Algemeen > Ditjes en datjes

Informatie gezocht: oud model NS 1200 ca. 1960, 'M.V. Modelspoorwegen'

(1/25) > >>

janw:
Informatie gezocht!
Rond 1960 heeft er een gegoten messing bouwset bestaan van een kap van de NS 1200, uitgebracht door de 'N.V. Modelspoorwegen'. Deze bestond uit twee gelijke helften die de bouwer aan elkaar moet solderen. Als optie kon men ook draaistelzijkanten bijbestellen. NB; in die tijd was er nog geen kant-en-klaar model van de loc te koop (de eerste, Lima, kwam in 1964).
Een bouwbeschrijving van zo'n model staat in het maandblad Na Vijven van jan en feb 1961. Men gebruikt hier een FLeischmann onderstel.

Heeft iemand meer informatie over deze bouwset, foto's van de bouwset of wellicht zelfs een gebouwd model, dan wel de bouwset? Kan iemand iets meer over de firma vertellen die dit model uitbracht?

jjg koopmans:
In de eerste druk van Dorgelo "Modelspoorwegbouw vandaag" staat een advertentie, Zeestraat 65e, 's-Gravenhage.
Rond 1963 heb ik op het priveadres van de eigenaar, de heer Vintges, zijn restant draaistelzijkanten voor mat'24, mat '36 en een zestal gegoten messingkopjes voor mat '36 opgehaald. Die draaistelzijkanten waren hfl 1,25/stel en de kopjes waren hfl 2,-/stuk. Hij had ook nog een gegoten tweedelige messing kap voor een NS 1000 liggen die ik voor hfl 15,75 heb gekocht. Als student leefde ik van hfl 80/maand, eea was een rib uit m'n lijf.
Die 1000 is nog steeds niet gereed.
Mvrgr
Koopmans

henk:
Ook gevonden.
Volgens die advertentie is het trouwens M. V. Modelspoorwegen, niet N.V.
Zoekt misschien wat gemakkelijker. In dit artikel wordt de firma een paar keer genoemd, hoewel deze 1200 zelfbouw is als ik het goed lees.
http://www.automatic-rock.nl/magazine-artikel/ns-loc-1200-serie-deel2/

janw:
@JJG en Henk,

Veel dank, geweldig dat er wat boven komt --dit is allemaal nuttige informatie. In  Na Vijven staat echt N.V. Modelspoorwegen, dat klinkt ook logischer. Maar ik ga ook even zoeken met de andere spelling.
Het model in Hobby Bulletin lijkt inderdaad niet uit deze kit afkomstig te zijn, maar  ik ga het hele artikel even opzoeken. In dezelfde tijd heeft er ook een bouwbeschrijving in de Modelbouwer gestaan, en het daar gebouwde model is iets anders dan in HB. Er was toen blijkbaar heel wat zelfbouwactiviteit rondom de 1200!


@jjg --die mat. '36 koppen heb ik wel eens gezien, ergens. Had ze nog niet met dezelfde firma in verband gebracht. Mocht je een keer foto's kunnen maken en die plaatsen, dan vindt vast niemand hier dat erg  ;D  Van die 1000 wist ik niets, als je daarvan iets kan laten zien....
In dezelfde regio Den Haag was toen ook Vellekoop actief met z'n eigen modelspooraanbod. Had dat iets met elkaar te maken?

janw:
Ik zie dat de heer Koopmans de mat '36 koppen hier al een keer heeft getoond: http://forum.beneluxspoor.net/?topic=11789.15

ik ben zo vrij zijn foto ook even naar dit draadje te halen:



Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie