Google+
Doel:€250.00
Donaties:€34.30

Per saldo:€-215.70

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 11-08-2018
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Info decoderversie opvragen cv 7? door VAM65
Vandaag om 09:35:08
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Thijs1271
Vandaag om 09:20:02
Modelspoorfabrikanten en hun "fantasiemodellen" door Henk Boshuyzen
Vandaag om 08:56:59
adres toekennne aan LDT magneetartikeldecoder door Ronald Koerts
Vandaag om 08:53:24
Terug naar Toen, bij de VSM, gastlocs? door Ascona
Vandaag om 08:50:40
Start na zomer door Ronald Koerts
Vandaag om 08:48:10
s88SD16-n + Koploper c.q. Rocrail door Ronald Koerts
Vandaag om 08:30:46
BNLS-Module: "L'Esimé" door Edsko Hekman
Vandaag om 08:24:40
Station Rekerdam door Joran
Vandaag om 06:28:14
Toon hier je nieuwe (model) spooraanwinst(en)... door NS1220
Vandaag om 00:51:10
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 00:37:53
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door raymond erdtsieck
Vandaag om 00:25:58
Spoor 0 messing, HSM AB 185-246 door Beached
Vandaag om 00:22:31
De Vallei - Barneveld Dorp door NS264
14 augustus 2018, 23:16:52
Bouwpakket van een CIWL LX rijtuig van Amati door FritsT
14 augustus 2018, 23:14:05
Den Bosch Onder Stoom 2018 - edit: 29 September 2018 - door Rondje_HO
14 augustus 2018, 23:05:44
BNLS Baanbreker - ProjeKct 083 tot 338 door NS264
14 augustus 2018, 22:56:14
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
14 augustus 2018, 22:54:00
Mijn eerste H0 modeltreinbaan in aanbouw door The_Masterer
14 augustus 2018, 22:53:49
Klein A4 Diorama om te oefenen door Hendrik Jan
14 augustus 2018, 22:41:46

Auteur Topic: Neurenberg in 2016, off-topic draadje van lijst Jeroen..?  (gelezen 24863 keer)

Daan!

• Offline Offline
Re: Re: Welke nieuwe modellen zien wij graag in Neurenberg in 2016?
« Reactie #30 Gepost op: 17 november 2015, 12:14:23 »
Geen idee, daarom vraag ik het. Word er veel aan je gevraagd naar een bepaald model? Of ben ik de enige die juist niet bij de winkel vraagt naar een model.  8)

Precies. Of komt het ook wel eens zelf voor dat de winkelier vraagt aan de klant wat ze zouden dat er uitgebracht ging worden?

Chris

• Offline Offline
  • Nee.
    • Het Groterdam Project
Re: Neurenberg in 2016, off-topic draadje van lijst Jeroen..?
« Reactie #31 Gepost op: 17 november 2015, 12:22:48 »
Gesprekken zat.
En dus ook wensen, verhalen en adviezen.
En dat neem niet alleen ik mee, maar diverse andere winkeliers ook.
Komt een model vaker bij verschilende winkeliers tevoorschijn, dan trekt dat vanzelf de aandacht.

Genoeg klanten die een bak koffie pakken en eens tijdens dat bakje koffie vertellen wat ze graag zien uitkomen.
Zal in andere winkels niet anders zijn, weet ik uit ervaring.

Jeroen Water

• Offline Offline
  • NS tijdperk IV (1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
« Reactie #32 Gepost op: 17 november 2015, 13:23:29 »
Ik heb dit draadje vanmorgen doorgelezen. Ik denk dat het goed is om in het draadje Welke modellen zien wij graag in Neurenberg in 2016 iets moeten aanpassen qua opzet.

Ik stel voor een nieuwe topictitel: Wat zijn je grootste wensmodellen voor de komende jaren? -> Ik zal de moderatoren vragen om de titel aan te passen.

Qua inhoud moet ik nog even flink nadenken hoe we e.e.a. het beste kunnen invullen. We kunnen ervoor kiezen om er een continu lopend draadje van te maken, maar daar zit ook een gevaar in. Stel ik wil heel graag een Stoomloc 3900. En ik vul elke maand dat in dat topic in. Dan hebben we eind van het jaar alleen van mij al 12 gewenste 3900'n, terwijl ik er maar eentje wil kopen. Het is ook ondoenlijk om alle bijdragen steeds na te kijken of een bepaald model niet al eerder door dezelfde persoon genoemd wordt.

M.a.w. ik snap best dat het voor fabrikanten en winkeliers goed zou zijn om er een continu lopend draadje van te maken, maar ik weet nog niet hoe je dit het beste kunt invullen zodat de aantallen wel eerlijk blijven. Laten we daarom met elkaar hier constructief over nadenken. Ideeën zijn in dit draadje wat mij betreft dan ook zeker welkom.

Verder: ik zal nog een categorie toevoegen betreffende heruitgaves. Daar past zo'n nummervariant van een Roco 1700 bijvoorbeeld prima in en krijgen de winkeliers en fabrikanten ook een beeld hoe groot die vraag ongeveer is.

Ik zal in de loop van deze week de nieuwe wenslijsten zowel in het andere draadje als hier zo goed mogelijk verwerken in een nieuwe lijst. Ik zou het erg op prijs stellen als we met elkaar tot een nuttig draadje kunnen komen, waar fabrikanten dan ook een betrouwbare indicatie kunnen krijgen over welke modellen we graag zien verschijnen in de komende jaren.

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen anno 1974

Floris

• Offline Offline
    • www.flickr.com/photos/florisleeuw/
« Reactie #33 Gepost op: 17 november 2015, 14:15:25 »
waarom niet als een "Poll" opzetten, zodat gebruikers kunnen aanvinken wat ze graag zien verschijnen. Veel minder werk en gelijk een mooi overzichtelijk resultaat.....

Rob van Kooy

• Offline Offline
« Reactie #34 Gepost op: 17 november 2015, 17:11:06 »
Hallo,

Met soms een glimlach lees ik welke verlangens worden geuit waar het om nieuwe modelspoorartikelen gaat die nog tijdens de komende Messe of uiterlijk in 2017 toch wel op de toonbanken moeten kunnen liggen. Met name is dat bijvoorbeeld het geval met uitbreiding van het C-railsysteem van Trix en Märklin. Bijna niemand realiseert zich wat daarbij allemaal komt kijken. Afgezien van de besluitvorming op grond van een beslissing van de directie waarbij gelden moeten worden gereserveerd voor het uitwerken van ontwerpen, voor de aanmaak van mallen en de mogelijke aanschaf van de technische installaties om het nieuwe product te kunnen fabriceren komen er ook allerlei juridische/financiële zaken om de hoek kijken, waaronder patentrechtelijke om het nieuwe product waar mogelijk te beschermen tegen namaak door anderen. Bovendien moet het Patentbureau vaststellen dat niet reeds een ander een ontwerp voor hetzelfde produkt heeft ingediend en de patentrechten erop heeft verkregen waardoor Märklin achter het net vist!

Nu er eindelijk schot lijkt te komen in de uitbreiding van die railsystemen en officieel is aangekondigd dat in ieder geval meegebogen wissels R3/R4 voor het puntcontactsysteem nog dit jaar beschikbaar komen is het wellicht interessant om eens van een reëel voorbeeld kennis te nemen waardoor een indruk wordt verkregen van de voorbereidingstijd die dat vereist. Reken er maar op dat een periode van vijf jaar daarbij "niet ongebruikelijk" is.

Als voorbeeld neem ik maar eens de juridische voorbereidingen om te gelegener tijd een flexibel C-Gleis voor Märklin en Trix op de markt te brengen. Daarbij verwijs ik naar het patent dat de Märklin holding al in 2013 bij het Duitse Patentbureau voor goedkeuring van zo'n flexgleis heeft ingediend. Type bij Google maar eens in: < Patent DE 102013100810B4 > om een indruk te krijgen waar het daar allemaal om gaat!

