Het belangrijkste issue voor Leeuwarden dat zij te weinig reizigers genereren. 400 reizigers op dagbasis met als bestemming Amsterdam/Utrecht/Den Haag/Rotterdam. Dat is te weinig om een bypass te realiseren.
De kracht van de Lelylijn zit in het bundelen van de reizigersstromen. Reizigers vanuit Assen/Groningen worden in Heerenveen gebundeld met de reizigers vanuit Leeuwarden.
In Almere vindt de splitup plaats richting Utrecht/Den Bosch en Amsterdam/Rotterdam. Onderdeel van de visie is het realiseren van de Flevolink. De Flevolink houdt in dat vanuit Almere een verbinding wordt gemaakt met het spoor Amsterdam-Utrecht. Door de realisatie van de Flevolink kan de reistijd van Almere naar Utrecht met een half uur worden verkort.
Een ander aspect is dat de gepresenteerde Lelylijnroute van de Werkgroep Spoor in Friesland volledig voorbij gaat aan de bruggen die noodzakelijk zijn in de door hen gekozen route. Dit staat een optimale dienstregeling in de weg.
In mijn uitgewerkte visiedocument gaat de Lelylijn onderlangs het Tjeukemeer, nadat deze ten noorden van Heerenveen is aangetakt op de spoorlijn Zwolle - Leeuwarden.