotren, Rivarossi en Lima 2024, nieuws van de fabrikant door Arjan6511
Vandaag om 09:04:01
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 08:16:54
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Bob R.
Vandaag om 08:01:28
Bahnstrecke 5867 door frits959
Vandaag om 03:21:09
Baan in Los Angeles door AndrevdG
Vandaag om 02:20:13
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 00:28:49
  

Auteur Topic: Gebouw als coulisse  (gelezen 3922 keer)

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2424
  • Aachenau West
Gebouw als coulisse
« Gepost op: 26 december 2015, 13:31:44 »
Om een wat stedelijke sfeer te creëren, bouw ik een aantal gebouwen als coulisse op mijn baan.
Alle naar eigen ontwerp, toegespitst op de ruimte die beschikbaar is.

Gebouwen uit bouwdozen zijn misschien wel mooier en beter gedetailleerd. Maar mijn gebouwen zijn uniek en kosten bijna niets. Ik gebruik vooral karton en wat verf. En soms wat platen van Slaters en materiaal van Evergreen.
Het is wel zo dat het allemaal veel tijd vergt. Dat kan ook een voordeel zijn, want zo blijf je lekker bezig. Vooral het bedenken en ontwerpen is een klus.

In dit topic het gebouw waar ik nu mee bezig ben.
Het moest een rechthoekige massa worden met een wat industriële uitstraling. Als inspiratie heb ik wat plaatjes gebruikt van de Zeche Zollverein in Essen (Duitsland).
Wat het in werkelijkheid zou moeten voorstellen laat ik aan de fantasie over. Het creëren van sfeer en een mooi beeld, dat is waar het mijn om gaat.


De bouw van de voor- en achtergevel die identiek worden.
Van de achtergevel is alleen nog het blauwe raster gereed, gesneden uit 0,5mm dik karton en vervolgens blauw geschilderd.
De voorgevel ligt op de voorgrond. Het blauwe raster is aan de achterzijde voorzien van een laag doorzichtig plastic als "glas". En daarachter is weer een laag karton gelijmd als binnenmuur en ter versteviging. Binnen het blauwe raster komen stroken metselwerk van Slaters die tevoren eerst op kleur gebracht zijn. Het metselwerk komt zo in het vlak van het blauwe raster (dat staal moet voorstellen).
Rechts van de voorgevel is nog een strookje onbehandeld Slaters te zien met daarop een verdeling van 10 lagen metselwerk. Dat scheelt een hoop telwerk.


Hetzelfde plaatje, maar dan met voor- en achtergevel aan de binnenzijde


De voor- en achtergevel gereed. Links de buitenzijde, rechts de binnenzijde.
Op de voorgrond de gesloten kopgevels. Links de buitenzijde die nog moet worden gevuld met metselwerk en rechts de binnenzijde.


De gevels nu alle van de buitenzijde gezien. De kaders van de kopgevel zijn nu ook blauw geschilderd en kunnen nu echt gevuld worden met metselwerk


De platen Slaters worden geverfd. Vervolgens veeg ik de verf er direct weer af. In de voegen blijft er meer verf achter dan op het steenoppervlak, waardoor de stenen zich aftekenen. Zoals te zien verandert ook de kleur (wat ook de bedoeling was).
Toch vreemd dat het metselwerk op die platen niet 100% haaks loopt. (Daar is vast al wel eens meer over geschreven)


Een matte vernis eroverheen (links) haalt de glans eraf.


Spiegels aan de binnenzijde. Vraag niet waarom. Het geeft een nog transparanter effect. De spiegels geven tevens extra dikte en stevigheid aan de gevels
Rechts de gebroken wit geschilderde vloer uit 2mm dik karton. Met een gat in het midden, want er komt nog een verdieping onder. Het geeft in ieder geval de suggestie van een trapgat (zonder dat ik plannen heb om de trap echt uit te beelden).
Boven de antraciet geschilderde dakvloer, eveneens in 2mm dik karton.


Het lijmen van gevels en de vloeren. Oppassen voor lijmklodders en zorgen dat eventuele onvlakheden worden gecorrigeerd. Een secuur en spannend werkje.
Het trapgat is inmiddels van een omranding voorzien die onder de vloer uit steekt (om een dikkere vloer te suggereren dan die in werkelijkheid is).


Een proefpassing.
Ook de kopgevels zijn van spiegels voorzien, maar dat is op dit plaatje nog niet te zien. Komt een volgende keer.


Het begin van de onderbouw. Het ontwerp is klaar. Het raster van de gevels is afgetekend op het karton. Gereed om uit te snijden (wat een behoorlijke klus is).

Wordt vervolgd.
Goed vervolg van de feestdagen nog.

Groet, Bas

« Laatst bewerkt op: 12 januari 2016, 20:01:05 door Bert van Gelder. Reden: Titel voorzien van hoofdletters »

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8508
    • Midland
Re: gebouw als coulisse
« Reactie #1 Gepost op: 26 december 2015, 14:05:13 »
Dat begint wat te worden, ben benieuwd.
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2424
  • Aachenau West
Re: gebouw als coulisse
« Reactie #2 Gepost op: 10 januari 2016, 23:02:14 »
Een vervolg.


