Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door fleischmann1
Vandaag om 13:02:11
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Paul552
Vandaag om 12:35:08
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 12:33:37
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 12:28:41
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 12:25:12
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door eitreb
Vandaag om 12:16:32
Al mijn goede ideeën... door Karst Drenth
Vandaag om 11:42:58
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:35:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:27:15
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0 door Link
27 maart 2024, 22:17:23
Les Billards du Vivarais door Hans1963
27 maart 2024, 22:08:52
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door BrightonBelle
27 maart 2024, 21:57:24
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
27 maart 2024, 21:47:16
  

Auteur Topic: Ultrasone Bezetmelding  (gelezen 3046 keer)

Curious T!mo

  • Offline Offline
  • Berichten: 26
Ultrasone Bezetmelding
« Gepost op: 01 januari 2016, 12:42:39 »
Hallo Allemaal,

Ik heb een testbaan gelegd om eens te kunnen experimenteren met bezetmelding via ultrasoon sensoren. Deze manier van bezetmelden is vergelijkbaar met de afstandssensoren in een moderne auto. De HC-SR04 sensoren die ik gebruik zijn redelijk nauwkeurig. Tot op de cm voor zover ik kan meten. Om deze sensoren te kunnen gebruiken maak ik gebruik van een Arduino.

Er wordt veelal van uitgegaan dat deze manier van bezetmelden niet geschikt is voor de modelbaan omdat er sprake zou zijn van valse meldingen tussen parallelsporen. Maar in mijn testopstelling heb ik tijdens meerder uren testen nog geen valse meldingen gehad. Ik maak gebruik van de standaard Marklin 77,5mm railafstand. Misschien dat het bij minder afstand wel fout gaat.. ik heb geen idee.

Deze manier van bezetmelden lijkt mij aantrekkelijk in schaduwstations en uit het zicht liggende baandelen. Het is dan echter niet mogelijk om daar bovenleiding te plaatsen, maar dat lijkt me voor dit soort plekken toch niet echt een probleem.

Op de testbaan het ik 3 sporen parallel liggen met 3 maal een HC-SR04. Deze worden bestuurd door een Arduino Leonardo.

Deze Arduino is een i2c slave en wordt uitgelezen door een andere Arduino die als i2c master fungeert en de sensorinformatie omzet naar, in mijn geval, loconet. Maar dat kan/mag natuurlijk ook iets anders zijn. Je kunt bv ook een aantal uitgangen aanmaken en daar wat mee doen. Heb het moeilijker gemaakt dan noodzakelijk omdat ik ook met i2c communicatie wilde spelen.

Het is een testopstelling en een proof of concept, maar als er interesse is wil ik best de code een beetje opschonen en deze delen. Deze HC-SR04 sensoren sturen per keer 8 korte pulsen van 40kHz. Mensenoren gaan maar tot 23kHz dus dat ligt ruim onder de 40kHz van de sensor. Maar honden kunnen tot 45kHz horen, katten zelfs 64kHz dus die kunnen er mogelijk van hinder van ondervinden. Heb zelf geen huisdieren dus geen ervaring helaas.

Nu komt het beste gedeelte van het verhaal. De HC-SR04 kost 0,85 eurocent per stuk vanuit China. Een Arduino Pro mini koop je voor 2,50 en die kan met gemak 10 van deze sensoren aansturen. Plus je hoeft er je rails of baan niet voor aan te passen.

Doe er je voordeel mee zou ik zeggen. Ik ben in ieder geval van plan om dit straks in mijn schaduwstation te gaan gebruiken.

Heb wat foto's en een filmpje gemaakt voor ieders vermaak.









<a href="https://www.youtube.com/v/AhNFrX2sPCk" target="_blank" class="new_win">https://www.youtube.com/v/AhNFrX2sPCk</a>
Filmpje

Groeten,

Timo

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25180
    • Pagina van klaas
Re: Ultrasone Bezetmelding
« Reactie #1 Gepost op: 01 januari 2016, 16:41:43 »
Interessante toepassing. Heb je perse een Arduino nodig om zo'n sensor aan te sturen, of kan het ook met hardware elektronica?

nighttrain1

  • Team beurzen, Powered bij Oltronix: 2x300VA
  • Offline Offline
  • Berichten: 5544
  • Ook deze tijd zal ooit die goeie ouwe tijd worden!
Re: Ultrasone Bezetmelding
« Reactie #2 Gepost op: 01 januari 2016, 17:13:37 »
Misschien eren nuttige toepassing voor in een schaduwstation, maar zo op de vrije baan tussen de scenery zie ik nog geen toepassing.
Succes in ieder geval!
Groeten Richard, nighttrain1

Bouw:Modelbaan & modulebakken

apenkop

  • Offline Offline
  • Berichten: 134
  • Ouder worden is verplicht Wijzer worden optioneel
Re: Ultrasone Bezetmelding
« Reactie #3 Gepost op: 01 januari 2016, 17:25:24 »

Mooie sensors (y) Wat is eigenlijk de diameter van die sensors?
Als ik jou test opstelling zo bekijk zou deze ook gebruikt kunnen worden voor het positioneren van de brug van een draaischijf.
Of zou de meting daarvoor niet precies genoeg zijn?
Hang natuurlijk ook een beetje af van hoe de constructie dan weggewerkt zou kunnen worden maar denk dat daar wel mogelijkheden voor zijn.

Ben inderdaad ook wel benieuwd of dit ook op een simple wijze zonder arduino zou kunnen, maar voor terugmelding zit je toch weer te kijken naar loconet oid.

Blijf dit toch wel even volgen ziet er uit alsof er veel meer mee gedaan kan worden.
Het is niet dat ik Rini heet dat ik een belhamel ben

Fred Eikelboom

  • Wees jezelf, er zijn al anderen genoeg.
  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 1369
  • Zonderling en fobie-deskundige.
Re: Ultrasone Bezetmelding
« Reactie #4 Gepost op: 01 januari 2016, 19:26:12 »
Dit lijkt me een toepassing die mogelijkheden biedt. Heb zelf een jaar of vier geleden een Kemo bouwpakket gebruikt, Conrad 114456 - 8J, maar dat bleek bij het uittesten veel te onnauwkeurig te werken. Dat ding was in combinatie met Koploper (aangesloten op S88) niet af te regelen. Later nog de ontvanger en zender aan weerszijden van de opstelsporen geplaatst, maar het bleef aanmodderen.
Ik houdt dit draadje in de smiezen!
mvg, Fred

Als de oorzaak bekend is, is de oplossing een stuk dichterbij.

NTeering

  • Offline Offline
  • Berichten: 1023
    • ARduino Controlled MOdel RAilway
Re: Ultrasone Bezetmelding
« Reactie #5 Gepost op: 02 januari 2016, 17:38:40 »
Inderdaad heel leuk Timo. Ik ga er direct een bestellen.
Het valt me op dat de afstand tussen de sensors en de trein nogal groot is. Als je nu geen problemen hebt met valse meldingen denk ik dat het met een kleinere afstand ook goed zou moeten gaan bij een kleinere schaal. Zelf rij ik met TT-spoor.
Het gebruik van twee Arduino's lijkt me inderdaad wat overbodig.
Hoe sluit je ze aan? Direct op een pin van de Arduino? Een klein schemaatje zou handig zijn.
En uiteraard zie ik graag wat basiscode voor de Arduino om ze aan te sturen en uit te lezen.
Als de diameter klein genoeg is kunnen ze wellicht tussen de rails?

mvg
Nico

Curious T!mo

  • Offline Offline
  • Berichten: 26
Re: Ultrasone Bezetmelding
« Reactie #6 Gepost op: 03 januari 2016, 14:23:06 »
Hier is wat informatie:


Afmetingen


Aansluiten op de Arduino

http://playground.arduino.cc/Code/NewPing
Library voor de Arduino

@Klaas Zondervan: Ik denk dat het gebruik van een Arduino de meest makkelijk en betaalbare optie is. Een Arduino Nano kost namelijk maar een euro of 3 hooguit incl. verzenden.

@ Apenkop: Voor de terugmelding ben je helemaal vrij. Op https://rudysmodelrailway.wordpress.com/2014/12/01/multiple-arduinos-chained-as-an-s88-occupancy-detector-interface/ staat een sketch hoe je een Arduino direct kunt gebruiken als S88. Xpressnet en CAN zijn ook libraries voor. Of je kunt een Arduino uitgang gebruiken per sensor. Dus alles wat op 5v kan reageren kun je verbinden.

Ik zal een kijken of ik van de week een loconet versie en sketch kan maken voor 1 Arduino.

Groeten,

Timo