Google+
Doel:€250.00
Donaties:€105.75

Per saldo:€-144.25

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 21-10-2017
Algemeen

De stichting

Recente berichten

NVM/VMF Workshops en cursussen Onshape door René 4312
Vandaag om 01:15:36
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door Deetrein
Vandaag om 01:10:07
Piko h0 NS 2200 door Thowra
Vandaag om 00:57:01
FRIE NMBS/NS Benelux panto's voor op de Piko Benelux-Hondekop oa. door Thowra
Vandaag om 00:40:56
Bemo wissels of PECO wissels door Martin Hornis
Vandaag om 00:39:48
Roßnitz door Modellbahnwagen
Vandaag om 00:34:15
Fleischmann trein rijdt schokkerig. Loc probleem of rail probleem? door santerdam
Vandaag om 00:30:17
(TTAS) Lungo la parete door T.Spat
23 oktober 2017, 23:47:45
Mijn eerste H0 modeltreinbaan in aanbouw door gsoonius
23 oktober 2017, 23:43:51
Uhlenbrock 73100 inbouwen door EricZmS
23 oktober 2017, 23:43:39
(TTAS) "Keep Calm And Put The Kettle On" door Reinout van Rees
23 oktober 2017, 23:42:47
BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338 door Reinout van Rees
23 oktober 2017, 23:39:48
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door St00mboy
23 oktober 2017, 23:38:19
Kap sluit niet goed op onderstel - roco wagon door klusser
23 oktober 2017, 23:02:10
Weert, maar anders door Modellbahnwagen
23 oktober 2017, 22:53:10
BMB-Module: "Blackwater Goods Yard" door St00mboy
23 oktober 2017, 22:39:16
Nederlandse spoorwegen 1956 - 1969 door NS8714
23 oktober 2017, 22:27:02
Het ontstaan van Trammenlandt door Marco EB
23 oktober 2017, 22:26:45
Hét spoor 1 en 0 treffen, 10 & 11 februari! door HJ
23 oktober 2017, 22:24:05
Raadplaatje door wimk
23 oktober 2017, 22:21:07
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
23 oktober 2017, 22:11:54
Brw Kraanwagen door ddv
23 oktober 2017, 22:00:35
(TTAS) "Basdahl" door g-j
23 oktober 2017, 21:58:20
Anlage 2.0 door svries1
23 oktober 2017, 21:41:54
Ric & Rev. gegevens door Arnold van Heyst
23 oktober 2017, 21:34:05
Toon hier je nieuwe (model) spooraanwinst(en)... door 44
23 oktober 2017, 21:27:30
Waldberg: Bundesbahn tijdperk IV in H0 door waldberg
23 oktober 2017, 21:27:18
Without automatisch door Nijboer
23 oktober 2017, 21:05:02
Treinenbeurs in de Koggenhal de Goorn door J&J Vriend
23 oktober 2017, 20:57:31
Koploper in combinatie met DR4018 als seindecoder (Sein via geel aflaten vallen) door Bert_Apd
23 oktober 2017, 20:40:08
  

Auteur Topic: Lima NS 1220 naar gereviseerde 1200  (gelezen 4158 keer)

Papierbouwer

  • Offline Offline
  • Berichten: 837
    • sec geplot
Lima NS 1220 naar gereviseerde 1200
« Gepost op: 27 december 2015, 14:21:14 »
Hallo iedereen,

Een tijdje geleden alweer heb ik op de beurs in Houten een Lima 1200 gekocht. Het was de oude versie met asymmetrische draaistellen en zonder gat in de kap voor de bevestiging. Het beste basismodel voor een goede 1200 dus. Ik heb besloten om hem om te bouwen naar een gereviseerde versie in het geel grijs.
Het eerste wat ik heb gedaan is het gladschuren van het model en het verwijderen van de aangegoten nummerplaten, handrails en de verlichting. Daarna heb ik de gaten van de verlichting dichtgeplamuurd. En dan kom je hier op uit:

Daarna was het tijd geworden voor het maken van de frontseinen, dit is gelijk het lastigste onderdeel van de ombouw.
Ik ben voor de seinen begonnen met het boren van gaatjes, en daarna het verruimen van de gaatjes met een klein vijltje.


Daarna heb ik met styrenen buisjes met een diameter van 2,4 mm nieuwe seinen gemaakt.

Even inkorten en dan begint het er al op te lijken.


Daarna heb ik de voorkant gemaakt door op de buisjes een plaatje styreen te plakken.

Gaatjes boren.

En na het dichtplamuren van de zijkantjes, zijn de seinen klaar.



En daarna heb ik hem maar in de primer gezet zodat alle oneffenheden wat beter zichtbaar worden.



Dat was het voor dit moment. Nu eerst nog het A-sein maken, schuren en daarna kan de eerste laag geel er op.

Erik

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 4773
  • ***
Re: Lima NS 1220 naar gereviseerde 1200
« Reactie #1 Gepost op: 27 december 2015, 14:29:49 »
 (y) Leuk om te zien (y). Hoe ga je die buffer repareren? Nieuw styreenbuisje er op lijmen of gewoon dicht plamuren, schuren en open boren?
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput. De locs zijn inmiddels digitaal en zit er ook led verlichting in de rijtuigen. De spiraal en schaduwstations zijn van rails voorzien. Nu alles eens in Koploper zetten.

Papierbouwer

  • Offline Offline
  • Berichten: 837
    • sec geplot
Re: Lima NS 1220 naar gereviseerde 1200
« Reactie #2 Gepost op: 27 december 2015, 14:48:02 »
Ik had de buffer ook al gezien ja, hoe ik het ga oplossen: geen idee. Ik moet daar nog even over nadenken.

Erik

Duvel

  • Offline Offline
  • Berichten: 332
Re: Lima NS 1220 naar gereviseerde 1200
« Reactie #3 Gepost op: 27 december 2015, 16:53:58 »
Moet je ook nog iets met het raampje in de deuren?
Was getekend,
Henk

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 2383
    • Mijn van-alles website
Re: Lima NS 1220 naar gereviseerde 1200
« Reactie #4 Gepost op: 27 december 2015, 17:16:01 »
En de roosters... Voor zover ik weet zijn er geen geel-grijze 1200'en met horizontale roosters geweest...

@ Ruudns: als jouw plamuur sterk genoeg is voor het nogal dunwandig uitboren van een prop van dat spul, kan het. Mijn ervaring is dat een dergelijke actie verkeerd afloopt omdat niet sterk genoeg is om de krachten die bij het boren optreden, aan te kunnen.

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 1052
    • Biesje.nl
Re: Lima NS 1220 naar gereviseerde 1200
« Reactie #5 Gepost op: 27 december 2015, 17:37:27 »
Om zulke stukjes te reconstrueren gebruik ik Bison combi epoxyhars. De grijze variant is sterk genoeg om in te boren en tappen. De transparante versie is super snel maar blijft te flexibel/rubberachtig. Even een plakbandje om de huls doen, epoxy aanbrengen en 30 minuten wachten. Zorg ervoor dat de epoxy er niet uit kan lopen anders wordt het een knoeiboel :P

Train Art verkoopt verticale roosters en traanplaten voor Lima kappen die omgebouwd worden naar gerenoveerde versies. De Roco roosters zijn wellicht ook los te bestellen maar passen minder goed.

Succes!

Robert
« Laatst bewerkt op: 27 december 2015, 17:40:07 door Biesje »

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 4773
  • ***
Re: Lima NS 1220 naar gereviseerde 1200
« Reactie #6 Gepost op: 27 december 2015, 19:22:56 »
Ik dacht aan tweecomponenten autoplamuur, maar epoxy is inderdaad waarschijnlijk een nog beter idee (y).
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput. De locs zijn inmiddels digitaal en zit er ook led verlichting in de rijtuigen. De spiraal en schaduwstations zijn van rails voorzien. Nu alles eens in Koploper zetten.

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 1052
    • Biesje.nl
Re: Lima NS 1220 naar gereviseerde 1200
« Reactie #7 Gepost op: 28 december 2015, 23:29:02 »
Auto/polyesterplamuur is een beetje broos en gaat makkelijk brokkelen. Epoxyhars is een stuk stugger en flexibeler en toch hard genoeg. Het grijze spul gedraagt zich bijna als polystyreen. De kleurloze/transparante variant gebruik ik als iets goed en snel vast moet zitten en secondelijm niet lukt. Zelfs als secondelijm wel lukt en de verbinding is teer dan doe ik er nog een druppel epoxy op. Werkt ook goed om LEDs op lichtgeleiders te lijmen :)

ivanzon

  • Offline Offline
  • Berichten: 1258
Re: Lima NS 1220 naar gereviseerde 1200
« Reactie #8 Gepost op: 29 december 2015, 09:02:37 »
Hoe ga je het probleem met de wielen oplossen? Die heel oude versie heeft toch nog model pizza snijder erop zitten?