Zij die menen dat de procedure tot het fabriceren van rollend materieel wel wat eenvoudiger en zeker korter is vergissen zich deerlijk. Hoewel het Luxemburgs EU Hof heeft bepaald dat iedereen gerechtigd is om een miniatuurmodel van een echt bestaand voertuig te maken en dat te koop aan te bieden (als de eigenaar van het voertuig daar zelf niet al een zelfde model van op de markt brengt want dan is het plagiaat). D.w.z. dat het model ook alle uiterlijkheden zoals merken, belettering en logo's etc. exact mag weergeven zonder dat daarvoor toestemming behoeft te worden gevraagd of aan de eigenaar van de ontwerpen een vergoeding behoeft te worden betaald. Maar die vrijheid geldt uiteraard alleen binnen de EU. Als het model ook buiten de EU te koop wordt aangeboden geldt de uitspraak van het Europese Hof meestal niet, zij het landen als Zwitserland veelal de Europese regelgeving overnemen als ook de jurisprudentie. Zo niet dan kan de fabrikant van het model dus rekenen op eisen tot schadevergoeding en zelfs een verbod om het model te koop aan te bieden.

Märklin heeft bij herhaling héél voorzichtig gemompeld dat ze ook bezig zijn met iets als een dubbele kruiswissel (maar het zou best wel eens kunnen zijn dat bedoeld is een "Hosenträger"!)   als ook met andere railonderdelen, het zou dus kunnen zijn dat daarvoor ook al patenten ter goedkeuring zijn ingediend.  Daardoor zou een deel van de voorbereidingstijd van het nieuwe produkt al kunnen worden ingecalculeerd in het ontwikkelingsproces. Wie weet? 

Gegroet,

Rob van Kooy   

ingenium

• TM
  • Offline Offline
    • Modeltrein projecten
« Reactie #35 Gepost op: 17 november 2015, 17:52:53 »
Goh, ik had echt geen idee zeg. Bedankt voor deze interessante uiteenzetting.
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...

Danny77

• Offline Offline
« Reactie #36 Gepost op: 17 november 2015, 17:58:39 »
Misschien ook sub-poll opzetten voor scenery / gebouwen en miniatuurauto's ?

Danny

Rick

• Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Spoor N
« Reactie #37 Gepost op: 18 november 2015, 08:15:53 »
Gesprekken zat.
En dus ook wensen, verhalen en adviezen.
En dat neem niet alleen ik mee, maar diverse andere winkeliers ook.
Komt een model vaker bij verschilende winkeliers tevoorschijn, dan trekt dat vanzelf de aandacht.

Genoeg klanten die een bak koffie pakken en eens tijdens dat bakje koffie vertellen wat ze graag zien uitkomen.
Zal in andere winkels niet anders zijn, weet ik uit ervaring.
Duidelijk, ik zal niet meer met mijn pas meteen naar de kassa rennen en geld geven. :)

waarom niet als een "Poll" opzetten, zodat gebruikers kunnen aanvinken wat ze graag zien verschijnen. Veel minder werk en gelijk een mooi overzichtelijk resultaat.....
Gezien de hoeveelheid gewenste modellen wordt dat een enorme poll, of dat nog steeds zo overzichtelijk is?

Ik stel voor een nieuwe topictitel: Wat zijn je grootste wensmodellen voor de komende jaren? -> Ik zal de moderatoren vragen om de titel aan te passen.

Qua inhoud moet ik nog even flink nadenken hoe we e.e.a. het beste kunnen invullen. We kunnen ervoor kiezen om er een continu lopend draadje van te maken, maar daar zit ook een gevaar in.
Zoals het nu gaat, alleen moet er dan rekening mee gehouden worden dat het niet voor het eerstvolgende jaar is.
N spoor, IV-V, Nederlands (met verdwaald Duits en Zwitsers materieel).

58 *

Jeroen Water

• Offline Offline
  • NS tijdperk IV (1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
« Reactie #38 Gepost op: 18 november 2015, 08:26:17 »
Zoals het nu gaat, alleen moet er dan rekening mee gehouden worden dat het niet voor het eerstvolgende jaar is.

Dat gaat dus niet werken, want als je dat draadje 'eeuwig'  in de lucht houdt, krijg je vanzelf dat elke trein die er nog niet is in model, op de lijst komt te staan. Dan kunnen we net zo goed nu meteen een lijst produceren van alles wat er nog niet is en dat bij de winkeliers neerleggen.

Bovendien hou je nog steeds dat fanatiekelingen elke maand hetzelfde model kunnen wensen en daarmee het aantal keren dat zo'n model gewenst is op een oneerlijke manier omhoog krikken.

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen anno 1974

Rick

• Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Spoor N
« Reactie #39 Gepost op: 18 november 2015, 08:40:45 »
Het draadje dat er nu is is toch ook niet voor eeuwig maar per jaar of is de huidige situatie al veranderd? Dit is ook niet iets dat je het hele jaar door hoeft te doen vind ik, dan kan iedereen elke dag wel iets gaan neerzetten.

Gewoon aan het eind van het jaar een draadje voor de wensmodellen openen die men graag zou willen zien op de Neurenbergbeurs van 2/3 jaar later
N spoor, IV-V, Nederlands (met verdwaald Duits en Zwitsers materieel).

58 *

Corné81

• Offline Offline
  • NS TP Va (1993)
« Reactie #40 Gepost op: 21 november 2015, 09:44:57 »
afgezien van het lijstje in het andere draadje mogen deze treinstellen van mij ook wel in 1:87 komen :

Plan Y Sprinter 2 en 3 delig alle varianten ( van rond 1995 )
ICM Koploper in alle varianten ( LS Models )??
DD-IRM 3 en 4 delig (8200 - 8400 )
Plan V V1-V3 , V4-V6 , V7-, V8-V13 allen rond 1995 uitvoering Roco  ;D
Plan T T2-T3 , heruitgave van de 511 alleen als nr varianten ( beter spuitwerk en correcte draaistellen graag   ;D

LS Models 1600/1700 met ICR en Plan W rijtuigen ( complete set )
LS Models NMBS 1100 benelux met ICR Benelux rijtuigen en stuurstand (complete set )
Gelijkstroom 1:87 NS 1993

Sobat Kras

• हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
    • sleutelspoor
« Reactie #41 Gepost op: 21 november 2015, 14:58:08 »

Ik wil deze DAF......

Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

WWestley

• Offline Offline
« Reactie #42 Gepost op: 21 november 2015, 19:36:03 »
Welke Smit was dat Poolzee, Rode Zee of Noordzee?

Wim
CFL, NMBS HO Digitaal. Tijdperk IV + V.

WWestley

• Offline Offline
« Reactie #43 Gepost op: 21 november 2015, 19:38:54 »
Van Roco of Piko maakt niets uit een CFL serie 30 en de NMBS reeks 13 eventueel ook nog een NMBS reeks 18/19
LSM heeft ze een keer uitgebracht. Helaas nu niet meer verkrijgbaar maar die van LSM waren ook behoorlijk aan de prijzige kant. Ook de Desiro is welkom daar die van LSM onbetaalbaar is.

Wim
CFL, NMBS HO Digitaal. Tijdperk IV + V.

Sobat Kras

• हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
    • sleutelspoor
« Reactie #44 Gepost op: 21 november 2015, 20:36:57 »
In 1991 brak er tijdens een dokbeurt een felle brand uit die het einde van de voormalige "Noordzee" had kunnen betekenen. Maar de Iraniërs (of Iranzen) wisten de boel toch weer te repareren zij het dat ze voortaan met slechts één van haar hoofdmotoren verder moest. De andere werd gebruikt (wat er van over was) om die ene gaande te ouden. En zo ging ze verder en werd zelfs nog een keer verkocht en onder een andere naam gebracht. Eerst "Dafi" en later "Yal". En zo heeft ze het toch nor ruim 25 jaar uitgehouden onder buitenlandse vlag
« Laatst bewerkt op: 21 november 2015, 20:43:26 door Sobat Kras »
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.