Uit het karton van de laatste foto van de vorige post, is nu het raster uitgesneden.
Te zien zijn de voorgevel (uit 3 delen) en de achtergevel


Het raster moet stroken met dat van het bovendeel. Hier even een check of het allemaal klopt.
Het middelste gedeelte gaat straks iets naar voren springen, wat al een beetje te zien is.


Van opzij gezien.


Het raster geschilderd (wat altijd weer meer tijd vergt dan je denkt).
De achtergevel ligt vooraan. De achterzijde daarvan is reeds voorzien van transparant plastic, verlijmd met Cristal Clear.


De achtergevel een aantal stadia verder. Tegen het transparante plastic is aan de achterzijde een laag wit karton gelijmd waarbij de ramen uitgespaard zijn.
Het raster aan de voorzijde is gevuld met metselwerk van Slaters zoals beschreven in de vorige post. De Slaters is dus gelijmd op het transparante plastic.
De witte delen zijn de kopgevels is wording. Dat wordt metselwerk in een blauwe omkadering. Als je omkadering tevoren op maat uit zou snijden dan krijg je het waarschijnlijk nooit strak verlijmd. De omkadering snij ik daarom veel grover uit, verlijm hem dan op de binnenwand en snij het geheel pas dan op maat. De maat van de omkadering is namelijk maar 1mm.
Na het uitsnijden kan het kader blauw geschilderd worden. Na droging kan de Slaters erin.


Alle gevelonderdelen gereed. Alleen de  3 delen van de voorgevel moeten nog aan elkaar verbonden worden


De voorgevel nu bijna gereed. Het middelste deel steekt 1,5mm naar voren. Het kostte wat hoofdbrekens hoe de delen goed aan elkaar te krijgen. En daarna hoe ik de spleet kon vullen. Van mijn voorraadje Evergreen-profielen paste (zoals vaker voorkomt) niets. Maar het profiel liet zich eenvoudig op maat snijden. Het profiel links moet nog ingekort worden.

Inmiddels ben ik alweer wat verder.
Binnenkort meer.

Groet, Bas




Tulpendaal

  • Offline Offline
  • Berichten: 3580
  • Westlandbaan-Delft
    • DELFT
Re: gebouw als coulisse
« Reactie #3 Gepost op: 11 januari 2016, 08:27:58 »
 (y) (y)
Gr.Joke

wimk

  • Offline Offline
  • Berichten: 825
    • kusee.nl
Re: gebouw als coulisse
« Reactie #4 Gepost op: 11 januari 2016, 09:33:20 »
Leuk stukje werk. Zo zie je maar, dat je met weinig geld van oud materiaal iets moois kunt maken.
Ik houd het in de gaten en wacht volgende posts af. Ben benieuwd.

sdz1976

  • Offline Offline
  • Berichten: 2215
  • ovmv.be
    • ovmv.be
Re: gebouw als coulisse
« Reactie #5 Gepost op: 11 januari 2016, 09:56:04 »
Knap bezig!

Grtz,

Samuel.
Creatieve mensen hebben geen rommel.
Ze hebben overal ideeën liggen.

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8508
    • Midland
Re: gebouw als coulisse
« Reactie #6 Gepost op: 11 januari 2016, 10:02:45 »
Het is ook een typerende Nederlandse industriële bouwstijl . (y)
« Laatst bewerkt op: 11 januari 2016, 10:39:09 door NS264. Reden: tekst & foto »
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6137
  • ***
Re: gebouw als coulisse
« Reactie #7 Gepost op: 11 januari 2016, 10:30:43 »
 (y) ga ik zeker volgen (y).
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

Henk Boshuyzen

  • Offline Offline
  • Berichten: 910
    • Modeltram Toulon sur Arroux
Re: gebouw als coulisse
« Reactie #8 Gepost op: 11 januari 2016, 13:39:59 »
Ziet er mooi uit, 0,5 mm karton lijkt me ook goed te snijden met mijn silhouette Portrait plotter.
Dus misschien binnenkort ook maar eens beginnen met tekenen.
Maar dit blijf ik in ieder geval volgen, zeer interessant!

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2424
  • Aachenau West
Re: gebouw als coulisse
« Reactie #9 Gepost op: 12 januari 2016, 16:02:57 »
Dank voor jullie reacties.

Een korte update.