Papierbouwer

  • Offline Offline
  • Berichten: 837
    • sec geplot
Re: Lima NS 1220 naar gereviseerde 1200
« Reactie #9 Gepost op: 29 december 2015, 17:07:16 »
@Ivazon, de wielen zijn wss niet het grootste probleem, die zijn af te draaien en desnoods te vervangen door spaakwielen met lage flensen.
De roosters ga ik wss met de plotter maken uit een plaatje dun styreen. Ik ga nog even kijken hoe dat er uit ziet.
De raampjes heb ik meteen dichtgemaakt.

Erik

Gesendet von meinem D5503 mit Tapatalk


p-kokkie

  • Offline Offline
  • Berichten: 167
    • Beste Volkswagen ooit!!!
Re: Lima NS 1220 naar gereviseerde 1200
« Reactie #10 Gepost op: 26 maart 2017, 17:18:50 »
Al zoekende naar Lima 1200en op het web kom ik vaak prachtige bouwverhalen tegen, waaronder dus deze (overigens niet alleen bouwverslagen van de 1200). Heel vaak is er met goede moed een start gemaakt met verbouwen/superen maar dan ineens is het stil... is er al nieuws in dit draadje? En zo ja, dan graag een update!

Gr. Pascal
Heeft u geen probleem? Dan maken wij er een!

Papierbouwer

  • Offline Offline
  • Berichten: 837
    • sec geplot
Re: Lima NS 1220 naar gereviseerde 1200
« Reactie #11 Gepost op: 11 augustus 2017, 01:45:26 »
Tja, druk, druk, druk.. Ik ben tegenwoordig heel wat tijd kwijt met sport (atleet in een eredivisie triatlonteam), dus modelbouw staat op een iets lager pitje. In de winter ga ik weer aan de 1200 verder!

Erik

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 1052
    • Biesje.nl
Re: Lima NS 1220 naar gereviseerde 1200
« Reactie #12 Gepost op: 12 augustus 2017, 16:23:37 »
De ACTS versie van Lima is waarschijnlijk nog het makkelijkst, die heeft al de correcte frontseinen. Als Lima toen meteen een cardanaandrijving er in had gedaan hadden we waarschijnlijk nooit een nieuwe Märklin/Trix en Roco gehad. Ook jammer dat ze de ACTS versie van de kap nooit in grijs/geel hebben uitgebracht. En grappig genoeg kwamen ze hierna nog met een NS Cargo versie die de oude 1220 mal gebruikte met oude lampen en schildje op de zijkant...

Ik heb op mijn werk nu ook kennisgemaakt met de oude Lima met asymetrische draaistellen en het is verbazend hoe deze de vergelijking met een Roco kan doorstaan, rekening houdend met de 50 jaar die tussen de ontwikkeling zit. Hoewel de draaistellen asymmetrisch zijn, blijven ze te kort. En uiteraard zijn de details zoals sluitseinen en frontseinen veel grover. 

Ben benieuwd hoe dit project verder gaat (y)

Mvg,

Robert (die vrijwel alle 1200 modellen behalve de oude Märklin wel eens verbouwd heeft)

Papierbouwer

  • Offline Offline
  • Berichten: 837
    • sec geplot
Re: Lima NS 1220 naar gereviseerde 1200
« Reactie #13 Gepost op: 12 augustus 2017, 20:01:39 »
De Lima-modellen uit die tijd zijn qua vorm idd heel erg mooi. De details zijn alleen minder.. Maarja je moet ook wat zelf te doen hebben. De ACTS-kap is idd wel het makkelijkst om om te bouwen, maar die modellen zijn ook een stukje duurder.

Erik

Papierbouwer

  • Offline Offline
  • Berichten: 837
    • sec geplot
Re: Lima NS 1220 naar gereviseerde 1200
« Reactie #14 Gepost op: 14 augustus 2017, 23:13:09 »
Vandaag weer heel even aan de 1200 gewerkt. De A-seinen zitten er nu ook op. Het grootste werk aan de kap zit er nu dus op.. Ik Had al eerder de raampjes in de deuren dichtgemaakt, maar daar geen update over gepost. Ik heb maar besloten om de roosters horizontaal te houden. Ik stoor me er niet aan.

Erik

Verstuurd vanaf mijn D5503 met Tapatalk