De voorgevel met de (industriële) gele deuren er provisorisch in gezet. De primaire kleur geel past goed bij De Nieuwe Zakelijkheid van de jaren '20, maar ziet er nu toch wel wat hard uit. Als het straks af is, is het beter te beoordelen en kan ik de kleur naderhand altijd nog wijzigen.
Die ongelijke hoogte van de openingen heb ik afgekeken van de Zeche Zollverein. Ik vind die verstoring van de symmetrie wel grappig. De ronde gaten zijn gemaakt met een perforator, een tip van mijn vrouw, nadat ik ze eerst geprobeerd had rond uit te snijden. Het resultaat is echt beter zo, zij het dat je de diameter nu niet meer zelf kunt kiezen.
Ik overweeg om 1 van de 2 deuren iets open te zetten. Het enige nadeel is dat het dan binnen stoffig wordt, terwijl je er nooit meer bij kunt komen.
Op de voorgrond de vloer van de begane grond. Ik heb er een ledje in gezet (aardigheidje, dei je ook wel in musea ziet). Dat ledje schijnt straks door de opening in de 1e verdiepingsvloer naar het bovengedeelte. Even afwachten wat het effect is.


De vloer van onderen gezien (met ongeschilderd karton). De strookjes staf styreen van 2x2mm dienen om naderhand de plintstrook tegenaan te lijmen. Daarmee kan ik het gebouw ook horizontaal op m'n baan zetten, want er zit er ter plekke een heel kleine helling.

Tot zover weer even.

Groet, Bas

NL-modelspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 991
    • Windhoven
Re: gebouw als coulisse
« Reactie #10 Gepost op: 12 januari 2016, 16:23:57 »
In plaats van een perforator zou je ook een perforatortang (revolvertang) kunnen nemen. Dan kan je wel verschillende diameters instellen.
Voorbeeld:
Johan

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2424
  • Aachenau West
Re: gebouw als coulisse
« Reactie #11 Gepost op: 12 januari 2016, 16:30:05 »
Inderdaad.
En dan is de positie van het gat ook nauwkeuriger te bepalen. Nu heb ik eerst de gaten gemaakt en pas daarna de deur er omheen uitgetekend en uitgesneden.

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2424
  • Aachenau West
Re: Gebouw als coulisse
« Reactie #12 Gepost op: 18 januari 2016, 21:11:24 »
Het begint ergens op te lijken.


De wanden van de begane grond zijn nu ook gereed. Even een test hoe de totale massa van het gebouw over komt.
Op de achtergrond de bejaarde trafo die de LED in de vloer voedt.


Hetzelfde plaatje, maar dan zonder flits.
De witte rand ter hoogte van de 1e verdiepingsvloer moet nog blauw worden. Dan vallen gelijk ook de kleine maatafwijkingen wat minder op.
De voor- en achtergevel zijn even breed als hoog (112mm). Dat refereert een beetje aan een nieuw pand naast de Zeche Zollverein, waarvan de breedte, hoogte en ook de diepte van gelijke afmetingen zijn. Een kubus dus. Maar dat terzijde.


Het effect van de verlichting bevalt me wel. Een beetje geluk moet je hebben.


En nu weer aan de slag.
De kale begane grond. De deuren laat ik toch maar dicht. Geen stof binnen en de verspringende ronde gaten geven een leuk effect.


Dit is de ondervloer waarvan de rand nog blauw geverfd moet worden. Hierop wordt straks de bovenbouw gelijmd.


Onder de ondervloer van de vorige foto zijn styreenstroken langs de wanden gelijmd. Dit om voldoende lijmoppervlak te verkrijgen, want de wanden zijn namelijk erg dun (zie 4e foto van deze post)


En hup, de ondervloer er weer op. Nu met blauw geschilderde randen.

Het wordt nu tijd om de boel definitief aan elkaar te lijmen. Aan de onderzijde moet nog wat gebeuren om de zaak te lood en op de juiste hoogte te zetten. Verder moeten het dak en de dakrand nog worden afgewerkt.

Wordt weer vervolgd.

Groet, Bas

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2424
  • Aachenau West
Re: Gebouw als coulisse
« Reactie #13 Gepost op: 20 januari 2016, 12:09:39 »
Een aardigheidje.


Hedendaagse architectuur. Dat klinkt nogal pretentieus.
Maar het was stom toeval dat ik dit ("gewichtige") boek kon gebruiken om de lijmverbinding tussen onderbouw en bovenbouw te fixeren. ;D

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2424
  • Aachenau West
Re: Gebouw als coulisse
« Reactie #14 Gepost op: 25 januari 2016, 22:26:13 »
Gereed.
Een paar foto's nog.


Achterzijde.


Voorzijde.


Nog eens.


En nog eens.


Dit gaat de plek worden.
Eerst de straat afmaken (witte ondergrond), want nu kan ik er nog fatsoenlijk bij.


De achterzijde grenst aan rotsen.
De verlichting wordt natuurlijk ook nog aangesloten.

Helemaal af?
Alleen het blauw zo hier er daar nog wat bijpunten.

En wie weet verzin ik nog wel een opschrift voor boven de toegang. Het zou een school kunnen zijn of een atelier of een museum misschien.
Of toch iets met een industriële functie, maar eigenlijk is daarvoor rondom te weinig ruimte.

Dank jullie allen voor de belangstelling en de leuke reacties.

Groet, Bas